Hoi,
Ik zou het probleem ook meer op een rijtechnische manier gaan oplossen. Het paard moet inderdaad eerst goed aan het been zijn. Ga helemaal terug naar de basis. Als ze met sporen rijd moet ze die uit doen. Denk verder ook niet aan de hoofd-halshouding van het paard, dat komt later wel. Pak een zweepje erbij. Spoor het paard aan voor een overgang naar de draf. Aansporen wilt niet zeggen schoppen met je been, maar gewoon druk geven met je kuit. Vertrekt het paard niet in een vlotte draf dan geeft ze hem gelijk een goede tik met de zweep. Waarschijnlijk vliegt hij dan even naar voren, maar laat hem maar even gaan. Zorg wel dat ze als ze een tik geeft ook haar handen naar voren doet, zodat het paard ook de kans krijgt om naar voren te gaan. Herhaal daarna de overgang naar de draf weer. Draaft hij nu wel na één keer aansporen weg dan beloont ze het paard en rijd ze door. Reageert hij niet dan weer een tik met de zweep en maakt ze daarna een nieuwe overgang. En ze moet er erg consequent mee zijn. Dus niet de ene keer wel en de andere keer niet een mep geven, maar als hij na één keer aansporen niet reageert gelijk een tik. Dit is voor het paard het duidelijkste. Ze moet zorgen dat zodra ze opstapt het paard actief loopt (dit is niet hetzelfde als hard lopen) ook met het instappen aan een lange teugel! Ze moet verder zorgen dat ze haar scherp houd. Dus veel overgangen en tempowisseling rijden!!!!
Wat betreft het hangen: een paard kan pas hangen als je het iets geeft om op te hangen!! Ze moet dus lichter worden in haar handen. Zodra het paard gaat hangen moet ze haar handen naar voren doen en het paard aansporen. Ze moet het voorwaarts op gaan lossen.
Verder denk ik dat het heel erg belangrijk is dat ze een goede instructeur neemt die haar hierbij begeleid.
Urielle schreef:Overigens geeft een bit uit 2 metalen idd electriciteit als er vocht tussen kan komen
Ja, ik heb hier ook veel over gehoord. Ik heb verhalen gehoord over een vieze smaak en electriciteit, maar ook dat het een broodje aap verhaal is! Wat nou waar is weet ik niet, maar ik zou persoonlijk toch een zekere voor het onzekere nemen. Ik zou kiezen voor een enkel- of dubbelgebroken water- of bustrens. Dit kan van gewoon RVS zijn of van bijvoorbeeld aurigan ofzo.