Hoe werkt een touwhalster?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

Hoe werkt een touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 13:41

Ik heb van Dennis hier op bokt een touwhalster overgekocht, alleen 1 probleem ik snap nog niet bepaald hoe een touwhalster nou werkt.
Ik zie er namenlijk geen halster in dus weet niet echt wat ik onder het hoofd en wat over de neus moet doen, en hoe moet vastknopen..
Dus kan iemand dat uitleggen? of is er een site waar uitleg opstaat of wat dan ook..

Bedankt alvast.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:01

een gewoon geknoopt touwhalster bedoel je?
als het goed is zit het kopstuk los ( wat achter de oren gaat) en die moet je vastmaken met een knoop ( zie foto het knoopje boven het oog)
dan zie je vanzelf waar de snuit inmoet
als jet het nog moeilijk kan vinden, er dit een knoop ergens met een lus. die moet altijd ONDER de snuit komen.

qua gebruik, zet je paard NOOIT vast aan een touwhalster. stel hij gaat trekken, dan loopt dit niet zo fijn af voor het hoofd en de oren van je paard door de scherpheid van het halster

Afbeelding

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 14:26

okeej heel erg bedankt, nu snap ik het.
Ik zou me shet nooit vastzetten aan het touwhalster, this alleen voor de sier bij mij als k haar losgooi of wandelen.

enige wak nog niet snap is hoe je die knoop vast moet maken. zodat het halster nie los hangt..

DianneM

Re: Hoe werkt een touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:32

Je bedoelt het omdoen of het ermee rijden?

Dit zijn hele mooie foto's van Esther19, die mijn paardje heeft gefotografeerd op de keuring. Ik heb haar met touwhalster voorgebracht. Achter het kopnummer zit de lus waardoor je het kopstuk doorheen moet halen, waar Lowara het over heeft. De grote knoop met twee lussen moet onder haar snuit.

Afbeelding

Afbeelding

Wat Lowara zegt over touwhalsters, dat je daar je paardje niet aan vast moet zetten, klopt als een bus, maar het kan zelfs echt gevaarlijk zijn.
De witte streep in de hals net achter het touwhalster is een oud litteken van een strotouwtje om Bonita's nek. Daar heeft ze in Engeland mee vast gestaan. Touwhalsters hebben hetzelfde effect, omdat de breekkracht 700 kilo is.

Mocht je ermee willen rijden, moet je 1 teugeluiteinde aan 1 van de lussen onder de snuit vastmaken, het andere uiteinde van je teugel doe je dus aan de andere lus. Voordat je dit gaat doen, moet je je paardje wel hebben geleerd te wijken voor druk en het is handig dat je paard luistert naar je zit.

Als je rijdt met het halster, zorgt de druk achter de oren en op de neus ervoor dat je paardje reageert op je hulpen.

Groetjes Dianne

Edit: welke knoop bedoel je, die grote onder de snuit? Als het een Figaroknoop is, kan je hem bijna niet verstellen.

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 14:39

nouwja rijden ermee doe ik nog lang niet, ik bedoel dus puur het omdoen. Ik bedoel de knoop(lus) waar je het kopstuk doorhaalt, ik heb dus geen idee hoe ik dat moet vastzetten..

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:44

maakt niet zoveel uit, gewoon een knoopje maken. Ik doe altijd een soort veiligheidsknoop.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:45

De knoop die ik gebruik ziet er uit als en 8 moeilijk zo uit te leggen, maar ideaal want de paarden trekken hem niet los, maar ik kan hem ten allertijden los maken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:48

Gewoon het touwtje er net zover doorheen halen tot het halster goed hangt, daarna een halve knoop erin maken. Heb even snel een foto voor je gemaakt.

Afbeelding

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:51

Met een touwhalster moet je leren omgaan, omdat het heel scherp is. Dus als je druk geeft moet het paard op je afkomen, en moet jij de druk loslaten alsof je je verbrand hebt.

De knoop om hem vast te maken zie je hier: links is de lus met knoop gesloten, rechts de lus waar het uiteinde doorheen moet.

Afbeelding

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 17:35

bedankt allemaal. nu snap ik het wel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:06

Teuntje111 schreef:
Als je rijdt met het halster, zorgt de druk achter de oren en op de neus ervoor dat je paardje reageert op je hulpen.

Druk achter de oren is er alleen bij grondwerk, niet tijdens het rijden; dan rij je met de teugels op de hals en hooguit een béétje m.b.v. druk op de neusrug.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:49

of je hebt het grandioos zoals ik het had, bleek de lus te lang waardoor de teugeltouwen tegen de hals aanzaten en er geen druk op het halster stond. erg naar in de galop op een zandpad

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:01

je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het touwhalster past....

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:01

Forestmeisje schreef:
okeej heel erg bedankt, nu snap ik het.
Ik zou me shet nooit vastzetten aan het touwhalster, this alleen voor de sier bij mij als k haar losgooi of wandel..

Ik zou haar ook zeker niet losgooien met touwhalster om. Als ze ergens achter blijft haken. Of er zelf in vast raakt zal het dus ook niet breken.

Ik zou het gewoon gebruiken om lekker te wandelen. Als hij braaf is gewoon het touw heel losjes laten hangen. En pas druk geven als het nodig is.

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 12:33

okeej prima

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:22

inderdaad niet losgooien met het touwhalster om, als ze er op stapt is het foute boel.

cassidy, volgens mij staat je foto op zn kop?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:34

Foto komt van het internet, daar stond hij zo. Maar hij hoort idd 90 graden gedraaid.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:47

als de mensen dan ook maar niet het knoopje ondersteboven doen anders zakt ie af

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:08

Teuntje111 schreef:
Gewoon het touwtje er net zover doorheen halen tot het halster goed hangt, daarna een halve knoop erin maken. Heb even snel een foto voor je gemaakt.

Foute knoop: deze trekt zichzelf vast en krijg je dan zonder mes nauwelijk nog los. Met mes wel, maar dan mag je een nieuw knopen...

Voor wie bang is voor het losgooien of vastzetten met touwhalster is er de oplossing met musketonhaakje. Je knoopt of splitst de musketon aan het open eind en klipt die aan de lus. Kies de musketon niet té sterk en deze zal als eerste breken voor het kwaad kan.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:38

Ik heb mijn veulen in het begin wel vastgezet aan een touwhalster, expres!
Hij had toen hang neigingen, het touwhalster zorgde ervoor dat hij niet van het halster kon winnen..natuurlijk ben ik er wel bij gebleven om eventueel het halstertouw los te trekken als het echt te gek werd.

waarom? Mijn merrie heeft een paar keer van haar halster gewonnen door het kapot te trekken.
En kan nu echt niet meer vast staan..en dat is erg lastig!
Ik had voor mijn veulen zelf een dik touwhalster geknoopt dus hij sneed niet.
Nu is hij er aangewend en staat hij aan een gewoon halster.
Dus ik denk niet dat het slecht is om dat in het begin toch te doen ,mist je erbij blijft natuurlijk!!!!