hoe leer je een 'dekenmak' te zijn

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe leer je een 'dekenmak' te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:14

heeft iemand een idee hoe je een paard voor de eerste keer een deken om moet doen? want het gaat over een ezel die al weg draafde toen we het dek oplegten en we krijgen ook nog een veulen en die is het ook nog niet gewend, wie kan me helpen

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:15

leg m op de grond en laat m eraan snuffelen enzo. dan aai je m er mee en langzaamaan leg je m er een keer op

Lukt echt wel:)

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:16

Veulen sowieso geen deken op doen; heeft totaal geen nut.
De ezel gewoon vasthouden en aan de deken laten snuffelen, voorzichtig opleggen..
Zie niet echt de moeilijkheid hiervan, als je alles gewoon rustig aan doet kan er niks mis gaan.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:16

haha ik zit met hetzelfde probleem een zweet deken is geen probleem
maar kom ik met een winterdeken aanzetten dan is hij niet houden
blijf dit topic even volgen

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:19

Rustig laten wennen en snuffelen, dan wat met de deken aaien over haar lijf. Dan het langzaam stukje bij beetje op de rug schuiven en rustig goed trekken. Als ze heel heftig reageerd even wachten en laten wennen en daarna rustig doorgaan.

Ik ken geen een dier waarbij het zo nooit gelukt is.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:19

Veulen heeft geen deken nodig lijkt me.

En wat betreft dekenmak maken, wat mij betreft als een paard bang is laten vasthouden en ondertussen beetje afleiden. Deken beetje voorzichtig erop leggen en dan rustig uitleggen en vastmaken. Volgende dag er afhalen en weer eens opleggen.
Ken eigenlijk geen beter advies dan gewoon doen, meeste paarden wennen er vanzelf aan. Wees in het begin alleen beetje voorzichtig en leg het erop ipv erop gooien.

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:20

Ik denk ook dat je zelf moet doen alsof er niks aan de hand is, wanneer jij extra voorzichtig bent merkt je paard dat er iets vreemds gaat gebeuren.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:22

Nou ik had dus ook hetzelfde idee, de mijne moest een tijdje geleden voor het eerst een dek op.
Ik heb hem afgeleid met een emmertje eten( we waren met z'n tweeën ) deed de deken erop en hij bleef héél rustig en vond het hélemaal niet eng.....haha!
Maar het is handig als je de deken oprolt en vanaf de schoft afrolt zodat hij niet in ene zo'n lap over zijn rug gezwaaid krijgt.
Verder kun je erst oefenen met kleine dingen, shabrak, trui, enz. en belonen als het goed gaat!
Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:27

oek bedankt ik ga het morgen uitproberen

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:36

Eerst beginnen met kleinere dingen, zoals een handdoeken en dat dan uitbouwen.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:44

ind. ik ken geen enkel paard dat door het gewoon rustig aan stukje bij beetje niet geleerd heeft om een deken op te krijgen.
Dus eerst gewoon deken in de hand, en dan langs de schouder aaien met de deken, stukje verder omhoog, dan zachtjes over de rug schuiven, zachtjes recht leggen, en dicht doen. Paard gewoon er mee laten staan hoor, hij moet er toch aan wennen. De volgende dag herhaal je het af en opdoen.
Zo leren ze het allemaal, de een alleen iets sneller als de ander.

Oja de eerste paar keren kan je uit veiligheidsoverwegingen misschien beter geen billekoorden vast doen. Dat kan je beter doen als hij de deken eenmaal kent.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:01

eey ik ben der nu ook mee bezig met mijn paard om hem te laten wennen aan het deken.en dat gaat heel makkelijk.van de zomer heb ik al een x geprobeert het deken op te doen maardat lukte niet ging meteen omhoog.dus heb ik het eerst nog even zo gelaten nu paar weken geleden heb ik het weer geprobeert eerst deed ik hem een shabrak op elke x en belonen enzo.toen kwam ik met het deken gooide ik op de grond en dna ging hij er wat aan snuffelen en met ze voet er op staan.toen deed ik hem gewoon op en jawel hoor meneer bleef staan en vond he niet erg zo heb ik het me paard aangeleerd je moet in iedregeval rustig blijven en goed belonen.veel suc6!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:06

waarom wil je een ezel een deken opdoen?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:31

mijn paardje heeft totaal geen probleem met een zweetdeken maar o wee als ik met een winterdeken aan kom
dat vind hij dood eng.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:31

Ik dacht dat ze bedoelde dat het paard zich als een ezel gedroeg ofzo, maar als het echt over een ezel gaat, laat die maar lekker zonder deken rondlopen, neem aan dat je die niet intensief gaat rijden ofzo.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:35

Moniek schreef:
mijn paardje heeft totaal geen probleem met een zweetdeken maar o wee als ik met een winterdeken aan kom
dat vind hij dood eng.

Is dat mss een deken die kraakt? Bij ons op stal is ook een paardje dat er niets van moet hebben dat een deken een krakend geluid maakt. EEN normale stoffen deken kan hij wel om maar een deken met een soort van antiregenlaaf ( Hoe noem je dat ) moet ie niets van hebben....

Om een paard er aan te laten wennen zou ik idd net als tessebes beginnen met een handdoek en het langzaam opbouwen....

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:40

haha ja dat klopt ik weet ook dat het daar aan ligt het is een outdoor deken dus die stof is hard en maakt geluid
Maar goed ik blijf oefenen
Ik ging er zelf ook onder liggen haha hij snapte er niks van de muts.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:47

Moniek schreef:
ik ging er zelf ook onder liggen haha hij snapte er niks van de muts.

Hihi, paard denk vast wat een mafkees