Rijden met een whiplash?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Rijden met een whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 09:14

Kan je gewoon rijden met een whiplash? Wie heeft ervaring mee?
Hoeveel paarden rijdt je dan per dag en doe je ook zelf het stalonderhoud e.d?
Zijn er ook mensen die om deze reden gestopt zijn met rijden?
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Tanja

Re: Rijden met een whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:21

*meld*

Je kan een whiplash natuurlijk hebben in verschillende gradaties maar ik kan er niet goed mee rijden.
Ik heb vorig jaar December een auto ongeluk gehad en daar dus de whiplash aan over gehouden.
Heel lang niet meer gereden en het na een maand of 8 weer geprobeert, in de eerste instantie ging het redelijk (en dan heb ik het maar over 1 paard, alleen een beetje stappen en maar 1x per week) tot ik wat vaker ging rijden, toen begon de ellende, stijve nek, misselijk duizelig enz.
Ik ben er nu achter dat ik gewoon heel erg moet opletten hoe ik mij op zo'n dag voel, heb ik al een rottig gevoel in mijn nek en schouders dan moet ik gewoon niet rijden.
Inmiddels is iedere dag wat stappen geen probleem meer hoor maar bij mij speelt de angst dat het weer erger wordt mee en dan durf ik niet te gaan rijden, ik rij dus ook niet echt vaak meer, meestal zo'n 1x per week.

Maar het ligt er maar net aan hoe zwaar de whiplash is, ik ken mensen die na een paar maanden gewoon weer dagelijks reden.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:42

Ik heb ook een whiplash gehad, zeker in het begin kon ik weinig tot niets. Ik heb er jaren nog wel last van gehad met rijden bijvoorbeeld als het paard schrok of struikelde dan schoot het er weer in. Ik denk dat je idd wat Tanja zegt naar de dag moet kijken, als je rotdag hebt kun je het rijden beter een keer overslaan.
Het is bij mij tijden goed gegaan maar de laatste dagen heb ik weer flink last, misschien dat het weer ook een rol speelt?!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:45

Het woord whiplash is nogal zwaar beladen. Ik heb een keer een whiplash gehad toen ik gelanceerd ben en loodrecht op mijn hoofd terecht kwam. Schrok me rot, toen ze in het ziekenhuis zeiden dat ik een whiplash had! Maar 90% van de whiplashes zijn gewoon in een paar week hersteld. Die van mij gelukkig ook.
Helaas is er een minderheid die problemen blijft houden.
Heb je net een whiplash gehad of heb je zo'n blijvende?

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:52

MISTRAL94 schreef:
Het is bij mij tijden goed gegaan maar de laatste dagen heb ik weer flink last, misschien dat het weer ook een rol speelt?!

Precies mijn gedachte!
Ik heb een aantal weken weinig tot geen last gehad tot het zo ontzettend begon te regenen, normaal krijg ik dan al rugproblemen maar nu kwam nek en schouders daar ook behoorlijk heftig weer bij, kan ook zijn dat ik, omdat ik mijn rug probeer te ontlasten, de rest weer overbelast natuurlijk maar het valt wel op dat waneer het wat killer en natter wordt de problemen ineens de kop weer opsteken.

Talitha15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:26

Ik heb al 6 jaar een whiplash. Ik ben dus een "chronische". Ik heb ongeveer 2 jaar na mijn ongeluk niet meer gereden. Daarna rustig opgebouwd en nu rij ik weer iedere dag op mijn eigen paard en ook regelmatig nog een paard erbij. Voornamelijk dressuur, maar ik ben ook gaan springen. Natuurlijk heb ik iedere dag last van mijn nek en hoofdpijn,maar er kwam een punt waarop ik het zat was dat mijn whiplash heel mijn leven bepaalde en mijn geluk. Dit haalde ik vooral uit paardrijden. Ik moet zeggen dat ik in het begin meer last had dan nu, omdat je spieren toch sterker worden. Ik mag alleen eigenlijk niet doorzitten, maar aangezien ik wedstrijden rij, doe ik het toch. Ik heb gewoon geleerd om er mee te leven en het soms te negeren. Ik heb besloten dat ik bepaal wat en hoeveel ik doe, ipv mijn lichaam. Daar betaal ik soms ook wel een paar dagen mee. Dan heb ik een zere kop en nek, maar dan doe ik een paar dagen rustiger aan en dan gaat het wel weer.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:39

T@nj@ schreef:
MISTRAL94 schreef:

Precies mijn gedachte!
Ik heb een aantal weken weinig tot geen last gehad tot het zo ontzettend begon te regenen, normaal krijg ik dan al rugproblemen maar nu kwam nek en schouders daar ook behoorlijk heftig weer bij, kan ook zijn dat ik, omdat ik mijn rug probeer te ontlasten, de rest weer overbelast natuurlijk maar het valt wel op dat waneer het wat killer en natter wordt de problemen ineens de kop weer opsteken.

Het zou maar zo kunnen ik heb ook astma en daar speelt het weer wel een hele grote rol bij. Er zijn genoeg "ziektes" waarbij het weer een rol speelt. Of het geval van lidtekens dat die gaan jeuken bij weersveranderingen vond ik vroeger altijd maar onzin en geloofde daar niet in nu ik zelf een groot lidteken heb ben ik van mening veranderd Het weer heeft best invloed over een hoop dingen!

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:08

ik heb zelf een wiplash gehad en pas na 2 maanden kwamen we erachter dat het een wiplash was, ik heb die tijd gewoon gereden. Sterker nog, ik was een fanatiek springruiter. Van de fysio moest ik rijden omdat ik dan netjes recht zat, alleen doorzitten ging niet zo goed. Ik ben toen wel gestopt met springen, omdat ik vaak voor de les fysio had en me daarna niet zo goed voelde. Maar als je eengoede dag hebt zou ik het gewoon proberen als je een beetje braaf paard hebt, bij gekke sprongen voelde ik het wel meer in m'n nek. succes ermee

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:26

Een stalgenootje heeft een whiplash. Maar zij rijdt gewoon, en mest ook uit. Heb haar er nog nooit over horen klagen. (maar dat neemt niet weg dat ze misschien wel last er van heeft, dat zie ik niet aan de buitenkant. Ze zeurt iig niet over pijn)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:59

Dat is het nou juist met een whiplash, aan de buitenkant zie je het niet.
Whiplash is er ook in verschillende soorten en maten, de een heeft er erg last van terwijl de ander fluitend van alles doet en daar alleen savonds wat last van heeft.
Op een slechte dag raak ik bijvoorbeeld bij het minste of geringste wat ik doe gedesorienteert, duizelig, krijg knallende koppijnen en voel mijn armen en handen niet meer (die dan ook een geheel eigen leven gaan leiden)
Gelukkig komt dat niet zo vaak meer voor (even afkloppen)

Kan best zijn dat jou stalgenootje er savonds heel erg veel last van heeft. Of niet natuurlijk, ik ken ook een aantal mensen met een whiplash die binnen een paar weken weer vrolijk aan het rijden waren, ik kon een paar weken na het ongeluk niet eens lopen zonder begeleiding, verschillende gradaties dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:04

Ik ben op donderdag 6 oktober aangereden door twee auto's terwijl ik stil stond, zij zijn met ong. 40-50 km/u op me ingereden. Ik heb daar een whiplash (graad 1 ? ) aan overgehouden. Twee weken stilzitten, weinig tv, weinig pc, weinig fysiek doen. Daarna ben ik voor halve dagen terug op stage begonnen (kantoorwerk) vanaf volgende maandag ga ik ook voor de ochtend, en zien hoe dat gaat. Ik heb nog steeds niet gereden... Benevens 1 keer (1 week terug) er even zonder zadel voor 5 minuutjes op gezeten en gestapt. Klein stukje draf, maar daar kreeg ik erg veel hoofdpijn van door cap, dus die afgezet en afgestegen...

Met name is dat je in het begin je rust neemt, en naar je lijf luistert... Ik ga het eens even aankijken hoe alles verloopt, en als ik ga rijden, begin ik weer enkel voor rustige buitenritjes.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:08

Ben zelf ook zo'n 'klant', kettingbotsing op de snelweg had mij 5 jaar geleden een whiplash bezorgd en ik vond het wel heel 'leuk' om hierboven te lezen wat ik op een gegeven moment tegen mezelf ook gezegd heb.. ik laat het mijn leven niet bepalen. Ik heb toen een hele tijd niet gereden en uitmesten ging al helemaal niet, maar ook andere dingen boodschappen doen of een hele dag op de been zijn etc. Na heel wat fysio ben ik nu 1 van de gelukkigen die er bijna geen last meer van heeft (heeft wel 2 jaar geduurt voor ik dat kon zeggen) en alleen als ik heel moe ben of gespannen dan voel ik de spanning in mijn nek toenemen maar verder functioneer ik weer normaal en doe op stal ook gelukkig weer alles. Gewoon goed naar je lichaam luisteren en op tijd rust nemen, tenminste dat en fysio heeft voor mij gewerkt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:16

Fysio heeft mij ook heel goed geholpen, ik weet nu tenminste hoe ik de meeste spanning uit mijn nek weg kan nemen door oefeningen, werkt altijd erg goed!

Doe je goed Maya, heel rustig beginnen en als het niet gaat, meteen stoppen.

Ik heb zelfs een paar weken geleden een klein galopje geprobeert, ging hartstikke goed maar 1 rondje, niet meer, rustig aan opbouwen, doorzitten hoef ik al helemaal niet aan te beginnen, geeft geheid ellende

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:20

Ik heb ook een whiplash, heb hem 4 jaar geleden opgelopen.
Op het moment kan ik redelijk rijden, maar dan wel op een paard die niet al te hoog opgooit of waarvan bekend is dat ie rare sprongen maakt.
De merrie die normaal door mij gereden wordt kan ikw el rijden ondanks dat ze rare sprongen maakt.
Maar dat komt omdat die bekend is, daar rijd ik al jaren op.

Verder merk ik het in mijn werk ook dat ik soms erge hoofdpijn heb, duizelig wordt of te moe ben om de werkzaamheden aan te kunnen.
Maar het is te doen als je maar rekening houdt dat je alles wat moet verdelen.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:42

T@nj@ schreef:
Ik heb vorig jaar December een auto ongeluk gehad en daar dus de whiplash aan over gehouden.

He T@nj@, ik heb sinds 5,5 jaar ook een whiplash.

Ik heb jaren niet gereden en het werd mij afgeraden (dat zal ongetwijfeld verschillen per geval). Ik mocht het alleen na een tijdje op een heel braaf paard proberen.
Sinds mei dit jaar ben ik weer begonnen met rijden. Heb mijn eigen paard in laten rijden en ondertussen gereden op het brave paard. In het begin ging dat erg moeizaam, ik werd al misselijk van alleen stappen. Maar ik heb het zo gemist dat ik toch heb doorgezet. Rustig begonnen, vervolgens kleine stukjes draven etc.

Nu rijd ik op mijn eigen paard en op zich gaat dat over het algemeen buitengewoon goed, alleen wanneer ze wegspringt, bokt of andere onverwachte bewegingen maakt merk ik dat en wanneer ik pech heb merk ik dat de volgende dag nog, maar langer gelukkig niet (meer).
Wanneer mijn paard lekker loopt (goed over de rug, ontspannen) heb ik geen probleem met doorzitten.
Citaat:
Verder merk ik het in mijn werk ook dat ik soms erge hoofdpijn heb, duizelig wordt of te moe ben om de werkzaamheden aan te kunnen.
Maar het is te doen als je maar rekening houdt dat je alles wat moet verdelen.

Dat heb ik ook!

Uitmesten e.d. heb ik kort na het ongeluk ook veel problemen mee gehad, zelfs het poetsen van de rug van mijn paard was een probleem. Nu gelukkig niet meer

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:47

Uitmesten is voor mij dus ook een heel groot probleem, met alle gevolgen van dien (ik ben door de week alleen en heb 7 paardjes)
Ik wil het binnenkort weer eens rustig gaan proberen maar vrees het ergste....
Gelukkig staan ze allemaal buiten maar ze hebben een grote schuur waarin ook het hooi staat waar ze de hele dag door bij kunnen en in die schuur mesten ze dus ook, ik had kiever gezien dat ze het buiten zouden doen maar helaas.....ik vrees dat er binnenkort gewoon een sjofel moet komen om de boel leeg te scheppen en dat ik het daarna ga proberen bij te houden.

@nd423, zal het na je vakantie nóg beter gaan met het schokdempende bontje onder je zadel
(ik rij dus met een bbp helemaal van lamswol, dubbel lamswol met foam ertussen, buitengewoon schokdempend )

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:55

Ja, hier ook eentje met een whiplash.
oktober 2003 een auto-ongeluk gehad, mijn wervel was verschoven en ik had een whiplash. Ik heb een jaar lang niet paardgereden gewoon omdat het te pijnlijk was. Ik ben het heel erg langzaam op gaan bouwen (beginnend met een kwartiertje per week) en als ik merkte dat het wat minder goed ging, dan stapte ik meteen af.
Ik heb het geluk gehad een mensendieck therapeute te krijgen die ook een paar paarden had, dus die heeft mij een nek-vriendelijke houding-op-het-paard geleerd
Verder smeerde ik altijd van te voren mijn nek in met Midalgan Extra Warm, werkte bij mij altijd wel Gelukkis worden de klachten bij mij steeds minder en kan ik op het moment heel veel doen.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:03

Ook ik meld me hier. Wat naar om te lezen dat je er nog steeds zoveel last van hebt Tanja.

Ik heb bijna 2 jaar geleden een auto ongeluk gehad, volgens mijn huisarts had ik gewoon een beetje spierpijn en verder niets. Maar ik had zulke vreselijke pijnen en ik was zo bang voor de rest van mijn leven een whiplash te hebben! Via mijn bedrijfsarts ben ik uiteindelijk wel bij een fysiotherapeut terecht gekomen, maar wel pas na een maand of 2. Die stelde ook meteen de diagnose whiplash en ik had veel eerder moeten komen Ik had eerst zoveel pijn dat ik echt niet kon rijden, ik kon mijn hoofd niet eens goed recht houden. Later toen mijn hoofd weer wat beter te dragen was wilde ik wel weer rijden, maar waren er hindernissen als het hek opendoen, borstelen en opzadelen waardoor het niet lukte. Ik heb het even wat rustiger aan gedaan, maar toen het weer enigszins lukte ben ik weer meer gaan rijden. Mijn fysiotherapeut vond het wel verstandig te rijden als dat lukte, ook omdat het een ontspannend effect had Mijn paarden staan in de wei, dus het uitmest probleem heb ik niet gehad

Inmiddels ben ik van fysiotherapie overgestapt naar haptonomie, want zeker bij zo'n onzichtbare 'handicap' als een whiplash komen ook andere dingen om de hoek kijken, de hele psychische kant zeg maar. Ik heb eind november mijn laatste afspraak staan, na bijna 2 jaar gaat het al een stuk beter.
Maar een zwakke plek blijft het wel; als ik veel moet doen en een beetje stressig word voel ik het meteen in mijn nek en schouders, zware dingen hoef ik niet meer te tillen, want dat voel ik de rest van de dag.
Toch ben ik heel blij met hoe het nu gaat, ik was bang dat het chronisch zou worden, maar het is een heel stuk beter geworden. Als ik er meteen verstandiger mee om was gegaan (dus niet alsnog een scriptie had gemaakt om af te studeren...) dan was ik er wel veel eerder vanaf geweest.

Voor het ongeluk plande ik mijn dagen overvol; vloog van studie naar werk, van werk naar paard, dan naar huis eten koken huishouden doen, huiswerk maken, etc. Dat kan nu dus echt niet meer, alles moet wel met beleid gepland worden.

Afgelopen weekend heb ik een Reiki cursus gedaan, nu kan ik mezelf ook behandelen als ik erg veel last van mijn nek heb.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:04

T@nj@ schreef:
@nd423, zal het na je vakantie nóg beter gaan met het schokdempende bontje onder je zadel
(ik rij dus met een bbp helemaal van lamswol, dubbel lamswol met foam ertussen, buitengewoon schokdempend )

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, voordeel voor mijn paardje maar dus ook voor mij

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:27

Dat is toevallig Alet, ik loop ook sinds een paar maanden bij een haptonome, heeft mij geweldig geholpen Ik heb er nog 2 staan en dan is het helaas uit met de pret want mijn verzekering begint te stijgeren (en dan wordt het nog geclaimd als fysio want haptonomie vergoeden ze niet)
Via haar ben ik ook een stuk wijzer geworden, ik loop nu ook bij een psycholoog, dat is ook voortgekomen uit de behandeling van de haptonome maar heeft niet veel met de whiplash te maken maar voor de whiplash heb ik ontzettend goede ervaringen met zowel fysio als haptonomie, een echte aanrader

Hihi nd423, waar ik toch allemaal niet aan denk he

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:24

Ik heb tijden rond gelopen met die whiplash ook mijn huisarts dacht dat het spierpijn of spiertje verrekt oid was. Vervolgens werd het op stress afgeschoven. Dat terwijl ik van een jong paard gevallen was waarbij ik op mijn hoofd terecht gekomen ben en zelfs even buitenwesten geweest ben. Ondanks dat was het stress volgens de huisarts. Foto's wezen geen beschadiging of iets anders aan. Uiteindelijk kwam de huisarts tot de conclusie dat het een whiplash was

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:42

Whiplash zullen ze niet zo snel zeggen omdat het vrijwel niet aantoonbaar is.
In mijn geval kreeg ik zelfs te horen dat een whiplash niet bestaat......
Blijkt dus dat het zo niet meer genoemd mag worden en nu noemen ze het nek schouder en rug klachten of zo iets, ik hou het toch gewoon nog op een whiplash.
Zijn jullie ook uitgelachen bij het UWV?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:02

Bij mi heeft uiteindelijk een invallende arts het beestje een naam gegeven. Wat was ik blij ondanks dat het niet leuk is natuurlijk maar was gewoon ontzettend blij dat er dus wel degelijk wat aan de hand was en dat het niet kwam van de stress! Met het uwv heb ik verder niks te maken gehad, gelukkig!

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:18

ik zal ook even mijn verhaal vertellen.Op 12 jarige leeftijd heb ik een ongeluk gehad met mijn verzorgpaard.Hij sloeg op hol en gleed uit op het asfalt en ik zat er nog op. Ik ben toen een paar dagen buiten westen geweest. Mij werd vertelt dat er niks met mij aan de hand meer was als alleen een hersenschudding. Dat ik met 2 opleidingen moest stoppen kwam er ook niet door volgens hun.
Nu eindelijk na 8 jaar! zegt het ziekenhuis dat ze misschien toendertijd beter naar mij hadden moeten luisteren en dat er wel degelijk wat aan de hand was. Ook een whiplash athans de verschijnselen ervan want het is niet aantoonbaar. en de klachten die je overhoud bij een whiplash heb je ook bij een hersenbeschadiging of bv bij een comapatient.
Ik heb nu zelf ook 2 pony's waar ik aangespannen mee rij, maar er zijn dagen waarop ik ze alleen kan voeren en daarna moet ik snel weer gaan liggen met mijn ogen dicht. Zoveel hoofdpijn heb ik dan.

Dus het ligt er idd aan hoe zwaar het bij jou is, en ook niet geheel onbelangrijk, of het gelijk geconstateert is bij jou.
Succes.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:37

Ik meld mezelf. Vorig jaar in mei ben ik aangereden door een dronkeman. Anderhalve maand heb ik totaal niet gereden, maar sindsdien ben ik terug gaan opbouwen. Ik rijd al jaren met chronische rugpijn dus dat kon er ook nog wel bij... Regelmatig naar de kine en de accupunctuur, inspuitinkje hier en daar, pijnstillers om mezelf recht te houden en gaan... Niet de ideale methode, maar als ik niet zou rijden zou het net zo zijn dus...