Zoveelste zadel past niet/witte haren door verkeerde zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Zoveelste zadel past niet/witte haren door verkeerde zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 09:12

Hallo,

Ik had eerst een zadel waarvan ik zeker wist dat het niet past. Nu heb ik een nieuw zadel en ik dacht dat het paste, maar nu weet ik 99% zeker dat dit zadel ook niet past. Ik heb ook al het oude zadel van mijn opa gepast, maar dit zadel paste ook niet. Alledrie schuiven ze naar voren. En mijn pony heeft ook witte haren op de rug, versnelt heel erg tijdens het rijden. Dit waren echt kenmerken dat je zadel niet past. (gelezen op een site) ik ben nu helemaal in paniek en weet niet meer wat ik moet doen. Wat is er aan de hand als je pony witte haren op zijn schoft heeft (als het zadel niet past dus)? Mijn moeder zegt ik ga absoluut geen nieuw zadel kopen, ik heb er net een nieuw gekocht. Wat moet ik doen HELP alsjeblieft!!!

Gr. sophie
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 31-10-05 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangeast

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:15

ik zal niet een nietpassend zadel op je pony leggen dan zou ik eerder eens langs een winkel gaan en vragen of je voordat je de zadels koopt ze eerst eens mag passen wantja je kan wel steeds een zadel kopen maar als ze niet passen dan heb je een probleem. die witte haren heeft mijnpony op zijn benen door de oude peesbeschermers deze paste blijkbaar ook niet goed. maar ik zou doorzoeken totdat je een goed passend zadel hebt gevonden

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:18

Zadelmaker laten komen. Hij kan misschien aanpassingen verrichten aan het zadel om het passender te krijgen.
Als dat niet lukt zou ik toch maar voor een (goed) tweedehands zadel gaan kijken.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 09:20

Barco heel erg bedankt, dat ga ik proberen! ik hoop dat hij het zadel passender kan krijgen!!

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:28

hay,

Ik zou zeggen geen paniek. Als dit zadel niet goed ligt is er vast wel een ander zadel dat wel past. Je kan deze gewoon weer doorverkopen via bokt of via marktplaats. Ik weet niet waar je woont, maar bij mij in de buurt kan je bij verschillende ruitersportzaken die ook zadels verkopen, ook je zadel weer verkopen aan hun. Ze kopen vaak ook 2e hands zadels in. Als je uitlegt dat je er echt niks mee gedaan hebt, kun je er best de zelfde prijs voor terug krijgen.

Ik heb in februari een paard gekocht en ben ook een flink tijdje bezig geweest om het zadel te laten passen. Ik heb een 2e hands Kieffer Wien zadel gekocht. Zag er nog mooi uit, maar moest tot 3x toe opgevuld worden. Nu ligt ie perfect. Zit er bij jou in de buurt geen tuigmakerij? Als je met je (nieuwe) zadel er naar toe gaat en het probleem uitlegt kunnen ze je meestal wel helpen. Ik heb toen zelfs foto's met m'n digitale camera gemaakt zodat hij echt kon zien wat het probleem was. En het is zelfs mogelijk om een afspraak met hem te maken dat hij bij je langs komt en terplekke kan zien wat er mis is. Op die manier kan hij gelijk zien wat er mis is en dus besluiten om het aan te gaan passen of hij beveelt je een heel ander zadel aan waarvan hij het idee heeft dat dat wel past. Hij kan je iniedergeval helpen, maar nogmaals.. ik weet niet waar jij woont en weet dus niet of er een goeie tuigmaker bij je in de buurt zit. Dat weet je zelf het beste. Van die witte haren heb ik eigenlijk nog nooit iets gehoord, maar ook met dat soort dingen kan een tuigmaker je denk ik wel helpen.

Veel suc-6 ermee!

Valentijn

Re: HELP, ik weet echt NIET meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:47

Zou een gelpad, bontje oid niet helpen ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:51

gelpad..bontje...dekjes...etc etc helpen niet...maken het probleem alleen maar erger.

Enige manier is een vakkundig persoon erbij halen die het zadel PASSEND kan maken.
PASSENDER bestaat niet want dan past het nog steeds niet.

Mocht dit niet lukken is er toch maar 1 optie en dat is verkopen en door die vakkundige persoon een zadel laten aanmeten(kan natuurlijk een standaard zadel zijn uit de winkel) en anders niet rijden met zadel.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:09

Ik zou niet beginnen met iets van een bontje eronder te leggen. Ik vind het persoonlijk best moeilijk om te zien of een zadel goed past. Globaal kan ik het wel zien, maar echt zeker ben ik niet van mezelf

Ga gewoon naar een zadelmaker en vraag of hij langs komt om te kijken. Of ga zelf met je paard en zadel langs als je een trailer hebt. Hij kan zien wat er verandert moet worden. Als je twijfelt of het past kan het zijn dat de zadelmaker een simpele aanpassing moet maken.

Witte haren kan betekenen dat het oude drukkingen van het zadel zijn. Dat betekent dus dat het zadel niet goed ligt en op bepaalde punten op de rug erg drukt. Er kunnen zelfs wondjes door ontstaan!

Het is erg belangrijk om een passend zadel te hebben. Als je gaat rijden met een zadel dat niet goed past kan je paard last krijgen van drukkingen en wondjes. Het paard kan last van zijn rug gaan krijgen. Vaak als het paard pijn heeft door het zadel zal hij slechter gaan lopen en misschien wel zadeldwang krijgen. Een paard met zadeldwang wilt absoluut niet dat je een zadel op zijn rug legt. Zo'n paard kan gaan bijten, trappen stijgeren ed. om te voorkomen dat hij bereden zal worden.

Dus pak de goudengids en maak een afspraak met een zadelmaker Succes...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 07:15

hij heeft geen wondjes en mama zeidat het gewoon haartjes waren die wit waren.. ook zitten ze niet echt OP de schoft.. maar gewoon ernaast, en dan eigenlijk alleen maar aan de linkerkant. Ik ga dinsdag even langs de zadelmaker. Onder het zadel versnelt hij ook echt de hele tijd. Zonder zadel doet hij dat niet. Maar toch twijfel ik of het versnellen daar aan ligt, want zo heeeeeeel af en toe versnelt hij met het zadel op ook niet. Maar ik word in ieder geval helemaal gek van het versnellen. Ik krijg hem dan pas naar halve minuut terug ofzo, nou dan ga ik weer draven en dan huppaa is hij weer weg.. en zo maar door. Ik heb gewoon hierdoor geen zin meer om te rijden

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 07:24

enne, ik heb een bontje onder mijn zadel, zo'n één met bontrand voor en achter van schapenwol.. als ik deze weglaat kan het dan beter zijn? dat het zadel beter past?

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 07:33

Witte haartjes zijn een teken dat het zadel niet past en dat er schade is opgetreden! Kijk eens op www.horsemanship.org onder rijden en dan past mijn zadel?. Geeft duidelijke informatie.

Ik heb inmiddels ook mijn 3e zadel in heel korte tijd. Mijn merrie is erg lastig gebouwd. Ik heb nu een zadel van heather moffett in bestelling (boomloos maar toch de looks van een zadel), deze paste van alle gepaste zadels.

Ik zou idd een zadelmaker laten kijken naar je zadel. Misschien kan hij hem aanpassen. Indien dat niet kan, zou ik toch op zoekn gaan naar een ander zadel, deze verkopen via internet. En een nieuw zadel laten passen door een zadelmaker.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 08:14

in meppel zit een zadelmaker die je oude zadel passend kan maken (mist dat een goed merkzadel is want met merkloze dingen kan hij niets)
daar ga ik zelf ook altijd naar toe het is voor mij wel een stukje rijden (2½ uur) maar dat heb ik er voor over
stubben Kn en passier zijn vrijwel altijd op maat te maken

als er aan een kant witte haren komen kan dat betekenen dat je zadel scheef is of dat de vulling scheef is

het is vrij simpel om je oude zadel (s) te verkopen en er een 2e hands (evt. oudere) stubben of passier terug te kopen en dat aan te laten passen
je zit dan misschien wel even zonder zadel maar er zijn ergere dingen
welk merk zadel (s) heb je trouwens?

voor vragen mag je me altijd pben

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:31

Sfiejj schreef:
enne, ik heb een bontje onder mijn zadel, zo'n één met bontrand voor en achter van schapenwol.. als ik deze weglaat kan het dan beter zijn? dat het zadel beter past?

Het zou kunnen dat een zadel dan beter ligt. Eigenlijk moet je zadel zonder shabrak of dekje (dus op de blote rug) al goed liggen.
Het gebeurt wel eens dat zadels eigenlijk goed liggen, maar dat er dan nog een bontje ondergelegd wordt waardoor het zadel niet goed meer ligt. En het is eigenlijk niet de bedoeling een zadel 'passend' te maken door een bontje te gebruiken.

Het wil niet altijd zeggen dat een dikker shabrak of een shabrak met bontje beter is of lekkerder is voor je paard! Ik zou gewoon de zadelmaker langs laten komen en die eens laten kijken of het zadel zonder bontje beter ligt. Het kan zeker zijn dat het zadel zonder bontje beter past! Maar de kans zit erin dat je zadel aangepast moet worden. Dus als je altijd met shabrak en bontje rijd, leg dan met het passen en aanmeten ook het bontje eronder!

Toch zou ik een zadelmaker laten kopen!!! Het kan je echt een hoop ellende schelen!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:39

Sfiejj schreef:
hij heeft geen wondjes en mama zeidat het gewoon haartjes waren die wit waren.. ook zitten ze niet echt OP de schoft.. maar gewoon ernaast, en dan eigenlijk alleen maar aan de linkerkant. Ik ga dinsdag even langs de zadelmaker. Onder het zadel versnelt hij ook echt de hele tijd. Zonder zadel doet hij dat niet. Maar toch twijfel ik of het versnellen daar aan ligt, want zo heeeeeeel af en toe versnelt hij met het zadel op ook niet. Maar ik word in ieder geval helemaal gek van het versnellen. Ik krijg hem dan pas naar halve minuut terug ofzo, nou dan ga ik weer draven en dan huppaa is hij weer weg.. en zo maar door. Ik heb gewoon hierdoor geen zin meer om te rijden

dat je paardje versneld kan toch een teken zijn van het "vluchten" voor het zadel, ik zou het zadel iig niet meer gebruiken, beter dan zonder zadel of ga naar een goede zadelmaker, succes!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:43

unamie schreef:
in meppel zit een zadelmaker die je oude zadel passend kan maken (mist dat een goed merkzadel is want met merkloze dingen kan hij niets)
daar ga ik zelf ook altijd naar toe het is voor mij wel een stukje rijden (2½ uur) maar dat heb ik er voor over
stubben Kn en passier zijn vrijwel altijd op maat te maken

Het lijkt mij stug dat Van Triest geen merkloze zadels onder handen wil nemen, Hij sputtert alleen als hij vindt dat een andere zadelpasser de klant een totaal verkeerd zadel heeft verkocht en dat hij op moet lossen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:46

Sfiejj schreef:
Hallo,

Ik had eerst een zadel waarvan ik zeker wist dat het niet past. Nu heb ik een nieuw zadel en ik dacht dat het paste, maar nu weet ik 99% zeker dat dit zadel ook niet past. Ik heb ook al het oude zadel van mijn opa gepast, maar dit zadel paste ook niet. Alledrie schuiven ze naar voren. En mijn pony heeft ook witte haren op de rug, versnelt heel erg tijdens het rijden. Dit waren echt kenmerken dat je zadel niet past. (gelezen op een site) ik ben nu helemaal in paniek en weet niet meer wat ik moet doen. Wat is er aan de hand als je pony witte haren op zijn schoft heeft (als het zadel niet past dus)? Mijn moeder zegt ik ga absoluut geen nieuw zadel kopen, ik heb er net een nieuw gekocht. Wat moet ik doen HELP alsjeblieft!!!

Gr. sophie

In principe zou Van Triest alle drie de zadels passend kunnen maken op jouw paard, zolang er maar een houten of metalen boom in zit. Met de meeste kunstof bomen kan hij niet zoveel wat aanpassingen betreft. Maar een aanpassing van een zadel hoeft niet altijd een aanpassing van de boom te zijn, soms is bij vullen of juist er iets uithalen ook voldoende.
Hij bouwt ook lucht in bestaande zadels in.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:21

met merkloze zadel bedoel ik eigenlijk de zadelmarktkwaliteit
en daar kan van Triest dus echt helemaal niets mee

soms zijn er merkloze (oudere) zadels van engelse kwaliteit en die zijn ook prima te vermaken
verder kan een kunstof boom ook verbreed worden
in mijn KN zit een kunstof boom en die is onlangs verbreed
maar er zijn gewoon een aantal zadel waar hij niets mee kan
met een kiefer bv kan hij helemaal niets !

een inderdaad hij sputterd wel eens tegen
maar dan zegt ie dat hij het zadel wel kan vermaken maar dat hij het niet 100% goed krijg (bv bij zadel met een te diepe zit)
daarom heb ik een (ouder) KN zadel gekocht .......die kon hij voor 100% goed passend krijgen en hij heeft gelijk gekregen

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:27

Zadelmaker laten komen en kijken of het zadel aangepast kan worden. Zo niet, zadel inruilen voor een die wel past.

Beter dan je paard naar de klote rijden. Neem aan dat je moeder het hier mee eens is.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:18

Idd zadelmaker erbij laten komen, is altijd nog goedkoper dan een nieuw zadel

Als tijdelijke oplossing (tot de zadelmaker er is) kun je er misschien een bontonderlegger of een gelpad onder doen. Of desnoods zonder zadel rijden.

Mijn pony kreeg 3 jaar geleden witte haren aan de zijkanten, dus niet op zijn schoft o.i.d. Daar heb ik toen ook de zadelmaker bij laten komen, maar mijn pony is nogal een typisch geval. 's Zomers 6x zo breed als 's winters, dus elke winter moest er vulling bij en elke zomer moest er vulling uit. Of het was op te lossen met een gelpad. Die ben ik toen maar gaan gebruiken.

Inmiddels heb ik een ander zadel en rij ik zonder onderlegger o.i.d. en heeft hij geen last meer van witte haren. Ze zijn trouwens ook weggetrokken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:21

Citaat:

..........maar er zijn gewoon een aantal zadel waar hij niets mee kan
met een kiefer bv kan hij helemaal niets !

Een paar jaar geleden heeft hij onze Kieffer badkuip verbreed en op lucht gezet, kamerbreedte was 26 is naar 34/35 gegaan. Overigens heeft hij dit zadel voor ons verkocht, en onze Passier verbreed, dit zadel is niet bij hem gekocht.

Van Triest's eigen woorden: met sommige kunstof bomen kan ik niets, bijvoorbeeld carbon.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:29

Citaat:

maar dan zegt ie dat hij het zadel wel kan vermaken maar dat hij het niet 100% goed krijg (bv bij zadel met een te diepe zit)
daarom heb ik een (ouder) KN zadel gekocht .......die kon hij voor 100% goed passend krijgen en hij heeft gelijk gekregen

Hij zit momenteel in fase dat hij erg anti diepe zit is, de dressuurzadels van tegenwoordig vindt hij helemaal een ramp. Hij vindt dat een zadel met diepe zit nooit goed op het paard kan liggen als de ruiter in het zadel zit.
Ik ben het wel met hem eens, doe mij maar een onafhankelijke zit.

Waarschijnlijk scheurt het leer van een zadelmarkt zadel en bij het voelen van de naald en draad
Ik denk ook niet dat het je centen waard is om zo'n ding te laten aanpassen, volgens mij is zo'n zadel goedkoper, ondanks de zeer schappelijke prijzen van Van Triest.

monsera

Re: Zoveelste zadel past niet/witte haren door verkeerde zad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:48

Wat je eigenlijk als eerste moet doen is absoluut niet meer met dit zadel gaan rijden het past echt niet op je pony.Als je nu stopt met rijden en af en toe de huid onder de witte haren wat gaat masseren heb je kans dat de haren nog verdwijnen.De witte haren komen doordat je zadel niet goed past en gaat schuren en je zegt zelf al dat hij naar voren schuift en dan schuurt hij over de huid van je pony en dat voelt echt niet prettig en daarom gaat het rijden ook niet zo lekker en versnelt je pony nu steeds.Ga lekker longeren en wat zonder zadel rijden om de pony op conditie te houden en probeer je eigen zadel passend te krijgen of een ander zadel te kopen en deze in te ruilen.Als je je zadel passend laat maken is het wel nodig dat degene die dat doet jouw, je zadel en je pony ziet je kan niet met je zadel ergens heen gaan en dat die dan passend kan worden gemaakt.Mijn zadel is net opnieuw opgevuld en er is iemand aan stal geweest en ik moets een paar keer erop rijden om te zien of het al weer goed lag mijn zadel past dus wel maar moest alleen weer opgevuld maar de vorm is wel goed als de vorm niet goed is kan er ook niet opgevuld worden dan is de maat niet goed.Ik hoop dat hij goed aangepast kan worden maar ga anders echt een ander zadel kopen en laat dan ook iemand bij je thuis komen zodat je zeker weet dat je deze keer een goed hebt anders blijf je bezig.Succes.

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:24

probeer eens een barefoot, das een boomloos zadel dat op praktisch elk paard past doordat er geen hard stuk in de weg zit. probeer je moeder toch allersinds duidelijk te maken dat het zo niet verder kan met het zadel dat je nu hebt. ik had net hetzelfde probleem en heb lange tijd nodig gehad om mn vader te overtuigen. op deze site staat er wat meer info over barefoot: www.boomloosrijden.nl
suc6 ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:37

babettefreak schreef:
probeer eens een barefoot, das een boomloos zadel dat op praktisch elk paard past doordat er geen hard stuk in de weg zit. probeer je moeder toch allersinds duidelijk te maken dat het zo niet verder kan met het zadel dat je nu hebt. ik had net hetzelfde probleem en heb lange tijd nodig gehad om mn vader te overtuigen. op deze site staat er wat meer info over barefoot: www.boomloosrijden.nl
suc6 ermee

dat vergat ik te zeggen! ik heb ook een barefoot....er gaat een wereld voor je open, echt heerlijk zadel, en past bijna altijd!

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:16

Die witte haren gaan echt niet meer weg hoor, al haal je er een wichelroedegozer bij. De haren zijn wit omdat de cellen die pigment aanmaken verrot geschuurd zijn en vervangen worden door kleurloze (=wit) haarcellen. Als je met wrijven weer je kleur kon terugkrijgen zou mijn vriend de hele dag met z'n handen in het haar zitten, letterlijk!
Is je pony de laatste tijd vermagerd, vervet of meer of minder bespierd geworden? In zo'n geval zal een zadel wat voorheen als gegoten zat niet meer passen. Je zou dan eerst aan de conditie van de pony kunnen werken zonder te rijden en dan als het weer bij het oude is pas een zadel opleggen.

Het is eigenlijk altijd heel moeilijk om een zadel passend te houden, paarden veranderen nog wel eens qua bespiering en lichaamsbouw. De grootste veranderingen zijn zo de eerste 7 levensjaren. Dus een duur zadel laten aanmeten op een 3-jarige betekent vaak dat dit zadel na 2 of 3 jaar opnieuw passend gemaakt moet worden.

Belangrijkste punten waar wij als leek op kunnen letten om te zien of een zadel past of niet:
1 zadel mag nergens contact maken met de ruggegraat, vooral van belang voor paarden met een hoge schoft.
2 van voren gezien moet er een geleidelijke overgang zijn van dit niet contact boven op naar goed contact thv je knieen, als de overgang te plots is, zal het zadel 'knijpen'.
3 de zadelkussens moeten over de gehele lengte contact maken met de rug(spieren) maar dus níet met de ruggegraat. Of het zadel nu wel of niet soufflé kussens heeft, maakt bij een correct zittend zadel niet uit.
4 het hoogste punt van het zadel vooraan moet voor de meeste merken (stübben, kieffer, passier, prestige) ongeveer 2 cm lager liggen dan het hoogste punt achteraan (eind van de lepel). Dit bekijk je dus van opzij. Is het hoogste punt voor hoger dan het hoogste punt achter, dan zal het standaard 'opvullen' het probleem alleen verergeren.
5 de stijgbeugel riemen moeten evenwijdig hangen aan de voorkant van het zweetblad bij een dressuurzadel in rust.
Al deze dingen kan je alleen beoordelen bij een normaal aangesingeld zadel met de ruiter erop.
6 als je het zadel met de voorkant op de grond laat leunen en je bekijkt de onderkant, dus de zadelkussens, dan mogen er geen rare bobbels inzitten en de linker en rechter zadelkussens moeten even hoog zijn. Alleen bij zadels die speciaal zijn aangemeten voor 'scheve' paarden mag hier door een expert van worden afgeweken.
Dit alles geldt enkel voor de zadels voor Engelse rijstijl, van western of boomloos gedoe heb ik geen kaas gegeten.

En zelfs al is het zadel nog zo goed passend, een lompe ruiter kan áltijd rugklachten veroorzaken. Een zadel is nu eenmaal geen airbag.

Oké, tot zover mijn betoog.