hengsten bij merries op stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

viola

hengsten bij merries op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 09:18

Ik ga waarschijnlijk verhuizen van stal. Nu staan mijn twee hengstjes samen zonder andere paarden, maar op de toekomstige stal staan voornamelijk (jonge) merries.
Ze komen uiteraart niet samen met de merrie te staan, er is genoeg land om de merries en hengsten apart te houden en toch altijd buiten op de wei. Mijn hengstjes komen samen te staan of met nog twee hengstveulens (die in de toekomst zeker gecastreert worden). Het liefst wil ik ze hengst houden, ik zal ze zeker niet 'preventief' gaan castreren, maar mocht het om één of andere reden niet gaan gaat uiteraart wel het mes erin.

Zijn er mensen met ervaring met hengsten op dezelfde stal als merries? Waar kan ik me op voorbereiden? Wat zou ik kunnen doen om het zo goed mogelijk te laten gaan.

Mijn hengsten zijn nu heel goed opgevoed, maar hebben nu dus geen merries om zich heen. De één heeft op zijn vorige adres wel zonder problemen met merries, ruinen en hengsten op de wei gestaan, maar dat is al weer 3 jaar geleden.

Mijn vraag is dus niet of ik ze moet laten castreren, maar wat kan ik eraan doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen zodat castreren niet nodig is.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:26

Ik denk dat ook een beetje van karakter afhangt. Bij mij op stal staan de hengsten ook gewoon tussen de merries. En is er maar een zo gek als een deur. zdie staat dan ook apart achter een tralie deur. zdie kan je ook niet met een halster en touwtje uit stal halen. Heb je echt een hengstenketting en zweepje bij nodig.
Maar dat is een extreem geval. De rest is zo makkelijk. Ze hineken wel wat en maken zich groot em daar houdt het mee op.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:32

Op stal gaat het meestal wel, maar op de wei moet je wel oppassen, hoor!
Sommige hengsten gaan overal doorheen als de driften even bovenkomen...

Ylana

Re: hengsten bij merries op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:34

Wat is de reden dat je ze percé hengt wil houden?

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:39

Ik heb mijn hengst ook tussen de merries staan, maar de merries die dichtbij staan zijn allemaal drachtig.
Ik kan wel merken dat hij zich een stuk groter maakt als hij de niet drachtige dames voorbij loopt, maar gedraagt zich wel goed.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:41

Bij ons op stal staan de (dek)hengsten en merries gewoon in boxen naast elkaar.
Zal in het begin misschien niet zo goed gaan, maar als ze er eenmaal aan gewend zijn moet het geen probleem meer zijn lijkt me.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:39

Ook onze dekhengsten staan in een stal waar ook de merries staan.
Wij letten vooral erop dat wanneer wij de hengsten uit stal halen dat de mannen niet stil gaan staan bij voor de merries (want dan krijg je ze bijna niet meer in beweging)! Consequent optreden is erg belangrijk voor de hengsten, zo leren snel wat wel en niet mag! Onze mannen genieten behoorlijk van al het vrouwelijk schoon!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:50

Ik heb een hengst tusssen mijn merries lopen.

Hij staat op het land bij de drachtige merries en veulens, zomers staat hij ook bij de merries die door hem gedekt mogen worden. Hij is heel braaf en lief naar alle merries toe, al probeerd hij de hengstige merries wel te versieren(de merries die niet drachtig en niet hengstig zijn laat hij keurig met rust, daar zou ik hem zelfs bij op het land kunnen zetten maar wil het risico niet lopen dat er toch per ongeluk een drachtig word). Hij loopt kinderlesjes tussen zijn vriendinnen(ook de merries die niet drachtig zijn).

Maar zodra ik (tijdelijk) een ruin op het erf heb breekt de pleuris zo nu en dan los. Dan moeten zijn dames beschermd worden(terwijl de dames dat prima zelf kunnen ). Ik kan Dennis wel in het weiland naast de hengstige merries zetten, maar niet naast een ruin.

Op vreemd terein kan ik hem wel rustig bij andere hengsten of ruinen zetten, zeker als er geen merries in de buurt zijn.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:30

Fijn te horen dat het vaak goed gaat.
Mijn heren zijn keurig opgevoed en ik hoop dat dat ook met de merries in de buurt dan nog zo blijft. Het terrein wordt vrij gesloten, niet jan en alleman is er met de paarden bezig wat het misschien ook makkelijker maakt. Uiteraart komt er een stevig hekwerk om de wei.
Ik zou dus wel moeten opletten dat de hengsten onderling niet gaan vechten om de merries die in het andere land staan. Nu zonder merries in de buurt gaat het onderling wel heel goed.

De reden waarom ik ze hengst wil houden is niet echt van belang, maar ik vind dat als het niet nodig is je niet zomaar in het dier moet gaan snijden. Als het dus toch niet gaat (ze niet meer buiten kunnen of alleen zouden moeten staan) gaan de ballen er gewoon vanaf, da's jammer dan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:40

Wij hebben hier ook gewoon hengsten bij merries op stal. Wel zet Ricardo als het even kan een ruin ertussen, zodat de hengst niet echt de hele tijd aan een merrie kan snuffelen.
Maar hier is het eigenlijk meer regel dan uitzondering dat merries en hensgten bij elkaar op stal staan en dat gaat altijd goed.
In Nederland had ik een pony hengst die zelfs gewoon bij de merries in de wei stond en met ze in de les liep. Het is maar hoe je er mee om gaat.

Ze castreren hier alleen heel moeilijke paarden...maar laten ze in pricipe liever heel.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:23

Ook bij ons op stal staan er wel wat hengsten in de stal waar ook merries staan. Vorige week heeft de eigenaar toevallig een hengst in de 'ruinen- en hengstenstal' gezet omdat hij zich zo over de zeik hielp vanwege de merries maar dat is dus meer uitzondering dan regel.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 08:55

De paarden zullen bijna nooit echt op stal staan, zullen bijna altijd buiten staan. Het zal dus vrij weinig voorkomen dat de hengsten direct naast de merries staan zonder dat ze wat anders te doen hebben.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat. De stalhouder wat minder (maar al wat meer nu hij heeft gezien hoe braaf ze zijn) maar geeft ze wel een kans.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:24

Zorg vooral voor stevige omheining waar niet doorheen, overheen of onderdoor te komen valt. Verder is het belangrijk dat je goede afspraken maakt met de andere paardenhouders bij die stal, dus niet onnodig langs de wei lopen, desnoods loop je om.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:33

Bij ons op stal staan ook hengsten. En zo ver ik weet gaat dat goed. Maar ik denk dat dat iets is van afspraken maken met elkaar..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:48

Zelf denk ik wel dat er een verschil is als de hengsten gewoon in een groep lopen waar ze de merries ook mogen dekken, dan blijven ze vaak rustiger.
Het is op een gewone stal vaak moeilijk om goede afspraken te maken betreft de merries, er zijn altijd nonchalante (merrie)eigenaren die niet genoeg rekening met de hengsten houden. Ook kan het gebeuren dat er rivaliteit gaat optreden als er merries in het spel zijn...
Bereid je goed voor en zorg dat je alles goed regeld dan kun je het proberen....

Papaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:50

Bij ons staan nogal wat hengsten. Ze staan op een gemengde stal.
Sommige hengsten geven geen kik anderen hinniken soms als merries er dicht langs lopen. Er zijn een twee hengsten die heftiger reageren en die staan meer aan het eind van de gang c.q. buiten de loopbaan van merries. Eén ervan gaat helemaal op een apart stuk het land op, ver van de overige paarden. De overige twee gaan alleen het land op, maar verderop staan dan wel de ruinen of het clubje hengsten.
Drie andere hengsten lopen altijd in een groepje samen.
Op het land staan de merries met een afscheiding van een land ertussen gescheiden van de hengsten en tot dusver geen enkel probleem. Eén van de ruinen gaat helemaal niet goed met de andere ruinen en deze loopt tussen de merries. De meeste paarden op stal zijn gewend geweest vanaf veulen al in de kudde te lopen en je merkt dat het dan een stuk gemakkelijker is ze in een groep te weiden.
Soms gaan twee van de hengsten (3 en 4,5 jr.) ook nog samen met de ruinen als er geen merries buiten staan. Het geslacht speelt dus hoe ze geplaatst worden maar dus daarnaast ook zeker het karakter. Er is ook al eens een merrie apart geweid omdat ze absoluut niet kon wennen aan de kudde, zich niet wist te gedragen en eruit gehaald moest worden omdat ze te hardhandig opgevoed zou worden. Op zich gaat het dus prima en zijn er geen echte bijzondere aanpassingen behalve dat iedereen meer oplet wat wel/niet te doen. Dit is een stal waar men dat graag doet. En logischerwijs staan er in het land geen merries direkt naast de hengsten. En ook voor 'niet-hengsten' gelden soms aanpassingen. Als er op een stal veel vooroordelen over hengsten zijn - wat ik bij sommige stallen merk - dan zal het denk ik wel lastiger zijn denk ik om e.e.a. te combineren en ze hengst te laten. Ik vrees dat ze dan een uitzonderingspositie krijgen en daar worden ze niet echt beter van. Hoe meer contact met de andere paarden hoe socialer ze lijken te blijven. Als ze in de buurt van een niet-hengstige merrie komen dan herinneren ze zich van de kudde vroeger nog al te goed dat er afstand bewaard moet worden, nog los van het feit dat je ze er daar ter plekke nog aan herinnert dat je geen fratsen wilt in de buurt van andere paarden. Als er geen contact meer is met andere paarden dan kunnen ze het ook niet leren danwel willen ze er juist graag naar toe lijkt het. Ik weet niet of het ook meespeelt dat veel van de hengsten quarters zijn en een relatief rustig karakter hebben. Ik hoop dat je een leuke stal treft.

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:54

Mijn mannetje stond gewoon gezellig met de merries op stal, als de merries in de gang stonden en hij moest er langs, dan werden de merries wel even om gezet, zodat er genoeg ruimte was... Maar ik heb eigenlijk nooit echt problemen gehad... Ja 1 keertje, toen stond hij 's nachts buiten, en toen heeft de een of andere lolbroek het draad om het land heen doorgknipt... dus toen stond hij 's ochtends bij de merries... :s

Famke_93

Re: hengsten bij merries op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:56

Wij hebben een Frieze hengst op stal gehad, die gewoon op het land stond met andere paarden. (en hij werdt ook gebruikt als dekhengst!!!)

Maar het ligt inderdaad aan het karakter!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 12:27

Leuk dat er zoveel reacties komen waarbij het gewoon goed gaat!

Op de nieuwe stalling komen alleen de paarden van het stalhouders gezin en die van mij en wij zijn ook de enige die ermee werken. Dus dat scheelt al een heel stuk in het afspraken maken ed.
Ik heb vrij veel ervaring met hengsten en ben idd wel heel consequent, maar heb nog nooit merries op dezelfde stalling gehad dus wist niet zo goed waarop ik me moet voorbereiden, maar met al jullie verhalen moet het lukken.

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:15

Wij hebben op stal ongeveer 8 hengsten, van jaarlingen tot 10-jarigen (maw wijze oude hengsten die alles goed vinden, puberale hengsten en hengsten die nog niet weten dat ze hengst zijn). Daarnaast hebben we 6 merries en 5 ruins op stal. De paarden zijn op stal zo neergezet dat er geen hengst naast een merrie staat (we hebben tralies tussen de boxen, dus ze moeten niet de gelegenheid krijgen om aan elkaar te snuffelen) en buiten staan de merries niet naast de hengsten. op deze manier hebben we geen enkel probleem met de hengsten. Ze zijn allemaal erg braaf. Natuurlijk zitten er een paar bij met een grote mond, maar als je ze opvoedt, heb je daar geen last van. De hengsten kunnen de merries vaak wel zien, ze staan bijvoorbeeld wel tegenover elkaar. Wel zorgen wij er zoveel mogelijk voor dat er niet teveel verkeer voor de box van een hengst langs gaat, en daarom staan zij voornamelijk achterin de stal

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:23

Ja dat had ik er misschien wel even bij moeten zeggen hij stond aan de ene kant naast een ruintje, zijn aller aller beste vriendje! haha en aan de andere kant de muur, ik wilde hem ook niet naast een merrie hebben