Hoe een paard in de wei houden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Hoe een paard in de wei houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 15:49

Beetje een rare titel,
maar geloof me,ik ben wanhopig,

Mijn haflinger heeft otndekt dat ontsnappen leuk is,
staan met een kudde van 11 paarden nu,buiten,
geen 1 wil er weg,de mijne weer wel..

Omde wei heen loopt een draad,met daarachter een sloot,
Er stond geen stroom op de draad,om lekker te voorkomen,

Mijn hafling heeft het al vele malen gepresteerd om eerst onder het draadje door te kruipen,dan vervolgens meteen over de sloot heen te springen (waar hij die lenigheid vandaan haalt als haflinger zijnde )

En dus was hij iedere keer foetsie..
Sinds vanochtend staat er wel stroom op het draad,maar ik heb er een hard hoofd in dat dat gaat helpen,
Mijn zijn dubbele manenkam voelt hij er toch niks van..

Nu heb ik al een tip gekregen om een ijzeren staaf an zijn halster te maken,zodra hij eronderdoor wil taat meneer onder stroom en als het goed is doen ze ht dan niet meer,

Dit wil ik pas gaan doen nadat ik weet of hij gewoon achter stroom blijft staan..

Hebben jullie Bokkers,
nog goede tips om deze houdini gewoon in zijn wei te laten staan???

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:41

Ik zou eerst eens wachten hoe het gaat met de stroom nu. Hij heeft dan wel een flinke manenkam, maar hij zal het toch wel voelen, mijn tink heeft t ook goed door zn manen gevoeld.
En is er geen mogelijkheid om een extra draadje te spannen onder de eerste draad?

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:49

idd merdere draden onder elkaar
mijn shet loop ook onder draden door in de wei tot hij het ging doen bij de buitenste draad en hij dus langs een drukke weg stond en iemand anders met mijn ponny liep .
we hebben nu 5 draden boven elkaar en nu blijft hij der in na een paar keer goed stroom hebben gehad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:54

Idd draadje er onder met stroom erop

Niks aan je paard gaan knopen, dat is alleen maar gevaarlijk

ArabStables

Re: Hoe een paard in de wei houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:25

Gewoon meerdere draden boven elkaar plaatsten, stroom erop en dan blijft hij er echt wel achter hoor - geloof me!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:37

bovenste draad gewoon hangen daaronder 2 draden gekruisd
houd zelfs mijn shetten tegen die normaal nog tussen 4 lijnen draad kropen

heb er 2 dagen stroom opgehad meer was niet nodig ze blijven nu allen veeeeerrrrrr weg van een draadje

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:56

eem ijzren staaf?
hoe wou je dat gaan doen?
boven op zijn hoofd zetten?

mijn fjord kon ik in het begin altijd uit de sloot vissen.
totdat ik er echt goede stroom op had gezet en 2 draden.

_Christine

Re: Hoe een paard in de wei houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:05

Ik heb nu precies het zelfde met mijn shetlanders, wat ik heb gedaan is veel stroom draad boven elkeaar spannen met stukjes van 5 cm ertussen en dan behoorlijk hoor, als dat ze niet tegen houd kan je misschien proberen er kruiwagens achter te zetten, alleen kan dat wel gevaarlijk zijn denk ik, suc6

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:07

ik zou er ook geen frutsels aan gaan hangen, de kans dat hij zich zelf of andere vewond is groot. Ik denk als je paard 1 keer in contact heeft gestaan met het stroom draad dat hij het dan niet nog een keer zal doen.

_Christine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:08

loutjuh schreef:
ik zou er ook geen frutsels aan gaan hangen, de kans dat hij zich zelf of andere vewond is groot. Ik denk als je paard 1 keer in contact heeft gestaan met het stroom draad dat hij het dan niet nog een keer zal doen.

mijn shetlanders dus wel

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:08

Wacht nou maar eerst af hoe het nu gaat alvorens je je heel veel werk op je hals haalt

* meerdere draden erlangs helpt zeker weten mits er stroom op zit.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 18:50

Mijn vorige shet was ook een ontsnapper,
Daar had ik 4 of 5 draadjes boven elkaar MET stroom en die wist precies dat ze ertussen kon,

Ik denk neit dat ik er meerdere draadjes bij.mag zetten,
de palen zijn van die palen waar je alleen op het bovenste stukje een lint doorheen kan halen zegmaar,
of ik meot een draad zonder stroom gaan spannen,

OF ik moet ZELF nieuwe paaltjes en draad gaan kopen,eerlijk gezegd zie ik dat niet zitten want de wei is behoorlijk groot,

*zucht*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:08

Sja, mijn haflinger vertikt het ook om achter iets te blijven staan met maar 1 draadje, dat is gewoon vragen om moeilijkheden. De paddock heeft daarom 4 linten onder elkaar, en de wei 4 prikkeldraad-draden (staan ook koeien in).

In jouw geval, hij kruipt eronder door, dus moet je zeker 1 maar ik zou zelf 2 lintjes eronder spannen. Het klinkt alleen alsof het niet echt een afrastering is, maar van die losse prikpaaltjes? Dat is idd niet geschikt als blijvend weide-afrastering. Zou dus hem in een wei zetten met vaste omheining, of m niet buiten zetten in de wei, maar paddock of bak ofzo...

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:17

Ik denk dat meerdere draden mét stroom de enige oplossing is. Ik neem aan dat je stalhouder ook geen zin heeft om steeds achter hem aan te gaan, dus er is vast wel iets te overleggen. Ik zou sowieso niet beginnen aan ijzer aan het halster enzo.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:46

Maya schreef:
Sja, mijn haflinger vertikt het ook om achter iets te blijven staan met maar 1 draadje, dat is gewoon vragen om moeilijkheden. De paddock heeft daarom 4 linten onder elkaar, en de wei 4 prikkeldraad-draden (staan ook koeien in).

In jouw geval, hij kruipt eronder door, dus moet je zeker 1 maar ik zou zelf 2 lintjes eronder spannen. Het klinkt alleen alsof het niet echt een afrastering is, maar van die losse prikpaaltjes? Dat is idd niet geschikt als blijvend weide-afrastering. Zou dus hem in een wei zetten met vaste omheining, of m niet buiten zetten in de wei, maar paddock of bak ofzo...

dat laatste zou dus betekenen dat ik meot verhuizen met mijn paard,
alleen maar omdat hij ontsnapt,
paddock of bak,we hebben geen paddock,en in de bak zetten is geen oplossing,
dan staat ie er in no time zo uit,
meneer kan namelijk ook 1,30 springen

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:53

Een ketting achter zijn oren af laten hangen. Dan voelt hij de stroom achter zijn oren. In deze tijd van het jaar voelen de meeste haflingers de stroom amper door die lekkere vacht en dan voelt hij het wel.
Dit is niet wreed ofzo, gewoon duidelijk.