paard met tong uit ze mond ervaring mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

paard met tong uit ze mond ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 06:33

Ik ben op zoek naar een nieuw paard en nu staat er bij ons op stal een paard wat ik erg leuk vind, alleen met rijden loopt zij wel eens met haar tong uit haar mond.
Niet een beetje, maar echt helemaal.
Nu word zij even verder doorgereden en blijkt het al minder en beter te worden.

Heeft iemand hier ervaring mee, gaat het echt over en hoe leg je dit uit op een dressuurwedstrijd.
Het is geen tegensputteren. Zodra je haar echt aan het werk heb is het over!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:13

Dat leg je niet uit op een wedstrijd, daar krijg je gewoon minpunten voor. Het is een vorm van verzet namelijk.
Dat kan op de ruiterhand zijn, maar ook een te dik bit (wellicht hangend rooster), gebitsproblemen etc. etc.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:25

Whitney deed dat ookaltijd wat blijkt, de klanten(van de manege) deden het sperriempje te strak..
Dan loopt er nog een paard bij ons op de manege net ingereden doet dat ook. Hebben ze een ander bit geprobeerd en het is over...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:02

Ik heb stage gelopen op een stal en daar was een hengst die dat ook deed. Het leek meer op een soort van spastische tong, hun noemde dat ook zo.
Het was absoluut geen verzet want verder liept ie gewoon ontspannen en met longeren deed ie het ook. Gewoon als er een bit in z'n mond zat eigenlijk moet wel zeggen dat het er niet uit zag

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:03

Sommige paarden hebben een dusdanig dikke tong dat er eigenlijk geen bit meer bij in past. Dat lossen ze dan zo op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:07

Die van mij doet dat ook, hij komt van de drafbaan waar er meer lopen met de tong buiten boord. Ik had eerst een sperriem maar daar deed hij het steeds meer . Nu rijk met een halsterhoofdstel en dus met een hoge neus riem ennu doet hij het veel minder.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:14

Vaak is het ook een teken dat het paard niet helemaal los en nageeflijk is. Dat er ergens nog spanning is. Kan dus worden opgelost door het paard wat meer los te werken en nageeflijk te rijden!

primera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:07

Een paard op de manege waar ik reed doet dat ook, zodra je er op rijd dan heeft hij zijn tong uit zijn mond, maakt niet uit wie er op zit. Eigenlijk best zonde want daar kijken ze naar als je op wedstrijd bent. Verder ook een hengst op een manege (is een eigen paard) waar ik stage heb gelopen die deed het ook altijd, ook aan de longe met hoofdstel aan. Die twee paarden blijven dat ook doen, bij die hengst hebben ze ook verschillende bitten geprobeert maar hij bleef het doen.

Kurby

Re: paard met tong uit ze mond ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:16

Wij hadden een schimmel voor de koets lopen als je hard in de hand was dan deed ze haar tong er uit net zolang tot dat je zachter werd.

Maar het kan aan de lagen liggen, verkeerd bit, haken op de kiezen of scherp...

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 11:38

renes schreef:
Vaak is het ook een teken dat het paard niet helemaal los en nageeflijk is. Dat er ergens nog spanning is. Kan dus worden opgelost door het paard wat meer los te werken en nageeflijk te rijden!

Ze zijn haar nu ook even aan het doorrijden en ik heb het idd gevraagd aan degene die haar nu rijd en zei zegt idd dat als ie in spanning schiet door wat dan ook dan ze tong er weer uit gooit, maar als je der lekker aan het werk hebt, dat ze het dan al niet meer doet!

Vind het erg moeilijk......