laten keuren voor verzekering of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

laten keuren voor verzekering of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:53

Vorige week is er weer iemand langsgeweest voor de jaarlijkse controle van de verzekering. Mijn paard (twenter) is hierbij opnieuw getaxeerd. Ze is nu verzekerd voor de maximale waarde die de verzekering hanteert zonder dat een paard gekeurd hoeft te zijn. Ik heb haar bij aankoop als enter niet laten keuren. Wil ik haar hoger verzekerd hebben dan moet ze klinisch gekeurd worden (foto's laat ik zowieso niet maken, ze kan met een klinische keuring tot 3600 euro verzekerd worden en dat vind ik wel genoeg).
Ik twijfel nu om haar wel of niet te laten keuren.

Laat ik m'n paard niet keuren, dan is ze zowieso te laag verzekerd, de echte waarde ligt hoger. Bij ongeschiktheid of dood krijg ik 85% van de verzekerde waarde terug. Ik heb al uitgerekend dat ik dan voor een andere twenter van dezelfde leeftijd toch wel minstens 1000 euro moet bijleggen om een ander paard te kopen. Echter, de premie bedraagt nu 2% van de verzekerde waarde per half jaar.

Laat ik haar keuren, en wordt ze goedgekeurd, dan komt ze in een hogere categorie, 3.5% van de verzekerde waarde per half jaar. Dit betekent dus een duidelijk hogere premie per half jaar.
Ik ben dan ook nog eens de kosten kwijt van de keuring.

Wat zouden jullie doen? Laten keuren en dus hogere kosten hebben voor de verzekering? Of gewoon laten zoals het nu is en relatief lage kosten hebben, maar bij ongeschiktheid of dood wel moeten bijleggen voor een gelijkwaardig ander paard?
(ik ga er dan voor het gemak maar even van uit dat ze goedgekeurd wordt. Afkeuring betekent zowieso dat ze dus niet hoger in de verzekering kan).

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:12

aan je verhaal te lezen zit je bij zo'n onderlinge verzekering
Ja die schatten een paard niet hoog
Bij interpolis kan je een paard tot 7000 euro verzekeren zonder dat je die hoeft te laten keuren met foto's en heel die handel
En daar krijg je 100 % van de verzekerde waarden als je onverhoopt je paard in moet laten slapen

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:19

Maar dan ben je ook meer geld kwijt aan premie. Ik zit nu dus op 2% van de verzekerde waarde per half jaar. En dat is bij de meeste verzekeringen veel meer.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:42

goldwing schreef:
aan je verhaal te lezen zit je bij zo'n onderlinge verzekering
Ja die schatten een paard niet hoog
Bij interpolis kan je een paard tot 7000 euro verzekeren zonder dat je die hoeft te laten keuren met foto's en heel die handel
En daar krijg je 100 % van de verzekerde waarden als je onverhoopt je paard in moet laten slapen

mm volgens mij is de grens bij interpolis € 4500.00 (voor een ziektekostenverzekering) voor op de foto laten zetten en keuren sommige klinieken faxen het rapport naar de verzekering en ben je automatisch in de verzekering en bij andere klinieken komt er alsnog een verzekeringsarts langs. Onder de € 4500.00 volstaat voor een ziektekostenverzekering een klinische keuring en/of keuring door een arts van de verzekering.

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:31

je hebt er ook verschillende gradaties in ze beginnen geloof ik al met een verzekering voor 3,5 % per jaar
Ziektenkostenverzekering is een verzekering op zich die heb ik niet afgesloten omdat koliek operaties toch al bij mijn verzekering in zit
Maar voor een gewone paarden verzekering tot 7000 euro hoef je niet te laten keuren ze komen zelfs nog niet eens kijken ik heb zo al twee paarden in de verzekering gedaan en 1 er van heb ik moeten laten inslapen en ik had het geld en het bedrag van de veearts binnen 3 weken op mijn rekening staan
Het was een ongeluk in de wei en dan zijn ook de veearts kosten meeverzekerd zonder ziektekosten verzekering

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:22

Ik heb indertijd voor een onderlinge verzekering gekozen (max. verzekerde bedrag 5.000 euro en 2% premie per jaar) om de volgende reden:

- Lage premie (bij een dure verzekering liggen de premie`s veel hoger reken dat eens uit als je bv 10jr verder bent)
- Paard wordt bij ongeschiktheid niet door verzekering ingenomen

Ik zie de onderlinge paardenfonds meer als verzekering dat ik bij dood in iedergeval een X bedrag krijg om opnieuw te investeren. Ook bij een dure verzekering krijg je nooit het gehele bedrag zomaar betaald, en anders heb je het bedrag allang een keer voldaan door de hoge premie`s.

Ik heb indertijd een veulentje gefokt, die in de moederbuik al mee verzekerd was. 11 dagen na geboorte overleed het veulen. De verzekering is komen kijken omdat deze nog getaxeerd moest worden. Men vroeg mij wat ik indertijd aan dekgeld kwijt was geweest, dus ik noemde t bedrag op. Vervolgens had ik binnen een week de taxatie van het 11 dagen oud veulen op mijn bankrekeningnr erbij staan (100% uitgekeerd). Ze hadden de waarde vh veulen gebasseerd op het dekgeld, de onkosten en wat t veulen bij hun waard geweest zou zijn mocht ie nog geleefd hebben. Zeer loyaal, mede omdat ik geen premie voor t veulen betaald had (zat immers bij de merrie in en dat was iets van 25gulden indertijd) en t bedrag wat zij uitkeerden was meer dan mijn vraagprijs bij de verkoop was geweest.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 17:29

RUBYWHITE schreef:
Ik heb indertijd voor een onderlinge verzekering gekozen (max. verzekerde bedrag 5.000 euro en 2% premie per jaar) om de volgende reden:

- Lage premie (bij een dure verzekering liggen de premie`s veel hoger reken dat eens uit als je bv 10jr verder bent)
- Paard wordt bij ongeschiktheid niet door verzekering ingenomen

Ik zie de onderlinge paardenfonds meer als verzekering dat ik bij dood in iedergeval een X bedrag krijg om opnieuw te investeren. Ook bij een dure verzekering krijg je nooit het gehele bedrag zomaar betaald, en anders heb je het bedrag allang een keer voldaan door de hoge premie`s.

Dit was dus ook voor mij de reden om voor onderling te kiezen.
Veulens in de buik e.d. zijn bij mij ook meeverzekerd.