Stoom afblazen, ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Stoom afblazen, ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 18:03

Hallo,

Sinds bijna 2 weken sta ik op een stal in Bunnik-Rhijnauwen, een geweldige stal, lekker rustig er wordt goed voor dde pony's gezorgd, ze kunnen dag en nacht naar buiten.

Mijn pony staat weer bij haar oude vriendjes, de 2 pony's van mijn zus, in het weiland. Sinds eergister staan ze op stal.
Een van de pony's van mijn zus heeft in de stal vaak de neiging om een geluidje te maken wat lijkt op luchtzuigen, maar dit is het niet! Het kan ook niet overgenomen worden door andere paarden en pony's. (aldus de dierenarts)

Hierover hebben heel wat meiden van stal lopen klagen tegenover de staleigenaar, dat ze geen luchtzuigend paard bij die van hun wilden. Hij moest in de stal naast de varkens (een ruime maar verrotte stinkende stal). Ik heb mijn zus gebeld en die is na het werk langs gekomen en heeft er over gepraat met de staleigenaar, ze staat nu voor een keuze en die is: vertrekken van stal (wat de meiden van stal het liefst al hebben zeiden ze, anders neemt hun pony het ook over binnen 24 uur), of een andere stal zoeken.

Ik vind het erg rot van die meiden van stal dat ze eigen dierenarts lopen te spelen en dat die pony op moet zouten naar een andere stal toe.

Ik voel me nu erg rot omdat ik niet weet wat ik moet doen, als mijn zus gaat, zal ik ook moeten gaan omdat anders mijn pony weer alleen in het weiland staat.

Ik ben hierover echt super kwaad... en ik weet gewoon niet meer wat te doen
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 27-10-05 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het gaat hier dus niet om de pensionstal van Bokker Rhijnauwen.

Jodie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:20

Hey,

Ik vind dat die meiden niets te zeggen hebben over waar dat paard moet staan! Als het is bewezen dat andere paarden het niet over nemen en het niet echt luchtzuigen is, dan hebben zij daar niks over te zeggen. Als hun paard echt "gevaar" zou lopen, dan is het een ander verhaal, jij staat op dit moment eigenlijk het sterkste, omdat dat paard eigenlijk niks verkeerd doet daar.
Gebruik je feiten en laat je niet kisten!

-x- Jodie, King, Farah & Kuni.

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:27

Wat een onzin van die meiden Als de dierenarts zegt dat andere paarden het niet kunnen overnemen, waarom zeuren die meiden dan? Ik zou het niet pikken!

Nadine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:29

helemaal mee eens Indian_rose!
je zou het die meiden kunnen uitleggen dat het alleen maar lijkt op luchtzuigen maar dat het dat niet is.
maar om een paard naast de varkens te zetten vind ik eigenlijk niet normaal.

noujah ik hoop dat het allemaal nog goed komt.. en anders hoop ik dat je een andere goede stal vind die dat geen probleem vindt.

groetjes Nadine

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:32

Luchtzuigen en andere stalondeugden hebben alles te maken met stalmanagement en niet met nadoen. Dat is iets wat veel paardeneigenaren helaas niet weten.

Echter als de andere paardeneigenaren hun paarden daar niet naast willen hebben dan ruilen jullie toch zo van stal dat jullie 3-tal naast elkaar komt te staan? Dan kunnen de 2 niet rare geluidjes makers als buffer dienen tussen die ene en de rest van de paarden.

Wij hebben lange tijd een luchtzuiger op stal gehad, geen enkel ander paard heeft het overgenomen, ook die ernaast en die ertegenover niet. Er staat op mijn oude manege ook al een jaar een luchtzuigende pony tussen de anderen, ook daar is het de enige die het doet.

Ik vraag me af of dit dus de werkelijke reden voor de klachten is, of dat de andere eigenaren jullie niet aardig vinden?

bakstertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:32

Als die meiden er zo'n last van hebben, laten ze hun pony's dan lekker in de varkensstal staan.. gewoon je zus met de staleigenaar laten praten.. en hoop dat ze er samen uit komen

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:44

Ik dénk dat het niet is geweest doordat ze TS en zus niet zouden mogen, denk ik dan he

Staleigenaar loopt mee met de meiden

Ik sta er ook, hoorde er vandaag pas over. De hele rel is aan mij voorbij gegaan.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:54

mijn verzorghaf staat naast een luchtzuiger, nu zo,n 10 mnd denk ik, en geen van de andere paarden heeft die tik overgenomen. Denk eerder dat die "meiden" jullie niet zo serieus nemen en zichzelf heel veel beter vinden. Een beetje zielige lui zullen maar we maar denken. Maar ja jullie zitten nu wel met een probleem.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:03

Ik vind het wel een beetje raar dat die staleigenaar ook zomaar zegt dat je zus weg moet.. Ik vind dat je over zoiets best even een goed gesprek kan hebben met zn alle en dan gewoon weer verder gaan..

Verder kunnen mensen snel miepen, dat hun paard het overneemt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:12

lijkt me handig om daar ven met z'n allen over te praten of degene door te verwijzen naar de dierenarts.
Kan me voorstellen dat als je niks ervan af weet, dat je bang bent, dat jouw paard ook raar gaat doen...., maar daarom heb je mensen met kennis en ervaring om zoiets bij na te checken!

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:30

JEEEEZUUUSS

wat een stelletje dozen
laat eventueel een arts met die meiden praten ofzo..
mss dat die het ze wijs kan maken dat het niet besmettelijk is!

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:42

idd.. net wat nerootjuh zegt; laat je DA met ze praten dat het niet besmettelijk/overneembaar is.. dit is echt niet normaal joh,
laat ze lekker kletsen!

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:53

Wat belachelijk zeg, dat je zus voor zo'n keuze wordt gesteld. Zegt meteen wat over de mensen daar op stal vind ik.
Toevallig zag ik vanochtend op een site, dat het een fabeltje is dat luchtzuigen "besmettelijk" is, maar alleen iets zegt over de kwaliteit van de stal. De paarden ontwikkelen alleen een stal ondeugt als ze zich vervelen, en niet omzat ze het van een ander paard hebben afgekeken.

Link van de site: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Het staat onder fabeltjes

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:57

Pattyrex schreef:
laat ze lekker kletsen!

Was het maar zo makkelijk voor de zus van TS!

Ze kwam naar stal toen ik op het punt stond te vertrekken en wat ik van TS heb gehoord zijn er 2 keuzes: bij de varkens of weg.

En geloof me: die varkens STINKEN

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:28

Mijn zus heeft voorgelegd het nummer van onze dierenarts te geven, ik hoor net dat er twee zijn geweest die er naar hebben gekeken, dus er zijn zelfs 2 telefoonnummers waar naar gebeld mag worden! Volegns hem was dit niet nodig en een paar meiden van stal sloegen dit aanbod af.
Helaas gelooft staleigenaar niet dat het niet besmettelijk is, helaas zou ook zijn dochter die oud en wijs genoeg is hier meer over moeten weten, maar jammer genoeg gaat het ook allemaal achter de rug om.

De varkens stinken inderdaad, plus dat de pony dan afgezonderd zou worden van de andere paarden..

Bedankt Sabbel, ik print het stukje uit en geef hem in ieder geval aan de staleigenaar, ik zou bijna nog de tekst vaker uitprinten om die onder ieders neus op stal te overhandigen... "En lees maar hardop voor waar ik bij sta!!"

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:40

Cow_horse schreef:

Bedankt Sabbel, ik print het stukje uit en geef hem in ieder geval aan de staleigenaar, ik zou bijna nog de tekst vaker uitprinten om die onder ieders neus op stal te overhandigen... "En lees maar hardop voor waar ik bij sta!!"

Haha, idd, en wat zeg je dan? "Ik zei het toch!"
Nee, ik hoop echt dat je er iets aan hebt, het zou echt belachelijk zijn als de pony van stal moet of bij de varkens moet staan omdat het een luchtzuiger zou zijn.

boabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:46

Nare situatie. Ben blij dat mijn zuigertje wel geaccepteerd is op zijn nieuwe stal. Ze hebben de stal wat aangepast: drinkbak eruit en emmer erin. en een bovendeur zodat hij niet op de deur kan zuigen. Het gaat super nu en heb het hem niet meer zien doen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:41

Sorry, maar als er zo geraegeerd wordt zou ik er niet eens meer willen staan!!! De sfeer is bij voorbaat al verpest. Bij ons op stal staan 2 luchtzuigers (deden t alletwee al voor ze bij ons op stal kwamen) en er is er daarna geeneen bij gekomen! Dus zo "besmettelijk" is het dus niet. Erg kinderachtig van ze!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:46

Cow_Horse, dit is wel een vervelende situatie.
Voor zover ik weet/ gehoord heb nemen andere paarden luchtzuigen niet per definitie over. Het zal zo af en toe best eens voorkomen.
Ik heb Rhijnauwen trouwens 1 keer ontmoet en zij lijkt mij een persoon waar goed mee te praten valt.

Kan het paard van je zusje niet ergens in de hoek worden gezet en vervolgens de stal helemaal afsluiten, mochten de dames daar tevredener mee zijn.

Ik zou sowieso opletten wat je allemaal op bokt plaatst Er zijn genoeg meelezers

gomir

Re: Stoom afblazen, ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:49

Idd Needje...Ik zou al niet eens meer willen denk ik

Luchtzuigen(wsl is dat het wel, maar zonder zich vast te zetten en dan noemen zelfs veel veeartsen het ineens geen luchtzuigen meer ) komt vermoedelijk door maagproblemen. Deze kunnen verergeren door het stalmanagement en daardoor komt het voor dat er op een stal meerdere dieren luchtzuigen.
Ze nemen het niet van elkaar over! (ik heb dat echt nog nooit meegemaakt).

Er is nog een ander topic over luchtzuigen(meerdere zelfs) en daarin heb ik het ook al helemaal uitgelegd. Ik ga het hier nu dus niet weer doen, want ik ben het zat

Ik zou het snel gezien hebben, op zoek naar een andere stal. Vandaag is het dit, morgen is er weer wat anders
Pony bij de varkens zetten vind ik echt geen optie!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:56

Sjoert, voor dat er vergissingen ontstaan, het gaat hier niet om Rhijnauwen van bokt he
De stallen staan verder allemaal vol, behalve dan die bij de varkens (die stalwand is trouwens ook niet goed en staat naar binnen toe, erg fijn als je pony er met zijn hoef achter blijft hangen oid)

Hmm tsja het zou kunnen hoor, de veearts (allebei) hadden duidelijk gezegd dat het geen luchtzuigen was, het was wel om de verveling tegen te gaan, maar luchtzuigen was het niet, hij vond het geluidje leuk! (doet het ook alleen als hij iets heeft gegeten)

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:59

Cow_horse schreef:
Hmm tsja het zou kunnen hoor, de veearts (allebei) hadden duidelijk gezegd dat het geen luchtzuigen was, het was wel om de verveling tegen te gaan, maar luchtzuigen was het niet, hij vond het geluidje leuk! (doet het ook alleen als hij iets heeft gegeten)

Juist dat hij het na het eten doet laat het in mijn ogen alleen maar meer op luchtzuigen lijken.

Maar goed, ik heb het niet gezien in het echt en het maakt natuurlijk ook niet uit hoe je het noemt, het probleem wordt er niet anders van

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:00

Cow_horse schreef:
Sjoert, voor dat er vergissingen ontstaan, het gaat hier niet om Rhijnauwen van bokt he

Ik kon het me ook al niet voorstellen
(als ik me nu bedenk heb ik toen ook geen varkens gezien/gehoord of geroken. )

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:03

Een optie is misschien je dierenarts op stal laten komen om het te vertellen? Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die niet weten dat het niet besmettelijk is en dat ook niet zomaar aannemen van je. Uiteindelijk zijn de meesten van ons extreem voorzichtig met onze paarden, dus dat snap ik wel. Misschien dat de uitleg van een deskundige helpt.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:23

Gomir: Het kan hoor, ik weet er zelf niet veel vanaf verder, ik laat het verder aan de dierenarts over

Loesjuh: Dat is voorgesteld maar sloegen ze af, evenals dat ze het telefoonnummer konden krijgen van beide dierenartsen