Martingaal zonder of met borsttuig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet_

Martingaal zonder of met borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:11

Wat is beter? Een martingaal zonder of met borsttuig? Wat is dan het nut van een borsttuig?

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:38

Een borsttuig heeft als functie: het voorkomen dat je zadel naar achter schuift met het springen.
Schuift je zadel niet naar achteren is een martingaal voldoende

*edit; even het verhaal beetje veranderd het was een beetje vaag geworden

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:09

Bijkomend voordeel van een martingaal met borsttuig is, dat de manen niet kapot schuren door de halsband die een gewone martingaal wel heeft.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:20

Ik gebruik een borsttuig om de druk op de singel te verminderen boven de sprong of als je een heuvel op rijdt. Anders houdt alleen de singel het zadel naar voren en het borsttuig ook.
Misschien is het onzin hoor. Maar kwaat kan het niet

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:39

Ja een vriendin van me zei dat als je singel knapt en je hebt een borsttuig dan valt het zadel niet. Maar eigenlijk lijkt mij dit gevaarlijker dan.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:15

niemand meer?

Miss87

Re: Martingaal zonder of met borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:34

minnie_muis schreef:
Ja een vriendin van me zei dat als je singel knapt en je hebt een borsttuig dan valt het zadel niet. Maar eigenlijk lijkt mij dit gevaarlijker dan.

Klopt. Mijn singel brak een tijdje terug boven een hindernis. Zadel hing dus idd nog vast aan het borsttuig, paard bleef maar rennen totdat alles kapot was. Ik denk dat je zadel er dan toch beter gewoon af kan vallen. Toch heb ik altijd een borstuig, dat vind ik er gewoon mooier uitzien en hij kan nooit naar voren schuiven als je paard z'n hoofd omlaag doet.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:36

Dat laatste is wel een prettige bijkomstigheid.
Verder is het wel zo dat een borsttuig heel secuur moet passen wil het de beweging niet hinderen, terwijl een halsriem van gewone martingaal natuurlijk nooit hindert.

merel90

Re: Martingaal zonder of met borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:40

een borsttuig voorkomt idd dat het zadel naar achteren schuift, maar het voorkomt ook dat de lus om zijn nek heen zeg maar (vaag uitgelegd...) naar voren schuift, doordat het aan het zadel vastzit. bij een martingaal schuift die wel naar voren, bijv. tijdens de landing van de sprong, of als je paard zijn hoofd omlaag doet. en je kan heel makkelijk het martingaaldeel eraf halen. dus dat je bijvoorbeeld losrijdt zonder martingaaldeel, maar als je gaat springen dat er weer aan doet. dan hoef je niet helemaal de singel los te maken, maar alleen de teugels.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:53

ik heb nu een martingaal wat ook vast zit aan het zadel. Hoe doe ik daar dan een borsttuig bij?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:23

Dan heb je al een martingaal met borsttuig.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:37

Ik heb er ook 1 met voortuig. Ik vind het handiger omdat ik bag ben dat alleen zo'n halsring gaat schuiven richting oren. Gebruik alleen op buitenritten.

merel90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:22

@ minnie_muis: ja, maar zit hij alleen bij de singel vast, of ook bij de lepel? als je alleen een martingaal hebt, zul je toch een nieuw borsttuig met afneembare martingaal moeten kopen...