veulen naar de hoefsmid???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitaatje

veulen naar de hoefsmid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:50

Hallo

Ik heb sinds kort een Haflinger Hengst veulen.

Maar hij geeft nog steeds geen voetjes ik ben er telkens al mee bezig maar aangezien ik er maar 1keer in de week heenga omdat het best wel ver weg is kan ik hem dat dus niet goed leren.

Dus hij zou eerdags toch we naar de hoefsmid moeten maar als hij geen voetjes kan geven hoe gaat dat dan bij de hoefsmid.

Want zoals bijv als je veulen in een opfok bedrijf staat hoe gaat dat dan? want dan komt er ook niet elke dag iemand die even voetjes geven gaat oefenen?? en toch gaan die veulens dan ook om de 2maanden naar de hoefsmid.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dat dan gaat?

Alvast bedankt groetjes Nikita

Chivari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:08

Over het algemeen heeft de hoefsmid wel ervaring met veulens/jonge paarden dus ik zou de hoefsmid gewoon laten komen. En toch zelf zoveel mogelijk oefenen!

Robyn

Re: veulen naar de hoefsmid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:04

Een beetje goede hoefsmid kan daar prima mee omgaan.
Als ze eenmaal weten hoe ze een voetje moeten geven vergeten ze het nooit meer, dus in de opfok geeft dat geen problemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:26

Ik zou toch wel doorgaan met oefenen van voetjes geven, ik weet dat een hoefsmid niet zo blij is als een paard dit niet kan. Stel je voor dat hij er zo verschillende heeft, zit hij zo in de ziektewet met een kapotte rug.
Ik weet niet hoe je oefent, maar wij hebben onze veulens altijd in 2 dagen het voetjes geven geleerd. Wel 2 dagen achter elkaar, en niet wachten tot hij ze zelf geeft maar zelf oppakken. Als een veulen de voeten zelf een langere tijd omhoog kan houden (dus zonder te hangen) kun je de hoefsmid laten komen. En het is zo, als ie het eenmaal kan verleert ie het echt niet in de opfok. Onze veulens zijn het nooit verleerd!

Nikitaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:48

Okeey harstikke bedankt voor jullie reacties.. Ik denk dat er hier nu dus wel een slotje op kan:)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:52

leggen ze die niet op de rug? net als bij vervelende shets?

ik zou gewoon heel veel blijven oefenen.. en de hoefsmid heeft het vast weleens vaker meegemaakt hoor..
succes.. !!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:03

Chivari schreef:
Over het algemeen heeft de hoefsmid wel ervaring met veulens/jonge paarden dus ik zou de hoefsmid gewoon laten komen. En toch zelf zoveel mogelijk oefenen!

Prima ja, een hoefsmid (goede!) red zich er wel mee

coconut_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:09

Ik zou toch nog maar even goed oefenen voor er een hoefsmid komt, want die kan ook niet alles als het veulen nog erg moeilijk en onwennig is.
Het is een kwestie van tijd en oefenen en niet iets dat een hoefsmid wel even kan fiksen, bovendien is het wel handig als het veulen een goede herinnering aan de hoefsmid overhoudt.

Die van ons ging altijd proberen te liggen bij de voorhoeven en hard schudden en trappen met de achterhoeven.
We hebben een keer de achterhoeven laten zitten met bekappen doordat het echt niet ging.

Let erop dat je de hoefjes bij het uitkrabben zo dicht mogelijk bij de grond houdt. Het is denk ik wel zo handig als je met zn tweeen bent dat 1 het veulen vast kan houden. Je kan het beste eerst alleen het voetjes geven oefenen en daarna pas proberen uitkrabben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:19

rakkertje13 schreef:
Chivari schreef:

Prima ja, een hoefsmid (goede!) red zich er wel mee

Ja, en na verschillende van zulke beesten in de handen te hebben gehad vind je het zeker ook nog gek dat je hoefsmid niet kan komen omdat hij het in zijn rug of zo heeft. Of dat hij niet meer wil komen. Onze buurman is hoefsmid, totaal versleten door zijn beroep, maar probeert nog steeds zijn vak uit te oefenen. Ik weet dat hij helemaal niet blij is als mensen zulke beesten aanbieden, en het ergste is ook nog dat ze het de gewoonste zaak van de wereld vinden. Daar heeft ie dus gelijk in, bovenstaande opmerking zegt al weer genoeg. Hij pikt het 1 keer bij een klant, gebeurt het een 2de keer pakt hij zijn spullen weer in en vertrekt zonder iets te doen. En ik geef hem groot gelijk!