Mijn merrie heeft nergens respect voor..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Mijn merrie heeft nergens respect voor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:17

Ik heb sinds een maand of 3 een jonge Tinkermerrie van 3 jaar.
En erg leuk ding, waar absoluut geen kwaad in zit... behalve dan dat ze echt nérgens respect voor heeft
Bij haar vorige eigenaar zeiden ze dat ze aan alle paarden onderdanig was, maar hier is het echt het tegenovergestelde;
Naar mensen toe is ze erg sociaal, behalve één keer naar mij toe; ze wordt graag bij haar staartwortel gekriebeld, en dat deed ik welleens.. (ja ik weet het, heel stom van me!)
Maar daar maakte ze dus ontzettend misbruik van door telkens d'r kont naar je toe te gooien. Toen ik dus van haar wegliep, ging ze moeilijk lopen doen en gaf een gigantische bok in mijn richting, scheelde echt niet veel of het was raak geweest..
Dat heeft ze ook écht geweten }> en nu kriebel ik haar dus ook nergens meer, want ze maakt dat misbruik van. (toen had ik haar ook nog maar net, dus wellicht uitproberen?).

Op het moment staat ze tijdelijk samen met mijn afgespeende hengstveulen. Hiervoor stond ze samen met een shetlandermerrie, die ze dus geregeld aanvloog als die te dicht in de buurt kwam, met name met het eten. Met mijn hengstveulen is het hetzelfde probleem, ze vliegt 'm aan met oren in de nek, bokt richting hem en jaagt 'm op.
Als ik erbij ben, mag ik mij hengstje vaak niet eens aanraken want dan vliegt ze 'm al aan, en gaat er precies tussenin staan zodat ik háár alle aandacht moet geven.
Ook als er andere dieren in de buurt komen, krijgen die alle wind van voor (met name de koeien van mijn oom.. )
Als ik met haar voer aan kom lopen richting de voerbak, heeft ze ook geen respect voor mij, en zou me zo omver lopen.
Geregeld sta ik tussen een flippende merrie (gemunt op mijn hengstje), en vandaag had ik alweer een flinke kopstoot te pakken en lag al het voer over de grond ..
Een schreeuw geven helpt vaak niet, en ik kan er gewoon echt niet tegen dat ze altijd álle aandacht moet hebben, richting andere dieren loopt te flippen en ook geen respect heeft voor mij..

Verder was ze best mager toen ze bij mij kwam, en daardoor wordt ze flink bijgevoerd (sportbrok), nu ziet ze er goed uit trouwens, en op het moment wordt ze niet bereden. Zou het kunnen dat ze te opgefokt wordt van de brok, en dat ik haar aan het werk moet zetten? Dat ze zich als het ware verveeld en daarom zo moeilijk doet?
En hoe moet ik met haar gedrag omgaan?
Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand me kan helpen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:21

Op het moment dat zij jou omver bonkt: 10 keer zo hard terug bonken; op het moment dat zij naar je slaat: 10 keer zo hard terug slaan; op het moment dat ze lief tegen je is: 10 keer zo lief zijn.

ellepel

Re: Mijn merrie heeft nergens respect voor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:25

zeer zeker weten dat ze flink aan het werk moet!!!!

ik heb een paard gehad dat als die niks deed hij ongelooflijk ging lopen klieren naar andere paarden toe, niet naar mij hoor, want dan geef ik gerust een trap, respect moet je soms wel afdwingen vind ik.

in elk geval die sprtbrok wegdoen, haal gewoon onderhoudsbrok, dat is echt voldoende voor haar, zet haar aan t werk, ga lekker longeren en doe flink veel grondwerk, netjes meelopen, op commando stilstaan ect...

dat hengstveulen zou ik zowiezo mee uitkijken, zij is merrie en hij is jong plus hengst en sommige dieren tolereren dat gewoonweg niet..
zet haar anders alleen neer.
in elk geval veranderen met het voer dus, een handje brok is voor haar nu zat voldoende. en aan t werk zetten!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:26

ik ben het met Urielle eens

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:23

schreeuwen, duwen en slaan helpt echt niet, respect schreeuw, duw of sla je er niet in, je zal aan het werk moeten en daarmee bedoel ik niet rijden of longeren, maar grondwerk.
Pat Parelli heeft daar heel goed lesmateriaal voor gemaakt, verdeeld in verschillende niveau's, het eerste niveau (level) heet Partnership, als je dat door zou werken, zijn de meeste problemen die je hier noemt verleden tijd.

www.parelli.nl

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:56

Bij mij op stal zet ik zo'n paard dan bij een paard die nog hoger in rang is, zodat ie een keer flink op zijn donder krijgt en die sportbrok is inderdaad veel te veel. De tinker die bij mij op stal staat, is 3 jaar en wordt ongeveer 4 x per week bereden en krijgt 1 kilo basisbrok per dag. Een tinker is sterk dus blijf boven hem staan!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:24

mijn 2 jarige is ook zo, en zelfs het geschop van de hoefsmid doet haar nix, ben dus ook van idee afgestapt dat ik haar met ene grote mond+corrigerende mep respect bij kan brengen

al heeft ze het tussen de andere paarden wle op die manier geleerd, gaat ze de evr dan wordt ze opzij gebeurkt! maarja beuk als mens maar eens een 2 jarige van 1.65 omver, dat win je niet

ik ben dus heel geduldig aan t oefenen en herhaal alles tot ze meewerkt

wel krijgt ze bij een gerichte trap die uit het niets komt een trap terug en een kopstoot is een dreun terug, verder negeer ik dr geklier en herhaal alles eindeloos met een engelengeduld

ben nu 3 dagen op deze manier bezig(ze is pas 1,5 week weer terug vd opfok) en t werkt nu al

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:42

Mijn 3 jarige toen ik haar net had had ook nergens respect voor en ook een soort 'voernijd' paarden die in de buurt van haar voer komen krijgen een paar welgemikte trappen.

Ik heb het idd opgelost door grondwerk. Dier aan het touwhalster, en volg is volg, ho is ho, en vooral het achteruit is erg belangrijk. Net zolang herhaald totdat ik haar met een hand omhoog kan stoppen, kan haar zonder lijn van a naar b leiden, zonder dat ze naar het gras toegaat.. Voernijd is er niet meer in die mate, al moet de kudde wel 2 aparte hopen hooi hebben, want anders zijn er altijd een paar die minder krijgen.

Maar ik zou zoiezo heel snel dat sportbrok minderen. Zeker bij een tinker. Zet haar gewoon op veeeeel meer hooi en een handje brokjes per dag. Ik zou haar niet alleen zetten, dan krijg je juist meer frustaties.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:17

Stoppen met die sportbrok...is nergens voor nodig zeker niet voor een paard wat nog niets presteert.
Veel ruwvoer erin en wat basisbrok(doet mijn tink het goed op en die loopt best wat uurtjes)

Daarna heel hard gaan werken aan respect.
Kan zeker door middel van grondwerk....
Maar begin er zowieso direct mee,het zijn de kleine dingen die het hem doen.
Jij bent de baas ...niet door middel van schreeuwen of wat maar door je houding.
Consequent zijn,geduld..het is een puber die bezig is de boel over te nemen en dat moet je niet hebben.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:06

Idd.. stoppen met sportbrok, heb sowieso vanaf het begin af aan daar mn twijfels bij gehad, maarja...

En misschien eens longeren of op een andere manier haar wat meer aandacht geven. Ze heeft nog steeds die achterstand die ze in moet halen, dus ik zou uitkijken met tevaak gaan rijden, maar af en toe zou wellicht geen kwaad kunnen. Dit is misschien een 'schreeuw' om aandacht, snap je?