kleinere boom in zadel of juist zo laten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cecieltje

kleinere boom in zadel of juist zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 19:05

Ik heb vandaag mijn zadel opgehaald en heb hem gelijk op mijn verzorgpaard gelegd.
In de winkel werd mij een witte boom aangeraden (vergeleken met het oude zadel), maar nu denken we dat er misschien een rode boom in moet. ik kan 2 a 3 vingers tussen de schoft en de bovenkant van het zadel kwijt.

hier 2 foto's van het zadel:
Afbeelding Afbeelding

Wat denken jullie? moet ik het zo laten? of zou ik een rode boom erin moeten zetten?

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:09

Ik heb er niet onwijs veel verstand van, maar het lijkt mij wel belangrijk dat er iig genoeg ruimte zit tussen het zadel en de schoft. Hoe hoeveel dat ongeveer moet zijn weet ik niet. Verder is het belangrijk dat het zadel recht ligt, dat is moelijkt te zien op de foto, maar als je niet zeker weet of het zadel goed ligt zou ik er even iemand naar laten kijken die er verstand van heeft. Het gaat natuurlijk wel om de rug van je pony.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:11

het zijn wat donkere foto's maar het lijkt mij wel goed te liggen te hoog van de schoft is ook niet goed want dan is te smal.
even offtopic ja verzorgpaard heeft we een mooie kleur

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:14

Naar mijn idee ligt 'ie wat de schoft betreft prima!

Twee á drie vingers ruimte is vrij normaal, kleiner zou ik 'm niet nemen!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:17

Natuurlijk, als je een zadel aanschaft ga je van de 2 a 3 vingers uit. Maar zolang de schoft nog steeds vrij ligt als je erop zit, al is het maar 1 vingertje, is het voldoende. Dan kan hij immers niet drukken. (bevestigd door mijn vorige zadelmaker, ik had ook zo n soort situatie)

cecieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 19:20

okee bedankt dan ben ik wat zekerder

@onley: dankje! ik vind het ook een mooie kleur

cecieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:49

Een vriendin van mij heeft ook naar die foto's gekeken en zij vindt dat de boom te breed is. Ze zegt dat het nog wat kan zakken (omdat het een nieuw zadel is) en dan het dan te dicht op de schoft komt.. is dit waar?
en al dit zo is moet ik dan wel een rode boom aanschaffen?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:45

Vanaf de foto is geen goed oordeel te geven, een zadel moet je los van het paard bekijken, daarna op het paard en dan maar voelen en kijken.
Alleen van de foto's en dan nog niet eens van de zijkant is geen zekerheid.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:50

ook een tip
leg het zadel op je paard zonder dekje de haren moeten gewoon glad liggen.
en ga dan rijden en als je klaar bent pak je het zadel er recht van af zodat geen haren verschuiven.
en kijk dan of nog alle haren ook recht liggen met de richting van de haargroei er mag niks verfrommeld liggen of in de war, is dit het geval dan ligt het zadel goed. liggen de haren verfroemeld en in de war net alsof het geschoven heeft dan ligt het niet goed, ook als je rijd laat dan iemand kijken of het zadel mooi op zijn plaats blijft liggen en het niet kleppert van achteren dit mag ook niet
ik heb een foto van mijn zadel als dat op mijn paard ligt. dat ligt het zelfde ik kan wel een foto plaatsen als je wil.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:53

je zadel kan inderdaad nog zakker. Ik heb sinds 3 weken een nieuw zadel en dat zakt ook nog. Vaak moet je een nieuw zadel ook alweer best snel op laten vullen, omdat het nog omlaag zakt.

mirgino

Re: kleinere boom in zadel of juist zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:57

als ik jouw paard goed bekijkt[voor zover het kan] lijkt het geen breed type

en een witte boom wordt vaak gebruikt bij haflingers die breed zijn.

bij mijn appaloosa heb ik in mijn wintec een rode boom.

hoeveel ruimte heb je over als je op het zadel zit?

een wintec zakt nog als je erop gaat zitten ,het lijkt mij dat deze boom te wijd is.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:00

kun je eens foto's maken als je het er zonder dekje op hebt liggen en in het licht zodat wij bokkers ook meer kunnen zien

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:02

Het zadel lijkt voorover te liggen, de achterkant is een stuk hoger dan de voorkant.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:07

Je zadel moet recht op de rug liggen, ik krijg op deze foto's de indruk dat het zadel voorover duikt. Dan is de boom inderdaad te groot.
Maar zoals hier gezegd, kan je aub foto's maken in goed licht, van opzij, (dus niet onder een vertekenende hoek zoals deze) zonder dekje en zowel los (zonder singel) als aangesingeld. Zowel los als vast moet het zadel netjes recht liggen en aansluiten op de rug. Reageert je paard trouwens als je opzadelt en aansingelt?

cecieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 12:47

Ik weet dat het vanaf een (donkere) foto moeilijk te zien is, maar ik wilde gewoon even wat informatie
Ik had het zadel ook al erop gehad zonder dekje (dat was het eerste wat ik gedaan had) maar heb hier geen foto's van. daar zal ik dan ook eens foto's van maken.

@onley ik vind het goed als je een foto wilt plaatsen. Misschien kan ik dan wat 'afkijken'

@mirgino Het is een Belgisch trekpaard en ik vind haar inderdaad ook niet zo breed. Ik heb wel wat bredere gezien en als ik op het zadel zit heb ik 2 a 3 vingers over.

@tamary toen ik opzadelde en aansingelde stond ze recht naar voren te kijken met de oortjes naar voren.

Ik denk dat ik eens een rode boom ga halen en erin zet. En dan kijken hoe het ligt. De witte boom die er nu in dit hebben ze van haar andere zadel afgekeken. Ze vond de boom erg breed en was van mening dat er een witte boom in moest. Maar goed, maakt niet uit ik hoop dat het zadel beter ligt als ik er een rode boom in zet..

Bedankt voor de reacties en ik ga zaterdag wat foto's maken !

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:06

mischien een rare foto
maar zie de ruimte wat er is tussen de schoft en het zadel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit zadel is trouwens gepast door een zadelmaker
je ziet ook dat de lepel en de voorkant (boom) van het zadel even hoog zijn

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:10

@mirgino Het is een Belgisch trekpaard en ik vind haar inderdaad ook niet zo breed. Ik heb wel wat bredere gezien en als ik op het zadel zit heb ik 2 a 3 vingers over.

wat kan je je verkijken he? op een foto!
ik had er geen trekpaard in gezien ,sorry!

cecieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 15:43

mirgino schreef:
wat kan je je verkijken he? op een foto!

inderdaad! een foto is ook heel wat anders dan in het echt
en ik zou het ook niet gezien hebben wat voor paard het was als ik het niet wist

@only ik zie inderdaad de ruimte! dat is heel wat anders dan bij mij.. het zadel ligt ook heel anders.