Castratie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_steef_

Castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:09

Ik heb een jonge hengst (2,5jaar). En hij moet binnenkort onder het mes.

Ik was benieuwd naar ervaringen hierover!

Kunnen jullie een manier of dierenarts adviseren?
Wat zijn de kosten ongeveer (zit daar nog erg veel verschil in)?
En hoe hebben jullie de nazorg gedaan?

Ik ben erg benieuwd!

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:05

Kosten zijn verschillend.

Bij een castreur is het veel goedkoper en die doet het gewoon het zelfde, als een DA op het land. En heeft er meer ervaring mee die doen het dagelijks.

Misch je omgeving eens afbellen.

_steef_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 21:13

horsewisper schreef:
Misch je omgeving eens afbellen.

Het gaat mij er juist om verder in het land en naar ervaringen van anderen.
Hier in de omgeving weet ik het wel.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:32

Ik heb die van mij ook laten castreren dat hij 2.5 jaar was. Dit hebben ze gedaan in de kliniek in utrecht. Hij is toen gecastreerd via zijn liezen. Dit is mij toen aangeraden, omdat het sneller geneest en het paard er minder last van heeft. Hij heeft bijna een week in de kliniek gestaan. Hij had wel boxrust. de andere manieren (staand enz) mogen ze bv wel in de stapmolen. Dat ik hem ophaalde was het ontzettend dik! Echt zielig. Dit heeft wel een tijdje geduurd. Ik hoefde het niet af te spuiten, gewoon aan de hand stappen of in de molen. Na een paar dagen mocht hij ook lekker los. Deze manier is prima bevallen.

ikke

Re: Castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:32

Het beste tijdstip is toch vroeg in het voorjaar en de beste garantie op geen complicaties heb je in een kliniek.
Ik heb mijn hengst ook laten castreren in de kliniek. Hij heeft een kleine week op de kliniek gestaan en de nazorg bestond uit het controleren van de wond, waar verder niks mee aan de hand was, dankzij de kliniek.
Ik vindt het ook opvallend dat kliniek gecastreerde paarden bijna altijd een nettere koker hebben, zonder rafels, uitzakkingen of andere rare dingen.
Goedkoop is wel aardig, maar als je jezelf geen kliniekcastratie kunt permiteren, kun je je paard dan wel goed onderhouden? Twee maanden stalling is meer geld en een castratie is maar eenmalig. Een goede castratie heb je geen omkijken, extra kosten of elende van; ga je voor de laagste prijs, dan presenteert de DA je de rekening achteraf wel........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:36

Ik heb de mijne laten castreren toen hij een jaar was.
Van het voorjaar liggend in het land.
Nazorg heb ik ook niet meer gehad dan kijken of alles goed was. En dat was het

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:56

van de 4 casteraties 1 op het land een liggend in stal 2 op de kliniek

ben ik nogsteeds een voorstander vd casteratuer

de 2 in de kliniek een en al ontsteking en ellende
de andere 2 vlekkeloos !

de geen in stal na de cast stukje gewandeld
idem voor afspoelen en meneer galopeerde na 2 dagen vol genot door de wei 2 kleine sneetjes daar waar de kloot het lichaam verlaten heeft en klaar

net als de mens in het ziekenhuis de grootste kans maakt om ziek te worden zo ook voor het paard in de kliniek ,
ondanks het vele ontsmetten wat ze daar doen

nee mocht er ooit een volgende keer komen is dat gewoon weer in de stal en hub de wei in

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:28

Mijne is februari dit jaar onder 't mes geweest.
Onder volledige narcose in z'n stal. Hij was na een paar uur weer helder, flink stappen enzovoort *helaas lag er in die periode zo'n dik pak sneeuw dus kon ie paar dagen niet lopen *
En zn stal goed schoonhouden
Verder isset prima gegaan

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:44

ik heb mijn paard ook laten castreren is april was dat ik heb het gewoon bij een dierenarts gedaan en die heeft het ligend gedaan.
als ik jou was zou ik hem laten castreren als het mooi weer is in april mei ofzo dan kan hij lekker rondstappen.en dat is goed.de kosten die ik er voor kwijt was was 190 euro daar zaten ook nog wat prikjes bij voor onstekingen en ziektes ofzo.het castreren zelf koste 150 euro.maar dat is bij elke dierenarts denk ik wel verschillend.

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:58

Mijn paard is ook op de kliniek gecastreerd, heeft daar een aantal dagen gestaan om hem goed in de gaten te houden (mijne was al 7 toen hij werd gecastreerd.) Het is mooi genezen moest 3x daags 20 minuten stappen, en 10 minuten spoelen (geloof ik.) Ik had Prins die was van dierenkliniek Noord-Nederland. Ruthgers is ook goed.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 14:36

Wel grappig dat er zoveel verschillende meningen erover zijn.
Ik denk dat je dat moet doen waar jij tevreden mee bent. En overal zijn voor en nadelen aan.

Die van mij gaat volgende week naar de kliniek in borculo.
Ik heb daar ooit stage gelopen. En de manier waarop het gebeurt staat me wel aan. Snel, praktisch en efficient.
Ook heb ik o.a. in Kootwijkerbroek een aantal gezien. Maar heb daar een niet zo'n fijn gevoel bij. Veel te veel gedoe er omheen.

Hij is nu goed op conditie dus straks een snel herstel. In de winter valt hij iets terug, ondanks het bijvoeren. Dus vandaar het najaar ipv het voorjaar.
Alleen jammer van die vliegen nog door het mooie weer. Extra opletten dus!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:41

de mijne is in november vorig jaar gecastareerd in de kliniek ik ben hier tevreden over het was netjes gedaan en heelde snel alleen de gang van zaken in die kliniek snel echt afschuwelijk er werd niet met mij gepraat en niks ik voelde me net een nummertje en de kosten 540 euro en dan word je behandeld als een stuk onbenul dus naar die kliniek ga ik nooit meer !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:50

Ik laat ze thuis staand castreren door een castreur.
In de link in mijn onderschrift staat een castratiefoto
Na het castreren gaan ze even op stal tot de verdoving goed is uitgewerkt en daarna gaan ze het land op en spuit ik de wond een paar keer per dag af met koud water.
Op deze manier is het bij ons altijd heel goed gegaan.
Ik heb het 1 keer liggend door de DA laten doen en dat werd een drama, bij het opstaan scheurde de hele boel open en is het paard bijna doodgebloed...
We hebben hem toen echt voor de dood weggehaald.
Voor mij dus gewoon een castreur en geen DA.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:56

ik zou wel eens willen weten hoe jullie aan een adres van een castreur komen? staan die apart ergens vermeld?

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:29

onze anderhalf jarige is drie weken terug gecastreerd.Gewoon op de poetsplaats staand. Heeft daarna 4 dagen antibiotica gehad en is daarna de wei weer op gegaan.niets aan de hand en je ziet er nu al niets meer van! Verder is er niets aan gedaan!

_steef_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:14

Flurk schreef:
ik zou wel eens willen weten hoe jullie aan een adres van een castreur komen? staan die apart ergens vermeld?

Ik denk dat dit soort dingen vaak via via gaan. Net als bv een hoefsmid.
Ben je opzoek dan?
Als dat het geval is, meld even je woonplaats en er is vast wel iemand die er een weet.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:59

Vandaag mijn paardje opgehaald. Hij was heel braaf en het is helemaal goed gegaan.

Maandagavond heb ik hem gebracht en vamiddag dus gehaald. Gisteren is hij geholpen.

Totaal heeft het me €175,- gekost.

Als ik hem op stal had laten doen had me dat €150,- gekost.

Liever naar de kliniek voor mij dus!

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:43

Voor mijn geen castreur. Bij mij op stal is er een paardje door een castreur gecastreerd. Want dat was lekker goedkoop. De dag na het castreren was het hele zaakje opgezwollen en gaan ontsteken. Ze hebben toen veel meer kosten eraan gehad. Om de ontsteking en de dikte te laten afnemen. Paardje heeft er veel pijn aan gehad. En heeft een paar weken niet kunnen lopen. Zo dik was het.

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:50

xena schreef:
onze anderhalf jarige is drie weken terug gecastreerd.Gewoon op de poetsplaats staand. Heeft daarna 4 dagen antibiotica gehad en is daarna de wei weer op gegaan.niets aan de hand en je ziet er nu al niets meer van! Verder is er niets aan gedaan!

dit was dus ook gewoon via een veearts.geen castreur.totale kosten 115 euro