Kiezen knarsen, onrustig hoofd en pakt bit niet goed aan..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Kiezen knarsen, onrustig hoofd en pakt bit niet goed aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:35

Wat is dit?
Mijn paard heeft sinds eergister iets nieuws, namelijk zodra ik mijn teugels oppak begint hij met het knarsen van zijn kiezen (ontzettend onprettig geluid).
Zodra ik hem wat pitter ga rijden en een goede aanleuning wens gaat hij nog meer knarsen, is ontzettend onrustig met zijn hoofd (denk aan iemand die in de mond zit te 'zagen') en pakt het bit niet goed aan (hij blijft op een bepaald punt hangen zeg maar, dan wil hij niet meer geven terwijl hij normaal veel en veel beter en dieper buigt).
Tanden zijn vorige week nagekeken door de va, ik vond het vreemd dat hij korreltjes bix en muesli liet liggen, maar zag niks. Over een week of wat komt ze weer langs voor een herhalingsinjectie en zou dan met de 'tandeninstrumenten' wat verder gaan kijken.
Het is dus niet duidelijk of het zijn tanden zijn omdat hij het tot eergisteren niet deed.

Iemand hier ervaringen mee? Ik word er nl een beetje moedeloos en bang van .

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:36

Misschien een ander bit?
Kijken wat de tandarts zegt

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:40

Bit heb ik gisteren al verwisseld met helaas geen resultaat

muiltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:54

veel paarden doen dat ook als ze het ergens niet mee eens zijn, misschien kan dat het zijn?

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:04

Sja, volgens mijn instructeur zou het dus idd nerveusiteit kunnen zijn, maar waarom en hoe hij er opeens aankomt ik heb geen idee, er is nl. niks veranderd.
Ik weet wel dat zijn buurpaard het als verveling doet, zou hij het over kunnen nemen als ondeugt ofniet?
Daarbij is het ook gekomen líjkt het nadat ik met een andere neusriem gereden heb. Ik heb nl. zaterdag met een mexicaanse neusriem gereden waar hij extreem goed op reageerde, liep de sterren van de hemel.
Na nu 2 dagen doet hij dus zo vreemd, het hoeft geen verband te zijn, maar je gaat toch over alles twijfelen/nadenken.

ellepel

Re: Kiezen knarsen, onrustig hoofd en pakt bit niet goed aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:19

in elk geval ook even de oren laten nakijken, heel goed kijken of het hoofdstel wel helemaal lekker zit, en dat je bit goed past.

die mexicaanse neusriem zou heel goed kunnen, die geven toch behoorlijk wat druk op de neus, kan best zijn dat hij nu een gevoelige plek daar heeft, rijd eens zonder neusriem en kijk wat het verschil is....

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:58

Dat zou inderdaad ook nog eens kunnen, ik zal het maandag eens gaan proberen.
Ik ga morgen nl een weekendje weg en iemand anders rijd mijn pony dus, wij kent hem vrijwel niet dus om haar zonder neusriem te laten rijden is ook niks. Ik kon nu dus niet meer op stal.
We zullen zien maandag .

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:45

kan inderdaad spanning zijn, of ongelijke druk op de teugels, of last van haken aan de kiezen of iets anders wat niet fijn zit in zn mond
die van mij was er na 2 tandarts bezoekjes vanaf

muiltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:06

Renske20 schreef:
kan inderdaad spanning zijn, of ongelijke druk op de teugels, of last van haken aan de kiezen of iets anders wat niet fijn zit in zn mond
die van mij was er na 2 tandarts bezoekjes vanaf

wat had die van jou dan. Ik heb ook een paard die het doet. Hij staat in training maar heeft het van begin af aan gedaan. Bij die mensen gooide hij altijd zijn tong over het bit en liep hij stereen te kijken wanneer hij dat wilde, en dan dachten hun dat hij mooi opgericht was....

Nu loopt hij mooi over de rug aan het bit ook, maar knarst ook af en toe. Misschien is de tandarts niet zo stom, maar ik heb er in het verleden geen profeit uit gehaald met andere paarden dus ben het vertrouwen een beetje verloren. Welke tandarts heb jij dan?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:44

die van mij had last van een wolfstandje en heeft steeds haken aan zn kiezen en had een hangend rooster, waardoor een enkel gebroken bit in zn gehemeltje prikt, en hij ook steeds zn tong over t bit gooide.

mijn tandarts is mn dierenarts, Harm Borgmans in Reusel, als je er naartoe gaat ben je rond de 40 euro kwijt
hij heeft trouwens een speciale paarden tandarts opleiding gedaan en is niet zomaar een DA die ff denkt kiezen bij te kunnen vijlen

Pava

Re: Kiezen knarsen, onrustig hoofd en pakt bit niet goed aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:42

Ik zou meteen het gebit goed laten controleren. Dikke kans dat er nogal wat haken op de kiezen zitten. Dat hij het tot eergisteren niet deed is geen garantie dat er geen haken op de kiezen zitten. Die kunnen zomaar ineens last geven hoor. Alleen ik snap jouw VA niet. Als zij echt een paardentandarts is, moet ze toch meteen voelen dat ie haken heeft? En waar is die "herhalingsinjectie" voor nodig?

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 09:49

Hij doet het al weken niet meer, topic mag op slot