Hoestend paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marquez

Hoestend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:34

Sinds gister staat mijn paard niet meer op de wei, maar in de paddock. Dus ik moet hem weer bij gaan voeren. Mijn paard kan heel slecht tegen stof, dus toen ik hem gister voor de eerste keer weer hooi gaf heb ik gelijk het hooi een tijd in een bak water laten weken, en een paar uur later dus nat hooi gegeven. Maar toch werkt het niet helemaal goed, want vanochtend hoorde ik hem gelijk weer hoesten.
Nou zou het kunnen komen dat het oud hooi is, misschien dat als ik nieuw hooi ga halen er wat minder stof in zit. Wat ik mij afvraag is of er nog andere mogelijkheden zijn dan hooi.
Ik dacht aan kuilgras, maar ik heb geen idee waar ik dat zou kunnen halen, en weet ook niet of dat een beetje 'gelijk' staat met hooi.

#Ymke#

Re: Hoestend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:41

Mijn ruin heeft een stofallergie, hij krijgt altidj verpakt hooi of kuilgras,anders is er niet te rijden. Ook staat hij vlas in de stal, dit werkt prima!

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:43

kuil zit net even iets meer in

paard van me nicjtje heef stofalagie en krijg ook nat hooi
dat doet ze zeg maar maandag ochten in een bak water dan voert ze het dinsdag avond

maar kuil kan ook al ben ik daar niet zo voorstander van

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:53

bij mijn paard hielp 2 nachten weken in water niet om hoesten door het hooi tegen te gaan. Het kuil wat ik voer krijgen allebei mijn paarden én mijn shetlander, en geen van alle heeft problemen ermee.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:56

verschilt wel bij paard
maar ik ben niet zo op kuil maar als je niet anders kan ja dat moet het nartuurlijk

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:00

bedankt voor de reacties! Miriamrocky, waarom heb je het niet zo op kuil?

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:04

maar in kuil zit wel meer eiwit,je paard zal nu meer stil staan he?
moet je wel even met het eiwit oppassen.
ik zelf ben ook niet zo kapot van kuil en geef gewoon hooi.

is het ook niet wat anders waarvan je paard hoest? dat het er mischien wat stoffig is?
of de weers-omslag,mijn paardje heeft namelijk bronchities en bij deze verandering van het weer hoest ze ook wel weer eens.

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:14

Mijn paard heeft het eigenlijk vorig jaar gekregen, toen hoestte hij heel veel, zodat er amper op te rijden viel. Dierenarts erbij geweest, die kon verder niets ontdekken, behalve dan dat het aan het stof lag in het hooi. (de paarden staan namelijk op de paddock buiten, met loopstal, dus verder is het niet stoffig) Vorig jaar was ik dus al aan de haal gegaan met nat hooi enzo, maar het hielp maar een klein beetje. Vooral ook omdat het toen al wat verder in de winter was. Sinds hij op de wei stond was alles weer goed. Ik wil het dus dit jaar koste wat kost voorkomen, dus gelijk nat hooi gister, maar omdat hij nu dan al begint met hoesten, denk ik dat het beter is om gelijk te beginnen met wat anders, ik wil niet dat het weer zo ver komt als vorig jaar.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:16

Mijn paard hoestte eerst ook heel erg. Hij stond toen nog op stro in de stal en kreeg gewoon hooi. We hebben van alles geprobeerd, ook allerlei onderzoeken gehad t/m bonchoscopie(zo heet dat toch?) aan toe. Uiteindelijk is er uitgekomen dat hij een stofallergie had. De eerste week heeft hij ter ondersteuning Ventipulmin gekregen, en ik moest hem meteen van het hooi en stro afhalen. Na een week of 2/3 was het helemaal over, hij is nu al een maand of 3/4 hoestvrij.

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:27

Er zit dus ook geen stof in verpakt hooi? Wat is dan beter om te geven, kuilgras of verpakt hooi?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:31

marquez schreef:
bedankt voor de reacties! Miriamrocky, waarom heb je het niet zo op kuil?

omdat mijn paardje er heel ziek van geweest is

en omdat kuil snel schimelt
ik voer brok en met kuil maken ze mider speksel aan omdat het al vochtig/nat is
met hooi hebben ze meer speksel nodig dus dan worden de broken beter opgenomen
maar das mijn mening iedereen doet/denkt wat het beste is voor zijn haar paarden

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:32

Als ze het goed verpakken niet. Maar ik heb de ervaring dat soms kuil op hooi lijkt en mensen die het verkopen dat ook verwarren. Kuil is veel "natter" en ruikt ook zo. Verpakt hooi is droger. Meestal zijn pakken kuil ook zwaarder.
Maar aan de buitenkant kan je meestal niet zien wat het is, daarvoor moet je het pak open maken. Ik heb wel eens een lading verpakte balen als kuil gekocht (duurder), en dat bleek gewoon hooi in een zakkie te zijn. Wel minder stoffig dan gewone pakken hooi, maar ik vond het niet zo fijn als de kuil die ik altijd voer.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:12

#Ymke# hetverschilt zo veel per levering van bedrijfen

maar geef mij maar hooi van eigen land weet ik te minsten wat er mee gebeurt is

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:15

Luzerne is ook een hele goede vervanger voor hooi. Zeker voor paarden met geïrriteerde luchtwegen een aanrader. Het is wel wat duurder, maar ja je moet wat.... Je kan het behoorlijk onbeperkt voeren.