Met stieken rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Met stieken rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:00

Hoi,

Ik ben pas geleden met een vriendin op haar oude manege gaan kijken. Ze waren bezig met de les. De instructeur die daar les geeft is Z2 dressuur.

Ongeveer 3 paarden liepen daar in de les met stieken. De stieken waren bevestigd aan een ringetje het zadel, liepen daarna door het bit (van buiten naar binnen) en zaten tussen de voorbenen bevestigd aan de singel. De stieken zaten niet echt strak. Ze konden ruim voor de loodlijn lopen.

Na de les hebben we even met de instructeur gepraat. Toen ik vroeg waarom die paarden met stieken gereden werden antwoordde hij dat dat was om ze beter over de rug te kunnen rijden.

Vinden jullie dat dit kwaad kan? Wie van jullie rijd er ook met stieken en hoe bevestig jij de stieken?

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:07

neej, ik vind dat dit geen kwaad kan, zeker niet als het ''manegepaarden'' zijn, vaak komen daar mensen op te zitten, die er nog niet zoveel van weten/snappen/kunnen, omdat ze niet zoveel ervaring hebben, vaak krijg je dan dit effect: amazone/ruiter kan niet fijn rijden(te weinig ervaring meestal)-> paard houdt de rug vast-> amzone/ruiter kan niet mee gaan met de beweging-> paard krijgt last van de rug, ga zo maar verder..... Door die stieken laat het paard de rug los waardoor de amazone/ruiter zich bijna volledig kan concentreren op het meegaan met de beweging
zelf rijd ik nooit met elastiek, mocht ik er een hulpteugel bijpakken, neem ik een slofje.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:43

Stieken...Jeetje moest eerst even goed lezen.
Maar iig ik begrijp het.
Iig vind ik het niet echt goed als kinderen op manege leren paardrijden waar de paarden met ELAStieken hun uurtjes lopen. Zo leren de kinderen niet echt rijden,en de paarden worden afhankelijk van de Elastieken. Beetje jammer!

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:02

meiske16 schreef:
Stieken...Jeetje moest eerst even goed lezen.
Maar iig ik begrijp het.
Iig vind ik het niet echt goed als kinderen op manege leren paardrijden waar de paarden met ELAStieken hun uurtjes lopen. Zo leren de kinderen niet echt rijden,en de paarden worden afhankelijk van de Elastieken. Beetje jammer!

neej paarden die hun rug gaan vasthouden door het gebungel van een aantal beginnende ruiters is fijn?! of mensen die denken dat ze goed kunnen rijden, die vervolgens hun paard in de krul willen hebben en kei hard aan de bek van hun paard gaan zitten plukken, neej iki blijf erbij dat ik het best een goede beslissing vindt.....

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:20

Volgens mij krijg je een paard met stieken toch helemaal niet ontspannen en los.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:28

als ze daarop nageven wel hoor, hoe longeer jij je paard?! bijgezet?? laten ze dan los?! nou die van mij wel iig *correctie, ik longeer met een pessoa of slof maar het heeft hetzelfde principe*

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:30

Ik ken ook een manege waar de paarden door manegekinderen met een slof worden gereden. Dat vind ik pas raar.

Als de paarden hun hoofd netjes naar beneden houden (dus niet in de krul gedwongen. En dat gebeurd niet schrijft de TS) is het voor de ruitertjes wel makkelijker een goede zit te ontwikkelen vind ik.
Net als dat een paard bijgezet wordt met zitles aan de longe.