paard als handpaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

paard als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 15:44

ik weet niet of het hier goed staat, maargoed.

ik ben deze morgen met men belg en de jonge fries (2 jaar) weest rijden.
ikzelf op de belg, de fries als handpaard, gewoon aan het halster.
ik had wat geklooi dat ik de teugels in het ene hand moest houden, en het touw in het andere, want als de fries wer eens ging stilstaan kreeg de belg een ruk in haar mond.
uiteindelijk ging het goed
de fries liep schuin erachter, maar ik kreeg haar zelden netjes naast mina.
mijn arm is wel 10 cm langer
net toen we van de weg afgingen en het graspaadje insloegen kwam er een auto ergens uitgereden, en de fries schrok daarvan, mina schopte ernaar, en plots stond de fries schuin voor mina.
dan had ik wel wat probleempjes
dit vlot kunnen oplossen, maar in de terugweg kwam de fries netjes naast mina, maar ze drumde wat.
daardoor duwde ze mijn been in de buik van mina, begon zij te draven, schrok de fries weer, etc.
maar het ging wel goed.

even wat vraagsjes:
-wie doet er dit nog?
-enkel stap, of ook draf en galop?
-Halster of Bit
-lengte touw
-loopt het paard naast je, of achter je paard, hoe ler je dit aan, en hoe blijft ze ook naast je?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:07

Dit doe ik ook. Ik doe HEEL soms een galopje, maar ik draaf wel veel en ik stap.

Het handpaard blijft en neuslengte achter het andere paard.
Soms loopt hij helemaal achteraan ,als het paadje te smal is.

Vraag eerst of mensen met je meegaan ,dan is het makkelijker aan te leren.

ikj rij op touwhalster, geen bit dus met een leadrope van 3 meter. En handschoenen!!

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:08

ik heb er verder geen ervaring mee hoor
maar toen ik vorige zomer ponykampen begeleidde moest ik vaak op buitenrit, soms met hele kleine kinderen die nog niet veel konden
die had ik dan ook aan een touw vast. ik reed alleen op een westernzadel, en knoopte het touw gewoon om die knop die voorop zit, lekker makkelijk, en ik had gewoon twee handen voor mijn eigen paard
misschien kun je zo'n bokriempje kopen voor aan je zadel, en je meeloop paard daaraan binden?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:12

marlo: vastbinden aan zadel oid durf ik echt niet aan.
het handpaard is pas 2 jaar ,en wat schrikachtig.
daarbij zijn de toertjes dat ik rij niet lang, en lopen ze zo weer naar huis, als ze beide aan de kletter gaan laat ik het jonge paard lopen, en kijk ik of ik men rijpaard onder controle krijg.
maar als ze aan elkaar vasthangen...
nee, men eigen nek gaat toch voor dat van een paard hoor...

Antheman: dus het meelooppaard moet schuin achter het rijpaard lopen?
laat je het meelooppaard zelf kiezen waar die loopt, of moet die perse op die plek lopen?
dus met een leadropen van 3 meter? heeft het handpaard ook een touwhalster, of een gewoon halster?
rijpaard blijft met bit lopen, alleen durf ik het wel aan met touwhalster, maar nu en dan dramd ze er vrolijk doorheen, en ik heb dan al men handen vol...
heb je soms fotootjes?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:16

Een ding wat ik weet van handpaard rijden is nooit het leidtouw ergens aan vastknopen. Is gevaarlijk voor zowel de paarden als de ruiter. Loslaten geeft minder risico voor de ruiter en het bereden paard. Beter 1 los dan 2 en een ruiter met verwondingen.

Het is makkelijk als de paarden elkaar een beetje kennen, het handpaard lager in rang staat, maar wel vriendjes is en de stemhulpen stap, draf en ho kent. Beste positie is hoofd ter hoogte van de flank van het leidende paard, dus hoofd naast of net achter je been.
Als ruiter is het ook gemakkelijker als je je paard met 1 hand kan rijden.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:19

paarden staan dag an nacht samen, handpaard is een friese merrie van 2 jaar die het laagste in de rang staat (behalve de ezeltjes dan)
normaal doet mina er niks aan als er een persoon bij is, dus als haar oortjes plat gingen waarschuwde ik even en was het gedaan.
alleen toen de fries schrok van de auto (ze liep weer eens achter, en ik zag haar even niet), botste ze vol tegen mina, en dan ging de kont wel even omhoog.

stamhulpen kent ze in principe, ik ga er regelmatig mee wandelen/lopen, maar heb dan wel een zweepje mee om ze aan te sporen.
maar nu liep ze heel de tijd vanachter, dus (als ik al een zweep bijhad); als ik ze zou "aansporen" zou ze naar achter lopen in de plaats)
tegen het einde kon ik ze wel mooi naast elkaar traag laten draven, maar dat was ook op weg naar huis.
mina kan gerust op een hand gereden worden, dat is geen probleem,

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:20

dutske schreef:
marlo: vastbinden aan zadel oid durf ik echt niet aan.
het handpaard is pas 2 jaar ,en wat schrikachtig.
daarbij zijn de toertjes dat ik rij niet lang, en lopen ze zo weer naar huis, als ze beide aan de kletter gaan laat ik het jonge paard lopen, en kijk ik of ik men rijpaard onder controle krijg.
maar als ze aan elkaar vasthangen...
nee, men eigen nek gaat toch voor dat van een paard hoor...

Antheman: dus het meelooppaard moet schuin achter het rijpaard lopen?
laat je het meelooppaard zelf kiezen waar die loopt, of moet die perse op die plek lopen?
dus met een leadropen van 3 meter? heeft het handpaard ook een touwhalster, of een gewoon halster?
rijpaard blijft met bit lopen, alleen durf ik het wel aan met touwhalster, maar nu en dan dramd ze er vrolijk doorheen, en ik heb dan al men handen vol...
heb je soms fotootjes?

Niet het touw vastbinden hoor Dutske! Echt levensgevaarlijk.

Merrit heeft meestal een bit in ,maar soms ook niet als we handpaarden. Op hem zit ik. Dan heb ik wel een zadel op ,glij ik minder.

Andor wordt dus geleid en heeft een touwhalster om , met een touw van 3 meter.
Ik wil idd dat hij daar loopt, hij vindt handpaarden echt stom! Dus wil hij niet mee, of bij de eerste de beste kruizing linksom.
Schuin naast me, aan de BUITENkant ,vind ik het veiligst en heb ik meer te zeggen, Je kunt sneller corrigeren en zeggen dat hij door moet lopen.

Ik handpaard altijd alleen en heb er dus geen fotoos van.

Antheman

Re: paard als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:22

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:25

oh, dat topic heb ik nog niet gezien.
ik heb trouwens ook altijd een zadel op, mina is vrij rond (belgisch trekpaard), en gooit ongelooflijk raar op, dus bij het eerste drafpasje begin ik te glijden (zelfs al zonder handpaard )
dus ik speel wel veilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:55

Zie gelinkte topic voor mijn ervaringen

Om je vragen hier ook even te beantwoorden:
Citaat:
-wie doet er dit nog?

Ikke

Citaat:
-enkel stap, of ook draf en galop?

Hoofdzakelijk stap en draf, galop enkel daar waar de berm breed genoeg is, zodat ze allebei op het gras kunnen, ik galoppeer niet graag op het asfalt vanwege de belasting voor benen.

Citaat:
-Halster of Bit

Bit, hoewel ik het ook met halster heb gedaan, ik geef toch de voorkeur om een ruk te geven aan het bit als handpaard gaat drammen, werkt toch beter in. Ik doe dan een bit met tussenstukje, en daaraan het touw.

Citaat:
-lengte touw

Ideale lengte heb ik zelf nog niet uitgevogeld, doe het momenteel met een lang halstertouw (goed 2 m) maar vind dat te dik, ga nog een nieuw touw kopen, maar twijfel over lengte, wil dat nog wat meer proberen Ik denk dat ik zelf een touw van 2,5 á 3 meter ga pakken. Maar waar ik geïnformeerd heb (endurance-forum) die prefereren een langer touw van 4 meter.

Het touw rol ik trouwens op in grote lussen, beetje zoals je doet bij longeren, zo kan ik het touw nl makkelijk laten vieren.

Citaat:
-loopt het paard naast je, of achter je paard, hoe ler je dit aan, en hoe blijft ze ook naast je

Naast je. Het wisselt een beetje waar ie loopt, soms ook een hoofdlengte voor het rijdpaard, maar dan corrigeer ik tot ze er weer naast loopt, of wat achter.

Handpaard aan rijdpaard vastbinden doe ik niet. Is vragen om ongelukken, ik gooi liever het touw om de hals van handpaard, en doe schietgebedje dat ie het overleeft. Maar als je aan elkaar vastbindt, dan kan het paard maar aan 1 kant lopen, je komt in de knoop als ze ruzie krijgen, en als je eraf valt, dan gaan ze er samen vandoor...

Probeer trouwens uit op welk paard je rijdt, en welke je aan de hand neemt. Aangeraden wordt om op het dominante dier te gaan zitten, en de ander aan de hand. Toen ik begon was de Tinker dominant, maar die werd zenuwachtig als ik mijn hand naast me had met touw met daaraan de Haf. Toen hoorde ik van vorige eigenaar dat Tink als handpaard had gelopen ben ik het andersom gaan doen, en dat ging perfect. Inmiddels is Haf weer dominant geworden (ze wisselen af schijnbaar...). Maar daar rijd ik dus op.

Ander ding wat aangeraden wordt is om te wisselen met aan welke kant je het handpaard meeneemt (links of rechts of achter enzo), maar ik heb gemerkt dat de Tinker als ze rechts van mij loopt perfect meewerkt en rustig is. Terwijl als ze links moet, ze helemaal in paniek raakt als ik haar met stem corrigeer. Schijnbaar is die dus gewend om alleen rechts te lopen. Dus beter is dat om van het begin af aan af te wisselen.

Aanvullende tips, ik rijd sowieso onder het zadel ook met stemhulpen, en heb daar duidelijk profijt van met handpaard. Ik zeg de naam van het dier, en dan mijn commando, inmiddels beginnen ze dat ook door te krijgen. Wil ik dat ze allebei tegelijk in draf gaan (wel zo handig ) dan zeg ik alleen het commando. Voor af te remmen zeg ik Ho, en dan wat krachtiger dan ik zou doen onder het rijden, dit omdat ik geen zin heb, dat het rijdier wel een gang terugschakelt, maar handpaard doordendert..

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:05

Heb het toevallig zouist weer even gedaan.
Ben een kleine 2 uur weggeweest, rij juist op het minst dominante paard en die heeft ook de minste ervaring. Op zich maakt het me niet uit maar voor mijn andere paard heb ik op dit moment geen zadel en bovendien is ze herstellende van een blessure. dus 2 uur op haar zitten doe ik zowieso nog niet, laat staan met een handpaard ernaast.

De teugels heb ik in 1 hand en het leidtouw (ongeveer 3 meter) in m'n andere. Het handpaard heeft geen bit in en ik laat haar zoveel mogelijk lopen waar ze wil maar niet voor me komen. Dan zwaai/ gooi ik even het uiteinde van het touw voor d'r neus of hou haar gewoon met het touw een beetje in.
Ik heb vandaag het meest gestapt maar ook een paar stukjes gedraaft en een paar keer gegaloppeerd.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:09

Ik vind het eng

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:19

Valt mee hoor, Quellian! Je moet het gewoon eens (in de bak) proberen. Als de paarden goed op je stem reageren en je zoekt een niet al te drukke omgeving uit is het het proberen waard; het is geweldig leuk om te doen! Neem anders iemand mee op een fiets zodat je in geval van nood het handpaard kan loslaten en jouw hulp die kan grijpen!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:28

Ik heb het ook heel veel gedaan (nu niet meer omdat anders mijn naarling alleen achterblijft op stal) Rij idd dan op het dominante paard. Het helpt ook een heel stuk als dit paard netjes aan de hulpen is, want ik rij dan met 1 hand (wissel wel links of rechts) . Ik zorg dat het handpaard altijd op de weg aan de binnenkant (berm) loopt, het rijpaard heb ik helemaal onder controle (dus geen uitzwaaiende konten net voor passerende auto's!!)
Stap, draf en galop was geen probleem....hoewel mijn schimmel dus veel sneller is en nogal kan trekken in galop. Blijf erop attent dat je recht blijft zitten op het paard dat je rijdt, en dat je niet teveel druk op 1 stijgbeugel zet omdat het handpaard "trekt". Ik doe dat altijd gewoon met een halster, en met een halstertouw wat liefst een meter of 2 lang is. Bij voorkeur hou ik ze naast elkaar, maar soms is het nodig dat ze achter het rijpaard komt en dat is een kwestie van oefenen, een beetje inteligent paard leert snel dat als je met het touw schud, ze achter moet blijven.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:36

Poeh nee lijkt me eng.
Je kan 't paard zo kwijtraken lijkt me (die je aan de hand hebt)
En op 2 paarden letten.
Nee vind 1 zat

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:34

van paard wisselen is niet echt een optie
de fries is pas 2.5, en de eigenaar wil dat ik er nu al regelmatig op rij.
dit do ik zo weinig mogelijk, maar om er beetje mee bezig te zijn (en de schijn wat op te houden),wil ik het jonge paard als handpaard meenemen
Beetje later, als de oudste merrie verder zal komen in de dracht, ga ik mss wel vooor korte stapritjes omwisselen, zodat ze beide toch wat beweging hebben.
mijn touw was dus duidelijk te kort, volgende keer probeer ik het met mijn longe (die kapot is, stukje afsnijden )
en met bit zal ik ook eens uitproberen, toen ze schrok had ik toch wat te weinig invloed
tegen dat ik terug was ging het vrij goed.
lukte ook om de fries aan te sporen, en met mina in ee verzameld drafje te blijven, en er niet af te vallen

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:43

Ik doe het ook wel. Op het moment wat minder bij gebrek aan juiste combinatie.

Ik heb het heel veel met Dennis en zijn vriendinnen gedaan. Zijn vriendinnen varieerde hierbij van 90 cm tot 166(wel allemaal drachtig). Zowel op Dennis als op zijn vriendinnen. Varierend van ff zonder zadel met een halstertje naar het land brengen tot flinke buitenritten. Zowel in stap, draf en galop. Eigenlijk altijd op een halstertje.
Met Angel en Uk doe ik het ook regelmatig. Angel is herstellende en Uk vind het leuk om af en toe mee te mogen, dan voelt ze zich heel belangrijk. Dus dan gaan moeder en dochter mee op een stap ritje.

Ik ben met Dennis nu zelfs zo ver dat ik er een 'vreemde' merrie naast kan laten lopen(mits het ook een brave merrie is). Dan zit ik wel altijd op Dennis zodat ik hem door heb mocht hij wat van plan zijn.

amz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:43

Ik rijd met een dunne longeerlijn die dubbelgevouwen is geknoopt. Alleen is de ene kant ongeveer 30 cm langer dan de andere. Ik heb het handpaard rechts van me en rijd het handpaard ook met bit. De longeerteugel geleid ik via de linkse naar de rechtse bitring. Hopelijk is dit duidelijk, kan niet zo beeldend schrijven. Handpaard blijft met het hoofd ter hoogte van mijn knie en ik gebruik veel stemhulpen. Op deze manier kan ik mijn dochtertje op het rustige handpaard op een veilige manier mee het bos in nemen. Kan ze zelf toch sturen maar als het te hard dreigt te gaan kan ik heel eenvoudig ingrijpen. Ik sla de lus van de longeerlijn om mijn hand en kan dan meestal gewoon met twee handen rijden. Bij smalle paadjes is de lijn net lang genoeg om haar achter me te laten lopen. Gewoon blijven oefenen!