Pony wordt mij de baas. Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

Pony wordt mij de baas. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 17:33

Wat een gedoe met Reddy.
K weet echt niet meer wat ik moet doen, vandaag is het zo uit de hand gelopen, dat ik nu hulp wil hebben, deskundig iemand of iemand met ervaring..

dit is het verhaal..

ik ging naar redje toe, leuk, lekker poetsen enz toen was ze al wat onrustig maar goed dat is ze wel vaker. Hoefjes doen moet altijd gebeuren als iemand haar vast heeft, dus dat deden we, me ma haar vast houden ik hoefjes doen, toen draaide ze zich om en rende naar het hooi. ik heb der overgenomen en terug gezet met moeite maar het lukte me, ze bleef vervelend, maar toen ze wat rustiger was heb ik der hoefjes alsnog gedaan.

ik merkte dat ze veel energie had dus ff laten dollen in de bak, prima, leuk niks aan de hand.
later op naar de wei, heel gedoe, eerst ging het prima tot ze gras zag, en toen rende ze met me ma naar het gras, en dan gaat het fout.
Ik had een zweepje mee voor het geval dat, heb haar overgenomen en ben flink pissig geworde, zweep nog niet gebruikt, op den duur toch zweep gepakt me ma de zweep ik reddy en toen draaide ze der kont zo snel naar me ma toe en gaf een flinke trap, been van me ma blauw en bloeden. Die raakte overstuur dus is even ergens gaan zitten, uiteindelijk stond reddy voor het pad richting haar wei en zag ze weer gras (loopt een strook gras langs de weien). dus gras gras. vriendin van me kwam nog even helpen met een zweep, longeerzweep. alleen dreigen ermee en redje schoot er vandoor met mij, k heb losgelaten aangezien ik bijna tegen het stroomdraad aanviel, en toen stond redje weer stil gras aan het eten, k pissig weer der kont naar me toe en trappen, ik blauwe plek op me been maar deed niet echt super pijn dus doorgezet (heb haar trouwens voor elke keer trappen een trap terug gegegeven). ik heb het halstertouw naar de andere kant gedaan zodat ik richting wei stond (ze blokkerde het hele pad). heb aan het eind van het halstertouw vast gepakt en haar richting wei gelokt, kwam steeds verder, heeft flinke tijd geduurt voor ze voor de wei stond, maar toen we er eenmaal waren moesten we er nog in, van alles geprobeert, met eten lokken, zweep erbij, alles. niks hielp. toen kwam er een vrouw aan met 2 friezen en die werd me een partij pissig en riep: kan iemand met de zweep die k*t knol de wei in rammen.. en zei ook nog tegen mij, wanneer ga je dat beest eens opvoeden.. nouwja k trek me dat niet aan, heb gezegt hoe? vertel het maar, ik heb ALLES geprobeert.. doe jij het dan maar? maja toen kwam de baas van stal toevallig op stal en die is met de zweep naar redje gelopen, zei tegen mij: heb je der goed vast? ik zo ja doe maar, bam tik op der reet redje in de wei, halster af, stroomdraad dicht, en toen heb k redje niet meer aangekeken. me ma was inmiddels overstuur want die vrouw was ook nog pissig op haar geworen dat we die k*tknol eens moesten opvoeden.

Ik zit dus echt met de handen in het haar en weet niet echt meer wat ik moet doen.
ik heb hulp nodig, anders word het toch redje verkopen..

ik hoop dat iemand iets weet wat ik kan doen, of een deskundig iemand kent in de omgeving rheden.
of wat er misschien aan de hand kan zijn.

ik ga ook een çonsult'aanvragen bij iemand die kan praten met paarden misschein dat ik daaruit wijzer word met wat er aan de hand is. misschien dat ze het te druk vind om stal, of zich er niet fijn voelt. want ze wil alleen niet naar de wei.. erg vreemd..
k weet het niet meer..
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 27-10-05 18:06, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: titel aangepast.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:41

Je bent gewoon niet consequent genoeg, nee is nee, en anders, pats, maar wel precies op het goede moment, en heel veel belonen als ze braaf is.
Het je al eens aan natural horsemanship gedacht? Dat zou heel goed helpen bij je paardje volgens mij!

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 17:45

tja wat is qonsequent genoeg zijn? je ziet niet aankomen als ze omdraait dat doet ze heel abrubt en daar is ze heel goed in.. ze weet dat nee nee is en dat ik anders flink boos word.. maar ja blijkbaar niet duidelijk genoeg..

Natural horsemanship, heb je misschien een site erover?

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:50

mischien is het handig om volgende keer en hengste ketting aan het halster te doen en doet ze het weer flinke ruk
ook zou ik als je pony zo doet en je wilt weer naar de wei en ze begin weer te trappen haar echt niet in de wei zetten pas als zij braaf mee loopt dan pas mag ze de wei in

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:53

hoe groot is ie>?
eventueel kan ik hem een paar weken in training nemen, zodat ie wat handelbaarder word
zo te horen is ie stikverwend, en dat moet je niet met de zweep eruit slaan, maar door consequent te handelen, hij moet doen wat jij zegt. nu neemt ie met jullie een loopje..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:41

consequent genoeg zijn betekent altijd de zelfde regels hanteren. Niet alles kun je voor zijn, maar als je oplettend bent zie je een hoop. In jouw geval gaat het ws van kwaad tot erger (denk ook aan je vorig topic). Stel duidelijke regels op en handel daar naar. En ik denk dat hulp heel verstandig is.

Forestmeisje

Re: Pony wordt mij de baas. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 18:45

@ kimmy1986x: Hengsteketting is wel een idee, maar waar kan ik die halen? en hoe duur zijn die ongv.
Dat k haar meteen in de wei zet als ze eenmaal in de wei is, is puur omdat ik dan zo uitgeput ben en niet de moeite kan nemen het nog een keer te doen. Misschien is het wel een idee dat als ze naar de wei is en we zijn er gewoon terug te lopen en nog een keer te proberen, dat is wel een idee om eens te proberen. Maar goed je raakt zo uitgeput van 1x al die moeite doen.

@crossmonster: ze is 1.06, this een shetlander.
Verwend is ze zeker, dat blijkt nu maar weer, in het begin was ze superr braaf, niks aan de hand alles ging prima, dus ze hoorde vaak dat ze het goed deed, maar nu.. this meerendeel straffen dan dat ze hoort dat ze het goed doet.. (als ze iets goed doet word ze ook wel flink beloont dat zeker).
Mijn pa was de enige die haar echt nog goed aankon, maar dat werkt nu ook niet meer, eergister is ze met me pa aan de loop gegaan. Mensen van stal hebben het geprobeert iedereen. dus k weet het niet meer.

Kan je mij pme, over die training? wat info erin en waar ze dan komt te staan. Het is misschien wel een idee namenlijk, want ik trek dit zo niet meer..

@ sjakie: ik heb veel standaart regels voor reddy maar over dat naar de wei brengen ben ik dus nog aan het uitzoeken hoe en wat, ik doe het nu al maanden op de manier zweepje pakken, eerst kijken of ze braaf meeloopt *de laatste tijd deed ze dat weer, ze is momentele hengstig dus ook veel heftig in reactie*. als ze dat niet doet, zweepje erbij.

Hulp is inderdaad heel verstandig voor dat het echt uit de hand loopt, het loopt onderdaad van kwaad tot erger.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:51

Zorg ook dat je eigen conditie/ uithoudingsvermogen wat beter is. Op het moment dat je vermoeid bent ben je ook minder scherp en vaak ook onduidelijker in wat je wilt.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 18:55

dat zeker.. k probeer altijd zo scherp mogenlijk te zijn maar k let meer op de mensen om me heen die helpen of bij redje in de buurt zijn zodat die neit getrapt worden, k word dan liever zelf getrapt.. okeej redje mag niet trappen en als ze trapt trap ik terug, zit gewoon momenteel echt met me handen in het haar en heb hier echt hulp bij nodig.. want dit werkt zo niet.. en dit hou ik ook niet lang vol, en word op den duur ook niet leuk meer om naar redje te gaan..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:03

Maar hoe wil je handelen als je aandacht niet bij je pony is? Geef dan duidelijk aan dat ze kan meppen en dat ze daarvoor allert moeten zijn. Je kunt je aandacht niet bij meerdere dingen houden. Nu let je op een ander of die geen trap krijgt, terwijl je aandacht bij reddy en haar gedrag moet zijn. Een ander kan prima op zichzelf passen.

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:08

ja dat is zo, en dat bedenk ik me dan ook, maar toch blijkbaar zijn de mensen op stal niet zo slim ik geef telkens duidelijk aan dat ze trapt en die kans groot is maar helaas luisteren ze niet echt, okeej dan moet ik zoiets hebben van nou dan merken ze het wel, maar ben veelste zorgzaam daarin. moet ik van me af gaan zetten maja..

volgende keer toch denken van schijt die mensen dan maar k moet op redje letten..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:14

Reddy trapte toch helemaal niet toen je haar kreeg?
Ik denk ook dat consequentie het probleem is. Als je wilt kan ik wel weer een keer mee om te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:19

ik ben het met de meeste eens hier, een hengsteketting kan ook ja, maar tot je er een hebt, probeer is niet met je halster maar met je hoofdstel? gewoon dat het bitje erin zit, heb je wat meer macht. succes hoor!

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:24

@Loesjuh, als je wilt graag. Redje trapte indernaad niet toen ik haar kreeg en toen ze er was, dat is uiteindelijk gekomen, toen ze verhuisde van wei..

Hengstenketting schaf ik denk k toch maar aan, wie weet helpt het, maar eerlijk gezegt betwijfel ik het want ik heb het met touw ook geprobeert en dan draait ze net zo hard der kont om en gaat
trappen..

Dat met dat hoofdstel ga ik eens proberen, wie weet..

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:26

Je moet consuquenter zijn, zo te horen ben je veel te lief en makkelijk, en is ze zo verwend nu.

Dit word flink aanpakken en als ze iets fout doet meteen aanpakken en het proberen voor te zijn en niet een paar seconden later.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:29

Lief is denk ik niet het goede woord. Wel poepie onzeker en weinig vertrouwen in de actie die je zelf onderneemt. Waarschuw je omstanders en laat het daarbij.
Ik geloof niet dat een hengstenketting je gaat helpen. Als ze nu al met een volwassene aan de haal gaat wat doet die hengstenketting nog extra.
Met goede begeleiding aan je zelf werken. Dan pas kun je wat met die pony bereiken. Een ander kan haar misschien wel opvoeden, maar jij zal ook hard aan het werk moeten.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:32

grr redje ook!
ik heb er eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad, ze wilde wel graag de baas spelen en was snel jaloers, maar gewoon streng zijn hoor! ik snap dat het zwaar voor je is en ik weet wat je nodig hebt qua liefde, ik denk niet dat het zin heeft om haar ergens naar toe te brengen, ze moet het thuis leren. hengstenketting lijkt mij een goed middel! ze kan heel veel hebben hoor
sterkte en spreek je snel!

sjakie: ik denk wel dat het kan helpen, niet zozeer om haar te laten lopen, maar zeker wel om haar af te straffen. wat ik al zei was ze bij ons niet zo, maar ze kon wel oerdwars zijn daar is het ook een sh I tlander voor ik heb ook wel eens gehad dat ze niet meer verder wilde lopen met mij, ena sl mijn pa daar toevallig liep, vroeg ik of hij haar een rot trap wilde verkopen. dit heeft ze niet te flikken, ze heeft haar eigen regeltjes!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:50

Je hebt mijn nummer Amy.

Hengstenketting is denk ik niet de oplossing. Het zal best helpen, maar ik denk dat de oorzaak van het probleem ligt bij jouw onzekerheid. Dus als dat verandert is het probleem pas écht opgelost. Zo vind ik steeds een zweep meenemen ook niet echt een oplossing.

Welke wei staat ze nu dan? In die kleinere bij een andere pony?

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:12

en hengste ketting kost niet veel je hebt ze al voor 7 euro ofzo

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 20:34

@ sjakie: die onzekerheid en weinig vertrouwen dat speelt zeker mee, en dat heeft redje door.

@ Reddytobias: die hengstenketting zou idd misschien helpen voor het straffen, maar het aan het lopen krijgen niet, maar daar is vast wel weer iets anders voor..

@ loesjuh: Ze staat nu in die andere wei alleen (tussen die pony's in, 2 shetjes aan de ene kant, een pony aan de andere kant). Ze stond samen met een andere shet maar dit werkte niet bepaald, en ging beetje errug fout.. Dus nu staat ze weer alleen, joekel van een wei op het moment want hij is vergroot toen die andere pony erbij kwam en dit blijft zo.
Ik zou je zo snel mogenlijk bellen da je keer langskomt, kijken hoe het gaat enz.

hengsten ketting is niet duur nee, dus schaf ik zeker aan.. of het nou helpt of neit het kan altijd van pas komen..

K ga morgen eens kijken hoe redje doet, me ma riep meteen ff een dagje in de wei laten maar ik heb zoiets van morgen weer uit de wei, anders bouw ik angst op en dat is ook niet de bedoeling.. Ik sleur me pa gewoon mee, die is wat dat betreft veel consuquenter (ofz) dus als het mij niet lukt dan geef k haar over aan me pa..

k hou jullie iig op de hoogte..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:38

Elke dag mee oefenen

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 20:41

Inderdaad, anders komt het nooit goed haha, als k haar nu morgen in de wei laat dan lukt het overmorgen helemaal niet meer..
tenminste dat denk ik, ik heb dit welleens meegemaakt met redje 3x dit is de 4e keer (deze keer was veel heftiger dan anders). en de dag erna lukt het normaalgesproken altijd, wel met zweepje achter haar lopen maar dan lukt het wel.. dus ben benieuwd..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:47

het moet gewoon een gewoonte worden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:43

Gewoon streng zijn voor Reddy hoor. Jij bent de baas en daar mee uit. Er word dus niet geetterd zo als ze nu doet.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:52