wat zouden jullie doen als..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blessie

wat zouden jullie doen als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:11

.. je een paard aan het longeren bent (zonder longeertouw, in longeercirkel) en hij loop de verkeerde kant op (dus bijv. als je linksom rijd draait hij/zij rechtsom) en je houd de zweep aan de kant van hem/haar zodat hij weer om moet draaien en hij/zij geeft een trap naar jou toe (niet raak).. zou je dan nog door gaan met longeren of hoe zouden jullie dit aanpakken?

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:12

Ja, tuurlijk doorgaan!
Ik zou er echt niet mee stoppen dus, hij mag niet trappen naar jou, dus gewoon doorgaan!

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:15

Marrepar schreef:
Ja, tuurlijk doorgaan!
Ik zou er echt niet mee stoppen dus, hij mag niet trappen naar jou, dus gewoon doorgaan!

ja dat is waar.. maar als je de pony niet goed kent dan? en het is een jong paard.. en 'm nog maar 1/2 keer hebt zien lopen (niet longeren)

_Christine

Re: wat zouden jullie doen als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:16

zeker doorgaan, maar uit jou verhaal krijg ik het idee dat het paard je niet snapt, hoe oud is je paard?

blessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:17

kinuh schreef:
zeker doorgaan, maar uit jou verhaal krijg ik het idee dat het paard je niet snapt, hoe oud is je paard?

ja dat denk ik ook.. maar ik ken het paard niet goed en hij kent mij niet goed.. hij is 2/3 jaar (tis niet mijn paard)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:21

dan zou ik eerst maar eens rustig met hem aan de slag (of een ander) want als hij zo jong is denk ik dat hij het gewoon niet begrijpt

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:25

Uhm met een longeertouw doen, als je het verkeert doet is het later heel moeilijk af te leren dus vraag anders iemand anders erbij
su6

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:30

Longeren is een stuk moeilijker dan mensen denken!
Je moet in de gaten houden dat ene paard heel gevoelig is voor lichaams taal. Zorg ervoor dat jij in een lijn staat achter zijn middenhand zodat je zijn voorwaartse beweging niet belemmert
gebruik geen zweep maar een halster touw als drijfmiddel. wijs met jou hand de richting op die het paard opmoet en met je andere hand, je drijfende hand, bepaal je het tempo. Houdt ej je hand hoog dan moet ie harder houd je hem laag dan zachter. loop met je paard mee. zodra jij ztil staat zal je paard ook stil gaan staan om dat dit geen kudde gedrag is. draait je paard zich zomaar om belemmer dan zijn richting door je hand omhoog te doen en met het halster touw te zwiepe, je leidende hand laat duidelijk zien waar ie heen moet!
je leidende hand altijd lager houden dan je drijvende hand.

Heb je vragen pb me even ik heb ook te maken gehad met een dominant paardje longeren
mocht je in de buurt wonen wil ik het ook wel een keer voordoen, longeren is de basis van alles en dat moet goed gebeuren vergeet dat niet...

succes