Hoe knip je een mooie boog manen (als een fjord)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

Hoe knip je een mooie boog manen (als een fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:34

Op de manege waar ik werk hebben we een pony, het is geen fjord maar lijkt op een bonte fjord. Hij heeft hele ruwe manen en ze waren best lang. Vorige week dacht ik dus, laat ik er een boog van knippen. Nog nooit gedaan maar ag. Nou geen idee wat ik fout deed maar ze zijn nu best kort maar ze hangen nog een beetje. Ik doe het met de schaar!!! Heb geen scheermachine.
Kan iemand mij uitleggen hoe het wel moet en welke kant beginnen enzo. Ze hoeven niet persee in een boogje te staan maar wel recht op. Hoe kort moeten ze en moet je van buiten naar binnen knippen of andersom?? Of maakt dat niet uit??
AAg help mij alsjeblieft, heb nu medeleiden met de pony

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:57

Ik denk dat je t beste resultaat krijgt als je de manen helemaal afscheert en als ze dan groeien staan ze meteen netjes rechtop, en dan altijd goed bijhouden.
Mja dan heb je wel n tijdje n kaal paardje

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:08

mijn pony heeft recht opstaande manen (gehad..) ze is een beetje arabisch.... ik knip ze altijd eerst zo kort mogelijk, doe er dan een maand niets meer aan en knip ze dan weer (bijknippen, dus niet weer helemaal kort..maar meer dat ze vorm krijgen..) dit doe ik dan een stuk of 4 keer (4 maanden dus, soms langer) en dan laat ik ze flink lang groeien,.. je zal zien dat ze dan rechtop staan, .. dan knip ik er pas een echte *boog* in... et voila..

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:20

gewoon eerst de buitenkant doen en daarna pas het middenstuk. de manen moeten bij fjorden in het midden, dus hoogste gedeelte, een handbreedte breed zijn. suc6 ermee!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:11

Nadinetjuhh haar fjord heeft het altijd heeeeeeel mooi
Misschien kan je haar even een pm sturen

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:49

umh ik deed dat ook altijd bij me fjord.je begint dan voor aan bij de oren zeg maar en daar knip je het kort,en dan weer wat langer zodat het in een boog komt.het zwart moet dan ongeveer 5 cm uitsteken maar dat hoeft niet als je dat niet mooi vind.mischien heb je de manen nog te lang dan gaan ze ook weer hangen of mischien zijn de manen voor je pony er niet geschikt voor??? veel suc6!

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:21

Marrepar schreef:

Dat is niet haar Fjord hoor En die wordt geknipt door Evalien, die ook het baasje is van Svenna

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:27

Ullwinn schreef:
Marrepar schreef:

Dat is niet haar Fjord hoor En die wordt geknipt door Evalien, die ook het baasje is van Svenna

Ik weet wel dat t niet haar fjord is..
maar volgens mij knipt ze Svenna wel .

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:28

Bij ons op stal staat een paard ( gewoon warmbloed) en die heeft zulke stugge manen dat ze hem gewoon altijd moeten bijknippen, anders groeien ze gewoon rechtop door! Meer hoeven ze er niet voor te doen.

moonshine88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 15:18

Bedankt voor jullie tips! Ik zal volgende week eens even verder knippen en kijken of ze dan daadwerkelijk rechtop blijven staan. VAst wel (hoop ik). Hij heeft wel de geschikte manen want het is een hele dikke bos en heel stug. Maar het is gen fjord dus een zwarte streep zit er niet in.

MeggieMea

Re: Hoe knip je een mooie boog manen (als een fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:32

HaajHaaj..

ik knipte op mijn oude manege ook altijd de Fjord..
Ik weet het is misschien niet de beste foto.. maar ik doe het ook gewoon met een kapers schaar..
Je moet er rustig de tijd voor nemen.. en veel van afstand kijken of gelijk is met elkaar..
Ik zou een foto er op zetten.. en ik heb erg veel geduld ervoor.. en zijn naam is Pablo..
En hij heeft zulke dikke manen.. dat het echt wel uren kost.. maar het resultaat mag er zijn.. vind ik..
En de dag erna.. trek ik alle over gebleven witte haren die lang zijn eruit.. zodat het helemaal af is..

Afbeelding

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:56

Oke, ik snap nu ongeveer hoe je moet knippen maar nog één vraagje. Als ik knip valt de buitenkant weer om, is het dan nog te lang?? Het is ni zo kort dat het naar beide zijkanten valt. Knip je dan vanaf de oren of vanaf de schoft. Knip je eerst de binnenkant van de manen of eerst de buitenzijde?? Het hoeft van mij niet in een mooie boog te staan als het maar recht op staat.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:42

nou.. als dat zo is.. zul je het eerst aardig kort moeten knippen.. daarna zou als het goed is.. de manen weer goed moeten groeien..
Normaal hoort in het midden van de mannentop.. en handbreedte te zijn..
ik begin als je voor de pony staat zelf.. aan de rechterkant.. en die kant.. van de schoft naar de oren.. maar de andere kant.. knip ik van de oren naar de schoft..
Ik persondelijk zelf knip eerst de buitenste helemaal netjes enzo.. en dan pas het zwart.. (bij de Fjord..)
Hoop je zo genoeg geinformeerd te hebben

moonshine88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:47

Dank julle wel, ga het zaterdag meteen proberen.!!