Voeren daarna rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gradus06

Voeren daarna rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 09:57

Hallo,

Mijn vraag is: Hoelang wachten jullie altijd met rijden als je paard net gegeten heeft?

Mag je een paard met volle maag rijden?
Lijkt mij persoonlijk niet het lekkerste voor een paard, maar wil graag jullie meningen horen.

En hebben jullie vaste voedings tijden?

Alvast bedankt!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:59

Bij ons op stal zijn er vast voertijden. Ik houdt daar wel zo veel mogelijk rekening mee.

Ik weet niet of het slecht is, maar ik ga ook niet hardlopen net na het eten dus ik bedenk het maar in mijn beredenatie...

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:02

Bij mij op stal ligt de biks al in de voerbak als ik er binnenhaal of als ze binnengezet word. Dus moet ik zorgen dat ze haar stal niet in komt voor het rijden of een uur wachten. Heb ik altijd geleerd dat er minstens een uur (liever anderhalf) tussen krachtvoer en rijden moet zitten. Ze kunnen er koliek van krijgen anders. Ga zelf idd maar sporten nadat je een pizza op hebt of zwemmen nog erger die fout maak je maar 1 x.

WiMa

Re: Voeren daarna rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:03

Ik weet niet wat je paard als eerste gevoerd krijgt? Ik rijd nml 's ochtens en bij mij op stal krijgen ze eerst hooi en pas om twaalf uur biks..Met hooi kun je wel gewoon rijden maar als er biks gegeven is moet je minimaal een uur wachten voordat je gaat rijden..Het liefst zelfs nog langer..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:06

Dat ligt eraan. Brokken hebben langer nodig om te verteren dan ruwvoer of licht verteerbaar krachtvoer zoals muesli of granenmix.

Als mijn paard net brokken heeft gehad, wacht ik een uur met rijden. Bij zijn ruwvoer of muesli kan ik hem bij wijze van spreken zo wegtrekken. Ik rijd endurance en op vetgates (rustpauzes) voert men paarden daar altijd dat soort voer: hooi, muesli, slobber... Dan is het tussen het rijden door een half uurtje of drie kwartier rust, paard kan eten zoveel hij wil en dan weer verder voor de volgende ronde van 30 km. Geen probleem, zolang je het dan maar bij 'vulling' zoals hooi of licht verteerbaar voedsel houdt en niet iets wat letterlijk zwaar op de maag ligt. Eten is zelfs noodzakelijk tijdens zo'n wedstrijd, om voldoende energie te hebben en om de darmactiviteit op gang te houden.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:07

Ik probeer ook altijd minstens een uur te wachten...

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:09

ik laat hem nooit eten voor het rijden hij krijgt van mij een klein handje brok als ik hem binnen zet en dan mag hij na het rijden lekker eten

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:11

nadat je hebt gevoerd moet je minimaal een half uur wachten, beter is zelfs nog een uur.
als het eten niet ver genoeg is gezakt kan het omhoog komen, en aangezien paarden niet kunnen overgeven is dat erg gevaarlijk..
dus niet voeren voor het rijden!

_Mayo_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:15

boeflover schreef:
nadat je hebt gevoerd moet je minimaal een half uur wachten, beter is zelfs nog een uur.
als het eten niet ver genoeg is gezakt kan het omhoog komen, en aangezien paarden niet kunnen overgeven is dat erg gevaarlijk..
dus niet voeren voor het rijden!

Dat is niet het ergste, ze kunnen een gedraaide maag krijgen.
omdat hun maag horizontaal licht als ze lopen gaat die heen een weer schommelen onder het rijden, hij kan dan ook een rondje draaien (hij hangt los in de buik)waardoor de in en uitgang word of gesloten. Er worden nog wel maag stoffen aan gemaakt waardoor de maag vol loopt, als het nergens meer heen kan knapt de maag.

Dit komt ook veel voor bij grote honden voor en soms bij mensen die gaan zwemmen die net gegeten hebben.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:28

Zijn granen licht verteerbaar??? Had het idee van niet (iig niet ongeplette). Denk dat brokken makkelijker verteerd worden. Als je een sportpaard een plezier wilt doen kan je het beste 1,5 uur na het rijden voeren (is onderzoek naar gedaan) het duurt 50 keer langer om de energie voorraad op te bouwen dan hem af te breken.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:36

Gedraaide maag heb ik nog nooit van gehoord bij paarden. Dan zou ik mijn paarden dus ook niet na het voeren buiten kunnen zetten want dan gaan ze rennen.

Ik had pas een onderzoek gelezen waaruit hetzelfde verhaal als dat van Karin kwam maar ik heb geen flauw idee meer waar. Kan het op internet zo gauw niet vinden.

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:37

Als mijn verzorgpony nog gevoerd moet worden als wij komen (is dus 's ochtendsvroeg, )
krijgen ze slechts een klein deel van het voer, dat ze toch even iets binnen hebben maar niet de volle mik.
Dan eerst rustig alles uitmesten en poetsen en na een uur rijden.
Daarna krijgen ze de rest pas.

Als ze alles hebben gehad vrij kort voordat wij kwamen wachten we ook een uur (ongeveer).

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:39

Als ik mijn paard niets te eten geef tijdens een wedstrijd van (zeg maar) boven de 60 km, dan liggen we er geheid uit bij de veterinaire keuring vanwege een gebrek aan darmgeluiden en/of een te hoge of onregelmatige hartslag als gevolg daarvan.

Voeren vlak voor of tijdens arbeid is niet per definitie slecht. Het gaat erom wat je voert.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:40

ik probeer ongeveer een uur ertussen te houden.

al voer ik ze vaak sochtends in de wei, en als ze het net ophebben en er komt een ander paard voorbij ofzo.. ja daar geven ze zelf ook niks om he, er wordt gewoon gecrossed.

maar zelf houd ik er wel rekening mee

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:15

Ik rijd altijd minimaal een uur later nadat ze gevoerd is

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:24

het ligt er ook aan hoeveel voer je paard op heeft.

de mijne krijgt een half kg bix als ze uit de wei komt en ong een half uur later gaan we rijden.

als ze klaar is met rijden krijgt ze de rest van het voer nog een halfje bix en meusli en peen en kuil.

en nooit gemerkt dat ze het er moeilijk mee heeft,nu rijden wij ook gewoon westernrecreatie en hoeft ze niet echt hard te werken.
het is meer met lange teugel een buitenrit stappen en beetje draven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:33

Ik heb weinig keuze want ik zou veel te lang bezig zijn als ik steeds moest wachten, ik trek ze dus gewoon van stal - eventueel zelfs bij het eten vandaan - als het hun beurt is.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:13

Ik rijd ook Endurance en voer rustig een halve kilo muesli op de vetgates, naast appeltjes, wortels en kuilgras of lucerne. Alles om de darmwerking aan de gang te houden.
Ik denk dat we paarden niet met mensen moeten vergelijken. Tenslotte zijn paarden er op gebouwd 20 van de 24 uur per dag te eten, vrijwel continue dus, én daarbij continue in beweging te zijn.
Mensen zijn erop gebouwd een paar keer per dag grotere hoeveelheden te eten. Oorspronkelijk zelfs (in de oertijd dus) maar 1 of 2 keer per dag, en dan veel. Meer als een roofdier dus.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:17

Tussen de 1 en 2 uur na het voeren is het beter niet te gaan rijden. Dan wordt de brok verwerkt en dat kost energie. Daarnaast is het ook niet fijn voor het paard. Het is dus beter op pas na 3 uur te gaan rijden of als het gemakkelijker is ervoor te gaan rijden. Overgens maakt het met voeren van hooi niet veel uit, dat verteerd veel uitgepreider. Heb het te horen gekregen op een clinic over voeren.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:20

Ik probeer een uur te wachten na het voeren.
En als er voer in de bak ligt na het rijden, moet ze ook even een uurtje wachten (zet ik haar vast in de box).

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:20

Mijn paard krijgt maar een flinke hand brok, en daarna moet ik altijd nog poetsen n half uurtje, en dan gaan we gewoon rijden. Dat moet wel kunnen. Als hij meer zou krijgen zou ik wel een uurtje wachten.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:22

Citaat:
Tenslotte zijn paarden er op gebouwd 20 van de 24 uur per dag te eten, vrijwel continue dus, én daarbij continue in beweging te zijn.

Dat geldt idd voor ruwvoer. Maar krachtvoer ligt veel zwaarder op de maag, en daarom moet daar voorzichtiger mee omgesprongen worden.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:24

Deze winter zal ik mijn paard extra gaan bijvoeren, meer dan de shetlanders waar ze bijstaat. Zou ik haar dan een portie paardenkuil kunnen laten eten tijdens het poetsen en opzadelen e.d. en dan direct op pad (recreatief)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:41

Bij ons krijgen ze vrijwel meteen na het rijden voer. Om 12 uur houden de lessen op dan krijgen ze allemaal een schep recreatief krachtvoer en een paar plakken hooi. Vervolgens pakken we de lessen om 14u weer op, 2 uur is lang zat.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:51

je gaat toch ook niet na het avondeten joggen???

dan krijg je geheid last van je buik.

ik rij wel nadat rambo kuil heeft gegeten (liefst ook niet)
maar zeker wacht ik een uur als hij brok heeft gekregen.