Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Canis

Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 17:28

Hallo,

Ik zou graag wat verschillende ervaringen en meningen willen horen over het rijden met een barefootzadel.

Wie o wie?
Brand maar los!!!

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:30

hoi,
heb je dit topic al bekeken?
Gaat alleen over de western variant, maar misschien heb je er toch iets aan.
viewtopic.php?f=4&t=476195

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:48

echte aanradeer! heb er 2 en wil nooit meer op iets anders rijden

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:30

Nou volgens mij is een Barefoot hardstikke HOT. Heb er zelf geeneen, maar alleen maar goede reacites over gehoord.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:00

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:17

Volgens mijn ex-instructrice was boomloos nog niet zo goed ontwikkelt want ik wilde er eerst ene op Laukje gooien want het idee stond mij wel aan.
Zij heeft me uiteindelijk overgehaald tot een zadel met een flexwerking te kopen omdat boomloos volgens haar nog niet goed genoeg ontwikkelt is..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:21

Ik heb pas een testzadel gehad van www.boomloosrijden.nl
Meteen toen ik erop ging zitten was ik er helemaal weg van. Wat zat dat ding lekker. Ik kon zelfs lange ritten maken zonder een zere kont te krijgen (normaal heb ik dat al na een uurtje)

En nog belangrijker, mijn paard liep er ook heerlijk mee. Hij liet z'n rug veel meer los en leek veel wendbaarder.
Hij heeft een moeilijke en rugproblemen gehad. De meeste boomzadels liggen niet echt goed bij hem. De DA die hem behandelde voor z'n rug heeft ernaar gekeken en hij raadde aan boomloos te gaan rijden.

Dus ik ga zeker een barefoot kopen. Maar eerst moet ik mijn andere zadels verkopen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:46

mijn ex lesgeefster wilde me geen les meer geven toen ik met een boomloos zadel aan kwam, een week later mocht ik er het terrein van de rijvereniging niet meer mee op, reden: willens en wetens je paard z'n rug aan gort rijden..... ik heb m'n lidmaatschap maar opgezegd dus

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:53

Je mag toch zelf weten waarmee je rijdt

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:55

dat is inderdaad maar dom oor smurf.
op de manege keken ze wel wat raar toen ik met men koudbloedje kwam aanzetten, en een paar wilden ook wel wat info over het paard en zadel, maar ze denken dat ik met dat zadel rij (is net western *ahum*,) omdat de andere niet op haar rug passen,ik laat ze lekker denken enrij vrolijk verder

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:05

Heb er ook een, had eerst een testzadel bij www.boomloosrijden.nl aangevraagd, en ook ik was meteen verkocht en mn paard ook, nooit meer anders...

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:12

TiNa_JoInTy heeft er ook eentje, misschien kan je haar een pm sturen, volgens mij bevalt hij haar wel

Tanja

Re: Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:56

Ik heb hem getest maar helaas, mijn paard kreeg direkt drukkingen bij de schoft (ook met de hogere pommel) en ik had last van zijn ruggengraat (wat overigens niet aan het zadel ligt hoor, er ontbreekt nogal wat bespiering daar ) en mijn paard ging muizenpasjes nemen en wilde daarna niet meer lopen. Helaas dus niet geschikt voor mijn paard maar verder een mooi en erg prettig zadel hoor.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:21

Beste mensen

Bedankt voor jullie reacties,

Maar.... iemand die een test zadel heeft getest is wetenschappelijk gezien niet echt geweldig bewijs... No offence, maar binnen een week kun je niet zeggen wat een zadel met de rug van je paard doet.

Wat die rijvereniging betreft, goed dat ze om de gezondheid van de paarden denken, maar met welke feiten komen ze????? Zonder goede agrumenten die door feiten zijn onderbouwd is hun manier van handelen wel erg kort door de bocht.

Smurf, heb je nog onderzocht waarom de rijvereniging zo kort door de bocht was?

Wat betreft HOT,... als mode artikel zeker, maar hoe zit het met de gezondheid van je paard.
Ja mensen, ik ben kritisch... Als iedereen gilt dat iets geweldig is, dan wil ik weten of dit echt zo is....

Daarom:
Zijn er ook mensen die al heel lang op een BF rijden. Laat zeggen langer dan een jaar? Wat kunnen jullie mij vertellen?

En wat Tanja betreft....TROOST: er zijn heel wat meer mensen die drukplekken krijgen van BF... Dit zonder slechte/moeilijke rug of overgewicht. O.a een meisje van 59 k op een stevige goed gebouwde haflinger.... Mmmmmmmmm een reden tot een nog beter onderzoek....

doei doei

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:26

Ik vind het toch fijn dat je die barefoots kan testen. Met een engels zadel kan dat meestal niet, ii niet een week (of langer, als jij aangeeft dat je in een week niet kan bekijken of het wat is)

Ik ben blij dat ik dat zadel getest heb. Daarvoor kende ik ze alleen van internet en toen kon ik zeker niet zeggen of het wat was.

Ik heb ook de DA die mijn paard toen behandelde voor zijn rug laten kijken en die vond het zadel geschikter voor mijn paard dan een boomzadel.

Daar komt bij dat ik in 3 jaar tijd al 5 zadels heb gehad die eerst wel paste en later niet meer.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:34

Ik heb nog even een klein vraagje.
Heeft iemand een foto van een zwarte barefoot die gebruikt is (dus geen nieuwe)?
Ik kan niet beslissen of ik een bruine of een zwarte wil.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:44

Ik ben er helemaal heppie mee .

Ik heb er een, naast mijn wintecjes, voor mijn shetlanders. Vooral voor het inrijden van pony's en buitenritten. Over 1,5 jaar word het het zadel voor mijn (nu nog) jaarling .

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:30

Ik rijd nu ruim een jaar met een barefoot zadel en ben nog steeds net zo enthousiast als een jaar geleden !!!

Ik zit heerlijk, mijn paard loopt heerlijk, de ruggegraat blijft netjes vrij trouwens hoor (is heel duidelijk te zien als je paard gezweet heeft), wat een enorme onzin van die manege zeg.
Het zadel blijft erg mooi, op wat kleine beschadigingen na aan het leer van de beugels (even langs een muur schuren ) is alles nog precies zoals het hoort.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:00

er zijn ookheel watmensen die hunpaard aan gort rijden met een engels zadel!!! een boom kan ook heel veel schade aanrichten..

wij hebben voor merel de barefoot endurance ocean blue gereserveerd.. komt ergens in hetvoorjaar uit.. dus ik ben benieuwd hoe zij er onder loopt.

je mag hem gewoon een aantal weken gebruiken en is het niet wat je wilde dan mag hem ook terug sturen.

en even tegen canis.. dat meisje in je voorbeeld.. er bestaat ook zoiets als de verkeerde maat gekocht hebben. aan de hand van de maten van mijn vriend en de maten van mijn paard heeft ze de BFmaat vastgesteld.. maar kan net zogoed zijn dat ze dus een maat 2 nodig heeft. maar ik zoek wel iemand die weet hoe ze horen te liggen en daar vraag ik het aan. nooit zelf experimenteren met zadels.. dar krij je rotruggen van(spreek ik uit ervaring, willem zijn rug is verkloot door onwetende mensen)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:32

Maat 1 en 2 is toch alleen de zittingmaat? Heeft dan toch alleen met je eigen achterwerk te maken?
Een kleine korte pony zou geen maat 2 moeten hebben nee, dan kom je over de schouder en de achterste rib heen dat lijkt mij logisch.
Ik heb een paard van 1.75m hij heeft een erg lange rug dus bij mijn paard is dat niet het geval en dat is ook niet hetgeen wat drukkingen veroorzaakte hoor, dat had toch echt met de pommel te maken.
Wie zou mij beter advies over de BF kunnen geven dan Pmarena? Daar had ik het testzadel uiteraard vandaan (en wie niet hier in Nederland , o ja, er zijn nu ook wederverkopers, die zullen ook wel testzadels hebben denk ik)

Ik blijf het jammer vinden dat hij op mijn paard niet goed lag want het zat echt heerlijk maar ja, niet ieder boomloos zadel past op ieder paard.........

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:30

ik hoor ook nix dan goeds over de barefoot, zelf ben ik aan et wachten op het testzadel. ben benieuwd wat het gaat geven.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:40

ik heb ook een barefoot, dat ligt tot nu toe het beste op mijn pony,
maar hij schuift alleen wat naar voren.
mij is door de zadelmaker een dressuurzadel met ingebouwde voorsingel aangeraden. dat zou niet naar voren schuiven,
maar ik vind zelf mijn barefoot heerlijk rijden, heb geen pijn in me kont meer en rijdt me niet meer open.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:58

ik heb zelf een aantal testzadels uitgeprobeerd en heb toen de barefoot gekocht. is kwalitatief een goed zadel vergeleken met de goedkopere. het ligt op mijn haflinger die een erg moeilijke rug heeft. ze heeft snel drukplekken, alle zadels liggen achterover en ze liep heel erg kort. daarbij komt ook nog dat ik zelf op geen enkel zadel fatsoenlijk zat. me kont lag open en de zitbeenknobbels bont en blauw. dit maakte het rijden steeds minder aantrekkelijk en had er dus steeds minder plezier in. ik heb nu 5 verschillende soorten en merken zadels uitgeprobeerd (kost je klauwen vol met geld) en niks werkte.
ik heb nu sinds een half jaar een barefoot en ik moet je zeggen geweldig!! voor mij niks anders meer! mijn haf loopt lekker, lekker ruim, geen drukplekken meer en het zadel ligt gewoon keurig netjes recht. en ook niet onbelangrijk ik heb geen pijn in me kont meer!!! wat ook wel lekker is dat het BIJNA op ieder paard past dus volgend jaar kan ik het zadel ook gewoon voor mijn jonge paardje gebruiken en hoef ik niet weer een ander zadel aan te schaffen wat misschien over een tijdje weer niet past omdat ze teveel verandert van bouw. ideaal dus.
er zijn heel wat mensen die dit zadel met argusogen bekijken en dat mag ik heb er schijt aan. mijn paardje voelt zich stukken lekkerder en vrijer met dit zadel en doet d'r werk met meer plezier en ik zelf heb er ook weer lol in. dus wij blijven lekker boomloos rijden. vind het wel jammer dat het niet goed gekeurd word voor wedstrijden.
jammer dan dan maar geen wedstrijden!!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:05

Met een zwarte standaard BF mag je starten bij mijn weten.

Ik krijg mn BF morgen :D:D:D:D Ik kan niet wachten!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:18

je mag geen officiele wedstrijden rijden met een boomloos zadel. alleen een boomloos leren zadel dat het model van een dressuurzadel heeft zoals heather moffet dat heeft. een bf is toch meer een endurance zadel lijkt mij.
ik heb dit nagevraagd omdat ik meegereden heb met een onderlinge dressuur wedstrijd en dat mocht wel omdat het een onderlinge wedstrijd was en geen officiele.