Help, nieuwe paard breekt stal af als andere paard weg is...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Help, nieuwe paard breekt stal af als andere paard weg is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:41

Vanaf zondagmiddag staat m'n nieuwe paard hier. Het is een nogal hete merrie met een behoorlijk eigen willetje. In het begin ging het niet zo best tussen haar en mijn ruin, maar vanaf gisteravond gaat het iets te goed. Op het moment dat ik mijn ruin ga rijden klimt ze zowat over de staldeur heen. Gister heb ik hem maar 5 minuten kunnen rijden, omdat het daarna voor haar te gevaarlijk werd. Vandaag eerst haar gereden zodat ze al wat moe was, en daarna op stal met de bovendeur dicht. Toen ik met mijn ruin de bak inliep begon ze al. Ze liep zich zo op te fokken dat ze binnen no time zeiknat was en ze kwam zelfs een keer of 4/5 omhoog in de stal. Ik zit een beetje met m'n handen in mijn haar. Op deze manier kan ik nooit lang m'n ruin rijden, terwijl die nu juist volop in training staat, maar ik wil ook voorkomen dat zij zich straks wat aandoet. Donderdag heb ik priveles, en dan ben ik weg met m'n ruin, zondag heb ik wedstrijd, dan ben ik ook een paar uur weg.. ik zie het nu al met angst en beven tegemoet. Hoe kan ik dit oplossen?

Ter informatie: Ze staat niet alleen als ik aan het rijden ben, mijn shetlandmerrie staat in de stal schuin naast haar/ voor haar, die kan ze dus zien/ruiken. Tevens hebben we geprobeerd haar hooi te geven, maar dit hielp niet.

wie komt met de ultieme tip?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:47

mijn paardje heeft dit ook, niet alleen wanneer een ander paard mee wordt genomen maar soms ook wanneer ik na het poetsen zelf de stal uit ga. Hij staat dan recht overeind in de stal, er is al een lamp naar beneden gekomen en hij heeft verschillende piepschuimplaten met zijn hoofd doormidden gestoten. Het gaat wel steeds beter, ik negeer het en ga pas terug op het moment dat hij met 4 benen op de grond staat. Hij doet dit sinds hij samen stond met een merrie (ipv allemaal ruinen en hengsten daarvoor).

santos

Re: Help, nieuwe paard breekt stal af als andere paard weg i

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:12

Wij hebben 2 paarden thuis, die dezelfde verschijnselen vertonen. Gewoon bovendeur dicht en weggaan. Nu na 2 jaar is het achterblijvende paard niet meer nat en redelijk rustig. Ze konden en kunnen bij ons niets vernielen, gelukkig. De stal is vrij hoog. We hebben eenmaal gehad dat mijn ruin op straat liep, doordat hij zo tegen de onderdeur had staan bonken, dat de grendel was opengeschoven. Dus sindsdien bovendeur dicht. Wij zagen het resultaat na ong. 1,5 jaar. De achterblijver werd iets rustiger. Uit voorzorg, hebben we wel altijd de bovendeur dicht en nog steeds.

succes ( p.s het is in het begin wel eens voorgekomen, dat we 3 kwart dag weg waren met de tuiger, de achterblijver had dan heel zijn stal omgeploegd en er kwam flink wat ammoniak vrij. Met zijn dichte bovendeur, had ie het aardig benauwd, op die momenten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 06:51

de shetlander is een merrie, die interresseerd haar waarschijnlijk niet, denk misschien ook dat ze op dit moment hengstig kan zijn en daardoor overdreven reageerd?

je ziet dat namelijk wel vaker bij merries alas ze verhuizen naar een andere stal en bij een ruin komen te staan dat ze dan eerst wat hengstig worden..

ga er mee bezig dat het dier leert om alleen te staan, neem het andere paard mee, een minuutje en zet het terug, maak de tijd van alleen staan steeds langer.
heb je niet een paddock of iets dat ze daar ik kan samen met je shetlander?

niet gaan troosten of boos worden op het andere paard, het dier kan er immers niks aan doen...

Chivari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 06:59

Ik heb ook een paard gehad die dit deed. Ik ben geen voorstander van het bovenluik dicht doen dat maakt de paniek alleen maar groter.
Mijn vorige paard zette ik op die momenten op de paddock of in de wei. Dan kon hij daar wat stoom afblazen en daarna hield hij zichzelf wel bezig.
Misschien kun je ze samen met de shet buiten zetten of eventueel de shet in de stal van dat andere paard?

tjielp17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:19

mijn paard heeft dit ook gedaan na een week was het over gewoon volhouden dan komen ze er op een gegeven moment zelf achter dat ze zich niet druk hoeven te maken.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:45

Ha, nog een met zo'n pittige merrie.. nou die van mij doet het ook.. ze heeft het 2 jaar heel erg gedaan van haar 3de tot haar 5de en nu sinds een jaar doet ze het minder. Ik hoop dat het echt minder tot over gaat... Heel heel veel succes!!!

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:32

Ik heb het met een hengstje gehad. Die kwam uit de opfok en had dus nog nooit alleen in een boks gestaan. Dus toen hij op stal stond en wij gingen met de ruin rijden, brak hij de boel af en hing met z'n benen tussen de trailie's. Wij hebben dit opgelost door bij hem in de stal te gaan staan als de anderen gingen rijden en met hem rondjes in de stal lopen (wij hebben vrij ruime boksen) en wat hooi geven. Dat was in het begin. Later bleef iemand gewoon voor de stal staan en nog weer later gewoon rustig weglopen en doen alsof het heel normaal is dat hij alleen staat. Dit gedrag werd steeds minder en na ruim een half jaar was het over.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:39

Volgens mij kun je er weinig aan doen.
Vooral juist blijven rijden op dat andere paard, wie weet zelfs extra vaak uit de box halen.
Die merrie zal er toch aan moeten wennen dat ze alleen staat zo af en toe. (al kan dit lang duren)
Misschien dat het probleem op dit moment verergerd wordt door de mogelijkheid dat ze hengstig is?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:12

Ik weet niet of ze hengstig is, volgens mij niet, maargoed, ik weet natuurlijk niet precies hoe zij zich gedraagd met hengstig zijn.

Ik kan ze wel in een paddock zetten, dan kan ze, wanneer ik in de bak rij, 2 kanten de bak inkijken, dus dan ziet ze hem wel lopen. Maar wanneer ik op wedstrijd ben gaat dit natuurlijk niet op.

Ik ga nu proberen om haar in de paddock te zetten met de shetlandmerrie ernaast, kijken hoe dit gaat.

Zoals ik het nu lees moet ik dus erg veel geduld hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:23

Wel op stal zetten zodat ze zich niet kan beschadigen en toch wat hooi geven. Gewoon gaan rijden, ze moet nog wennen aan al het nieuwe en de ruin is haar rots in de branding, die moet haar beschermen tegen al het enge in de nieuwe omgeving. Gaat vanzelf over.

Wel heb je nu een paard dat erg afhankelijk is van haar maat en dat blijft. Als mijn ruin bij een merrie komt te staan, breekt hij de hele wei af om bij die merrie in de buurt te blijven, hij moet ook als eerste op stal als de merrie bij hem weg wordt gehaald. De merrie echter is rustiger maar wordt ook gek als de ruin weg wordt gehaald. Dus op stal is de enige remedie en eventueel daarna weer samen op de wei.

Mijn ruin had trouwens in het begin ook dat hij gillend, steigerend en wit van het schuim op stal stond. Duurde 2 weken en daarna is hij een en al oor tot hij haar weer kan zien, maar gelukkig rustig.

Dus er komt verbetering. Even rustig afwachten. Niet gaan kijken, gewoon je eigen dingen doen, dat ritme gaat ze herkennen en maakt haar ook rustiger in de loop der dagen, ze gaat weten dat hij weer terug komt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:27

Ja, dat vind ik dus belangrijk. Ik hoop inderdaad dat zij op den duur in de gaten krijgt dat hij toch wel terug komt. Mijn ruin is een goedzak en andersom interesseerd het hem dus helemaal niks. hij vind haar wel leuk, maar geen drukte, ze kotm wel terug. De merrie komt van een grotere stal af, met meerdere paarden, en staat nu dus ineens met 1 paard en een pony. Ik zit nu te twijfelen wat ik moet doen. Als ik b.v. naar les toe ga ( 2 uur weg) moet ik haar dan juist wél of juist niet buiten zetten? In de stal komt ze steeds ophoog en ik ben bang dat ze een keer over het tussenschot heenkomt. Maar buiten is het nu nat = glad en dan kan ze veel verder rennen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:30

Maar op zich kan het buiten ernstiger mis gaan dan binnen, lijkt me.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:31

Ik heb in de paddock een hoog hek eromheen staan (1.30m hoog) en voor de rest bomen, maar het is natuurlijk een heel klein stukje waar ze kan lopen, dus als ze gaat rennen etc is de kans op blessures ook nog eens aanwezig ben ik bang.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:43

#Ymke# ik ken dit heb dit ook gehad met de paarden
wat wij wel is deden als ik ging rijden met de ruin zetten ik de merrie in de stal van de ruin en dan was ze rustig heel vreemd maar het werkte wel

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:01

Probeer eens wat rescue te geven voordat je weggaat met je ruin.Meerdere malen in het begin, misschien iemand bij de stal zetten die het tussentijds nog geeft zodat ze wat sneller kalmeerd.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:15

ik ken dit ook. in het begin toen mijn pony jong was kon je haar gewoon rustig buiten zetten. todat haar moeder wegging en in een andere wei ging met een andere kleinere pony. toen die kleinere pony een x weg ging was mijne helemaal gek.
en is toen keihard gaan rennen en toet net voor het draad uitgegleden en toen door het draad heen gegaan. en daar kwam mevrouw aan galoperen over het pad naar beneden.
ik had echt geluk. want ik ging nog ff beneden by de pony van mijn susje kijken wat ze ging doen enzo. dus zag ik dat ze door het draad heen kwam dus er maar snel naartoe gegaan. en toen stond ze bij iemand in de achtertuin. sindsdien wil ze niet meer alleen zijn.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:38

Wat ik me afvraag als jij je paard weer terug zet is ze dan meteen weer rustig?
Mij lijkt het namelijk dat je haar gedrag gaat voeden door je paard weer terug te zetten zodra ze kabaal gaat maken ze krijgt haar zin.
Dit werkt het zelfde als met kinderen zodra ze doorhebben dat kabaal maken geen zin heeft stoppen ze er ook mee.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:41

hmm..ik heb geen merrie maar een ruin met hetzelfde probleem...nou ja probleem..
als ik hem in een andere stal zet klimt hij zijn box uit, maar als hij in zijn eigen stal staat is er niks aan de hand...heel vreemd..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 15:10

Ze is inderdaad rustig op het moment dat mijn ruin weer terugkomt in het zicht.
Omdat ik nog nooit met zo'n paard (als eigen paard) te maken heb gehad weet ik dus ook niet wat ik ermee moet doen. op het moment dat zij dusdanig raar doet dat het gevaarlijk word kom ik idd terug met m'n ruin. Omdat zij tussendoor van zichzelf al erg gestressed en opgefokt is (bloedtype paard) ga ik haar nu een tijdje op advies NervControl voeren. zowieso de eerst tijd, tot ze zich echt gaat aanpassen.
Vanavond ga ik proberen om ze in de paddock te zetten als ik aan het rijden ben.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:58

Niemand verder een tip?

Ik geef haar nu NervControl van pavo erbij. Daarnaast heeft ze vanavond naast de bak bestaan (met een hooooggeee heg ertussen) ze kwam meteen naar het hekje gescheurd, maar toen ze doorhad dat mijn ruin achter de heg liep, was het helemaal goed....
dit werkt dus alleen niet als ik naar les of wedstrijd moet...

Chivari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:38

Staan ze voor de rest altijd samen buiten(merrie en ruin)?
Ik zou ze dan voortaan altijd met de shet samen zetten. Zodat ze meer aan de shet gaat 'hangen' i.p.v. aan de ruin. Als ze in de shet een vast maatje ziet, zal ze waarschijnlijk er minder moeite mee hebben als de ruin weggaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:48

Ik zou haar niet in de paddock zetten. Met dergelijk gedrag gaan ze ontzettend jagen en dan kan ze haar eigen benen kapot schoppen, door de omheining knallen, uitgeleiden. Op die momenten kijken ze niet waar ze lopen, volledige paniek.

Je moet echt ongeveer 2 weken afwachten en haar gewoon op stal zetten. Desnoods de deur dicht of barricaderen zodat ze niet over de bovendeur kan komen. Ze zal waarschijnlijk heel neidig zijn dat je haar alleen hebt gezet en haar enige maat hebt weggehaald.

Paarden geven zich altijd over aan situaties, dus aan deze zal ze zich ook gewonnen gaan geven en dan ervaart ze wel dat het niet erg is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:30

Ja, daar ben ik bang voor, voor blessure's. Op stal komt ze omhoog en draait ze continu door haar stal heen, dit lijkt me ook niet echt bevoordelijk.?

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:39