wat nu ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quilfa

wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 08:22

ik heb 2 verzorgshets en die worden niet goed verzorgd door hun eigenaars te lange hoeven en klitten in de manen enz. en we durven niks te vragen omdat we bang zijn dat de eigenaars boos worden ookal zouden we allebei heel graag met ze gaan longeren en mischien als de ene oud genoeg is ze allebei inrijden maar dat durven we niet en we vinden het heel zielig voor die pony's want ze staan er echt belabberd bij.

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:25

Je moet gewoon gaan praten met die eigenaars en als zij het niet willen betalen kunnen jullie het misschien betalen? En als het echt erg wordt de dierenbescherming bellen.. daar zijn ze immers voor. Verder zou ik geen pony's gaan lopen inrijden als je denkt dat je dat niet kan/durft. Het is niet zomaar iets en het is moeilijker een paard iets af te leren dan aan te leren.
Succes ermee!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:21

Klitten in de haren zijn nog geen probleem, met een flinke wasbeurt en de juiste producten krijg je dat er wel uit en de pony's zullen er zelf niet zoveel last van hebben. Vraag wel altijd eerst op voorhand aan de eigenaar als je de pony wel klitvrij mag maken, het is en blijft nog altijd zijn pony.

Te lange hoeven is een ander verhaal. Ik ben er niet geheel zeker van, maar volgens mij worden te lange hoeven zodat het paard moeite heeft met lopen, onder een vorm van dierenverwaarlozing gerekend. Dat wil dus zeggen dat als de hoeven van de pony's zo lang zijn dat ze er last van krijgen en er hoogdringend een hoefsmid bij moet komen, maar de eigenaar weigert dat, je de politie/dierenbescherming mag bellen en die zullen dan normaal gezien de man gaan verplichten de hoeven netjes te kappen. Vraag natuurlijk ook weer eerst aan de eigenaar als het misschien geen goed idee is om de hoeven te kappen. Misschien geeft hij wel toe en dan is dat dierenbescherming gedoe niet nodig. Als hij dan nog weigert kan je nog altijd een anoniem telefoontje plegen.

Longeren en Inrijden hetzelfde verhaal: eerst de eigenaar vragen. Het zijn en blijven zijn ponys. En als je toestemming hebt en de pony's staan goed op de benen, zal ik nog niet alleen gaan klooien, zeker als je zelf wat bang hebt en niet weet wat je moet doen. Wat Jooske zegt is waar, het is heel gemakkelijk pony's verkeerde dingen aan te leren, maar het is verdomd moeilijk om de fouten er naderhand uit te krijgen. Zorg dus dat je altijd hulp hebt van een volwassen persoon die ervaring heeft met een leren longeren en zadelmak maken van pony's

Quilfa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 13:26

Ik doe ze samen met nog iemand en van de eigenaars mogen ze niet eens het weiland uit het weiland is ook nog erg slecht met giftige planten enz. en het kan ook niet worden uitgemest en hun hoeven waren eerst heel lang en nu brokkelen ze helemaal af enz. en het ziet er egt heel zielig uit en de ene is pas 10 en de ander pas 2 1/2 en ze zijn wel heel lief enz. alleen ze worden gewoon verwaarloosd.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:36

Ik zou allereerst met de eigenaren gaan praten. Hoe moeilijk het ook is. Anders neem je een ouder iemand mee als je dat makkelijker vind. Als dit niks oplost kun je altijd de dierenbescherming inschakelen. De pony's staan op slecht land waar giftige planten staan, hebben slechte hoeven e.d.. Kijken of dat iets bereikt, in ieder geval succes ermee!

Quilfa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:43

thnx

Danii_

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:46

Je kunt de eigenaren ook opbellen als je niet rechtstreeks met ze durft te praten over de telefoon gaat altijd makkelijker

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:08

Ik zou ook gewoon met de eigenaar gaan praten. Bij ons dit eigenaar het ook nooit. Ik heb eens met hem gepraat en nu komt om de 3 maanden de hoefsmid!! Ik mag ook steeds meer. Als je er pas verzorgt mag je eerst weinig maar als ze je meer vertrouwen en inzien dat je echt wil verzorgen mag je denk ik best wel eens wat meer ms je goed overlegd!