Klitten in de haren zijn nog geen probleem, met een flinke wasbeurt en de juiste producten krijg je dat er wel uit en de pony's zullen er zelf niet zoveel last van hebben. Vraag wel altijd eerst op voorhand aan de eigenaar als je de pony wel klitvrij mag maken, het is en blijft nog altijd zijn pony.
Te lange hoeven is een ander verhaal. Ik ben er niet geheel zeker van, maar volgens mij worden te lange hoeven zodat het paard moeite heeft met lopen, onder een vorm van dierenverwaarlozing gerekend. Dat wil dus zeggen dat als de hoeven van de pony's zo lang zijn dat ze er last van krijgen en er hoogdringend een hoefsmid bij moet komen, maar de eigenaar weigert dat, je de politie/dierenbescherming mag bellen en die zullen dan normaal gezien de man gaan verplichten de hoeven netjes te kappen. Vraag natuurlijk ook weer eerst aan de eigenaar als het misschien geen goed idee is om de hoeven te kappen. Misschien geeft hij wel toe en dan is dat dierenbescherming gedoe niet nodig. Als hij dan nog weigert kan je nog altijd een anoniem telefoontje plegen.
Longeren en Inrijden hetzelfde verhaal: eerst de eigenaar vragen. Het zijn en blijven zijn ponys. En als je toestemming hebt en de pony's staan goed op de benen, zal ik nog niet alleen gaan klooien, zeker als je zelf wat bang hebt en niet weet wat je moet doen. Wat Jooske zegt is waar, het is heel gemakkelijk pony's verkeerde dingen aan te leren, maar het is verdomd moeilijk om de fouten er naderhand uit te krijgen. Zorg dus dat je altijd hulp hebt van een volwassen persoon die ervaring heeft met een leren longeren en zadelmak maken van pony's