paard hangt veel op teugel en strekt? ander bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

paard hangt veel op teugel en strekt? ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 10:41

Ik stel hier even een vraag voor een collega van mij;

haar paard hangt veel op de teugels en probeert zo haar naar voor te trekken.
ze rijdt het paard nu met een dubbelgebroken bit met een koperen tussenstuk.
zij vroeg zich af, of er een ander bit was, wat misschien beter werkt?

wie o wie?

Strateeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:52

ik heb hetzelfde probleem gehad.. Ik zou eerst zeggen idd een anders bit, want dat kopere tussenstuk zorgt voor een gemische reactie in de paardenmond doordat er speeksel bij komt. Dit kan erg vervelend zijn voor het paard en het zorgt voor een vieze smaak in de mond. Zelf rijd ik met een Meyler bit. Dit is een heel appart bit wat de druk op de lage verminderd en de druk wat meer op de tong legt. Het bit is ook wat dunner zodat het paard zijn mond gehaal kan sluiten. Het bit is heel beweegbaar in alle richtingen en bevorderd daardoor kouwen en schuimen. Het bit kan ook niet helemaal dubbelgekplat zoals een normale trens. Met als doel als je hem een keer wat in de mond treks dat je niet het bit dubbel trekt en als het ware zijn mond in elkaar klemt.
Het is allemaal lastig uit te leggen zo in woorden maar ik hoop dat je het enigzins snapt. anders zou je evn bij een paardenshop moet informeren over deze bitten..
Ze zijn erg duur maar heeel goed voor de paardenmond, en die van mij is er een stuk lichter op geworden...
Maar haal eerst snel dat bit met koper eruit.. vanwegen die chemische reactie.. heel vervelend en slecht voor het paard!!!

Succes ermee...
Groetjes Jessica

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:38

Ik zou de oorzaak eerder rijtechnisch zoeken, als het paard kan gaan hangen houdt jouw collega teveel vast van voren, ze moet lichter worden van voren en het paard goed aan het been houden en op eigen benen laten lopen. Als hij plotseling probeert te trekken (dus niet hangen met de teugels uit je handen trekken), is je eerste reflex om hem vast te pakken, niet doen, gewoon eens op zijn bek laten gaan.

Overigens geeft een bit uit 2 metalen idd electriciteit als er vocht tussen kan komen, als het een geheel koperen is ligt dat anders. Een dubbelgebroken trensje op zich is een gemakkelijk trensje waar vrijwel alle paarden normaal mee kunnen lopen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:01

een myler bit zou kunnen helpen.

Rijtechnisch idd het paard door de teugels heen laten vallen. Niet opvangen dus, en als het paard in de teugels gaat hangen, plotseling de teugels loslaten. Het geeft wat gestruikel, maar zo leert het paard wel op eigen benen te lopen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:02

Een paard kan alleen op de teugels gaan hangen als jij vasthoudt. Veel been en naar voren werken en loslaten. Probeer niet de constante aanleuning te zoeken, maar probeer af en toe los te laten (en dan niet op de momenten dat ze probeert de teugels uit je handen te trekken)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:03

is inderdaad een rijtechnisch probleem en alleen rijtechnisch op te lossen

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:06

Hoi,

Ik zou het probleem ook meer op een rijtechnische manier gaan oplossen. Het paard moet inderdaad eerst goed aan het been zijn. Ga helemaal terug naar de basis. Als ze met sporen rijd moet ze die uit doen. Denk verder ook niet aan de hoofd-halshouding van het paard, dat komt later wel. Pak een zweepje erbij. Spoor het paard aan voor een overgang naar de draf. Aansporen wilt niet zeggen schoppen met je been, maar gewoon druk geven met je kuit. Vertrekt het paard niet in een vlotte draf dan geeft ze hem gelijk een goede tik met de zweep. Waarschijnlijk vliegt hij dan even naar voren, maar laat hem maar even gaan. Zorg wel dat ze als ze een tik geeft ook haar handen naar voren doet, zodat het paard ook de kans krijgt om naar voren te gaan. Herhaal daarna de overgang naar de draf weer. Draaft hij nu wel na één keer aansporen weg dan beloont ze het paard en rijd ze door. Reageert hij niet dan weer een tik met de zweep en maakt ze daarna een nieuwe overgang. En ze moet er erg consequent mee zijn. Dus niet de ene keer wel en de andere keer niet een mep geven, maar als hij na één keer aansporen niet reageert gelijk een tik. Dit is voor het paard het duidelijkste. Ze moet zorgen dat zodra ze opstapt het paard actief loopt (dit is niet hetzelfde als hard lopen) ook met het instappen aan een lange teugel! Ze moet verder zorgen dat ze haar scherp houd. Dus veel overgangen en tempowisseling rijden!!!!

Wat betreft het hangen: een paard kan pas hangen als je het iets geeft om op te hangen!! Ze moet dus lichter worden in haar handen. Zodra het paard gaat hangen moet ze haar handen naar voren doen en het paard aansporen. Ze moet het voorwaarts op gaan lossen.
Verder denk ik dat het heel erg belangrijk is dat ze een goede instructeur neemt die haar hierbij begeleid.

Urielle schreef:
Overigens geeft een bit uit 2 metalen idd electriciteit als er vocht tussen kan komen

Ja, ik heb hier ook veel over gehoord. Ik heb verhalen gehoord over een vieze smaak en electriciteit, maar ook dat het een broodje aap verhaal is! Wat nou waar is weet ik niet, maar ik zou persoonlijk toch een zekere voor het onzekere nemen. Ik zou kiezen voor een enkel- of dubbelgebroken water- of bustrens. Dit kan van gewoon RVS zijn of van bijvoorbeeld aurigan ofzo.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:39

van dat bit, zal ik haar direct zeggen, en voor de rest zal ik haar dit laten lezen, hopelijk heeft ze er wat aan !

smirri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:19

Mijn paard en ik hebben dit zelfde probleem, alleen is ze al heel erg loperig! als ik haar corrigeer doormiddel van de achterbenen eronder te krijgen, vliegt ze letterlijk door de bak, pakt haar rubberen bitje vast en knalt dan de bakrand op! Ik rij dan wel verder maar durf dan niet zo goed meer mijn mijn benen te rijden, want de volgende keer lig ik eraf!

Wat moet ik doen?