Hoefschoenen en het gebruik hiervan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Hoefschoenen en het gebruik hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:48

Ik heb mijn paard tot nu toe in de zomer op ijzers gehad, in de winter zonder. Maar afgelopen zomer heb ik met een paar ijzers de hele zomer gedaan, ze zijn alleen een keer verlegd. Nu lijkt het me dus wel wat om haar zonder ijzers te laten en de keren dat ik de weg op ga, hoefschoenen te gebruiken. Maar de hoefschoenen van Marquis hebben luchtkussentjes en hier moeten de hoeven geleidelijk aan wennen, ik kan hiermee dus niet zo nu en dan eens de weg op.

Zonder ijzers of schoenen is denk ik geen optie, omdat ze ook voor de kar loopt en haar hoeven snel slijten op de weg. Ik kan haar ook niet "afharden" omdat ik hiervoor niet regelmatig de weg op ga.

Wie heeft ervaring met hoefschoenen, de Easy boot spreekt me qua prijs wel aan, en deze hebben geen luchtkussentjes waar ze aan moet wennen. Maar ik weet niet hoe ze om een hoef zitten. Hoe zit het ijzer aan de voorkant, komt dit niet tegen de kroonrand etc.

Heeft iemand misschien een foto van een paard met hoefschoenen aan. Er zijn genoeg foto's van de hoefschoenen, maar niet als de hoef erin zit.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:54

aan Marquis schoenen moet de paarden wennen, je moet ze heel zorgvuldig inlopen, dus zo af en toe gebruiken, werkt niet. Ik heb er 4 liggen, maar heb ze al een jaar niet gebruikt, ik wacht liever tot de hoeven zo goed zijn dat hij zonder schoenen voor de wagen de weg op kan

Antheman

Re: Hoefschoenen en het gebruik hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:44

Afbeelding

Dit zijn Dallmers

www.dallmer.de

Net als Smurf gebruik ik ze ook niet meer,voeten zijn voldoende afgehard.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:09

Hoe hard ik ze af dan? Ik ga ongeveer 1x per week/2 weken de weg op.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:10

Moet ik ook nog bij zeggen dat ohz de bermen goed te berijden zijn, maar voor de kar moet ik over de weg, geen zand of bospaden in de buurt.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:28

geduld, heel erg veel geduld en een hele goede bekapper nemen, die 1 x per maand het werk laten doen en rustig afwachten. Ik ben nu een jaar met NB bezig, rijd al een half jaar helemaal niet meer en waarschijnlijk kan Morrie over een jaar weer voor de wagen, dan zullen de hoeven weer goed genoeg zijn. dan ben ik dus 2 jaar zoet geweest, de wrange prijs voor 1 jaar hoefijzers.....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:42

Als je wilt afharden:
Elke dag over het asfalt!!!!

Te beginnen met 5 minuten wandelen ,dan 10 en een keertje erop.

Na 1,5 jaar durfde ik blootvoets te mennen over asfalt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:48

Ik heb sinds een week easyboots. Ponto heeft ze alleen nog maar gepast en er nog niet mee gelopen, maar ik kan wel even een foto maken.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:57

ik heb marquis voor Ofke, al1 voor. Dat inlopen is binnen 2 weekjes wel gebeurd hoor, daarna heb je er superveel plezier van. De easyboots vind ik slecht, want die kerven zo'n rand in de hoeven van je paard. Uit de test van de BIT kwam Marquis als beste uit, dat is ook 1 van de redenen waarom we die hebben genomen. En smit, die man dat vind ik zo'n eikel, dus die wil ik helemaal niet. hij is als het ware gwn marquis aan het namaken, maar dan telkens met fouten erin

Bij google kun je trouwens gwn plaatjes vinden van paarden met verschillende hoefschoenen aan. ook van easyboots.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 07:26

Smurf, Haar hoeven zijn erg goed, ook als er geen ijzers onder zitten. Ze slijten alleen erg hard als ik over het asfalt loop. (of als in de zomer het weiland (kleigrond) kei-hard is)

Cookies, ik zou graag een foto zien

Toad, Ik rijd niet elke dag over asfalt en wil ook niet elke dag hoefschoenen gaan gebruiken, Marquis moeten ze aan wennen en heel regelmatig blijven dragen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:15

Afbeelding

Afbeelding

Hier heeft Ponto zijn easeboots aan. Gisteren heeft hij er voor het eerst een stukje mee gestapt. Hij loopt er zo mee weg. Ik heb ze voor Ponto gekocht omdat hij hoefbevangen is geweest en zere zolen heeft. Op het beton hij nu helemaal geen last van zijn voeten.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:40

Cookies, controleer je de kroonrand goed? Bij Merrit zaten ze nl precies zó en had hij dus beschadigde kroonranden. Ik heb dit opgelost door de wand een stukje in te korten.

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:46

Ik heb niet zon goede ervaring met hoefschoenen, ik zou ze nooit voor Sting kopen. Als Sting voor de kar zou lopen zou ik of blootvoets of met ijzers laten lopen.
Een haf op trektocht heeft het namelijk een keer giga zwaar gehad, toen de schoenen eraf waren liep hij weer 100 %.
Nee, ik vind het niks

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:29

Antheman schreef:
Cookies, controleer je de kroonrand goed? Bij Merrit zaten ze nl precies zó en had hij dus beschadigde kroonranden. Ik heb dit opgelost door de wand een stukje in te korten.

Nee ik zie (nog) niets op de kroonrand. Maar ik heb ook nog niet veel meegelopen. Ik zal het in elk geval in de gaten houden.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:01

zodra de hoeven van mijn merrie eindelijk een beetje rond zijn (waren veeeeeeeel ste lang gebroken gescheurd etc etc) gaat ze ook op hoefschoenen daar ze zer geveoelige zolen heeft en nee niet door ijzers

ze heeft nooit ijzers gehad slechts 7 jaar weide gang

mijn shet daar in tegen die staat voor de wagen

voor geen goud dat die schoenen krijgt ! als hij inene schrikt en stil staat glij je met ijzers nog iets door met schoenen is het naar mijn mening vragen om pees problemen

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:37

nou van flink uitglijden met ijzers (wat veel voorkomt) zie je ook aardig wat schade hoor.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:40

Bovendien maakt het heel erg uit wat het materiaal is. Rubber blokkert meer! Kunststof, zoals de Dallmers ,glijden door.