Maak jij je paard schoon voor het werk ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Maak jij je paard schoon voor het werk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:34

Ik was vanmiddag met mn honden in het bos en op een gegeven moment komt er een meid op een tinker voorbij.
Wat mij opviel was dat het dier niet een beetje vies was, maar ontzettend smerig.
Hij was zeiknat, bruin van het zand en modder. Vacht was warrig.
Ik dacht eerst nog :"Die hebben lekker door het water gecrosst"
Maar de meid die erop zat was kurkdroog en schoon, tuigage evenzo.

Ik mag natuurlijk niet zomaar oordelen maar had wel zoiets van: "jeetje, je had wel ff je best mogen doen voor je opstapte "

Niet dat een paard van mij poepieschoon moet zijn als je wat gaat doen, maar ik zit meer met het punt dat tuigage op een vies, en in dit geval nat, paard nooit lekker kan zijn voor vacht en huid.

Zelf doe ik meestal een uitgebreidde poetsbeurt bij Bas voor hij iets doen moet. Zn witte delen zitten dan nog wel eens onder de mest of grasvlekken, maar dat is dan de kleur die in de vacht is getrokken, de vacht zelf is vrij van vuil.
Als ik snel moet poets ik iig de delen waar tuigage komt, en de benen.
Het lijkt mij niet fijn voor je paard als je er tuigage opgooit wanneer het dier niet schoon is, en met niet schoon bedoel ik dus wanneer er vuil in de vorm van zand,modder of mest in de vacht zit.

Maar goed, nu dus de vraag: Maak jij je paard schoon voor hij aan het werk moet of trek je het dier uit het land en ga je meteen aan de gang

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:43

Ik trek er altijd een borstel over. Brandschoon hoeft ie niet te zijn voor een buitenrit maar wel om aan te zien. Ik zal bv. de staart niet gaan wassen maar wel alle stro eruit halen. Ik vind het ook niet getuigen van veel respect voor je paard als je er zo mee op pad gaat. Een paard hoort er gewoon toonbaar uit te zien. Ik zal hem ook niet met zweetplekken op de rug in de wei zetten; die poets ik er eerst af (voordat meneer gaat rollen in de wei)

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:45

Eigenlijk heb ik ooit de regel ingesteld dat als er gereden wordt op m'n paardjes dat er dan eerst een borstel overheen moet.

Soms is het bijna niet te doen, als het erg slecht weer is geweest en ze hebben in de modder gelegen, maar dan in ieder geval wel de plekken waar het tuig en zadel kunnen gaan schuren.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:46

Ik borstel mijn paard altijd voordat ik ga rijden.
Maar als hij net daarvoor met zijn benen in de modder heeft gestaan krijg ik het er niet altijd af met borstelen. Voor wassen heb ik dan niet altijd tijd voor de les begint. Dus ja dan rijd ik wel eens met bemodderde benen.

yfande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 02:00

Borstelen, hoeven krabben, stro uit de staart halen is imo vanzelf
sprekend.
Met dit mooie weer staan onze paarden nog steeds elke dag in
de wei, als ik dan s'avond's kom om te rijden vind ik het vanzelf
sprekend dat ik het zand dat door het rollen in haar vacht plakt eruit
borstel, doe je dat niet gat het toch schuren als je het zadel erop legt
of zie ik dat verkeerd ? Hoe dan ook, ok, als je respect voor je paard
hebt verzorg je het goed, en daar hoort een goede poetsbeurt gewoon
bij.
Daarnaast borstel ik haar na het rijden het zweet uit haar vacht, kijk
ik haar hoeven na en dan pas gaat ze op stal.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:22

Ik borstel mijn paard altijd goed schoon voordat ik ga rijden, en als ik een buitenrit ga maken ziet mijn paard er over het algemeen helemaal topschoon uit. Hecht ik best wel veel waarde aan, een goede indruk achterlaten bij mensen die je tegenkomt.

ellepel

Re: Maak jij je paard schoon voor het werk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:42

poetsen voor het rijden heeft nog een extra functie he?

door de masserende bewegingen worden de spieren iets warm en dat is alleen maar beter voor je gaat rijden

ik poets wel, en hoefjes uitkrabben .

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:47

Hoefjes uitkrabben doe ik nooit voordat ik ga rijden (ik rij alleen buiten, niet in een bak) Als ik dan over het asvalt trippen, kunnen er iig geen steentjes in d'r hoeven komen. Die steentjes komen dan in de modder, die ik uitkrab als ik terug ben in de wei.

Mirthe_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:49

Ik ben altijd 10 tot 20 minuten bezig met borstelen. Soms nog langer.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:54

Ik poets ook altijd voor het rijden, behalve als ze nat zijn van de regen omdat je dan het zand erin poetst. Ik probeer dan wel liefst de paarden te laten staan tot ze droog zijn en meestal blijven ze op stal als het regent dus heb ik dat probleem niet. Hoeven uitkrabben gebeurt voor en na het rijden, zweet uitpoetsen na het werk doe ik niet. Na het rijden spuit ik de beentjes en was ik de voetjes en vet ik ze in. Ook de hoofdstellen worden dagelijks gepoetst en het zadel wekelijks.

Zou het niet zo zijn dat ze haar paard heeft laten zwemmen ofzo? Het is toch warm en droog weer, of bij jullie niet?

bobbie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:57

Ik poets ook voor het rijden,lijkt me ook niet meer dan normaal.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:01

ik borstel alleen de kluiten bagger weg op de plek waar het zadel/barebackpad ligt, verder is er geen beginnen aan. Mijn paard staat 24/7 op de wei en heeft als hobby modderworstelen.

Hij is bont en heeft ergens , diep onder de modder, veel wit...... dat zien we volgend zomer wel weer tevoorschijn komen

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:04

nou eerlijk is eerlijk.
nu ik jullie hoor denk ik nog dat ik overdrijf.
ik poets minimaal 10 minuutjes.
soms een half uur.
me paard heeft 4 witte sokke die WIT zijn
dus ik doe er echt iets aan.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:09

Mijn tinker ziet er ook regelmatig niet uit, hij denkt nl. eigenlijk dat ie varkentje had moeten zijn en sja....
Ik poets toch echt goed voor het rijden en dan lijkt het weer wat maar nu met dit weer en een al aardig dikke vacht zweet ie erg veel en dan komt alle vuiligheid die er niet uit te poetsen is naar boven gedreven....
Zo ook tijdens een buitenrit: we vertrekken redelijk schoon maar hij ziet er niet uit na een uurtje duinen. Daarna gaat ie wel ff onder de douche maar om dat nou ook voor het rijden te doen, neuh....dan maar een wat minder mooi plaatje

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:27

Ik poets absoluut voor het rijden. Ik heb een schimmel en dat moet je wel bijhouden, anders is ze over even niet meer schoon te krijgen. Als je het iedere dag bij houdt wel. Verder ben ik er ook erg op tegen dat er zand of wat dan ook onder haar tuigage of beenbescherming zit. Wil niet dat er iets gaat schuren.

Verder houd ik er wel van dat alles er netjes uit ziet, dus zeker ook mijn paard. Hoe vies ze zich in de wei maakt, moet ze zelf weten, het is tenslotte geen pop. Maar met rijden ziet ze er altijd netjes uit.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:31

Ik poets altijd, netzoals hoevenkrabben en staart uitpluizen

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:57

schuldig

in de winter periode poetst ik slechts onder het tuig
mijn paard (witte anda) stond ook dag en nacht buiten
en zag r met name in de herfst en lente niet uit hoog winterdag was hij spierwit

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:59

Je weet natuurlijk niet waar die tinker heeft ingelegen. misschien dat ze nog dag en nacht op het land staan en geen stal of spuitplaats ter beschikking hebben.
Ik zorg ook altijd wel dat ze schoon naar buiten gaan. Met Clip is dat soms wel eens lastig aangezien die helemaal wit is. Maar vaak haal ik daar gewoon een borstel over heen en pas na het rijden als ie ook bezweet is de slang erop om gelijk z'n benen en evt wat mestvlekken weg te boenen. Maar aangezien dit ook alleen maar kan met redelijk weer is dr gelukkig voor in de winter een deken wat toch het meeste vuil tegen houd

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:13

ik poets altijd, en maak dr dan vaak een keer in de week echt werk van (met hoefjes vetten, staart uitpluizen en mega-goed borstelen), de andere dagen een normale poetsbeurt.

Mijne is ook een tink, vlekken blijft ie houden (mest) maar ik wil wel dat ie er goed uitziet!
En er is een verschiol tussen een zoveel mogelijk weggepoetste vlek of mest en modder wat er nog aan vast gekleefd zit...

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:16

Toen Aidan er nog niet was, kreeg Ivanka een dagelijkse poetsbeurt van minstens 20 minuten. Nu trek ik er nog dagelijks een borstel over, maar dan even vlug .
Voor ik ga rijden, poets ik altijd wel goed. Niet alleen als ik ga buitenrijden, maar gewoon altijd.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:19

Bij mij gaat er een borstel er over heen, het zand enzo er af, hoefjes ff uit krabben en klaar.
Ik ga mijn schimmel dus echt niet helemaal wit poetsen, want dan poets ik al het huidvet weg. Ik ben dus hooguit 10 minuutjes bezig met poetsen. Ze moeten bij mij 24/7 buiten staan, dus ik wil er niet te veel aan poetsen.

Dus de prut gaat er af, maar helemaal blinkend gaan ze niet.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:19

yfande schreef:
Borstelen, hoeven krabben, stro uit de staart halen is imo vanzelf
sprekend.
Met dit mooie weer staan onze paarden nog steeds elke dag in
de wei, als ik dan s'avond's kom om te rijden vind ik het vanzelf
sprekend dat ik het zand dat door het rollen in haar vacht plakt eruit
borstel, doe je dat niet gat het toch schuren als je het zadel erop legt
of zie ik dat verkeerd ? Hoe dan ook, ok, als je respect voor je paard
hebt verzorg je het goed, en daar hoort een goede poetsbeurt gewoon
bij.
Daarnaast borstel ik haar na het rijden het zweet uit haar vacht, kijk

Ben het hier helemaal mee eens
ik haar hoeven na en dan pas gaat ze op stal.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:25

Een dier met een dikke winterwacht dat in de wei loopt zonder dek en vervolgens gaat zweten, ziet er al heel vlug smerig en warrig uit.
Daar kun je met poetsen weinig aan veranderen, dat is vuil dat van dieper uit de vacht omhoog komt met het zweet. En zeker op een wit/bont paard valt dat op.

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:50

Ik poets mijn paarden iedere dag, hoeven uitkrabbelen soms wel 3x per dag, ligt eraan wat ik doe, maar voor het rijden, in de bak of buiten, worden ze gepoetst, zodat ze er goed uitzien

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:51

Nog een schuldige!

Ik ben een echte slons en heb een hekel aan poetsen. Heb gelukkig een heel schoon donkerbruin paard, staat ook onder deken dus ach wat valt er te poetsen?? Gister wedstrijd gehad, heb er dan nog net wel een borstel overheen gehaald, die had ik toch want ik moest zijn staart doen.......