Hackemore in gebruik nemen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Limgardur

Hackemore in gebruik nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 09:22

Hallo,

Via internet heb ik net een hackemore (met korte schaar) gekocht, maar zou graag hulp en/of tips willen om hem op een goede manier in gebruik te nemen. En dan bedoel ik het op maat maken ervan, want het ridjen zal wel gaan ermee (ik heb een stille en zachte hand). Dus wie kan mij uitleggen hoe hoog de neusriem zeg maar moet zitten (2 vingers onder het jukbeen als bij een hoge neusriem?)? En hoe strak moet het kinriempje zitten? Ik ga hem proberen bij een 7-jarige Welsh-pony die ik geen bit in de mond kan krijgen en nog wel verder moet worden door gereden (basis stap, draf, galop, halthouden en sturen in het bos zit erin). En nu ik hem met een gewoon halster rijd steigert hij snel als hem iets niet aanstaat. Kan ik met een hackemore ook met een martingaal rijden als dat nodig is of werkt de martingaal dan te hard in in combinatie met de hackemore? Ik probeer het steigeren eerst wel zo op te lossen natuurlijk (met voorwaarts blijven drijven en belonen als hij weer netjes door loopt), maar als hij niet met zijn hoofd naar beneden te krijgen is kan de martingaal tijdelijk even een klein hulpje zijn (hij loopt namelijk vaak erg hoog met zijn hoofd). Alle tips en adviezen zijn welkom!

Groetjes van Heleen.

Chrissetje

Re: Hackemore in gebruik nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:06

hoe komt het dat de pony geen bit aanneemt?

ik vind het een beetje raar om gelijk maar even een hackamore te kopen als je niet eens weet hoe hij vast moet zitten

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:51

Hallo,

De pony hebben we in december vorig jaar gekocht en was al erg schuw, maar daar is nu alleen nog de kopschuwheid van over. Zodra ik met een rammelend (wat altijd geluid maakt) bit aan kom krijg ik hem weer niet meer te pakken. En als ik hem heb kom ik met het bit niet in de buurt van zijn mond (steigert en dendert achteruit). Ik rijd hem met een halster en dat gaat redelijk, maar hij probeert nu van alles uit. Voordat je meteen met kritiek klaar staat had je misschien beter naar mijn rijervaring en manier van rijden kunnen vragen.... Ik rijd namelijk op een erg ontspannen manier met losse teugel en gebruik vooral mijn zit. Alleen is een jongere (hij is 7 jaar en weinig bereden) pony die nogal eigenwijs is lastig te sturen met alleen een halster. Alleen dàt zijn de momenten dat ik net iets meer te vertellen wil hebben en daarvoor wil ik alleen op die momenten dus even iets duidelijker over komen met de hackemore. Later kan ik evt. weer terug naar rijden op een halster. Iedere optoming is zo scherp als de hand van de ruiter. Ik heb ook 2 paarden die ik met een Myler combinatiebit rijd. Dat is een bit gecombineerd met hackemore qua werking en ook daarmee kan ik prima uit de voeten zonder enige stress bij de paarden. Ze zijn er zelfs meer ontspannen mee dan met een gewoon bit. Als mijn hand te hard zou zijn zou ik ze helemaal niet meer kunnen rijden, met geen enkele optoming. Een van die paarden rijd ik bv. ook af en toe met alleen een halsring (dus helemaal geen halster of hoofdstel!). Als je meer wilt weten of benieuwd bent naar foto's mag je wel even mailen. Maar ik heb trouwens nog steeds geen antwoord of weet je er zelf ook niks van af?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:53

beautylover schreef:
hoe komt het dat de pony geen bit aanneemt?

ik vind het een beetje raar om gelijk maar even een hackamore te kopen als je niet eens weet hoe hij vast moet zitten

Je zult ergens moeten beginnen! Je hoort hem net zo hoog vast te maken als een hoge neusriem. Ik gebruik bij mijn full merrie een ponyhoofdstel omdat het voor een hoofdstel behoorlijk kort is.

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:58

Oke, dank je wel! Dan hoop ik dat er genoeg gaatjes zitten in zijn nieuwe hoofdstel. Ik ga zowiezo eerst in de bak ermee rijden om te kijken wat zijn reactie is. Hij is nu geen enkele druk gewend, dus dat wordt heel voorzichtig proberen. En mijn moeder staat er altijd bij als ik hem rijd, maar da's meer voor de veiligheid van mij vanwege zijn irritante gedrag. Ik neem aan dat een martingaal er niet aan kan als dat nodig is? Lijkt me tenminste dan wel scherp inwerken als hij met zijn hoofd omhoog komt. Eerst maar zo proberen hoor. Ik grijp niet zo snel naar allerlei hulpmiddelen en probeer het eerst gewoon bij mezelf op te lossen. Als ik zeker weet dat ik niks verkeerd doe kan dat altijd nog.

Groetjes van Heleen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:59

Mss zou je eerst echt het probleem kunnen achterhalen en daaraan werken, mss is dat toch handiger en krijgt de pony ook wat meer vertrouwen in jou en accepteert hij met veel geduld wel het bit. Het zal lang gaan duren, zo te zien heeft hij een nare ervaring sowieso met het bit meegemaakt maar je komt er echt wel hoor. Het is maar een suggestie. Zelf rijd ik vaak met touwhalster maar dat is omdat ik dat wil en niet omdat mijn pony het absoluut niet toelaat. Maar als jij graag zonder bit rijd zoals ik al in je vorige post zie en de pony ermee wil blijven rijden dan zou ik dit bij het western forum vragen, daar hebben ze meer verstand van Hackamores.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:12

Waarom zouden ze daar meer van hackamores weten?
Ik rij drie van onze paarden met hack, en ik rij daar liever mee dan met bit. Ze reageren er allemaal prima op en hebben eigenlijk maar 5 minuten nodig om te wennen. Ze snappen het allemaal sneller dan ik zelf verwacht had
Ik zou er geen martingaal aan hangen, vind dat toch een beetje eng met de druk van een hack.
Even googelen en je vindt genoeg plaatjes van hacks, mooi voorbeeld hoe hoog hij moet zitten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:09

Ik heb sinds vrijdag ook een hackamore voor mijn paard. Ik heb tot nu toe daarmee drie buitenritten gemaakt en het bevalt goed..
De hackamore hoort inderdaad twee vingers onder het jukbeen te hangen. Ik heb daarvoor wel wat gaatjes bij moeten prikken in mijn hoofdstel. Verder heb ik om het geheel iets zachter/ vriendelijker te maken een kinkettingbeschermer om het kettinkje gedaan en een bontje om de neus.
Ik heb het kettinkje vrij los hangen. Kan er makkelijk met al mijn vingers tussen. Maak het echter niet te los want dan heb je geen werking meer.
Een martingaal zou ik niet gebruik in combinatie met een hackamore dan kan je namelijk wel heel erg veel druk zetten (dubbele hefboomwerking).
Is het trouwens geen idee om (later) voor die pony een kunststof of rubberbit te proberen? Die maken een stuk minder "herrie".

Succes!

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:27

Hoi, kunsstof bitje heb ik al geprobeerd, maar ook daarmee kom ik niet bij hem in de buurt. De pony heeft overigens wel vetrouwen in mij en voor zover ik weet (als ik de verkoper moet geloven) is er nooit iets met hem gedaan. Hij is als klein veulentje met een maand of 3 bij de moeder weg geplukt en naar de vorige eigenaar gegaan (is al probleem nummer 1, want was veel te jong nog). Daarna is er zeker 5 jaar niks met hem gedaan. Hij kreeg eten en water en de wei werd uitgemest, meer niet. Hij stond daar altijd alleen en kreeg vrijwel geen aandacht. Toen ik voor het eerst ging kijken ben ik een uur bezig geweest om hem in handen te krijgen. Dit heb ik gedaan door hem in eerste instantie juist van me weg te jagen om hem zo te vertellen dat ik de hogere in rang ben. Na een poosje heb ik hem met wat brok kunnen lokken en kon het touw aan het halster (wat hij altijd om had en hem iets te strak zat) doen. Daarna geprobeerd met hem te lopen en dat is uiteindelijk na veel springen en stilstaan gelukt. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken heb ik tot nu toe hard met hem gewerkt en ben nu zo ver dat hij zich braaf laat rijden. Zolang hij goed vind wat ik wil is er niks aan de hand... Maar o wee als we iets tegen komen wat hem niet zint of hij heeft geen zin meer om verder te gaan. Dan hebben we de poppen aan het dansen en haalt hij al zijn trucjes te voorschijn om maar niet te doen wat ik wil. Ik ben nu wel zo ver dat als hij bv. in het bos niet verder wil ik hem achterwaarts wel mijn kant op krijg. Maar tussendoor probeert ie te steigeren en te bokken en naar huis terug te vliegen. Hij doet dit ook als er andere paarden bij zijn, dus zo'n kudde-instinct heeft ie niet (nooit geleerd als veulen). Ik wil hem nu in elk geval meer gaan doorrijden in de bak. Sinds een paar dagen heben we verlichting dus kan ik na mijn werk ook makkelijker rijden. het is ook niet dat iik hem perse met bit wil rijden, hoor. Als ik straks weer met een halster kan rijden vind ik het ook prima. Bram is geen pony waar je echt mee moet gaan knokken, dus als hij met halster ook braaf wordt is dat ook goed. Qua karakter is hij eigenlijk wel heel braaf. Hij is alleen ontzettend eigenwijs en met buitenrijden een beetje opgewonden, maar dat is normaal voor een warmbloedpony (verder hebben wij alleen koudbloeden). Nou ja, ik ga het gewoon proberen met hackemore (wil er wel bescherming aan doen, want zijn hoofdje is wel gevoelig).

Bedankt allemaal, groetjesvan Heleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:52

wkoekoek schreef:
Waarom zouden ze daar meer van hackamores weten?

Bij western worden regelmatig topics geopend over hackamores, vandaar dat ik haar doorverwees om daarheen te gaan.

@Limgardur: Goed van je dat jij je over deze pony hebt ontfermd. Heb je mss een foto van hem? Ik wil hem wel eens zien

Limgardur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 15:07

Ja hoor, ik zal kijken of ik hem hierop kan krijgen:
Afbeelding

Hier hadden we hem net twee weken.

Afbeelding

En op deze foto (gemaakt op 25 mei) zat ik voor de 5e keer ongeveer op zijn rug en voor het eerst in het bakje. Daarvoor hebben we hem in het bos "gereden" vanwege een losse knie waarmee hij alleen maar rechtuit mocht lopen eerst.

Nog en gave foto! In gevecht met onze Tinker toen ze in januarie bij elkaar in de wei mochten.

Afbeelding

Het is nu echt een leuke pony geworden, maar hij moet ondertussen toch wel worden door gereden, anders wordt het niks meer. Hij is ondetussen al ongeveer 7 jaar. Maar wel een lekker aanhankelijke lieverd. Zonder dat je even met hem hebt geknuffeld kom je de wei niet meer uit. Na 1 knuffel is ie tevreden en mag je weg...

Groetjes van Heleen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:22

Wat een schattig beestje zeg! Sprekend koppie heeft hij ook wel. Dat merk je toch vaak he, dat degenen die niet zo goed behandeld zijn en voorheen eerst heel wantrouwig zijn later ineens echte 'schoothondjes' blijken te zijn, leuk hoor. Ik mag dat wel, de pony's/paarden van karakter.

Suc6 met hem!

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:53

Hoi, dank je wel voor de complimenten. We hebben hem gekocht met de wetenschap dat hij een projevt zou worden/zijn, maar ik ben trots op hem als ik na ga wat ik nu al met hem kan. Net heb ik in de paddock zijn manen met mijn handen uit kunnen pluizen. Dat was ook altijd een probleem en nu stond hij net los en liet het toe. Twee maanden geleden heb ik de schaar erin moeten zetten helaas, maar dat groeit al wel weer bij gelukkig. Toen kreeg ik de knopen er met geen mogelijkheid uit en hij ging toen telkens aan het halster hangen. Vast zetten was zowiezo een probleem, maar sinds ik hem aan een halsband zet gaat het goed.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:58

Ik denk dat de hackamore een prima iets is voor jou Alleen zal ik er geen martingaal aan hangen, denk dat dat toch te scherp wordt. Ik gebruik nooit hulpteugels bij een hack.

Ik heb voor mijn hoofdstel wel kortere bakstukken moeten kopen (hoofdstel maat full, bakstukken maat cob), want anders hing de hack te laag.

Om de ketting heb ik een nep-bontje

Veel succes ermee!

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:04

Ja, martingaal eraan lijkt me bij nazer inzien ook niet zo'n goed plan. De inwerking daarvan heb je als ruiter ook niet zo erg in de hand. Die werkt gewoon zodra het paard/pony het hoofd te hoog brengt. Ik probeer het eerst maar op te lossen door het uit te dagen voorwaarts neerwaarts te lopen. daar was ik op de foto waar ik hem rijd ook een beetje mee bezig. Ik rijd zoiezo altijd zo veel mogelijk met langere teugel. Ik wil mijn paarden braaf recreatief bereden hebben en op zo'n manier dat ze er zelf ook lol in hebben om er op uit te trekken. Ik houd niet van paarden die je vooruit moet schoppen of heel vreselijk moet tegen houden enzo. Komt wel goed met onze Bram, maar duurt alleen even wat langer. Ach, bijna een jaar geleden had ik niet durven denken hem ooit te kunnen rijden.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:14

Ach, ikzelf scheur ook sinds een week rond op mijn paard, iets wat ik vorige week nog niet durfde

Maar als je hem voorwaarts kunt houden, dan heb je idd de minst mogelijke kans op protest.

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:24

Ja, dat klopt en dat probeer ik ook, maar op een gegeven moment begint ie eerst te bokken op mijn beenhulp. Dat negeer ik gewoon en blijf hem voorwaarts vragen. Omdat hij dan zijn zin niet krijgt begint ie maar te steigeren (zo hoog als op die ene foto!) en dan blijf ik hem nog steeds voorwaarts vragen. Uiteindelijk draait ie dan om richting huis en laat ik hem achterwaarts gaan in de richting waar ik heen wil. Hij heeft dus gelukkig nooit zijn zin gekregen, maar voor mensen die met mij mee rijden is het niet zo fijn als hij om de 10 meter stil gaat staan en weer hetzelfde gevecht aan gaat. Hij is zelfs niet door voorbijgangers aan de hand mee te krijgen. Ik ben in het begin wel eens afgestapt en dan liep hij wel gewoon mee, maar zodra ik weer opstapte begon hij weer. Dus sindsdien ben ik niet meer afgestapt. Hij mag dan wel klein zijn, maar hij is wel supersterk. Oja, ik ben nogal lang op zijn rug, maar ik weeg maar 57 kg. Tja, daar krijg ik regelmatig commentaar over tijdens mijn ritjes, maar zolang hij nog zo kan bokken, steigeren en weg schieten heb ik niet het idee dat ik te zwaar ben. En ooit hoop ik dat ie zich door kinderen braaf laat berijden. De bedoeling is dat ie vor de lessen gebruikt gaat worden ooit als de kinderen te groot zijn voor de Shetlanders en zo ver zijn dat ze een grotere pony aan kunnen. Misschien krijgen we binnenkort nog een Welsh-pony erbij voor de lessen.

Groetjes van Heleen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:26

Ik weet idd dat het niet altijd even makkelijk is om voorwaarts te houden en ook dan kunnen ze stiekem zijn

Ik heb 2 paarden welke beide een eigen manier van protest hebben. Erg leerzaam

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:32

Zeker is het leerzaam. Bram is de eerste pony die ik inrijd en de komende jaren heb ik nog een Tinker (volgend jaar) en nog een IJslander (over 3 jaar). Ik denk wel dat als Bram goed loopt ik met de andere 2 minder moeite zal hebben. Die zijn ook in de hand al veel makkelijker en ze uiten hun temperament iets minder explosief. Ik vind de Welsh toch best wel hete ponies. Of alleen Bram moet zo fel zijn, maar als ik hem in het bos rijd (als hij eenmaal weet dat ie niet terug kan en mag) loopt ie ook best behoorlijk door. Ik heb ook al wel eens met hem gegaloppeerd. Toen reed ik met ieand op een KWPNxEngels Volbloed mee en zij galoppeerde aan en Bram bleef nog heel lang heel hard draven. Op een gegeven moment heb ik hem heel kort/fel terug genomen en op stem laten aangalopperen. De keren daarna galoppeerde hij wel makkelijker aan. Uiteindelijk vind ie het ook wel leuk, maar tot we ver genoeg in het bos zijn loopt ie gewoon vreselijk te klieren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:31

Ik vind het knap dat je al zoveel bereikt heb. Daar mag je best trots op zijn. Het voordeel van projecten (zoals deze pony) is dat je zeer vindingrijk wordt.
Ook mijn Cookie was een soort van projectje. Ik kocht haar als zadel en verkeersmakke bijna 12-jarige. Niet alleen is ze redelijk heet (draver) maar ook nog eens vreselijk dominant. Neem maar van mij aan dat ik ook regelmatig met mijn handen in het haar zat. Momenteel ben ik wel redelijk trots op het resultaat.
Heel veel succes

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:33

Tsjakka!!!!! We zullen vast wel af en toe weer terugvallen krijgen, hoor, maar toch komen we dan steeds weer een stapje verder. En als ik het even niet meer weet of geen tijd heb laat ik hem rustig een hele poos staan tot ik de oplossing heb bedacht. Ondertussen heeft Bram dan de tijd om de nieuw geleerde dingen weer te verwerken.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:46

wel knap dat je dat allemaal voor elkaar hebt gekregen
even een vraagje over de foto: zit dat wel lekker als je zo lang bent en je pony zo smal?

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:29

Hoi, ik heb nu een ander beter passend zadel en nu zit het wel beter. Was in het begin wel wennen, maar ik ben Ijslanders gewend en de kleinste die ik daarvan heb is ook maar 1.31 m. en Bram is een paar cm kleiner. Ik heb er verder geen last van en stoot ook niet tegen zijn voorbenen aan ofzo (daar was ik eerst wel bang voor). Maar ik rijd hem ook niet heel intensief ofzo hoor (hhoguit een half uur in de bak of een uurtje in het bos). Ik wil hem zelf gewoon goed inrijden en daarna moeten er gevorderde kinderen op kunnen rijden. Inmiddels heb ik alweer anderhalve maand niet meer gereden en is hij niet zo smal meer als op deze foto's . Hij weet wel wat eten is.... Heeft een lekker grasbuikje met iets een vetlaagje op de ribben.

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 13:18

Hoihoi!

Vandaag de hackemore binnen gekregen en meteen gepast. En jawel, hij liet het toe alsof het gewoon een halster was. De scharen maakten zelfs iets geluid, maar daar reageerde hij niet zo overdreven op. Bovenop de neus zit een brede riem waar ik een bontje om wil doen en onder de kin zit ook een leren riempje, dus daar valt de scherpte nog wel mee denk ik. Ik heb ook even voorzichtig wat stelling gevraagd en dat deed ie heel braaf. Toen hij naar voren wilde lopen heb ik beide teugels iets aangenomen en hij stond meteen weer stil. Als het van de week beter weer is en ik heb hulp dan wil ik er voor het eerst eens mee gaan rijden in de bak. Ik heb het gevoel dat het wel gaat werken! Hij was nu niet drukker dan anders en reageerde snel op mijn kleine ophoudingen (ik stond naast zijn schoft met de teugels vast op dezelfde manier als wanneer ik op hem zit). Als ik de teugel iets heel kort aanhaal en meteen los laat heb ik de goede reactie van hem. Ik denk dat het rijden straks een mix van western en dressuur wordt. Oftewel, dressuurmatig rijden, maar met een lekker losse teugel. Ik heb gewoon weer zin om weer met hem te werken!!! En dat was de laatste tijd wel anders.... Was gewoon niet leuk om hem mee te nemen het bos in, want je komt altijd wel iets tegen waar hij niet langs wil. Hij kan dan zo onbestuurbaar tussen de bomen door schieten. En dan een kop trekken: "Zo, nu ben je ook waar je zijn wilde!". Dit deed hij vooral om aan de andere kant van plassen te komen als het andere paard er gewoon door heen was gelopen.

Groetjes van Heleen.

Limgardur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:32

Zaterdag met de hackemore gereden en voor de eerste keer ging dat redelijk. Hij was niet moeilijker dan met halster. Ik heb er nog niet weer mee gereden, want hij ligt bij de zadelmaker voor een kleine aanpassing. Ik laat de kinriem wat korter maken, omdat die nu wel heel erg los zat. Maar Bram accepteerde hem wel redelijk, maar ging nog wel wat in verzet op de momenten dat ik doorzette welke kant ik op wilde. Maar dat deed ie met halster ook zo. Ik zal zo wat foto's erbij doen van zaterdag. Voor de zekerheid liep mijn moeder in de bak erbij. Bram is niet zo'n makkelijke en wil nog wel eens flink bokken of steigeren. Maar behalve dreigen te gaan bokken heeft ie niks gedaan. Hij probeerde me wel een paar keer voorover te trekken en zijn kont eronder te schuiven voor een bok, maar het lukte allemaal niet. Hij probeerde toen maar hard weg te lopen in draf en dat lukte ook niet echt. Iedereen bedankt voor alle tips en ervaringen. En mochten jullie aan de foto's nog wat technische dingen zien als tip oid dan is dat welkom. Maar hij loopt natuurlijk voorlopig nog lang niet nageeflijk...hoewel dat op 1 foto al wel een beetje lijkt... Ik probeer mijn teugels wel lekker los en ontspannen te houden en zelf goed in balans te ziten. Oke, nu de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UgCPAlEYjdYpB!z0anHfr9dgXLKyK7SP81EnQ!QykOzChfGmg1EbeVOtmywnaIqPGl020q3!j4bqJaV5lM96brWLqsGntWYCqSziYCGcV9BdsgX2Ma4X!cykAdimWF4H/000_1456.JPG?dc=4675547658617033603
[/img]