Iemand die al wat gevorderde pony's naar een nog hoger niveau kan brengen, is nog niet goed in het beleren van een jong paard. En dat geldt ook omgekeerd. Het zadelmak maken en beleren van een paard is een kunst, daar hoef je helemaal niet zo goed voor te kunnen rijden.
Een verkeerd ingereden paard, heeft voor de rest van zijn leven de verkeerde basis mee. En geloof me, iedereen maakt fouten bij het beleren van zijn eerste paard of doet dingen die hij de volgende keren beslist anders doet.
Ik heb op dit moment een 3,5 jarige merrie, die een drietal maanden professionele training heeft gehad en waar de basis al goed inzit. Ik rij zelf toch niet onverdienstelijk, maar toch is het vreselijk wennen om een jong paard verder op te pakken.
Een beetje egoisme komt hier natuurlijk van de kant van je instructrice ook bij kijken. Maar ik denk eerder dat zij jou rijkunsten het beste kan beoordelen, en al zij zegt dat je beter een ingereden paard kunt kopen, zou ik daar toch zeker naar gaan luisteren.