Trailer - tweepaards

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Trailer - tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:06

Wellicht een hele stomme vraag maar bestaan er tweepaardstrailers die qua totaal gewicht onder de 2000 kg blijven?

Zo ja welke?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:09

ik heb een atec technoline de luxe 2-paards trailer.
Hij weegt zelf 740 kilo en mag 2000 kilo zijn totaal.
Dit betekent dat je 1260 kg over houdt voor de paarden dus dat zijn 2 paarden van 630 kilo. Moet toch voldoende zijn ???

Let op: bij controles wegen ze alles...ook zadels, hoofdstellen, dekens, troep in de auto etc etc etc... dat komt er nog bij.

Ipsilonka

Re: Trailer - tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:11

Tuurlijk zijn die er..... Alleen waarom wil je dat? En hoeveel laadvermogen heb je nodig? Als je niet al te veel laadvermogen nodig hebt dan kun je de trailer op papier terug laten keuren. Bijv. mijn trailer weegt 700kg nu heeft ie een laadvermogen van 2000kg. Bij de rdw kan ik hem zo (kost €57) laten terug zetten naar bij wijze van spreke 1700kg. Maar dan mag ik er dus maar 1000 in laden.

Het hangt dus van een aantal factoren af Als je 2 grote KWPN-ers er in wil vervoeren wordt het lastig denk ik..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:02

Ja ik moet er idd twee KWPN-ers in kunnen zetten, wisselende paarden, dus uitgaande van gewoon grote.
Mocht het niet mogelijk zijn wil ik nl. mijn C-rijbewijs halen en een vrachtwagen kopen, kan ik er ook gelijk vier meenemen ofzo, maar tweepaaardstrailer is toch wat makkelijker.

ElCamino, bedankt, ik zal op internet alvast eens kijken naar die Atec.

Meer tips zijn welkom!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:07

Ik heb een Hotra Jumper, 2-paards.
Eigen gewicht: 620 kg
Laadvermogen: 1380 kg
Maximum Massa Voertuig: 2000 kg

Per Paard dus 690 kg

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:24

Oh, dat is goed, is hij dan teruggekeurd? Ik had al op de site van Hotra gekeken omdat ik begreep dat deze trailers vrij licht waren maar ze stonden allemaal rond de 2500 kg?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 00:55

Nee mijne is niet teruggekeurd, gewoon origineel zoals hij bij aankoop in eind 2004 was.

Afbeelding

Hotra Jumper 2 paards

panieksluiting
verlaagd chassis
2 gasveren aan achterklep
polyester kap+voorfront
zwaar, opklapbaar neuswiel
geïntegreerde uitzetramen met tralies
binnenverlichting
2x vastbindring (binnenzijde)
gietrubber op bodem
granulaatmat op klep
tussenschot doorzichtig PVC
contourverlichting (achter/boven)
opstap aan achterklep
rollo achterzeiltje
handgreep op voorzijde
borstboom/bilstang bekleed
rubber prof profiel

Technische gegevens
Totaal laadvermogen 2000 Kg
Ledig gewicht trailer 620 Kg
Binnenmaten in cm 315 x 162 x 228
Totale hoogte in cm 276

Hieronder 2 links:

Hotra Jumper 2-paards (hout uitvoering)
http://konag.nl/KonagStorePHPStart/verk ... p?w=2&p=35

Hotra Jumper 2-paards (polyester uitvoering)
http://konag.nl/KonagStorePHPStart/verk ... p?w=2&p=36

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 07:21

dank je wel! mooie trailer om te zien

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:41

Ik heb een trailer van Sluis, ook 2000 kg. De trailer zelf weegt 630 kilo dacht ik, meer als genoeg over dus voor 2 grote kwpn-ers.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:06

Graag gedaan, hoop dat je wat met de info kunt.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:52

Urielle schreef:
Ja ik moet er idd twee KWPN-ers in kunnen zetten, wisselende paarden, dus uitgaande van gewoon grote.
Mocht het niet mogelijk zijn wil ik nl. mijn C-rijbewijs halen en een vrachtwagen kopen, kan ik er ook gelijk vier meenemen ofzo, maar tweepaaardstrailer is toch wat makkelijker.

ElCamino, bedankt, ik zal op internet alvast eens kijken naar die Atec.

Meer tips zijn welkom!

Gewoon je C-rijbewijs halen, vergeet dat trailerverhaal gewoon. Een vrachtwagen is goedkoper en comfortabeler dan een trailer-met-trekauto, zowel voor jou als chauffeur als voor de paarden. Ik heb al 15 jaar een vrachtwagen en ik wil niet anders meer.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:58

Nee, er bestaan geen 2-paardstrailers die af-fabriek een MTM hebben van minder dan 2000 kg. Terugkeuren heeft alleen zin als je dat naar onder de 1500 kg doet, anders mag je hem nóg niet met een B rijbewijs trekken (ivm met minimaal leeggewicht auto gelijk aan MTM trailer, en max laadvermogen auto en treingewicht van max 3500 kg). Maw, dan kan je net zo goed een 1,5 paards kopen.

Haal dus je E, dan hoef je geen trailers terug te laten keuren.

Terugkeuren omdat je geen 2 ton mag trekken met je auto hoeft óók niet als je je E hebt. Dan gaat het nl om actueel gewicht achter je auto, en als dat maar gelijk is aan wat je auto mag trekken is het goed.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 14:41

@ Ibbel, het gaat idd in eerste instantie om welk rijbewijs ik bij ga halen: BE of C. Maar ik mag met mijn auto maar 2000 kilo trekken (hoewel we nog bij de verzekering na moeten vragen of we dan ook verzekerd zijn want dat schijnt weer af te wijken van de gewone wettelijke regelingen... zucht). Maar ik zit dan dus toch aan die 2000 kilo vast.
Met anderhalf paards rij ik al, gewoon met B-rijbewijs, maar ik heb verschillende paarden te rijden en het zou fijn zijn om volgend jaar in elk geval twee paarden tegelijk mee te kunnen nemen, anders ben ik straks elk weekend weg met wisselende paarden.

@ Ikke: ja de keuze is nog niet helemaal gemaakt, hangt ook af van wat de verzekering zegt. Een trekauto heb ik al, het zou alleen om de trailer gaan en een losse trailer is dan wel weer goedkoper dan een vrachtwagen. Ik heb wel een 2-paards vrachtwagen gehad en dat reed idd heerlijk. Vrachtwagen is voor zover ik nu heb gezien toch wel prijzig, zelfs tweedehands en bij het rijbewijs komt ook weer wat meer kijken dan bij het BE-rijbewijs. Voordeel is weer dat ik dan meer paarden mee kan nemen en evt. tegen betaling andere mensen mee kan laten rijden...

Tja, ik ben er voorlopig nog niet uit!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:27

Dan begrijp ik je vraag toch niet. Je oorspronkelijk vraag is: zijn er 2-paards trailers die onder een MTM van 2000 kg zitten. Die zijn er niet, standaard af-fabriek.
Nu schrijf je: ik heb een auto die maar 2000 kg mag trekken. Wil je nou een trailer die meer of minder dan 2 ton kan hebben?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:33

Urielle schreef:
@ Ikke: ja de keuze is nog niet helemaal gemaakt, hangt ook af van wat de verzekering zegt. Een trekauto heb ik al, het zou alleen om de trailer gaan en een losse trailer is dan wel weer goedkoper dan een vrachtwagen. Ik heb wel een 2-paards vrachtwagen gehad en dat reed idd heerlijk. Vrachtwagen is voor zover ik nu heb gezien toch wel prijzig, zelfs tweedehands en bij het rijbewijs komt ook weer wat meer kijken dan bij het BE-rijbewijs. Voordeel is weer dat ik dan meer paarden mee kan nemen en evt. tegen betaling andere mensen mee kan laten rijden...

Tja, ik ben er voorlopig nog niet uit!

Een vrachtwagen kost je 61 euro per drie maanden wegenbelasting, de verzekering ligt bij privégebruik op ongeveer hetzelfde niveau als een flinke personenauto. Het C-rijbewijs is relatief simpel te halen, er wordt niet zo op alle slakken zout gelegd; het is aftrekbaar van de belasting (beroepsopleiding) en vrachtwagens kosten ook niet de hoofdprijs. Voor 10.000 - 12.000 euro heb je een nette wagen uit midden '90, met een 300 - 500k op de klok. Ombouw kost je rond de 2000 - 4000 euro, inkl vet. keuring.
Daarnaast levert zoeken op I-net je soms leuke wagens op, kant-en-klaar voor nauwelijks meer geld. Verwacht geen bling-bling gespoten supertruck, maar gewoon een goede, nette wagen, geschikt voor het werk.