een te snel paard..!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

manuUutj

een te snel paard..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:38

ik rijd wel eens op een paard (eigelijk een soort van bijrijdpaard)
en die is zoo snel diie kan je niiet eens meer tegen houden,,
als je aan draaft dan gaat die eerst knoert hard en dan stop die ineens net voor het hek enzo echt heel vervelend ,ik ben door dat geintje er al een keer afgevallen ,
of als je aan draaft gaat die er in galop vandoor en nee geen rustig galopje ,maar o0ok weer zo hard..
voltes rijden heeft geen zin .. en "zwaarder " of meer naar achter zitten helpt ook niet ..

iemand ideeen hoe ik dit moet aanpakken ? ?
alvast bedankt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:38

Ten eerste uitvinden waarom dit paard hard wil.
Dingen als vluchten voor de ruiter komt in beeld. Paarden vinden het erg bv als je teveel aan de teugels hangt of onrustig in het zadel zit (bonkt), of je handen te hoog houdt.
Het bit kan hem pijn doen, het zadel kan hem pijn doen.
Kijk eens hoe het gaat met een dikke deken onder het zadel en als je een halster met teugels gebruikt, samen met het hoofdstel. Dan kun je de helft van de druk van het bit al wegnemen.
Dit om de oorzaak te zoeken.
Verder moet je je eigen zit onder de loep nemen. Achterover hangen geeft trouwens een voorwaartse hulp (kruis aantrekken).
Hoe oud is dit paard, is het wel gewoon ingereden?

Een foto van jou op het paard kan ons enorm helpen te zien wat er aan de hand is.

manuUutj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 15:38

heey lusitana ..
bedankt hoor ik zou opleten hoe ik rij en vragen aan mensen wat ze vinden ,zodat ik weet of ik bijvoorbeeld bonk ofzo ..(volgens mij doe ik da nii maar je weet nooit ) ..
het paard is 7 jaar en keurig ingereden toen die 4 was,,
maar het probleem is dat die het bij iedereen doet !

over die foto ,ik zou kijken of iemand een keer een foto kan nemen als ik eropzit !

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:01

Als hij het bij iedereen doet, lijkt het nog meer een pijn kwestie.
Kan in het bit of zadel zitten, maar ook in de mond (verhemelte, gebit, tong) of de rug of bespiering...
Is er al een dierenarts bij geweest en tandarts?
In elk geval een seen dikke deken onder het zadel proberen en een halster met teugels over je hoofdstel en of een zachter bit, als bv dubbelgebroken.
En houdt hij zijn hoofd omhoog of juist laag, staart omhoog of juist aangeklemd?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:02

zet hem maar is op een kleine volte!! da helpt zodra je wat meer controle krijgt volte openen, gaat t niet goed, volte weer wat sluiten, en idd een foto kan helpe! over de houding staat al hierboven, maar dat kan idd ook van belang zijn.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:11

Mijne deed dit eerst ook, elke keer als ze te hard ging zette ik haar stil (en na 23456234567x sloeg dit aan en begon ze te snappen dat het geen zin had )

manuUutj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 14:03

bedankt ...
ik weet niet presies of der een dierenarts bij is geweest ,maar het zadel is zo en zo goed..
ik zou met de eigennaar praten en het vragen !

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:19

Kan je geen les met dat paard nemen? Wellicht kan een goede instructrice je helpen