Mijn paard gaat hangen/laat zich vallen tijdens aansingelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_1982

Mijn paard gaat hangen/laat zich vallen tijdens aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 10:28

Graag wil ik jullie advies wat betreft een vervelende gewoonte van mijn paard.

Al heel lang vindt mijn paard het niet erg leuk als je de singel vastmaakt, eerst uitte zich dit in heen en weer draaien op de poetsplaats, de ene keer erg en een andere keer weer helemaal niks aan de hand. Maar de laatste tijd wordt het steeds erger, nu gaat hij hangen of laat zich zomaar vallen. Ook was er in de bak verder nooit wat aan de hand (aansingelen als je erop zit), sinds kort krijgt hij daar ook al van die neigingen. Dat gaan hangen is overigens ook niet elke dag, heb het helaas nu twee dagen achter elkaar meegemaakt en raak er een beetje radeloos van, weet niet meer wat te doen.
Natuurlijk probeer ik het zelf zo voorzichtig mogelijk te doen, dus eerst de singel alleen maar vast (zonder aantrekken) en dan beenbeschermers om, weer een gaatje erbij, weer wat anders doen...zodat het naar mijn mening echt niet te snel gaat en hij ook afgeleid wordt.
Als ik hem op stal opzadel (en hij dus gewoon los staat) is het `probleem` wel minder, hij gaat dan alleen staan draaien.

Heeft iemand tips of goede adviezen waardoor het probleem weer minder kan worden of liever nog, helemaal verdwijnen? Alvast bedankt.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:53

doe de singel gewoon losjes vast dat hij net vast zit, dan loop je naar de bak en laat je hem daar door iemand vast houden in een hoek zodat hij niet kan gaan draaien, dan singel je hem rustig aan blijft hij braaf staan dan beloon je hem met bijv een suikerklontje.
Wat je ook kan doen is hem onder het aansingelen iets lekkers als bijv een suikerklontje laten geven zodat hij afgeleid is.

Ik zelf heb problemen met opstijgen door iemand die mijn paard kwam uitproberen (hij staat te koop) als iemand hem vast houd raakt hij in paniek, hij is gewoon heel bang (dus niet vervelend) ik laat hem nu als ik opstijg een suikerklontje geven en dan staat hij braaf stil. Dat bouw ik straks weer af door hem het suikerklontje pas te geven als ik er op zit, en dan straks helemaal zonder suikerklontje.

Maar wat jou betreft zou ik hem zoiezo niet meer aansingelen als hij vast staat

ArabStables

Re: Mijn paard gaat hangen/laat zich vallen tijdens aansinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:15

Geen suikerklontjes aan een paard geven.
Liever een stuk appel oid.
Maar singel inderdaad ieder keer beetje bij beetje aantrekken. De singel knelt nergens? Je kan er een singelbontje omheen doen, zodat het prettiger aanvoelt. Het benauwd hem teveel - zo'n strakke band om zijn buik en ergens wel logisch natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:16

in elk geval heel goed nakijken of je zadel niet ergens knelt.
bij paarden met aansingel problemen knelt het zadel namelijk nog wel es op de schouders, iets verder naar achteren leggen helpt dan wel.

ook je singel even wamr maken met je handen werkt wel, verder kan hij een gekneusde spier hebben op die plek, bijvoorbeeld als je veel te strak aansingelt, daar dus ook op letten...

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:12

Een Fysiotherapeute vertelde mij dat singeldwang altijd betekend dat er iets lichamelijks is. Bijv. in zijn rug of nek. Dit zou kunnen komen omdat het zadel niet goed ligt. Misschien een keer na laten kijken door een fysio?

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 12:38

Hardstikke bedankt voor de tips, zo stom na een tijdje weet je echt niet meer wat je moet doen. Maar zou inderdaad eerst eens beginnen met wat afleiding in de vorm van biks korrels, meneer is nogal op zijn voer gesteld dus neem aan dat dit net zo goed werkt als een suikerklontje of een appel (anders kan ik dat altijd nog inzetten). En zal hem inderdaad voorlopig even door iemand laten vast houden tijdens het opzadelen, eventueel in de bak dat als hij valt iig niet elke keer zijn benen stuk zijn.
Verder is de (dressuur) singel anatomisch gevormd en het zadel ligt er vanaf april dit jaar op, is een zadelmaker bij geweest om te kijken of het goed ligt, dus lijkt me dat het probleem daar niet kan liggen. Maar kan natuurlijk altijd een singelbontje om zijn singel gooien, baat het niet dan schaat het ook niet. En wacht nog even met de fysiotherapeut maar als het zo blijft dan zal ik zeker iemand naar hem laten kijken. Nog tips wat betreft goede fysio`s omgeving Amsterdam?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:44

Ik had een paard dat deed precies hetzelfde. Ik dacht destijds in mijn grote wijsheid dat ze dat deed omdat ze gewoon geen zin had ofzo (met rijden merkte ik niks), achteraf bleek ze een ontstoken baarmoeder te hebben en last van haar rug daardoor, dus ze had gewoon pijn gehad met rijden.

Ik denk dat dergelijke extreme reacties wel wijzen op pijn of ander ongemak, ook al ligt je zadel wel goed. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat een paard dit gewoon doet om onder het rijden uit te komen of zoiets dergelijks, meestal proberen ze dat wel met andere trucjes! Dus een fysio is zeker geen slecht idee.

Ik heb wel een nummer van een osteopate die hier in de buurt (Achterhoek) een heel goede naam heeft, maar zij gaat het hele land wel door. Die kijken (nou ja, voelen) ook naar organen e.d.

Als je haar eens wilt bellen kan je me wel PB'en!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:49

Buiten alle tips hierboven zal je ook een singel met elastiek kunnen proberen. Ik heb echt ervaren dat alle paarden dat veel prettiger vinden..