Paard zweet snel en veel, wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

supertygetje

Paard zweet snel en veel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 02:34

Ik rijd nu al een tijdje op Cody, een paardje bij mij op stal.
Cody is nogal dik, en/want er is een tijdje niet veel met hem gedaan.

Als ik nu ga rijden gaat hij al heel snel zweten. En ook heel veel over zijn hele lijf.
Nou wil ik dat zweet er niet allemaal gewoon op laten zitten, maar het wordt toch te koud om hem steeds te gaan wassen.

Nu dacht ik dat ik iets met dekens kon doen, maar ik weet niet precies welke deken waarvoor bedoeld is enzo.
Ik wil hem geen deken in zijn stal op doen. Een vliegenmasker vind hij al erg genoeg.

Wie heeft tips?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 06:09

Je kunt met een zweetmes het overtollige zweet eraf schrapen (als hij echt kletsnat staat) en daarna een zweetdekentje opdoen (wol of fleece). Dan moet je dus wel na het rijden een uurtje oid wachten om de deken er weer af te halen.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 06:27

Je kan hem ook scheren

ellepel

Re: Paard zweet snel en veel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 06:54

na het rijden laten rollen in de bak!

door het zand in de vacht drogen ze heel snel op, het zand nemt namelijk het vocht op.
verder veel gaan stappen, zo bouw je vrij snel en goede conditie op.

eventueel na het rijden een wollen deken er op leggen, de deken nemt het vocht op, de onderkant blijft droog en aan de buitenkant zie je dan alle vocht zitten..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:51

eventueel kan je na wat hier boven allemaal staat, gewoon flink het gedroogde zweet eraf borstelen, dat gaat best makkelijk wanneer je paard niet zo'n dikke vacht heeft, ook heb ik gelezen dat je in de winter als je je paard wilt wassen, het paard kan schoonwassen d.m.v. warme doeken.
je hebt daar voor nodig handschoene en heet water, en doeken.
doop je doek goed in het hete water ( hoeft echt niet lauw hoor). daarna vring je hem uit en legt hem snel heel uitgespreid op je paard neer, dit enkel seconden en dan haal je hem er weer af, vouw de doek vervolgens een beetje op en wrijf het losgeweekt vuil van de vacht af. doe dit in gedeeltes, met een deken op, bijvoorbeeld is de achterkant en het deken op de voorkant en dan wisselen. kijk maar of je het iets vind. natuurlijk krijg je je paard nooit zo schoon dat je met wassen krijgt, maar voor opgedroogd zweet werkt dit prima hoor.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 00:53

Bedankt voor de reacties.

@ Urielle: Oke, dus een zweetdeken leg je er na het rijden op en dan moet je ongeveer een uur wachten?
Kan iemand mij ook vertellen wat je met een uitrijdeken doet?

@ Kelloriej: Het is niet mijn paard, dus dit is niet mogelijk. Maar het lijkt me eerlijk gezegd ook niet dat dat zou helpen.

@ ellepel: Ja, ik heb hem ook wel eens laten rollen. Werkt op zich wel goed, maar... hij is wel wit! Nogal wat poets werk om hem vervolgens weer wit te krijgen!
Ik neem aan dat een wollen deken dus hetzelfde is als wat Urielle zegt met een zweetdeken?

@ Hollybolly: Ik heb geen warm water.

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:59

Ik vis hem ff van pagina twee omdat ik nog steeds graag wat reacties wil.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:28

Een uitrijdeken leg je bij bijv. geschoren paarden en paarden met staldeken op, op de achterhand om ze niet gelijk zo de kou in te sturen waardoor de spieren koud worden en zich vastzetten. Is dus meer een middeltje om langzaam te kunnen opwarmen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:40

Alle paarden (tenzij geschoren) zweten nu makkelijk, het is namelijk erg warm weer. Als jij nu gaat hardlopen met je winterjas aan loopt het zweet ook in straaltjes. Doe gewoon even wat rustiger aan tot de temperaturen weer wat lager zijn.....
Voor nu, als hij erg nat is inderdaad in het zand laten rollen. Ze drogen er sneller van op en bovendien is het een goede behandeling van de rugspieren. En ja, ze worden er misschien wat vies van, maar het is voor hun wel heel lekker. Als je het zand laat drogen borstel je het er trouwens wel zo weer af, hoor.

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:29

@ Waratje: Je hebt even niet goed gelezen. Het is hier momenteel juist niet zo warm, en daarom kan ik hem niet wassen. Anders deed ik dat wel gewoon. Ik denk dat ik hem toch gewoon wat vaker ga laten rollen en misschien later nog eens kijk naar een zweetdekentje. Bedankt voor de reacties, allemaal!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:26

Een uitrijdeken, vaak van fleece of wol, is ook een zweetdeken, maar dan leg je hem al op je paard tijdens het uitstappen. (en zit het meeste zweet dus al in die deken.

Zelf heb ik ook een schimmel die behoorlijk zweet. Ik laat hem altijd na het rijden in de bak rollen, en hij wordt er zelfs schoner van (als je het zand er weer af borsteld als ie droog is). Hij vind het heerlijk en zit er altijd op te wachten. Ik doe hem het zadel en het hoofdstel af, en hup, meteen gaat ie rollen.

Het zand zorgt ervoor dat ie snel droog is, en dat het opgedroogde zweet niet gaat jeuken.