Wat doen jullie met je paard als ...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Wat doen jullie met je paard als ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 08:02

... je zelf een lange tijd niet kunt rijden?

Ik kan over ongeveer een maandje dus voor lange tijd niet rijden.. (lees: minimaal 3 maanden niet) Voor het precieze verhaal: Help, Ik wordt geopereerd!

Ik kan mn paard dus ook minimaal 3 maanden, maar wss 6 maanden niet flink rijden, aangezien mn been na die 3 maanden weer volledig op sterkte moet komen.
Nu is mijn vraag: Wat doen of hebben jullie gedaan toen jullie zolang niet meer konden rijden?
Mijn moeder wil haar nu wel longeren onder mijn begeleiding, maar dit is eigg niet voldoende. Zelf durft ze er zelf niet op te gaan, ook al rijd ze al zon 20 jaar.
Mn paardje is 4 jaar oud en moet nog van alles leren en als ze dan een half jaar stilstaat ...
Maar iemand anders erop laten? Ik zou zo snel niet weten wie, want diegene moet wel ervaring hebben met paarden inrijden..
Zucht ...

Wat hebben jullie gedaan?

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:04

Ik heb het nog niet meegemaakt, maar als dat zou gebeuren kan ik altijd terugvallen op mijn bijrijdster en een vriendin/stalgenoot. Dus ze zal dan gewoon kunnen rijden, hoogstens wat minder dan wanneer ik het zelf doe.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:07

Mijn ruin loopt bij mijn trainer in de les, dus die krijgt genoeg beweging. En Tina kan ik altijd wel door hem laten rijden, vind 'ie hartstikke leuk (Tina is van hem geweest).

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:09

je kan een advertentie zetten dat je op zoek ben naar een ervaren ruiter of instructrische voor een groen paardje.
die kan je paardje in die tussen tijd berijden.
er zijn genoeg advertentie sites.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:15

Ik zou mijn instructeur betalen om hem twee of drie keer in de week te rijden, voor de rest zou hij dan dus aan de longe kunnen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:20

mieamore schreef:
je kan een advertentie zetten dat je op zoek ben naar een ervaren ruiter of instructrische voor een groen paardje.
die kan je paardje in die tussen tijd berijden.
er zijn genoeg advertentie sites.

Inderdaad! En dan kun je hem best wat dagen extra vrij geven, maar als je een goede ruiter voor je paard vind het je er straks alleen maar profijt van. Stel je voor dat je na 3 maanden er weer op klimt en hij is al die tijd niet gereden, dan is het veel zwaarder werk dan als hij verder getraind is!

Als het echt een goede ruiter is zal je wellicht wat moeten betalen, maar dan moet je het gewoon als les voor je paard zien in plaats van voor jullie beiden. Heb je geen instructeur die je paard af en toe voor je wilt rijden?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:21

Idd, iemand zoeken die hem (goed) kan rijden omdat het een jong paardje is..

en longeren etc.
Rijden pakken de meeste zo weer op.
Een beetje rust is geen ramp

DunjaR

Re: Wat doen jullie met je paard als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:05

ik zou iemand vragen om hem te rijden en dan als jij weer mag
het weer lekker oppakken maakt toch niet uit???
en zelf wel blijven komen en longeren of wandelen!!

ik zou hem nooit hiervoor weg doen dan heeft ook maar lekekr 3 maanden vakantie hoor jammer ik denk niet dat hij dat een drama vind

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:10

zet hem lekker op het land met een paar vriendjes, juist voor zo'n jong paard is het goed om nog eens jong te zijn(heb het met mn oudje gedaan en ik had een heerlijk paard er voor terug)...laat ze gewoon nog ff paard zijn.....

als je dat niet wil zou ik hem door een goede ruiter laten rijden, die weet wat een jong paard inhoud..maar dan ook alles met rust

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:11

Als ik kon zou ik het in de zomer plannen zodat het peerd het land op kon, maarja daar heb jij nu niks aan.
Op zoek naar iemand die je kan helpen om een paar x in de week te rijden en verder je moeder.
Het is vooral belangrijk dat je iemand hebt die niet bang is en het paard niet hindert, gewoon lekker rechtrichten enz. dan kun je de rest wel doen als je weer beter bent!
Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:12

Ik zou hem lekker vakantie geven
de hele dag weidegang en meer niet

de meeste paarden zijn super opgeknapt na een flinke vakantie

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:14

mijn paardje wordt nu 3 maand verzorgd (poetsen, opjagen,mesten) door een ander , omdat ik in australie zit...
ik wou niet echt iemand erop later rijden,, gwoon omdat ik mij geen zorgen wil maken omdat die van mij jong en niet de makkelijkste is

maar een tijdje vrij kan geen kwaad vindt ik,, kun je daarna allebei weer rustig beginnen!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:14

ik heb zelf door ziekte zo'n 4 jaar niet kunnen rijden, en zat hier ook mee. ik heb mn paard maar gewoon stil gezet, maar ik rijdt ook recreatief, dus echt trainen is niet zo nodig. ik heb mn paard gewoon lekker op de wei gezet met mn pony, en dat vond hij gelukkig geen probleem. succes!

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:17

Ik zou 'm denk ik ook gewoon lekker laten staan. Voor een jong paard helemaal niet verkeerd om als hij goed ingereden is weer een tijdje rust te krijgen zodat hij alles kan verwerken en wat volwassener kan worden.

Bovendien zou ik het zelf denk ik niet leuk vinden wanneer iemand anders mijn jonge paard zou rijden en hem dus heel veel dingen zou leren die ik hem zo graag zelf had willen leren.

Ik zou dus kiezen voor een lekkere uitgebreide vakantie. Als je weer een beetje mobiel bent kun je weer beginnen met wat grondwerk en vervolgens kunnen jullie dan langzaam samen het rijden weer oppakken.

Succes met je operatie!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:21

toen ik met een zware knieblessure liep heeft mijn instructeur hem 1 a 2 keer in de week gereden. Verder gewoon longeren en stapmolen.
Ideaal is het allemaal niet (helaas geen weidegang mogelijk daar) maar zo bleef hij toch gewoon een beetje in conditie.

smout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:41

ik ben nu zwanger, en moet nog 9 weken, dus ook zo'n 4 maanden niet rijden. Mijn jonge paard van 4 had ik iemand voor maar dit klikte niet met mijn idee van rijden. Heb ik haar laten aftrainen door prof. en nu staat ze lekker in de wei met haar vriendin. Ik pak ze in februari wel weer op. Als ze jong zijn is het best wel goed om een tijd niets te doen. Blijven ze fris van.

Linardsje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:15

Toen ik een paar maanden niets kon doen ( met arm in een mitella) reden mn bijrijdster en vriendinnen die bij mij op stal staan erop en soms mn moeder. heel af en toe ging ik erzelf op even een klein buitenritje maken of samen met mn vriend longeren. Maar het was altijd wel een heel geregel.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:28

Ik zou mijn paard lekker de hele dag in de wei zetten en een paar keer per week m'n ouders laten longeren/wandelen.
Als hij de hele dag met andere paarden buiten loopt krijgt hij daar de beweging die hij nodig heeft.

Hij zou dan wel helemaal terugvallen qau conditie enzo, maar dat is daarna wel weer op te pakken.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:34

Ik denk dat stilstaan voor zo'n jong dier niet erg is, zeker als ze er regelmatig bij gelongeerd kan worden. Ik moet zelf ook wat bedenken binnenkort, maar ik ben nogal kritisch over wie er op mijn paard mag (ik ben natuurlijk zelf de alderbeste ruiter die er is, dat snap je) Maar hoe doen jullie dat met "aftrainen"? Toen ik van de zomer drie weken weg was met vakantie had ik haar laten doortrainen, omdat ik haar vol in training had en haar niet ineens wilde stilzetten. Ik had haar best ook vakantie willen geven, maar was eigenlijk bang dat vanuit training ineens stilstaan niet goed was. Wat is dan wijsheid?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:40

runningkawa schreef:
Ik zou hem lekker vakantie geven
de hele dag weidegang en meer niet

de meeste paarden zijn super opgeknapt na een flinke vakantie

Ga ik helemaal in mee
Een bijrijder zoeken voor die paar maanden is ook weer zo wat, moet je eerst weet door een hele 'selectie-procedure' heen, en voor je weet of iemand zijn manier van trainen echt aansluit bij de jouwe ben je een hele tijd verder.
Dat je paard pas 4 is en nog een hoop moet leren maakt echt niets uit, vergeten doen ze het niet.
De meeste paarden worden inderdaad weer lekker fris in het koppie na een tijdje vakantie.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:42

Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jou... 2x !!!

Ik was bezig met zadelmak maken, ik kreeg iets aan mijn been, en ik kon ook lang niet rijden. Ik heb em toen gecastreerd en in de kudde teruggezet. Hij was toen bijna 3 jaar en nog hengst. Dit gebeurde in maart en toen heb ik hem in november weer uit de kudde gehaald.

In januari 2 maanden later kreeg ik een ernstig auto ongeluk, en ik kon wederom lange tijd niet rijden. Toen was ie weer net een maandje gereden en nog geen 4 jaar. Ik heb em wederom maar weer vrij gegeven tot juli.

Hij had wat zadeldwang dus niet iedereen stond te springen om op em te rijden, en eerlijk gezegd ik wilde dat ook zelf doen.

Hij was een behoorlijke laatbloeier dus uiteindelijk heeft het alleen maar in zijn voordeel gewerkt. Die van jou is 4, mss wel volgroeit, maar toch, ik zou em lekker vrij geven, van de zomer weer opnieuw beginnen, weer even lekker de basis bevestigen..... en door

Ik kan me niet voorstellen dat daar een paard slechter van wordt.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:13

Vooral voor zo'n jong paard als die van jou kan het geen kwaad als ze vakantie krijgt!! Vaak doet het ze juist alleen maar goed!

Nu ben ik ook al een tijdje niet meer aan het rijden ivm gezondheidsproblemen en dan gaan mijn paarden gewoon op de wei en in de trainingsmolen. Kan niet zo'n kwaad hoor een fijne vakantie voor je paard.

tenemieken

Re: Wat doen jullie met je paard als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:24

mijn paardje krijgt dan gewoon rust als het voor een korte periode is... wel weidegang en anders rijd een goeie vriendin van mij ermee. ik rij dan ook met haar paardje als zij niet kan rijden.