"Kalenderfries" wordt kaal...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

femskieJarig

"Kalenderfries" wordt kaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:29

Hallo!

Beetje gekke titel maar dekt de lading wel. Het probleem is als volgt:
mijn lieve 16-jarige merrie staat sinds kort met een geweldig mooie jonge friese ruin in de wei. Deze mooie fries heeft/had superlange manen wat natuurlijk een prachtig gezicht is/was...
Wij (de eigenaar van de fries en ik) vinden zo nu en dan in het weiland lange slierten zwarte manen.

Jullie snappen hem al: mijn lieverd trekt waarschijnlijk onbedoeld tijdens het liefdevol krabbelen aan elkaars hals zijn manen ermee uit! }>

Heeft iemand een idee wat we hieraan kunnen doen? Het is zooooo zonde! Oh ja, een muilkorf voor mijn paardje vind ik niet zo'n goed plan en om ze weer uit elkaar te halen zou een drama zijn want ze zijn na korte tijd al belachelijk ernstig aan elkaar gehecht.

Alvast bedankt voor eventuele tips!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:31

Aan de manen sambal smeren schijnt te helpen.
Heb ik in ieder geval een keer gehoord bij iemand die dat deed bij merrie en veulen.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:31

Hertzhoornolie in de manen smeren.
Dat heb ik destijd bij mijn Haflinger ook gedaan en dat hielp goed. Hij kreeg er alleen hele bruine manen door, maar dat valt bij een Fries toch niet op.

lvanbattum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:32

kruidenazijn

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:34

silvester schreef:
Hertzhoornolie in de manen smeren.
.

Dat is wel heel erg . Ik neem aan dat ook niet echt fijn is voor het paard zelf, aangezien ze het ook gebruiken tegen kribbenbijten en luchtzuigen.

femskieJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:41

Sambal!???haha!!

Hertshoornolie heeft Bearn al in zijn manen gehad en ja..het stonk best. En ik rijd hem dus voor mij is dat ook niet erg prettig. Verder heb ik niet de indruk dat het erg helpt.
Misschien is de sambaltip wel iets.

Nog andere suggesties?

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 07:31

Je hebt van dat anti-bijtspul in een geel flesje te koop. Goed spul. Erg vies, maar het stinkt niet.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 07:37

Je kan het dier ook zo'n pyama aandoen, een sleezy heet dat geloof ik. Een fries bij ons op stal heeft dat ook aan omdat ze de manen graag wilt behouden.
Je kan ook elke dag opnieuw een hengstenvlecht leggen, dat is wat bij mijn paard met lange manen helpt tegen het gekrab en trek van andere paarden.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:34

@ Toydoll: Maar als ze dan gaan krabben is de kans groot dat ie een heel stuk van z'n manen kwijt is. > hengstenvlecht

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:41

Een sleezy helpt enorm !! Echt een topuitvinding.
Verder kun je er ook kribox op smeren (getver) Dat smeren we op de staarten van de merries wanneer de veulens gaan knagen... erg vies, helpt wel.

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:46

ik zou ook met Cribox gaan smeren! Dat werkt echt super! Het is alleen zo goor, dat je het wel met een handschoentje in de manen moet smeren, want anders ruik je het zelf de hele dag....
Maar het werkt echt, en mijn ervaring is, dat het andere paard het gewoon gaat afleren om erin te bijten op den duur...
Alleen is er 1 nadeel, je moet het wel 3 wassen, voor je het eruit gewassen hebt... Maar ja. het werkt. dus wat wil je nog meer??

droebel

Re: "Kalenderfries" wordt kaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:50

Ik zou er midalgan insmeren. Dit werkt echt en geeft dezelfde werking als sambal en cribbox, de manen worden er alleen niet zo goor van.
midalgan is een anti-spierpijnmiddel voor mensen. het is te koop oa. bij het kruidvat. het is dus een spierverwarmingsmiddel.
Het is helemaal veilig voor paarden. ik heb dit spul zelf van de dierenarts gekregen voor dit doel. hij heeft het nog bij de fabricant nagevraagd en deze gaven zelf aan dat dit middel daarvoor gebruikt kan worden helemaal veilig is. de fabricant van midalgan is namelijk ook fabrikant van diergeneesmiddelen.

midalgan elke dag in de manen spuiten. als je paard er eens een hapje van neemt dan wordt het even heel heet in haar mond (EN ik kan het weten, ik heb het getest . de volgende keer laat ze alleen door de geur het al uit haar hoofd.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:27

Midalgan gaat toch helemaal gloeien op de huid? Daar moet je dan wel weer goed opletten .. want het is een soort tijgerbalsem, zegt mn pa (die t gebruikt heeft )

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:15

nou dat lijkt me niet echt lekker fijn. Heb je zelf wel eens middalgan in je mond gehad.. pff er zijn grenzen hoor. ik zou t liever met een iets vriendelijker middel oplossen.

En wat een voordeel is van Cribox.. je hoeft maar 1 x per 2 weken ofzo opnieuw erin te smeren. Dus erg voordelig in gebruik.. je hebt er gewoon geen omkijken meer naar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:17

hertshoorn olie

gegarandeerd dat ze er van af blijven, en zelf kom je dan ook niet meer in de buurt, allemachtig wat stinkt dat spul!!!!!!!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:46

ellepel schreef:
hertshoorn olie

gegarandeerd dat ze er van af blijven, en zelf kom je dan ook niet meer in de buurt, allemachtig wat stinkt dat spul!!!!!!!

Precies en het irriteert dus niet op de huid. 1 a 2 keer inspuiten en het is echt over. Het zit bijvoorbeeld in pbh spray en dat kun je zo bij de welkoopwinkel (boerenbond) halen. Gemakkelijker verkrijgbaar dus.

Kleine tip: spuit het er buiten op en vooral niet in de stal!!! Stinkt een beetje namelijk

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:53

rakkertje13 schreef:
Midalgan gaat toch helemaal gloeien op de huid? Daar moet je dan wel weer goed opletten .. want het is een soort tijgerbalsem, zegt mn pa (die t gebruikt heeft )

Je moet het ook niet op de huid spuiten, maar halverwege/aan het uiteinde van de manen. dan komt het ook niet op de huid.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:55

naam schreef:
nou dat lijkt me niet echt lekker fijn. Heb je zelf wel eens middalgan in je mond gehad.. pff er zijn grenzen hoor. ik zou t liever met een iets vriendelijker middel oplossen.

En wat een voordeel is van Cribox.. je hoeft maar 1 x per 2 weken ofzo opnieuw erin te smeren. Dus erg voordelig in gebruik.. je hebt er gewoon geen omkijken meer naar!

Wel eens cribbox in je mond gehad?? Waarschijnlijk niet, want dat heeft dezelfde uitwerking. wordt ook heet in z'n mond. dus zo vriendelijk is dat spul ook niet. het spul hoort ook niet fijn te zijn, anders leren ze er nog niet vanaf te blijven.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:04

Hengstenvlecht maken

femskieJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:04

We zijn bezig met de hersthoornolie...ik kan nog niet met zekerheid zeggen of het werkt!

Annemariet: die hengstenvlecht heb ik ook overwogen maar ik ben er niet de gehele week en de eigenaar van het paard vindt een hengstenvlecht maar niks.
Is natuurlijk ook zo dat als mijn merrie dan aan die vlecht gaat trekken er in 1x nog meer haren mee kunnen komen!

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:29

Balistol animal .
Balistol is een soort geweerolie , maar er is ook een variant voor dieren. Bijkomend voordeel is, dat het ook een verzorgende werking voor huid en haar heeft.

Bij gebrek aan beter, heb ik mijn merries ook al een keer "anti-kanibalisme spray" opgespoten.
Dit is een middeltje wat ze bij varkens op de staartjes spuiten, zodat ze die er niet bij elkaar afknabbelen .
Het hielp wel; het ruikt een beetje zoetig naar kauwgom.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:29

Kitty schreef:
Je hebt van dat anti-bijtspul in een geel flesje te koop. Goed spul. Erg vies, maar het stinkt niet.

Die werkt idd heel erg goed.
*gaat nog een hard nadenken over de naam*

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:29

Verlopen olie in de manen smeren helpt ook heel goed.
Deden ze bij ons ook in een Fries z`n manen.
Het stinkt bijna niet, is goedkoop, en zwart, dus zie je het bijna niet in de manen.
1 nadeeltje: Geeft wel erg af, dus als je gaat rijden, heb je allemaal olie aan je handen...:S

Imker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:48

Cribox is er ook in spuitflacon, dat is niet zo'n rommeltje als het smeerspul.