aankomen van bietenpulp?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

aankomen van bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:27

ik krijg eind deze maand een 3.5 jarige haflinger merrie die nog al dun is in training. ze staat 24/7 op de wei en word brok bijgevoerd momenteel.

ik ga ze ook weidegang bieden en 8/7 op de wei. daarnaast ben ik van plan 1kg brok per dag te voeren en een mand kuil. ik heb de schikking over bieten pulp. zou dit het aankomen bevorderen?

ze is zo dun omdat ze al een veulen bij haar heeft lopen en ze is van het wisselen heel veel afgevallen.

Afbeelding
dit was ze in juni op de keuring!

edit: foto toegevoegd

edit2: ze is al wel ietsje aangekomen, maar ik heb helaas geen recente foto's.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-05 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:31

Echt dik is ze niet idd. Bietenpulp of bijv. Maismeel zijn dikmakers. Maar ik zou het eerst met goed voer en hooi/gras proberen.

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:09

ik heb de mijne sinds 5 weken op bietenpulp staan, ze krijgen een halve kilo per dag (in 2x) aangemaakt met 2 liter water in elke portie
en vooral mijn 2-jarige doet het er enorm goed op. Is altijd een lsunger geweest en begint nu een mooie volle (geen dikke) buik te krijgen.

Ik ben er erg tevreden over

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:06

ze worden er zeker dikker van, maar pas goed op dat je het aanlengt met genoeg water en dat je het heel lang moet laten staan voor je het voert..

Ninaka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:14

Ik voer het ook al ruim een jaar en ben ook erg tevreden.
Ze is mooi aangekomen en ze gaat er niet van stuiteren en ze vindt het nog heerlijk ook.

Wel goed laten wellen ja. Ik zet een halve voerschep pulpbrokken in een volle emmer (in zo'n snoepjesemmer van 5 (??) kilo) water. Dit maak ik 's avonds klaar en dan kan ik het de volgende dag voeren.

ellepel

Re: aankomen van bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:18

ik zou gewoon een paar pakken goed hooi kopen en dat gaan geven, veel gezonder dan bietenpulp.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:53

Alleen om dik te maken iets voeren vind ik echt onzin. Kijk goed naar wat je paard verbruikt en pas daar voer( hoeveelheid en SOORT voer) op aan.
Je Haf is pas 3,5 jaar. wat betekent in training? Werkt ze elke dag en hoe lang? Is ze energiek of juist moeilijk voorwaarts? Geef liever voer dat ze goed kan verteren, zodat ze alle voedingsstoffen goed op kan nemen, en onbeperkt hooi in de wei.De ene biks is de andere niet!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:24

@ ellepel: we hebben hier hooi van eigen oogst, een hele grote voorraad...

@Jetta, ze is niet van mij, van een kennis, ze komt hier in pension en ik heb de verantwoordding over haar. trainen, eerst het longeren leren daarna zadelmak maken er door rijden tot het veulen van volgend jaar komt! ze zal 3á4 keer per week half uur/3 kwartier werken met in en uitstappen enz erbij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:13

In het gras zit nu geen voedingswaarde meer, enkel nog in de wortels. Dus doe je wei en je paard een plezier en voer wat hooi bij op de weide. Daarnaast zou ik 's ochtends en 's avonds 0,5 tot 0,75 basisbrok (van goed merk, dus geen Subli maar Pavo bijv.) voeren, en daarbij 2 eetlepels zonnebloemolie (veilige energieleverancier) en 1 schep zemelen, dat natmaken, en zo vermengen. En geven.

Kuil is te eiwitrijk voer. Heb je geen hooi of desnoods voordroog? Maar kuil en bietenpulp moet je niet doen...

skaay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:45

ik heb het ook een poosje gevoerd bij mij wels merrie en ik vond dat het ook wel goed werkte.
maar ik gaf haar ook best veel.
ik gaf haar 1kilo op een dag.( moet wel eeen dag van te voren worden ingeweekt).
dus de helft sochtends en de helft savonds, en ik gaf er ook nog een half schepje bix bij( maarja ik heb dan ook een wels van 1,20.