veulens in de winter op de wei > deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

veulens in de winter op de wei > deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:59

Hallo en bedankt voor het lezen van mijn topic.

Sinds een weekje heb ik en een vriendin van mij allebei een haflinger hengstveulen. We laten ze op natuurlijke wijze zichzelf ontwikkelen als paard en komen van de winter dan ook alleen naar binnen als het écht écht te glad en te vies of koud is.
Nou hebben we hier zowel positieve als negatieve reacties op gehad.
sommige mensen zijn van mening dat als het koud en nat is ze toch wel een dekentje op moeten. wij weten wel dat een paard goed tegen kou kan maar wat als het koud en nat is? moeten ze dan geen extra bescherming door middel van een dekentje? of ligt dat ook aan zijn wintervacht.
Zelf denk ik dat een deken niet goed voor de weerstand is.
wat is jullie mening of ervaring?

alvast bedankt!

Follytje

Re: veulens in de winter op de wei > deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:08

Een veulen wat het hele jaar al in de wei heeft gestaan, heeft de kans gehad op een normale wijze een wintervacht te vormen, en heeft dus geen deken nodig. Zijn vacht zal hem voldoende bescherming bieden. Wel moet je hem zo min mogelijk poetsen (liever helemaal niet).

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:28

Als ze een goede schuilstal hebben, is een deken inderdaad niet nodig.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:29

ben het er helemaal mee eens Follytje

laat het veulens lekker lopen zoals Follytje het liefst neit poetsen als je toch poets aleen zachte borstol of van schapen vacht

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:05

Denk je dat de veulentjes die in het wild geboren worden ook een deken uit de kast trekken? Een deken is absoluut niet nodig! Sterker nog, je veulen zal er alleen maar minder weerstand door opbouwen, wat juist in de rest van zijn leven zo belangrijk is.
Een veulen hoort geen deken op te hebben.

sneeuwpop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:53

Misschien is het zelfs wel gevaarlijk voor die veulens.
Als ze 'm slopen terwijl je er niet bij bent, kunnen ze er misschien in verstrikt raken....
Zou het dus niet doen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:48

zoals ik al zei dacht ik zelf ook al dat ze er minder weerstand door opbouwen...en dat ik het beter kan laten.. ze krijgen jkuist een dikkere wintervacht zonder dekentje. maar wat ik dus wel weet wat er ook staat in mijn eerste bericht is dat een veulen goed tegen de kou ken maar wat als het naast de kou veel nattigheid is? kou en nattigheid lijkt me toch nie erg goed maar ik denk dat ik vanzelf wel ziet wanneer mn veulen het koud heeft alstie staat te bibberen van de kou en doorweekt is dan zaltie het wel koud hebben maar denk nie dat dat voor zal komen. btje aankijken denk ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:49

oh dat was wel een heel duidelijk bericht :|

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:50

Zorg gewoon voor een schuilstal, dan kunnen ze mooi droog staan als ze willen.
Zou zeker niet met dekens gaan werken.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:51

Zolang het dier maar bij andere paarden staat hoeft ie absoluut geen deken op.

Ook nattigheid zijn ze goed tegen bestand, ze houden elkaar warm en in beweging.

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:53

Mijn KWPNer heeft met zn maatje 3 jaar dag en nacht buiten gelopen, zon, regen, sneeuw, vrieskouw, etc. Hij had wel een schuilstal natuurlijk, maar je ziet al snel dat ze daar ook niet snel in gaan staan. Heb m vaker aangetroffen onder de sneeuw, en de bovenste laag van zijn vacht bevroren. Maar dit paardje is nooit een dag ziek geweest. Natuurlijk s winters als het echt koud was, werd er wel wat krachtvoer naast het hooi bijgevoerd. Ze moeten wel genoeg energie hebben om zich warm te houden.
Dus ik zou zeggen, zet buiten en laat maar lekker paard zijn.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:01

als je ze een deken oplegt als het koud en nat is dan worden ze juist ziek die kou en die vocht gaat in de deken zitten en dan heb je een ziek veulen, ik denk wel niet dat je dat wil he.
en als al gezegd is als het kouder word wat meer bijvoeren dan komt het wel allemaal goed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:03

Goddess schreef:
Mijn KWPNer heeft met zn maatje 3 jaar dag en nacht buiten gelopen, zon, regen, sneeuw, vrieskouw, etc. Hij had wel een schuilstal natuurlijk, maar je ziet al snel dat ze daar ook niet snel in gaan staan. Heb m vaker aangetroffen onder de sneeuw, en de bovenste laag van zijn vacht bevroren. Maar dit paardje is nooit een dag ziek geweest. Natuurlijk s winters als het echt koud was, werd er wel wat krachtvoer naast het hooi bijgevoerd. Ze moeten wel genoeg energie hebben om zich warm te houden.
Dus ik zou zeggen, zet buiten en laat maar lekker paard zijn.

bedankt goddes, dit is eigenlijk precies hoe ik erover denk.
maargoed kreeg zoveel rare reacties van dat is zielig enzo en hij moet wel een deken op in de winter dat ik zoiets had van... hmm of ik ben gek dat ik vidn dat ze geen deken op hoeven of hun zijn gek! ik wil gewoon mijn paard op natuurlijke wijze laten opgroeien zodat hij zich kan ontwikkelen als paard.bijvoeren als dat nodig is en verder niet teveel mee tobben.
wat is daar nou mis mee? ik word beetje moedeloos van de mensen die mij steeds maar wijzen op dat ik mijn paard op die manier zou mishandelen want een paard zet je swinters toch niet in een wei?! argggg

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:15

Share schreef:
bedankt goddes, dit is eigenlijk precies hoe ik erover denk.
maargoed kreeg zoveel rare reacties van dat is zielig enzo en hij moet wel een deken op in de winter dat ik zoiets had van... hmm of ik ben gek dat ik vidn dat ze geen deken op hoeven of hun zijn gek! ik wil gewoon mijn paard op natuurlijke wijze laten opgroeien zodat hij zich kan ontwikkelen als paard.bijvoeren als dat nodig is en verder niet teveel mee tobben.
wat is daar nou mis mee? ik word beetje moedeloos van de mensen die mij steeds maar wijzen op dat ik mijn paard op die manier zou mishandelen want een paard zet je swinters toch niet in een wei?! argggg

Wiens paard is het nu eigenlijk? Die van jou!!!! Dus jij bent de enige die daar over zal beslissen. Het enige wat anderen kunnen doen is adviezen geven. Neem je besluit zoals jij het wilt, en ik denk dat het een goed besluit is om hem lekker buiten te laten lopen, met beschuttingsmogelijkheid. Geen deken, geen box, genoeg voeren. Wordt hij hard van en heb je later alleen maar plezier van.

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:45

Ach ik heb zelfs de politie op mijn dak gehad, mensen hadden ze in de sneeuw zien staan, zielig met hun koppie naar beneden, en zonder water en voer. Jahaaaaa zielig.
Nah goed ze stonden idd in de sneeuw, met hun kont naar de wind, op nog geen 6 meter van een waterbak, waar op dat moment idd een dun laagje ijs op zat, maar wel 3 keer per dag gewoon opengemaakt werd voor ze en in de stal lag een baal hooi. Ja maar ze waren ook zo vies, ja juist die paarden hadden in maanden geen borstel gezien, arme zielen. Ach ik trek me er weinig meer van aan.

De politie heeft er gelukkig ook eens goed mee moeten lachen, een van de agenten had ook een paard.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:40

gewoon buiten later hor (zoals iedereen al zij). Mijn veulen heeft ook de hele winter buiten gestaan (zelf zonder schuilstal) en ze had het volgens mij nooit koud hor, als je ze voldoende voert en vooral veel hooi (om te "stoken") zullen ze het egt niet zomaar koud krijgen.

Oja, en als op onze waterbak ijs ligt maken de paarden dat zelf kapot, dan komt hun oerinstinct weer naar boven

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:39

Het jammere is altijd dat mensen paarden gaan behandelen alsof het zelf ook mensen zijn; het is koud buiten en wij hebben een lekkere dikke jas aan voor de warmte, dus het paard ook Mensen vinden het al gauw zielig als ze paarden in de sneeuw of regen buiten zien staan, maar het zijn diéren, geen ménsen!
Tuurlijk; sommige paarden kunnen minder tegen kou als andere paarden, maar ik ben van mening dat je niet met dekens moet gaan rommelen bij veulens. Als ze volwassen zijn en je rijdt erop is het anders, maar ik weet wel zeker dat je haflingerveulen héél goed tegen de kou kan en je doet hem dan ook geen groter plezier dan hem lekker van de winter buiten te laten staan.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:56

wij hebben ook een jaarling heeft altijd op een natuur reservaat gelopen samen met moeders en een andere jaarling.
hij staat nu overdag lekker buiten en s'nacht binnen maar liever heb ik dat hij s'nachts buiten staat is goed voor de weerstand, helaas kan dat niet omdat hij ontsnapt uit de wei.
hij krijgt ook geen deken om en krijgt al een lekkkere wintervacht.
dus je eigen niks van aantrekken het is voor jonge paarden beter dag en nacht buiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:49

bedankt allemaal van mijn part mag hier een slotje op

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:29

Mn twenter staat nu 24/7 op de wei met een teddybeer vacht en geen schuistal.

maar ik ga er vanuit dat de natuur zich red
Verder heeft ie als 1 jarige wel een deken opgehad omdat zn weerstand iets minder was .Dit was tot 1 december daarna is hij opgehaald..( en op stal gegaan.)

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:48

Slotjes worden niet zomaar gezet.
Dat doen we alleen op verzoek bij de EA fora. (wanneer iets verkocht of gevonden is)

Als in dit topic niemand meer reageert, zakt het vanzelf weg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:20

okidoki

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:24

Marliesje schreef:
Zorg gewoon voor een schuilstal, dan kunnen ze mooi droog staan als ze willen.
Zou zeker niet met dekens gaan werken.

idd, als ze droog kunnen staan als ze willen is het voldoende

Maar niet gaan mutsen met dekens
snap ook echt niet hoe mensen dat als advies kunnen geven
die kunnen echt beter kanaries gaan houden

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:03

hoih leuk een veulen ik zou hem alleen lekker zonder
deken in de wei laten en alleen als het echt heel koud en nat
is misschien ff binnenhalen maar een deken zou ik niet aan beginnen!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:26

ik ken het probleem, mijn fjordenveulen(7 maanden) staat ook op het land en daardoor zijn er genoeg mensen die het zielig vinden, maar hij heeft een super teddyvacht en glimt als een speigel(hoe bedoel je goed en gezond in zijn wintervacht?)
Er staat op het land een schuilstal maar hij verdomt het de schuilstal in te gaan!!
Gevolg, loopneus en rainrot.
De rainrot is nu bijna geheel weg.
Ik geef nu heel veel extra vitamines, anti-oxidanten, mineralen en het hele rattenplan!!(ook vitamine boosters, zo'n spuit)
Hij krijgt onbeperkt hooi en krijgt 1 1/2 koek(pavo aura) en een schep brok extra(pavo liga, eiwit vrij)
En wat betreft de loopneus, helaas hier is niets aan te doen, het is een klein kind en die zijn gewoon veel gevoeliger.
Geen dekens opdoen, please!! Dat is absoluut finest voor je veulen.
Ik laat die van mij gewoon buiten lopen ondanks alles, hij heeft het nl. absoluut niet koud, ondank dat die af en toe bibberd, dit is niet erg voor een paard het is namelijk niet zo als bij een mens dat bibberen de laatse mogelijkheid is om het warm te krijgen voor onderkoeling!! Een paard kan nog een hele andere truckendoos open treken!
Het grootste probleem waardoor hij zo vatbaar is komt omdat hij heel vroeg van zijn moeder is afgehaald(met 4 maanden), hierdoor heeft hij maar weinig weerstand van moeders af kunnen opbouwen.
Als alles dadelijk niet blijkt te werken gaat hij alsnog weg de grote opfok, en kan dus binnen staan maar liever niet aangezien ik hem nu iedere dag zelf kan controleren en ook iedere dag hem iets meer kan opvoeden.

Ik weet nu al dat ik van de winter de dierenbescherming op mijn dak krijg, tis immers zielig volgens heel veel mensen!(tja dat hun nou een dikke winterjas aan doen als het wat kouder begint te worden en hun hond inpakken met het motto, hij heeft het ook koud! Dan vraag ik me gewoon af god sinds wanneer kan je hond praten en vertellen dat ie het koud heeft?)

Maar goed, laat hem lekker lopen, zorg dat ie genoeg ruwvoer heeft(kuil, hooi) en geef hem extra brok en vitamine preperaten(mocht dit nodig zijn)
Het land waar mijn veulen op staat staat nu voor 1/3 onderwater(hij heeft met 5 friese merrie's en 4 veulens totaal bijna 2 ha land tot zijn beschikking dus genoeg), dit is opzich wel erg poedersuiker maar mijn veulen vind het heerlijk(door de plassen galloperen en het water opstampen), hoop wel dat het snel veranderd want helemaal goed is het niet.

Maar goed, het is jou veulen en laat je niet wijs maken dat ie een deken op moet!! Als je er nu aan begint krijg je een paard met 0 weerstand die na maten die ouder wordt steeds meer deken nodig heeft om warm te blijven!!
Ik vind het trouwens ook absoluut geld over de balk smijten, je veulen heeft nu denk deken maat 145-155 nodig dadelijk in feb zal die op 165 zitten, je blijft dekens kopen!!