Rijden na inenting?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

piedrolover

Rijden na inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 11:21

Hoi,
vanmiddag worden bij ons de paarden ingeent tegen influenza en tetanus. Eigenlijk zou ik vanmiddag gaan rijden met een vriendin, maar kan dat wel gewoon als ze net ingeent zijn?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:28

Wat ik ooit begrepen heb is dat je wel mag rijden, maar je je paard niet in het zweet moet jagen.
Een staprondje moet misschien kunnen, maar ik weet het niet zeker.

xxJacqyxx

Re: Rijden na inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:30

Je kunt iederdaad rijden, maar je moet je paard niet in het zweet werken. Ook kan je hem beter niet aan de teugel rijden.

Ik rij nooit als mijn paard geent is. Meestal gooi ik hem lekker los.

Ik geloof dat je het beste 3 dagen na het enten rustig aan kan doen. Daarna kan het gewoon weer oppakken!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:32

Zo doet mijn veearts het ook Sjoert
Tot twee dagen erna niet in het zweet rijden, gewoon licht werken mag wel. Ik kijk ook een beetje naar het paard, soms zie je dat ze zich echt niet lekker voelen en dan laat ik ze natuurlijk wel staan.

EDIT: en wat Jacqy zegt - de halsspieren wat rust gunnen die dagen want die kunnen erg stijf en pijnlijk zijn door de enting.

piedrolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 11:34

Ok heel erg bedankt
Was toch al een rustig buitenritje van plan

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:01

gewoon een relaxt buitenritje of hobbelen is geen probleem
maar je kan hem beter niet in het zweet rijden
morgen kan je het gewoon weer oppakken

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:06

Urielle schreef:
Tot twee dagen erna niet in het zweet rijden, gewoon licht werken mag wel. Ik kijk ook een beetje naar het paard, soms zie je dat ze zich echt niet lekker voelen en dan laat ik ze natuurlijk wel staan.

EDIT: en wat Jacqy zegt - de halsspieren wat rust gunnen die dagen want die kunnen erg stijf en pijnlijk zijn door de enting.

Ben het hier helemaal mee eens, een hoop mensen denken gelijk dat je paard op stal moet blijven staan.....zucht......das natúúrlijk helemaal niet goed!!Dan desnoods even aan de hand stappen als ze zich écht niet lekker voelen......
Maar de mijne heeft er nooit last van en het hangt er vanaf hoe veel je traint, zijn ze zwaar werk gewend kun je natuurlijk ook wat meer doen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:08

Wij rijden altijd gewoon na het enten.

Vroeger bij de ponyclub kwamen ze altijd enten tijdens de lessen, werd je even uit de les gehaald, spuitje erin en reed je weer verder.
Heeft nooit een beest last van gehad.

Toevallig is mijn paard vanochtend ook geënt, heb haar net gewoon gereden en ze zal morgen ook gewoon meemoeten op concours..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:08

idd niet in het zweet rijden. Maar rustig een ritje kan echt wel !!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:19

MirandaFuego schreef:
Urielle schreef:

Ben het hier helemaal mee eens, een hoop mensen denken gelijk dat je paard op stal moet blijven staan.....zucht......das natúúrlijk helemaal niet goed!!Dan desnoods even aan de hand stappen als ze zich écht niet lekker voelen......
Maar de mijne heeft er nooit last van en het hangt er vanaf hoe veel je traint, zijn ze zwaar werk gewend kun je natuurlijk ook wat meer doen.

Ik zette het er maar even bij, heb één paard gereden dat steevast koorts had na de enting

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:21

Mariek87 schreef:

Vroeger bij de ponyclub kwamen ze altijd enten tijdens de lessen, werd je even uit de les gehaald, spuitje erin en reed je weer verder.

Toevallig is mijn paard vanochtend ook geënt, heb haar net gewoon gereden en ze zal morgen ook gewoon meemoeten op concours..

bizar zeg!!!! sorry hoor maar ga jij zwaar tillen als je net je enting in je arm heb gehad??!!!

ponyclubs & maneges sommige.. :x:x:x !!!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:23

Ik haalde voorheen ieder jaar de griepspuit, en ja, ik ging daarna ook gewoon rijden, naar mijn werk, uitmesten en meer van dat soort dingen.
Je hebt er wel even last van maar als je eenmaal bezig bent dan is het zo los, rust roest.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:25

mango schreef:
Mariek87 schreef:

bizar zeg!!!! sorry hoor maar ga jij zwaar tillen als je net je enting in je arm heb gehad??!!!

ponyclubs & maneges sommige.. :x:x:x !!!

Ja hoor ik wel. Juist wel zelfs.
Beweging zorgt ervoor dat je geen spierpijn krijgt.
He is met de moderne entstoffen trouwens niet meer nodig om het paard rust te laten houden. Gewoon rijden zoals je normaal doet.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:29

Mijne wordt morgen geent..En dan heeft ze vrij die dag zaterdag longe en zondag hebben we gewoon weer les..

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:37

Tegenwoordig kun je de dag na de enting gewoon weer trainen. Vroeger werd er inderdaad geadviseerd om enkele dagen rustig aan te doen, maar met de huidige entingen hoeft dat eigenlijk niet meer. Ik probeer voor het enten te rijden, dan is m'n paard na de enting de rest van de dag vrij en kan ik de volgende dag weer gewoon trainen. natuurlijk zullen er altijd paarden zijn die wel wat last hebben van de enting, maar als je je paard goed kent dan heb je dit snel genoeg in de gaten.

Verder wil ik jullie er graag op wijzen dat er tussen de enting en de wedstrijd minimaal 7 dagen moeten zitten!!!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:42

Mies7 schreef:

Verder wil ik jullie er graag op wijzen dat er tussen de enting en de wedstrijd minimaal 7 dagen moeten zitten!!!

Zoiets meende ik ook al eens gehoord te hebben.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:44

Ja ik ken de regel idd, maar er wordt nooit gecontroleerd.
Bovendien zetten veel dierenartsen de enting ook op een eerdere datum in het boekje als je net iets te laat bent met enten.
volgens mij is dit bij mij nu ook het geval, dus mocht ik morgen wel controle krijgen, dan is er nog niemand die het doorheeft

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:04

.[/quote]He is met de moderne entstoffen trouwens niet meer nodig om het paard rust te laten houden. Gewoon rijden zoals je normaal doet
Klopt ga maar is beter informeren bij de dierenartsen etc, let wel op er zijn natuurlijk wel uitzonderingen sommige paarden zijn er wel ziek van. Het is een kwestie van je paard kennen en anders voor de zekerheid een dagje niet in het zweet werken.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:20

je kan normaal wel gewoon rijden maar je paardje mag dan wel niet zweten...
ik rij meestal de dag zelf niet en soms de dag erna ook niet (als ze paardje zenuwachtig is en snel zweet)

een vriend van me heeft de dag na de inenting zijn paard eens meegenomen op wedstrijd en paardje wou gewoon niets doen. was te moe...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:27

Ik laat me paardje dan lekker staan en gaan we alleen maar wandelen, doe liever voorzichtig aan.. Ze zeggen niet voor niets dat je je paard niet in het zweet mag werken.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:14

Wat mijn DA zei, was dat je geen stressvolle situaties op moet gaan zoeken. Dus wel gewoon rijden maar niet op de trailer (als je paard zich druk maakt dan)
Gewoon je bij de dagelijkse gang van zaken houden dan is er niets aan de hand.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:54

je kan denk ik het beste een dag rust geven,

Tenminste dat doe ik wel altijd. Een beetje stappen aan de hand over het harde zodat hij er wel uit is, maar na een dag ofzo pas weer gaan rijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:03

Wij geven ze altijd minimaal 5 dagen rust en alleen weidegang. Waarom??? Ondanks met wat men zegt over de huidige entingen heb ik nog al te veel vreemde gevallen gezien. Zo ken ik meerdere paarden die de volgende dag gewoon zijn gereden en sinds die tijd hoesters zijn. Voor de enting nooit geweest, na de enting dus al een aantal jaar. Vorig jaar hebben we het onze dierenarts voorgelegd, kwamen meerdere mensen hun paarden enten bij ons op stal en die wilde het ook weten, en hij zei dat wat ze ook zeggen, er blijven nog altijd ziektekiemen ingespoten worden en die dagen rust hebben ze wel nodig. Dit voorjaar zijn we voor de gewone huis-tuin en keukendingen overgestapt op een andere, goedkopere dierenarts (uit Belgie). Ook hem hetzelfde gevraagd, ook hij zegt hetzelfde. Hun adviseren gewoon een aantal dagen rust. Ze zeggen beide hetzelfde, en veel gevallen gaat het goed, er zijn ook gevallen waar je op een later tijdstip blijvende schade krijgt. Geen risico lopen dus.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:50

Ik geef mijn paard altijd een dagje rust na zo'n inenting.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 00:05

mijn da zei dat als ze veel zweten, ze de entstof eruit zweten en je ze daarom niet mag laten zweten. Verder met dat niet aan de teugel rijden, mijn paard kreeg zijn entingen in zijn borst, niet in zijn hals. Maar ik geef hem gewoon 2 dagen rust na de enting, ga gewoon rustig met hem rijden, buiten stappen.