Wie heeft er ervaring met vlasstrooisel als bodembedekking??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGabriëlla

Wie heeft er ervaring met vlasstrooisel als bodembedekking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:13

Sinds een paar weken staat Isa (veulen van 6 maanden) 's nachts op stal met stro als bodembedekking. Maar....deze dame vind stro zo lekker dat ze bijna alles opeet. Daarna is ze zo moe en gaat dan lekker liggen slapen, om vervolgens de andere dag supervies en plakkerig de stal uit te komen.
Ze kan volgens mij geen honger hebben, want ze krijgt 2 kilo veulenbrok, 2 keer pulp en veel hooi per dag.
Ik ben er wel achter dat als ik de stal niet steeds helemaal schoonmaak en dus een laag laat liggen, ze dan minder eet dan wanneer de stal "lekker" schoon is.
Maar ik ben toch aan het overwegen om ze op vlasstrooisel te zetten. Ik lees goeie berichten op internet en geloof dat het qua kosten ook nog wel meevalt. Maar ik zou toch eens graag jullie ervaringen horen....als die er zijn....
Het gaat me er trouwens niet alleen om dat ze dan vies is, maar voor haar hoeven en benen (mok enzo) is het uiteindelijk ook niet zo lekker om in de "drek" te staan, vandaar.

DianneM

Re: Wie heeft er ervaring met vlasstrooisel als bodembedekki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:44

Ik zou het risico niet nemen om je veulen op vlas te zetten. Als ze dat namelijk gaat eten, heb je misschien een groter probleem. Bij ons op stal staat een shet die in 1 dag tijd haar hele box stro leegeet en dat deed ze dus ook met vlas. Daarna had ze koliek en verstoppingen. De dierenarts heeft 3 dagen achtereen moeten komen om haar er weer vanaf te helpen en ik heb kilometers met haar gelopen.. Pas de derde dag kwam alles er pas uit.

Groetjes Dianne

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:57

Wanagi staat nu af en toe met moeder in de stal op vlas.
De eerste keer toen het echt schoon was hebben ze er allebei een paar happen van genomen, nu het wat viezer is blijven ze er allebei van af.
Het kan dus ook goed gaan, misschien kun je wel als je er een schoon pak in gooit toch wat mengen met iets minder schoon vlas.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:25

Bij ons op stal staan alle paarden op vlas er is nog nooit van gegeten en het bevalt me veel beter als stro als ik ze straks thuis heb staan ga ik ook met vlas werken,

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:27

Snowdon heeft ook een poosje op vlas gestaan en hij zat tegen een lichte koliek aan. Een ander paard daar is toen afgemaakt ivm darmverstopping dankzij het vlas-eten.... Ik zou het dus niet meer aandurven

IsaGabriëlla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:02

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had idd al eens ergens gelezen dat er paarden zijn die zelfs dat gaan eten (dat vlas). Ik denk dat ik het gewoon heel voorzichtig ga uitproberen. Beginnen met maar 2 pakken ofzo. Niet meteen groot inkopen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:24

Ik zou idd ook gewoon eerst even proberen, gaat het goed en eet ze er dus niet van, dan zou je haar volledig op vlas kunnen zetten.

Uiteraard in de gaten houden dat het niet mis gaat!

Mijn tinkers staan ook op stro. Mijn ex-haffie stond bij zijn vorige eigenaren op schavelingen/houtkrullen omdat die zih dus ziek at in stro. Hier bij ons hebben we dat ook eerst gedaan, maar zijn toen toch omgeschakeld op stro...daar heeft hij zich de eerste dagen in rond gegeten, daarna is het nooit meer een probleem geweest.
Tinkerbell is ook een stro-vreter, niet zo extreem als mijn ex-haf maar wel langduriger. zeker nu we weer vers stro hebben (van de oogst van dit jaar) knabbelt ze vrijwel alles op (behalve dat wat vies wordt). Door ervaring weet ik nu echter ook dat dat binnenkort wel weer stopt.
ik weet niet hoelang Isa dit al doet, maar je kan misschien ook gewoon nog even afwachten.

IsaGabriëlla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:41

ok, dus het kan ook zijn dat ze er gewoon mee stopt?! Ze staat eigenlijk nog maar een paar weken 's nachts op stal. Maar het is wel een vreetmonster hoor! Maar ja ze is dan ook in de groei en dat groeien gaat erg hard!

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:48

Bij ons op stal staan ze ook allemaal op Vlas.. en ik ben er ook wel over te spreken.....

Wij vermengen het allemaal als je er schoon opgooit even mengen met een onderlaagje vies en dat werkt.. en verder doen wij allemaal ook als we hebben uitgmest *lees rollen geraapt* plak stro erover heen gooien zodat ze dus wat te knabbelen hebben

Het voordeel avn Vlas vind ik dat je eigenlijk alleen maar Drollen hoeft te rapen en af en toe is een hele natte plek maar verder niet en als je het iedere dag gewoon doet is het echt superr!!!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:02

Damian staat ook op Vlas, ik moet zeggen dat het echt fijn werkt.
Damian z'n sokken zijn zo weer droog.
hij heeft er alleen nooit van gegeten, (dat ik weet).
ik doe er zelf ook altijd een plak stro in zodat ie er van kan eten.

Annick

Jigme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:20

Mijn tinker staat nu een half jaar op vlas. Ze eet er niet van. Het scheelt werk voor mij en ze staat altijd droog.
Toen de 2 veulens bij mij stonden (staan nu bij Keevagirl) had ik de veulens gewoon op gehakseld stro. De veulens aten nl. wel van het vlas. En vlas werkt niet zo goed als er 2 spring-in-het-veld-veulens doorheen banjeren.
Ik zou dus eerst inderdaad uitproberen of jouw veulen het lekker vindt.
Laatst bijgewerkt door Jigme op 31-10-05 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

IsaGabriëlla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:24

Ik was sowieso wel van plan om er stro bij te gooien, zodat ze dat wel kan eten.
Volgt eingelijk nog een vraag....welk vlas gebruiken jullie??? En waren kopen jullie dat?? (zit er verschil in)

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:25

Ik moet zeggen mijn Jaarling heeft er ook een paar maanden op gestaan en dat ging echt heel erg goed.. hij at er niet van maar ja dat komt waarschijnlijk ook omdat er gwoon goed stro bij ging ...
we hebben er nu ook een jaarling op stal staan en dat gaat ook goed.... ik zou het gwoon lekker gaan proberen.. Niet geschoten is altijd Mis

Ik heb GEEN idee welk vlas wij heben op stal en waar ze het haald

Jigme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:32

IsaGabriëlla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:45

ik heb net gekeken bij www.ecobodem.nl en dat ziet er goed uit, maar.....er is geen leverancier in de buurt. Ik woon in Zeeland (niet het plaatsje maar de provincie) Dus misschien weet iemand van jullie een andere leverancier in Zeeland??

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:49

heb je een pb gestuurd
Annick

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:10

Ik wil niet meer anders!
Novia at vrijwel alle stro op, en wat ze niet op at was daar te smerig voor.
Altijd een natte box was niet fijn. Ik mestte me een ongeluk iedere dag.
Sinds ik op vlas sta is dat mesten veel makkelijker.
De sokken zijn ook sneller droog als die nat zijn na een dagje in de regen.
Ik geef wel meer hooi, maar ze eet niet echt van het vlas.
Ik heb haar een of twee maal een hapje zien nemen als er nieuw vlas in lag, maar dat was verder niet noemenswaardig.
Op mijn huidige stal staat niet iedereen op vlas, en ik hoop dat ze de stro-eters in de box naast haar niet gaat nadoen

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:30

Hallo ik heb ook tinkers en heb ze op vlas staan. Ook de veulens maar ik vond het een beetje glad. Omdat je zeker een pak of 4 a 5 in een stal moet doen. Van 3 bij 3 want vlas moet je lang laten liggen. Anders wordt het te duur. De plas moet er in trekken en de vijgen haal je iedere dag weg. Dus als de laag te dun is raakt de vlas heel gauw verzadigt. Ook kun je het stro inspuiten met een plantenspuit met groene zeep. Zodat het stro bitter wordt. En niet smakelijk meer is. Maar dit moet je maar even proberen dit heb ik van iemand die weer koliek kreeg bij z`n paarden. Ik heb hele goede ervaringen met vlasstrooisel.

vr gr Wilco onder account van Turbo Tinker

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:15

misschien kun je rapsodie gebruiken? mooie stevige vezels, ik heb die van mij het niet zien eten. en het is goed te onderhouden. drollen eruit, natte plekken en klaar is klara.

of zaagsel? dat gaat ze geheid niet eten!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:24

wat is rapsodie als ik vragen mag pellie

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:16

Spet staat ook op vlas. Voorheen op stro, maar hij was altijd zo enorm vies! Hij is echt een viespeuk. Nu op vlas blijft ie droog en schoon. Ik vind het ideaal, ook zijn sokken drogen veel beter op vlas als op stro.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:07

rapsodie is gehakselde koolzaadstro van het merk Reposlin.
je kan de stront er erg gemakkelijk uitvissen (met zo'n kunststoffen riek)

hoe duur het is verschilt nog wel eens, ik moest het ff snel hebben en betaalde 7,- de baal

tekst

Afbeelding

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:52

Wij hebben op stal ook allemaal vlas. Sox staat nog niet veel op stal maar het zal ongetwijfeld gaan bevallen. Voorheen had ik Rapsodie wat mij erg goed beviel. Ze eet nooit wat er op de stalbodem ligt, ook het (schone) stro vroeger liet ze me rust.
Zaak is wel dat je in een stal van ruim 3x3 4 pakken erin mikt zodat je inderdaad een dikke laag krijgt.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:12

Flan staat gewoon op stro. Vlas kan wel maar bijna niemand gebruikt het voor zijn paard. Ik heb ook wel gehoord van iemand dat zijn paard het op at en die staat nu ook weer op stro....

Volgens mij is dit topic trouwens niet alleen voor Tinkers. Wellicht krijg je meer reactie als je t bij VMR/Kraamstal of zo hebt staan...
Zal wel even temmen

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:24

Nog een voordeel van bijvoorbeeld vlas is dat de mestbult beduidend kleiner is. In de Bit van een aantal maanden geleden is een vergelijkend warenonderzoek geweest naar stalstrooisel. Vlas kwam er toen heel goed uit, veel beter dan stro in ieder geval. Paarden die veel op stal staan doe je misschien wat meer genoegen met stro omdat die zich meer vervelen en dan aan het stro kunnen knabbelen. Maar de verveling kan opgelost worden door meer hooi te voeren (of ze lekker veel buiten te zetten )