paard reageerd op wiel super, op 'gewone' spoor slecht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard reageerd op wiel super, op 'gewone' spoor slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:51

Wat is nu scherper?

deze
Afbeelding

of deze?
Afbeelding

Met springen rijd ik met de bovenste en daar reed ik eerst ook mee dressuur. Ze zijn maar 20mm lang en omdat times niet zo groot is waren ze wat kort voor de dressuur.
Toevallig had ik nog grove wielen liggen van een ander dier wat ik reed, dus heb ik die een keer geprobeerd op mijn merrie.

Met de wielen reageerd ze dus echt 100x beter op het been, op de 'gewone' sporen is ze nogal eens geneigd eraan te gaan hangen.

Nu heb laatst ook nog eens met een hamerspoor gereden en ook daar werd ze super lam van.

Toch heb ik ooit ergens gehoord/gelezen dat een wielspoor zachter is zolang het wieletje lekker los zit?

wie weet het?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:18

wiel spoor is vriendelijker omdat dat rolt over de vacht. De stompe spoor "prik" je er meer in. Misschien zet ik t niet helemaal duidelijk neer en is dit aanleiding voor discussie. Maar kort gezegd dus vriendleijker is het (stompe)wieltje

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:11

Ik zou ook reageren op een wieltje au au en dan zou ik het op een lopen zetten.
Als je al met een wieltje gaat rijden doe dat dan met 1 zonder tandjes.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:15

zonder tandjes is een wiel veel scherper, net even aaien met een wieltje met puntje is aardiger dan zonder, die zijn scherp. z'n eerste spoortje prikt meer, probeer het eens. Kietelen met je vinger is met tandjes, met je nagel kietelen is zonder tandjes en geef jezelf es een por tussen je ribben zoals met de bovenste, die is naar mijn gevoel scherper. Maar denk dat het ook per paard verschilt, en als die van jou lekker loopt op een wieltje, dan hou je die toch lekker

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:18

Het ligt er een beetje aan hoe je drijft. Als je een prikje geeft is een wieltje scherper. Als je meer je been optrekt tijdens het drijven dan is een wieltje vaak vriendelijker.

benneton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:27

Nog even een vraagje, ik heb hetzelfde probleem.
Bij de PONY'S mag een wielspoor (dezelfde als hierboven aangegeven) niet toch?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:29

Diana_Mabel schreef:

grove tandjes zijn veeel zachter dan wieltje met hele kleine of geen tandjes
probeer maar op je hand

ik rij altijd met stompe spoor en in de ring zonder zweep en met een wieltje met hele kleine tandjes, omdat Q anders vertikt om na het groeten vooruit te gaan

met een stompe spoor werk je vrij grof en hard in op de buik, zeker als je wat harder schopt als ze je hulp negeren, wieltje rolt over de vacht en komt dus verfijnder en wrsch ook daardoor duidelijker over

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:41

Diana_Mabel schreef:

de tanden aan mijn spoor zijn vlak en niet puntig.
Scherp is de spoor zeker niet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:43

Kawa vliegt! ook voor een wiel spoor. Niet eens fijn, want het is gewoon vlucht gedrag.
Terwijl hij gewoon is op een gewoon spoor.

Persoonlijk trek ik dus altijd mijn twijfels over het geen dat iedereen zegt dat een wiel zachter is
Maar nogmaals, persoonlijk.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:46

Ik ben het persoonlijk wel met je eens.
Alleen bij een ruiter die drijft door het onderbeen op te trekken als de spoor al tegen het paard aanzit wil een wiel vaak wat minder schade opleveren omdat het meerolt.

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:49

Nou ik rij met wieltjes op een paarden wat best vervelende keuren heeft.
Ik heb wel het gevoel dat ze gewoon achtiever is op het wieltje (glad)
dan op een staaf spoor.
Mij lijkt het dan dat het wieltje scherper is?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:50

Q vliegt ook voor mn scherpe wieltjes, zeker toen ik er voor de aller eerste keer mee ging rijden
was meteen in de proef, M1 dus geen zweep en hij kwam weer omhoog na het groeten en ik trapte hem naar voren niet nadenkend dat ik wieltjes aanhad...hij heeft het nooit meer gedaan

verder is hij soms al loperig zonder zweep of spoor en de andere keer plakt hij juist wel aan mn been, maar heb meestal een vrij korte stompe spoor

maar toch, zo'n botte punt alsmaar in je buik geprikt krijgen lijkt me ook nix, een klein stomp tandje heeft minder oppervlakte en daardoor misschien minder grof/lomp als een botte spoor?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:53

Citaat:
Mij lijkt het dan dat het wieltje scherper is?

dat heb je heel goed!
een glad wieltje is veel scherper (pizzames) dan eentje met ronde gladde tandjes!

tis ook maar net hoe je de sporen gebruikt, een scherp wieltje aan de juiste laars kan beter helpen dan een knopspoor aan een kloppende laars....

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:59

Katja schreef:
Alleen bij een ruiter die drijft door het onderbeen op te trekken als de spoor al tegen het paard aanzit wil een wiel vaak wat minder schade opleveren omdat het meerolt.

Dat is ook precies de rede waarom ik liever met een wielspoor rij, maakt niet uit wat voor paard ik rij, mijn voet steekt er altijd onderuit waaroor ik automatisch mijn hak op trek als ik mijn spoor gebruik (krijg het er niet meer uit, toen ik nog wat korter was deed ik het nooit )

Gaia reageerd ook 100X beter op het wiel, ik hoef maar het uiteinde van 1 haartje te raken en ik krijg reactie, terwijl de 'gewone' spoor tussen de ribben kon blijven steken ik nog geen reactie kreeg (bij wijze van dan he )

Is er trouwens ook nog verschil tussen het wiel van een western en een dressuur spoor? want mijn wieltjes (western) zijn alles behalve scherp.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:25

sandr0 schreef:
wiel spoor is vriendelijker omdat dat rolt over de vacht. De stompe spoor "prik" je er meer in. Misschien zet ik t niet helemaal duidelijk neer en is dit aanleiding voor discussie. Maar kort gezegd dus vriendleijker is het (stompe)wieltje

Dan klopt jou theorie niet met hoe het paard van vonneke er op reageert...
Ik denk persoonlijk dat het stompe spoor minder scherp werkt dan het wiel, waarom zouden anders de wielsporen bij de pony's verboden zijn en de stompe sporen niet??

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:58

manonutjuh schreef:
zonder tandjes is een wiel veel scherper, net even aaien met een wieltje met puntje is aardiger dan zonder, die zijn scherp. z'n eerste spoortje prikt meer, probeer het eens. Kietelen met je vinger is met tandjes, met je nagel kietelen is zonder tandjes en geef jezelf es een por tussen je ribben zoals met de bovenste, die is naar mijn gevoel scherper. Maar denk dat het ook per paard verschilt, en als die van jou lekker loopt op een wieltje, dan hou je die toch lekker

nou dit wou ik nou net zeggen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:38

Ik heb dus ook de ervaring als Kawa, dat paarden heftiger reageren op het wieltje... ik beschouw die spoor dus zelf wel als scherper dan een stomp spoortje..?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:27

benneton schreef:

Nee, bij de ponys mag je alleen met wieltjes rijden mits zij rond zijn (dus geen tanden hebben)en als het wiel hetzelfde materiaal is als de rest van de spoor!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:39

Ik heb standaard sporen met wieltjes aan mijn laarzen zitten en overal waar ik dus op stap rij ik met wieltjes. Sporen zijn net zo vriendelijk als het been van de ruiter. Ik zelf vind het gewoon veel prettiger rijden, zal het morgen eens aan mijn paard vragen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:01

Mijn pony rij ik met wielsporen. Die heb ik 1x zo'n harde por gegeven, dat ik ze nu alleen nog maar om hoef te doen voor het geluid. Gewone knopspoortjes kon ik wel in z'n buik laten staan, maar daar kreeg ik 0,noppes reactie op.

Mijn merrie rij ik zonder sporen, maar denk dat ik binnenkort eens een klein knopspoortje ga proberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:52

talented schreef:
benneton schreef:

Nee, bij de ponys mag je alleen met wieltjes rijden mits zij rond zijn (dus geen tanden hebben)en als het wiel hetzelfde materiaal is als de rest van de spoor!

Hoe kom je daar bij?

In het reg staat bij toegestane sporen, nog steeds dat het niet mag bij de pony's
Daar is ook in 2005 niks aan veranderd

Citaat:
Voor pony's zijn alleen stompe sporen en knopsporen-eventueel in zwanenhalsuitvoering- toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanehalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm..
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm

zie verder ook het plaatje van de sporen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 02:01

met en wieletje hoef ik haar maar aan te tikken en ze gaat vooruit, met een stompe, gewone, hamerspoor vind ze het heerlijk om aan mijn been te gaan plakken.

Zonder spoor gaat ze ook niet plakken

Zou het toch een beetje met het merrie zijn te maken hebben?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:10

Het ligt echt compleet aan welk wieltje je aan je spoor heb zitten, ik moet zeggen dat het wieltje op de vb er redelijk scherp uit ziet.
Dit is het wieltje waar ik mee rijd op Clip:

Afbeelding

Die is echt alles behalve scherp, het is ook een vrij dik wieltje en als je die in je eigen lichaam zou drukken zou het alleen maar kietelen (foto is niet echt duidelijk) Er zitten ook geen punten aan maar halve rondjes zeg maar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:15

Quaterh0rse mijn sporen zien er hetzelfde uit als die van jou.

Geen prikkertjes op het einde maar 'afgesleten' uiteinden.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:44

Oké, dan lijkt me dat geen probleem om gewoon met wieltjes te gaan rijden. Mij lijkt een "zacht" wieltje voor het paard fijner dan die andere spoor aangezien wieltjes kunnen rollen en het minder prikt.

Op de vb foto kan je niet echt duidelijk zien wat het is en lijken het van die kleine scherpe puntjes.