Waarom wel of niet de mest uit de wei halen ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oakly

Waarom wel of niet de mest uit de wei halen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 09:19

Ben benieuwd wie hier wel en wie niet de mest uit de wei haalt en wat de reden is om het wel of niet te doen.
Eventueel nog tips voor een goed onderhoud van de wei.

Bedankt, Oakly

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:22

ik niet. Wij hebben een megagrote wei, met 10 paarden, en ze hebben zeg maar een plek waar ze dat doen. Soms gaat de trekker er wel ff doorheen, maar dat gebeurd ook niet vaak

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:23

Ik doe jhet wel het houd de wei schoon.
En de kans op wormen is ook veel minder.

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:25

indd wij proberen het ook zo goed mogelijk schoon te houden vanwege kans op wormen.

oakly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 09:26

Maar daar heb je de wormenkuur dan toch weer voor ?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:27

ja dat is ook zo maar zo is de kans groter dat je ze niet krijgt
daarom hoef ik maar een wormenkuur te geven om de 12 weken

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:37

Als je een klein weilandje hebt waar ze de hele dag in staan is het wel slim om tedoen, ander ligt er op een gegeven moment meer mest dan gras

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:39

ja dat is niet lekker nee
hij staat ook niet heel groot dus ik moet dat wel doen ja

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:40

Ik doe het ook, ook voor de wormen en voor de kwaliteit van het gras. Mest is op zich wel goed voor de grond maar paarden sch**ten zoveel dat de grond zuur wordt (behalve als je land heeeel groot is natuurlijk).

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:53

ik doe het niet. sterker nog, 1X per jaar gaat alle stalspul van een jaar stallen schoonmaken op dezelfde wei als waar de paarden instaan.
en op onze andere ( gehuurde) wei doe ik het niet want die is te groot en het is onze wei niet, dus de boer mag daar mooi zelf wat mee doen

monsera

Re: Waarom wel of niet de mest uit de wei halen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:09

Ik zou wel mest opruimen in het weiland als ze op een klein stukje zouden staan want anders zie je op een gegeven moment alleen nog maar mest liggen.Die van ons staan op een paar hectareen daar ga ik echt geen mest opruimen er staan gemiddeld 15 paarden op dat stuk en ik zou er een dagtaak aan hebben om het allemaal op te ruimen .En het verhaal over de wormen zou ik niet zoveel waarde aan hechten persoonlijk en nog steeds gewoon blijven ontwormen.

sandr0

Re: Waarom wel of niet de mest uit de wei halen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:11

wel de mest van je landhalen. Waar de mest ligt eet je paard niet meer.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:23

Bij mijn paardje, waar die staat wordt 't niet weggehaald. Ze verweiden regelmatig en dan gaat de weidesleep er gewoon ff doorheen

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:30

rakkertje13 schreef:
Bij mijn paardje, waar die staat wordt 't niet weggehaald. Ze verweiden regelmatig en dan gaat de weidesleep er gewoon ff doorheen

dan is er wei ( ruimte) genoeg en als je t inderdaad verspreid trek t door regen de grond in. Maar op kleinere ruimtes het laten liggen werkt niet. Dan eten ze om die plekken heen.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:44

Bij ons wordt het ook niet weggehaald. De wei wordt zelfs bemest met mest de stallen en ook van de koeien. Er is gewoon heel veel wei, dus dan kan dat zo. Ze eten inderdaad de 'poepplekken' niet op, maar dat maakt niet uit, want dat lusten de koeien of schapen weer wel (die er soms op komen te staan).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:35

Als ik een eigen wei zou hebben zou ik het doen.
In de wei waar mijn paard nu staat gebeurd het niet. En het is eigelijk ook te groot en er staan teveel paarden om het te doen, dan blijf je bezig.

Maar ik zie wel dat er steeds minder plekken komen waar ze eten. Overal waar mest ligt eten ze niet en daar gaat allemaal onkruid als zuring (volgens mij is het zuring, van die langs harde stengels) groeien. Die plekken worden steeds groter en dat vind ik persoonlijk zonde van het weiland.

De mest gaat uiteindelijk wel op het land waar het hooi vandaan komt. Maar voordat het daarheen gaat ligt het wel een hele tijd op de mesthoop compost te worden.
'Verse' paardenmest is volgens mij helemaal niet goed voor weilanden.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:40

Ik haal het ook niet weg. Ze worden vaak genoeg omgeweid en dit jaar is er ook geen sleep overheen gegaan. Omdat we zo'n ding niet hebben . Volgend jaar mag de welshpoownie hem slepen. Doet ie ook nog wat voor de kost.

Ontwormen gebeurt hier om de acht weken en vreemde paarden komen er niet op onze weiden. Dus wat dat betreft lopen we ook daarin weinig risico.

Dat overigens verse mest slecht is geloof ik niet zo in. Wel is het zo dat op die plekken, logisch natuurlijk, het gras harder groeit.