Paard en ezel samen houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Paard en ezel samen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 10:26

Ooit heb ik weleens gehoord dat een paard en een ezel beter niet bij elkaar kunnen staan.
Ik dacht dat het iets met wormen te maken had maar dat weet ik dus niet meer zeker.
Misschien was dat met die wormen wel met een geit..???

Is het nou waar of ik het een fabeltje?
Wie kan me hierover meer vertellen?

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:29

hoi
ik heb ook gehoord dat je een paard niet met een ezel mag zetten omdat een ezel een worm bij zich draagt die hij wel kan verdragen maar een paard niet en die ezel kan die worm over dragen aan het paard

WiMa

Re: Paard en ezel samen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:31

Klopt..Er schijnen ook andere ziektes te zijn die ze aan je paard kunnen overdragen..

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:36

Ja, dat van die wormen wist ik ook. Wel schadelijk voor paard en niet voor ezel. Voorderest zou ik het niet weten. Maar ik zie wel vaker ezel en paard bij elkaar staan en die hebben geen problemen volgens de eigenaar. Misschien moet je voor de zekerheid als je het zelf gaat doen even de DA om advies vragen.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:40

longwormen die de ezel bij zich draagt zijn schadelijk voor een paard
onze buurman zette daarom de ezel nooit in de wei die aan onze wei grenst
beestje is helaas na 40 jaar overleden, geweldig diertje maar je kan beter schapen of geitjes of hertne bij je paard houden dan een ezel
let wel op met bokjes die een geweitje hebben!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 10:48

Bedankt voor jullie reacties.
Jammer dat een ezel en paard niet samen kunnen (Ik vind ze zo schattign ) niet dat ik echt van plan was er een te kopen maar alvast wat info voor ooit dacht ik.
Maar goed, het gaat dus niet.
Nogmaals bedankt.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:05

Kan wel samen...
Is iets van vroeger maar met het huidige ontwormingsmiddel is er niets aan de hand.
Goed ontwormen en dagelijks de mest opruimen dan gaat het heel goed samen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:30

Renske20 schreef:
longwormen die de ezel bij zich draagt zijn schadelijk voor een paard
onze buurman zette daarom de ezel nooit in de wei die aan onze wei grenst
beestje is helaas na 40 jaar overleden, geweldig diertje maar je kan beter schapen of geitjes of hertne bij je paard houden dan een ezel
let wel op met bokjes die een geweitje hebben!

Wat betreft die longwormen klopt helemaal..

Maar je kan t beste schapen bij je paarden houden, de wormen van de paarden gaan dood in de schapenmaag en andersom ook...overigens zijn geitjes of bokjes niet altijd een succes, die kunnen uit verveling wel op staarten gaan bijten ismijn ervaring

maudenmusky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:29

als je een ezel ontwormd is het dan nog steeds gevaarlijk om hem samen met een pony in de wei te laten lopen? want ik wil graag een ezeltje bij mijn pony's in de wei zetten, alleen ik wil geen risico's lopen dat mijn pony's ook wormen krijgen :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:31

Dit is een topic uit 2005, ik TeM

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:32

je moet ze uiteraard wel beide ontwormen.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:34

Klopt inderdaad dat het met de wormen te maken heeft. Maar zoals een voorganger al zei: als je beiden goed ontwormd en demest opruimd kan het prima samen. Ik ken meerdere mensen die dit zo doen.

Schapen en geiten (en dan vooral de schapen) houden de wei ook nog netjes. Waar paarden/ezels niet meer eten, omdat daar hun mest ligt, eten de schapen wel en andersom. Nooit lange bossen in je wei. :)

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:21

als ze gezond en goed ontwormd zijn en gewend zijn aan elkaar kan het best

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:25

Pony én ezel zullen véél gelukkiger zijn met een soortgenootje dan met elkaar. Ervaring.

maudenmusky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:46

Als ze dus samen in het weiland staan ( ezel en pony ) moet je dan gewoon elke dag het mest opruimen in de wei, want als je dat dan een dag niet doet kan het dan gelijk gevaarlijk zoiets zijn:o

ps bedankt voor de reacties *D
Laatst bijgewerkt door maudenmusky op 14-06-12 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:48

Allereerst moet je even lezen wat ik geschreven heb. Een ezel ga je geen plezier doen door alleen met ponies samen te staan. Neem er dan twee.

Ten tweede moet je goed ontwormen; je DA weet (als het een goede DA is) welke wormkuur voor welk dier. En uiteraard moet je regelmatig de mest opruimen, maar dat moet ook zonder ezels.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:19

Mijn pony is al bijna drie jaar erg gelukkig met zijn ezelvriendinnetje en andersom.
Belangrijk is inderdaad het ontwormen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:46

Ja. En zet de ezel bij een andere ezel en je ziet het verschil ;-)

maudenmusky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:57

Okee, en hoe vaak moet je dan ong ontwormen per week of per maand ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:00

Het gaat hier om de longworm, daar kan een ezel wel tegen, maar voor een paard kan dat fout aflopen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:04

maudenmusky schreef:
Okee, en hoe vaak moet je dan ong ontwormen per week of per maand ?

Ze kunnen prima samen hoor. Ontwormen kan elke drie maanden, maar het verstandigste zou zijn om gewoon om de zoveel tijd een mestonderzoekje te laten doen bij je DA en dan weet je precies waar je voor moet ontwormen of misschien helemaal niet hoeft te ontwormen.
Ezels en paarden planten ook samen voort (komt wel een steriel kind uit), dus ondervinden genoeg gezelschap van elkaar hoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:21

Fijn, dat er weer mensen zijn die het allemaal wel best vinden om een dier niet met zijn soortgenoten te houden.
Degene die de vraag stelde (niet de TS van dit oude topic geloof ik): doe wat je wilt, neem maar gewoon het makkelijkste aan wantd at doen (helaas) de meeste mensen. Waarom zou je het jezelf moeilijker/duurder maken of je hele plan veranderen als dat niet persé hoeft? Want ach, als ezels en paarden zich voortplanten, en de ezel en de pony van een bokster het wel aardig naar hun zin hebben (hebben geen andere keus dan elkaar), waarom zou je dan voor het welzijn van het dier kiezen?

Ik ben hier weg, jammer hoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:23

Ik vind ezels en paarden samen geen probleem, mits je van allebei er meer dan 1 hebt, want inderdaad ook al lijken ze wellicht wat op elkaar, ezels en paarden spreken toch echt een andere 'taal'

mensen en apen lijken ook op elkaar, maar om nou de rest van mn leven alleen met een aap door te brengen lijkt mij erg eenzaam

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:55

Colway schreef:
Ik vind ezels en paarden samen geen probleem, mits je van allebei er meer dan 1 hebt, want inderdaad ook al lijken ze wellicht wat op elkaar, ezels en paarden spreken toch echt een andere 'taal'

mensen en apen lijken ook op elkaar, maar om nou de rest van mn leven alleen met een aap door te brengen lijkt mij erg eenzaam

Tja, niet alle paarden liggen elkaar, dus je kan wel twee paarden hebben, maar als die het niet met elkaar kunnen vinden, dan zit je ook met een probleem.
En een paard en een schaap spreken ook echt niet dezelfde taal.
Ik denk dat een ezel een goede oplossing is. Beter dan helemaal alleen staan!

Hier in de omgeving is een ezel en een paard zeer gewoon en de paarden maken een prima indruk. Ze hebben hun weide en wat gezelschap. Beter dan hele dagen alleen op stal staan.

(edit... mijn intonatie is vriendelijk, zie dat je ee beetje agro gelezen kan worden. Maar zo is het ZEKER niet bedoeld!)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:57

Ja dat is zo'n kul-argument dat de paarden elkaar onderling misschien niet mogen. Kan best gebeuren hoor, zoek je een weidemaatje die wel geschikt is. Of je spant er langdurig eerst een draadje tussen, whatever

met ezel beter dan alleen mee eens hoor, maar lievere een shetje bij je pony's en een ezeltje bij je ezels. Als je toch een extra 'maatje' zoekt, zoek dan iets wat het beste past