wanneer er geen prestatie sport meer is.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

olgamaria

wanneer er geen prestatie sport meer is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 23:12

ik vroeg het me af

wanneer er geen spraak was van prestaties dus er zouden er geen wedstrijden aan verbonden zijn zouden jullie dan toch kiezen voor het paard wat je nu hebt of rijd of zouden jullie dan kiezen voor een totaal ander ras of helemaal niet rijden?

Dus het rijden zou alleen bestaan uit buiten rijden af en toe in de bak , dus gewoon recreatief .
Les nemen voor jezelf en niet om op een wedstrijd je kunnen te tonen.

ik snap als dit een beetje raar overkomt en als dit zo zou zijn de fokkerij en stamboeken waarschijnlijk op hun gat zouden liggen en begrijp me goed ben ook helemaal niet tegen wedstrijdsport maar het kwam vanmiddag in me op.

Dus wat voor een paard zou je dan rijden of is dit voor sommige totaal ondenkbaar?

barst los............

Pellie

Re: wanneer er geen prestatie sport meer,welke keuze paard/p

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:13

wat een leuke vraag! ik ben benieuwd of er ook verrassende uitspraken tussenzit.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:50

ik vind dat best een moeilijke vraag eigenlijk, wel een hele boeiende...
Enerzijds zou ik dan waarschijnlijk meer een bosruiter worden en dus iets bravers willen, anderzijds kan ik me niet eens voorstellen dat ik geen dressuur zou rijden....

Ik weet ook eigenlijk niet of ik paardrijden dan wel zo leuk zou vinden, ik ben altijd nogal prestatiegericht

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: wanneer er geen prestatie sport meer is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:14

Heel simpel, ik zou dan hetzelfde paard rijden, want ik rijd al zo! Simpelweg omdat ik met de aangespannen sport zoveel wedstrijden heb dat ik geen zin heb om die schaarse vrije weekenden mijn eigen merrie mee te nemen naar dressuurwedstrijden.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:17

Ik zou dan sowiezo mijn pony hebben. Wij rijden wat buiten en tutten wat af.

Dan had ik niet mijn paard gekocht, want die heb ik gekocht voor de wedstrijden. Maar mocht het zo zijn dat ik nooit ga starten (wat ik niet denk) dan zou ik haar wel houden.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:17

Dan zou ik precies dezelfde paardjes hebben die ik nu heb, en er precies hetzelfde mee doen, want ik doe al precies wat jij hierboven beschrijft
Ik ben echt niet alleen recreatief aan het hobbelen, mijn paardje wordt gewoon dresuurmatig getraind en kan ook hogere oefeningen, maar ik doe dit omdat ik hem wil gymnastiseren en gezond wil houden, en omdat ik het leuk vind. Niet om dit zo nodig aan iemand anders te laten zien, daar nog geld voor te moeten betalen ook, en mezelf en het paard de nodige stress aan te moeten doen.

Ik kan best snappen dat er mensen zijn die dat wel leuk vinden, ook niet aanvallend bedoeld naar die mensen maar dat is gewoon niet mijn ding. Ik heb geen wedstrijden nodig om mezelf te motiveren om verder te komen en een nog betere combinatie te worden.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:53

ik zou dan misschien een ander soort paard kopen, een new forest pony ofzo, iig een kleiner paardje wat goed springt.
Nu ben ik op zoek naar een paard rond de 1,65 omdat ik er mee wil springen. En als ik dan nu een pony'tje van 1,45 zou kopen dan zou ik bijna nooit de B paarden uit kunnen komen met springen
Maar een een groot paard lijkt me ook heel leuk hoor, haha

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:03

Ik zou dan zeker paardrijden, momenteel rijd ik immers ook geen wedstrijden en ik vind het nog steeds even leuk. Wel is het zo dat wanneer ik wedstrijden op de kalender heb staan, ik me er beter toe kan zetten om regelmatig te trainen. Zonder wedstrijden zou ik veel meer buitenritten maken, vind ik ook heerlijk! Maar ikzelf houd van competitie, vandaar dat ik wel graag wedstrijden rijd.

ikke

Re: wanneer er geen prestatie sport meer is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:56

Wedstrijden? Kun je dat eten?
Ieder moet datgene doen wat ie leuk vindt, maar persoonlijk heb ik helemaal niks met wedstrijden. Ik zie het nut er niet van en het kost nog klauwen met geld ook; tel maar eens mee.
Stel dat een uur 25 euro kost, wat kost dan een wedstrijd?
Proef oefenen, verbeteren 2 uur;
Invlechten, poetsen, wassen 2uur;
Reizen 1uur;
voorbereiding 1 uur;
Proef rijden, 6 min.

Dit betekent dat je dus 6 uur a 25 euro is 150 euro kwijt bent voor 6 min. in de ring; 150 euro voor 6 min, dat is 1500 euro per uur!!!! Dat maakt de paardensport inderdaad tot een elitesport

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:21

In uren moet je natuurlijk niet gaan rekenen, dat is een beetje raar
Dat doe jij toch ook niet als je met de NVVR op stap gaat?
Reken dus alleen maar de coupons, de inschrijfgelden en de kosten om met je auto+trailer ergens te komen, dat kost ook al genoeg.

Om op de vraag van TS in te gaan: ik denk dat ik wel een ander paard zou kopen. Ik was vroeger altijd nogal weg van Fjorden, misschien zou ik dan wel weer een Fjord kopen. Iig een heerlijk ongecompliceerd paard, dat lijkt me wel prettig.

Aangezien mijn ambities toch bij het dressuurrijden liggen, wordt mijn volgende paard toch weer een chiquer type met alle karaktertrekken die dressuurpaarden eigen zijn

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:25

Urielle schreef:
Ik weet ook eigenlijk niet of ik paardrijden dan wel zo leuk zou vinden, ik ben altijd nogal prestatiegericht

hier hetzelfde

sinds mn paard afgekeurd is, maar wel weer 100% geschikt is om mee te rijden ben ik in een 'gat' gevallen, mn uiteindelijke doel van het rijden is een beetje weg
tuurlijk ben ik heel blij dat hij 100% goed is en geniet ik van een buitenrit op zn tijd(liefst iedere week 1 tot 2x ) maar ik merk nu na 1,5 jaar niet starten dat het kriebelt om weer wedstrijden te kunnen rijden, ga dan ook graag met bv Vonneke mee als chauffeur/voorlezer etc

gelukkig kan dat nu ook weer, al is het maar onderling

nog 9 mnd geduld dan gaat mn jonge paard mee op officiele wedstrijden

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:33

Ik ben sowieso geen wedstrijdruiter, dus ja..

Maar als je echt verder wilt in de dressuur of springen, dan vind ik dat je maar beperkte keuze in paardenrassen hebt. Je komt dan al snel uit bij een warmbloed als de KWPN'er o.i.d.
Dus wat dat betreft heb je meer keus qua rassen als je recreatief rijdt en af en toe voor de fun eens een wedstrijdje rijdt.

Natuurlijk kan je met bijv. een Clydesdale ook Z-dressuur oefeningen rijden (heb gister het levende voorbeeld gezien ), maar daar heb je toch meer werk van en ook jury's zijn niet altijd gecharmeerd van een koudbloed.

Mijn volgende paard wordt i.i.g. 1 die koel in het hoofd is, een rustig karakter, maar toch geen dooie diender is, waarschijnlijk een Shire.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:41

Ik heb altijd gezegd dat als ik geen wedstrijden meer kan rijden dan wil ik een ijslander, dus dan zou ik mijn KWPNER/BWPER niet meer hebben.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:46

Tja als dat zo is blijf ik bij de pony waar ik nu mee ben, een fjord.
Ik heb zoiezo geen ambitie om wedstrijden te gaan rijden, ja misschien voor de fun een keertje, maar niet fulltime.
Ik zou ookal had ik een KWPN met zeer goede gangen en een super prestatie daarvoor niet mijn paard opzij doen omdat er geen wedstrijden meer gereden kunnen worden.

Maar zoals ik al zei ik ben absoluut geen wedstrijdruiter en heb nog nooit de drang gevoelt hier aan mee te doen.

Ach iedereen zijn plezier maar mijn plezier zonder wedstrijden zou er absoluut niet minder om worden!!

olgamaria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:07

bedankt voor jullie reacties, leuk om dit te lezen vooral hoe wedstrijd ruiters hier over denken!

het gaat mij niet om het geld wat je erin steekt (al verzamel je model treintjes geld kost het altijd het is maar net wat je eraan uit wil geven) maar echt wat je keuze van paard, ras zou zijn en of je uberhaupt wel zou rijden dan.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:47

Ik zou niks veranderen behalve dan dat mn wedstrijden zouden wegvallen. Zeker zou ik blijven lessen alleen al omdat het nou eenmaal lekkerder rijdt op een goed getraind en gehoorzaam paard, ook buiten en op het strand!
Ik les niet voor de wedstrijden maar ik rij wedstrijden om te kijken hoe ver ik ben met lessen.

qua ras (quarter) zou ik zeker niet veranderen, ben gek op dit ras en dit paard! heb nog nooit een paard gehad wat zo fijn in de omgang is en op mij reageert en het is zeer zeker geen watje!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:51

Dan zou ik voor een rustiger paard gaan.

Maar ook ik ben iemand die wedstrijden leuk vind.
Ik hou ook enorm van buitenritten, maar alleen maar buitenritten, nee dat trekt me niet.

Met Kawa kan ik nu ook alleen maar buitenrijden, maar ik merk nu met de dag meer dat ik het trainen mis.
Ben nu ook helemaal niet meer fanatiek, moet me er soms echt toe zetten een zadel te pakken.
Dit omdat ik mijn doel mis.

En dat terwijl ik niet eens zo vaak op concours ging.
Maar ik leste wel regelmatig en had het doel met trainen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:54

Ik heb mijn paard gekocht omdat ik er op viel, en niet met het rijden van wedstrijden in mijn achterhoofd.
Ik zou dus weer voor hetzelfde paard gaan.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:00

Ik zou hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde soort paard hebben.

Ik rij niet veel wedstrijden, maar heb wel een doel nodig. Een doel kun je ook formuleren zonder dat je op wedstrijd gaat (of dat dan een springwedstrijd of Endurancewedstrijd is).

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:05

Ik denk het niet, heb toch een prestatie gerichte pony en ben zelf ook zo (al gaat het niet echt goed), Ze vind springen erg leuk, maar je gaat ook niet elke dag springen, in de bak rondjes rijden si niks voor haar en buitenrijden lukt niet in mijn eentje en ze kan nogal eens flippen. Heb deze pony toch gekocht om op wedstrijden te gaan anders had ik beter mijn vorige pony (die niet meer geschikt was voor de sport) kunnen houden.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:33

runningkawa schreef:
Dan zou ik voor een rustiger paard gaan.

Maar ook ik ben iemand die wedstrijden leuk vind.
Ik hou ook enorm van buitenritten, maar alleen maar buitenritten, nee dat trekt me niet.

Met Kawa kan ik nu ook alleen maar buitenrijden, maar ik merk nu met de dag meer dat ik het trainen mis.
Ben nu ook helemaal niet meer fanatiek, moet me er soms echt toe zetten een zadel te pakken.
Dit omdat ik mijn doel mis.

En dat terwijl ik niet eens zo vaak op concours ging.
Maar ik leste wel regelmatig en had het doel met trainen.

Bedankt voor de heldere uiteenzetting, dit bedoelde ik dus te zeggen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:56

idd ik bedoelde ook precies hetzelfde als Kawa, al kan ik nu dus hetzij op een lager niveau, toch weer trainen en naar wedstrijd met mn paard, maar toch is het anders, ik weet/denk dat we niet heel vele verder kunnen komen maar nouja je wete nooit he t gaat nu allemaal super maar dat kan zo voorbij zijn na 1 uitschuiver van Q

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:43

Ik bedacht net dat ik dan misschien mijn uitdaging wel zou zoeken in het inrijden van jonge paarden, doe ik nu ook maar dan met oog op verkoop of wedstrijd. Ik kan mezelf echt niet voorstellen als alleen maar bosruiter (nog afgezien van dat in veel gebieden in Nederland en Belgie het bos met een lantaarntje gezocht moet worden).