Hoe hoefsmid in opfok?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Hoe hoefsmid in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:16

In november komt mijn hoefsmid mijn volwassen paarden bekappen en/of beslaan, maar ik wil graag dat hij mijn veulen ook even weer doet.
De 'hoefverzorger' die bij de kuddegenootjes van mijn veulen komt, heb ik niet zo'n hoge pet van op dus ik wil graag mijn eigen smid erbij.

Maar hoe doe ik dat? Het veulen uit de kudde halen en aan de andere kant van het hek bekappen?
Of tussen de (momenteel zes) andere erg nieuwsgierige en niet altijd even vriendelijke veulens in bekappen? Dat lijkt me niet echt handig.

Haar naar huis halen om te bekappen (vijf minuutjes lopen) lijkt me voor haar rust, de rust van de kudde en de rust van haar mams niet echt bevorderlijk.
Ik denk dat ik voor de eerste optie ga, buiten het weiland maar wel bij de kudde in de buurt. Wat is jullie mening?

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:39

Hé Kitty, ik zou April gewoon even naar de andere kant van het hek halen. Naar de stal lopen lijkt me niet handig, dan zal ze vast heel onrustig zijn met bekappen. En in de wei is ook geen succes met 6 bijtende en trappende fjordjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:16

Ik zet mijn hoefsmid niet in de opfok

Barvrouwke

Re: Hoe hoefsmid in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:19

Ik zal ook voor de eerste optie gaan. Zo deden ze het bij ons op de stoeterij ook altijd.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:01

gewoon even uit de groep weg halen en voor de stal bekappen.
zo heb je het minst last van ongelukken en ze kunnen elkaar toch zien en als het een goede hoefsmid is is het bekappen in 2 minuten gedaan

Cowgirl

Re: Hoe hoefsmid in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:02

Die 5 minuten lopen kan best hoor.

Toen mijn paarden(volwassen) nog in het natuurgebied liepen belde ik ook altijd een smid.
Dan was het vaak wel 3 kwartier lopen voor ik met de paarden bij het hek kwam.

De eerste 2 keren waren alle paarden wel onrustig en liepen ze mee(leuk hoor 50 van die beesten ) en daarna was er niks meer aan de hand en bleef de groep gewoon wachten.

Tis daarnaast ook een goede opvoeding.