Hoeveel/wat voor voer geven jullie aan een jaarling

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

coconut_oud

Hoeveel/wat voor voer geven jullie aan een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 19:36

Hallo ,

Ik zou graag van jullie willen weten hoeveel en wat voor voer jullie aan een jaarling geven, zodat ik kan vergelijken met wat de mijne nu krijgt.

Graag erbij vermelden of het om een pony of paard gaat.

Mijn d pony jaarling krijgt;
- ong 2 kilo krachtvoer per dag (ik geloof pavo onderhoudsbrok en iets van granen)
- kuilhooi
- overdag op de wei waar nog flink wat gras staat

Ben benieuwd naar jullie voerschema's .
Denken jullie dat de mijne teveel krijgt ?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:59

Ik vind het heel erg veel dat krachtvoer.
Maar als die van jou het nodig heeft.

Mijn bijna twenter word een grote e- pony.
Krijgt een kilo per dag. Een mengeling van veulenbrok en granen.
En onbeperkt hooi. Overdag staat hij buiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:04

de mijne staat dag en nacht op de wei en word niet bijgevoerd

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:05

gras!!! En als er te weinig staat een baaltje hooi erbij!

ArabStables

Re: Hoeveel/wat voor voer geven jullie aan een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:19

Mijn Arabische jaarlinghengst (of eigenlijk is hij bijna anderhalf )
krijgt:

Meerdere keren hooi per dag
Ruim anderhalve kilo biks+muesli

Soms wat extra's zoals wortels of slobber.

Hij heeft altijd de beschrikking over een zoutblok.

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:22

Ik heb geen jaarling, maar wel goede ervaring met Cavalor Juniorix of EquiFyt Junior. Doordat ze speciaal voor jonge paarden ontwikkeld zijn, ondersteunen ze de groei beter waardoor de oa sterkere beenderen onkwikkelen wat weer de kans op OCD verkleint.

coconut_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:32

Bedankt voor jullie reacties.

Felicity, tja ik vond het zelf ook wel veel wat die van mij nu eet. Het probleem is dus dat dit gevoerd bij de opfok waar ze nu sinds kort staat. Ze krijgt samen met een paardenveulen van 5mnd 4 kilo in totaal. Deze heeft nog wel meer nodig om van te groeien enzo.
Bij ons kreeg ze de afgelopen tijd alleen hooi, wat laatste sprietjes gras, en een paar handjes voer.

Kunnen jaarlingen er echt wat van krijgen als ze wat teveel gevoerd worden of maakt het niet zo veel uit.

Arabstables, is jouw jaarling een paard of pony. Die van mij bezit ook aardig wat arabisch bloed.

Arnoud, bedankt voor je tip.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:02

die van ons anderhalf wordt een e maatje s'morgens 1/2kilo en sávonds 1/2 kilo juniorix van cavalor daarnaast hooi/kuil en overdag staat hij op de weide.
tussendoor een appeltje en penen als beloning/lekkernij

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:10

Mijn jaarling paard (Amerikaanse Appaloosa) krijgt 2 kg. Pavo veulenbrok (dit adviseren ze tot ca. 2,5 jaar) per dag.
Verder gaat hij overdag de wei op en krijgt hij s'avonds voldoende hooi.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:20

ongeveer 1,5 kilo Pavo veulenbrok en 1/4 schep Havens sportmuesli en daar nog hooi bij.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:52

Mijn veulen krijgt ongeveer een kilo veulenbrok per dag. Verder staat er veel gras in de wei en zodra ze daar niet veel meer uithalen wordt er een pak kuil in de wei gelegd.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:25

de jaarlingen hier,krijgen 3 kilo brok per dag en onbeperkt kuilgras...en dan gaan ze nog op de wei,maar deze is zo goed als voedingsloos...

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:34

Ik kijk echt naar mijn paard. Hij krijgt gemiddeld 1 kilo per dag. Merk ik dat hij schraal word krijgt hij meer brok. Hooi krijgt hij onbeperkt.
In zijn groeistuip kreeg hij 2 kilo per dag.
Ik heb een 94 % arabier (nrps)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:45

Alleen gras is nu echt te weinig voor een jaarling hoor, zit veel te weinig voedingsstoffen in vooral nu ze zo in de groei zijn.

Zotje krijgt 2 kilo pavo veulenbrok en 1 schep muesli. Daarbij 2 x daags kuil.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:18

PAVO Veulenbrok

Voor jonge paarden van 1 - 3 jaar
Voor een evenwichtige groei en optimale botontwikkeling

Wanneer het veulen ongeveer 5 -6 maanden is, dan kan het overgeschakeld worden op PAVO Veulenbrok PODO®. Dit product heeft een groter formaat (8 mm) en is speciaal afgestemd op de voedingseisen van oudere veulens, enters en twenters. Voor een optimaal resultaat is het aan te bevelen de PAVO Veulenbrok PODO® te blijven voeren zolang het dier nog groeit. In de regel is dat tot een leeftijd van 2 - 2 ½ jaar. Daarna groeien paarden nog wel, maar kunnen ze worden overgezet op een brok, geschikt voor volwassen paarden en pony's

Welke rol speelt de voeding bij de jonge paarden
Paarden groeien in hun eerste levensjaren enorm snel. Voor deze groei is een goede voorziening van energie, aminozuren en essentiële mineralen voor een goede botgroei essentieel. Met PODO zorgt PAVO dat met name in deze periode van het leven van een paard geen fouten worden gemaakt richting de botontwikkeling.

Wat zijn de eigenschappen van de veulenbrok
- 8 mm korrel
- Granenrijk: Veulenbrok is granenrijk en volledig uitgebalanceerd
- Energie en Aminozuren: Om te kunnen groeien heeft een veulen een zeer hoge behoefte aan energie en essentiële aminozuren (o.a. lysine, methionine en cysteïne). Aminozuren zijn bouwstenen van eiwit welke nodig zijn om te kunnen groeien.
- Mineralen en sporenelementen: Calcium, Fosfor, Magnesium en de sporenelementen Koper, Zink en Mangaan spelen een erg belangrijke rol bij de ontwikkeling van het beendergestel. Met name een hoge biologische beschikbaarheid en een optimale onderlinge verhouding is nodig voor een evenwichtige ontwikkeling van de botten
- Vitaminen: Met een dubbele dosering van alle belangrijke vitamines voor een uitstekende weerstand van de jonge paarden

Gebruiksadvies
Voor veulens vanaf 5-6 maand tot een leeftijd van 3 jaar
Afbeelding

Tip: Geef veulens en opgroeiende paarden GEEN enkelvoudige granen. De mineralenverhouding in granen is namelijk precies verkeerd voor paarden in de groei.

Dit staat op de pavo pagina over hun veulenbrok, misschien heb je dr wat aan!
Ik heb een 7 maanden oud hengstje en die krijgt 1,5 kilo pavo veulenbrok, in de stal voldoende hooi en overdag buiten nog voldoende gras!

coconut_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 18:45

Ah nog meer reacties
Joyja, bedankt voor de info, hier heb ik zeker wel wat aan !

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:57

veel info is te vinden op[ de sites van de fabrikanten, misschien kun je daar wat op vinden wat je aanspreekt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:08

Suzanne F. schreef:
Alleen gras is nu echt te weinig voor een jaarling hoor, zit veel te weinig voedingsstoffen in vooral nu ze zo in de groei zijn.

Ach hij heeft het er vorige winter ook op gedaan en is nu 1,45 ( 1,5)dus dat zal wel meevallen.

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:48

coconut schreef:

Arabstables, is jouw jaarling een paard of pony. Die van mij bezit ook aardig wat arabisch bloed.

Qua schofthoogte niet; hij meet ongeveer 1.50m, maar officieel vallen Arabieren wel onder de afdeling 'paarden'; Arabische Volbloed Paarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:52

irish_lady schreef:
Suzanne F. schreef:

Ach hij heeft het er vorige winter ook op gedaan en is nu 1,45 ( 1,5)dus dat zal wel meevallen.

En van binnen?? Weet niet wat voor ras die van jou is maar als het een warmbloed rijpaard is ben ik heel benieuwd hoe die op de foto is als driejarige. (Vaak zijn ze OF onder de maat en gezond OF groot en verrot op de benen)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:59

Suzanne F. schreef:

Een paard heeft sneller overschot dan een tekort, en haalt al zijn voedingsstoffen uit het buitenleven en gras/hooi/kuil.
Met brokken geef je je paard veel sneller een overdosis, wat bij een paard veeel schadelijker is dan een tekort.

Ook in frankrijk kreeg de hele kudde alleen hooi en gras. Zowel paarden als ponys, veulens als volwassenen.
En ze waren ontzettend gezond, nooit kreupel, nooit ziek, goede harde droge benen, liepen 4 uur per dag, en stonden altijd buiten. Ook als het 24 uur per dag regende, en dat zonder schuilstal.
De gemiddelde leeftijd in de kudde was zo'n 25 jaar(de oudste was Balt, hij is 36 geworden, doodsoorzaak is hartstilstand, jongste is Basil, hij is 18 geworden, doodsoorzaak was het eten van een giftige plant), en ze werden erg lang gewoon doorgereden, netzolang totdat de paarden lieten merken dat ze het niet meer konden. Koliek, peesblesures, hoefkatrol, kwam allemaal niet voor, ze stierven allemaal aan een natuurlijke dood.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:32

Dan praat je niet over de hedendaagse warmbloeden en daar heb ik het over. Die groeien zo kapot en de OCD ´s zijn niet meer te tellen.

Die pony´s kunnen heus wel sober opgroeien en leven.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:51

mijn velen (dikke 4 maanden) krijgt ± 1.5 kilo veulenbrok (subli) en dan nog wat hij van mama mee eet uit haar bak

plus hooi en overdag staan ze bjuiten.

vind wel dat ze nu bij gevoerd moeten worden hoor, ze hebben het echt wel nodig om te groeien. ze zullen anders ook wel groeien maar halen dat toch ergens anders vandaan imo.