Trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maarloesx

Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:15

Vandaag wou ik naar het oefenparcour, had alles klaar gelegd trailer stond klaar. Hup andere pony dr in die mee ging liep er zoo in. Toen moest mijn pony er in liep er heel makkelijk op. Die stang achter kont dicht gedaan. Toen wouden we de klap dicht doen en toen raakte mijn pony helemaal in paniek. Ze ging met de kont onder de stang achter die viel er uit dus had ze niks meer achter de kont toen ging ze hangen aan het touw en toen knapte het touw, toen hebben we het nog een keer geprobeert maar toen was het weer het zelfde verhaal dus zijn we maar met alleen die andere pony gegaan. ..

Wie weet een manier om haar toch in de trailer te krijgen en dan dat ze ook blijft staan?

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:38

mmm vreemd verhaal, zat de stang wel vast dan??? Maar goed... het is oefenen... je pony heeft dus een angst voor de trailer...

Vaak erin zetten (zonder de stang en klep dicht te doen), vervolgens paar x oefenen met stang erachter (gewoon ff laten staan en uitbouwen tot een kwartier ofzo) vervolgens oefenen met stang en klep dicht.. niet meteen gaan rijden... ook een paar x oefenen...

Hopen dat t lukt!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:44

had je je stang niet vastgezet met veiligheidsvergrendeling?

maarloesx

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:54

ok bedankt voor de reactie iemand nog meer ideën?

Nee want de veiligheidsvergrendeling is een heel gepruts om zo'n haakje door een piep klein gaatje te krijgenm, en mijn pony trapt ook dus hebben we dat maar niet gedaan..

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:56

Ik weet niet zeker of ik je verhaal goed begrijp maar misschien helpt dit:

Als ik het goed begrijp heb je twee pony's. Zet de pony die wel durft eerst in de trailer. Dan de pony met angst. Stang erachter en de klep dicht. Gewoon even laten staan. (Wat Bergkraai hierboven zegt) Misschien dat dit helpt. Op deze manier heeft hij steun aan de andere pony.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:05

Een ongelukje is snel gebeurt in de trailer en ik vind niuet dat mensen hier moeten gaan orakelen wat er wel of niet fout gedaan is. Het is nu eenmaal gebeurt en er is wat werk nodig om het goed te krijgen.

Zelf heb ik veel ervaring met lastige, bange, jonge dieren in trailers zetten en wat ik een goede methode vindt is die van Emiel Voest.
Iedereen mag daar een eigen mening over hebben maar het werkt bij ons super.

Het is te lang om hier uit te leggen maar als je me je mailadres geeft zal ik je helpen wanneer deze manier niet lukt

In het kort komt het erop neer dat je het paard voor de trailer zet en druk op het touw zet. Zodra het paard iets naar voren komt loslaten en even wachten, dan opnieuw. Gaat het dier naar achter en je bent te laat met terugsturen dan gewoon druk blijve houden tot het vanzelf stopt (ook al is het 200 meter van de auto). Als ze stopt meteen loslaten en dan weer opnieuw beginnen.
De truc is om te voelen wanneer er weerstand komt...voordat het dier achteruit gaat met laden stuur je haar ZELF achteruit bij de trailer vandaan. Of ze er nu in staat of niet. Dan weer opnieuw. Let op: ben je te laat en gaat ze al achteruit dan druk houden totdat ze stilstaat.

De 1e keer hoeeven ze heus niet meteen erin... op de klep stilstaan is genoeg, dag erop wat verder en erin, dag erop de stang dicht met klep....dan even laten staan....dan stukje rijden etc.
Zo moet het lukken.

Succes ermee...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:15

Emiel zn methode heeft wel erg veel weg van Parelli....

vertel mij nou eens wat je moet doen als het paard niet stopt met achteruit lopen en heel veel druk zet op je touw? Hoe lost Emiel dat op? Kan nl hele gevaarlijke situaties opleveren.

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:42

okee ik zal kijken of het lukt als het niet lukt dan stuur ik je wel een pbtje met mijn email..

Alvast bedankt iedereen..

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:31

Eén aanvullende advies: wat je ook doet, zet die stang vast, ook al is het een gepiel van een haakje door een klein gaatje. Als je pony al rijdende achteruit gaat en die stang op z'n hakken krijgt is de ramp niet te overzien.

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:49

Het probleem is nog steeds niet opgelost

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:52

Is dit niet een beetje oud topic?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:13

Mijn KWPN-er was ook bang voor de trailer. Ik heb een spelletje met hem gedaan.

Het volgende heb ik uit een oude post van mij overgenomen:

Ik ben zo blij.....

De afgelopen keren wilde Witte met geen mogelijkheid te trailer op. Pas na zo'n 40 minuten, een hoop getrek en gedruw en gestress later stond die erop... om er vervolgens na de rit weer heel hard af te rennen... geen pretje voor hem, en voor ons dus....

Omdat ie morgen weer mee gaat op de trailer, zijn we gisteren weer begonnen met oefenen. Hetzelfde verhaal als altijd. Dat moest dus anders... Met Monty Roberts in het achterhoofd, hebben we een spelletje bedacht waardoor Wit het liefst IN de trailer stond...

Het heet: Brokjes in de trailer.... Omdat meneer in eerste instantie na lang aandringen niet verder wilde als 2 benen op de laadklep, heb ik de hulptroep ingeroepen. Orlanda.... ze heeft zichzelf wederom bewezen. Omdat Orlanda wel snel doorheeft wat ik van haar wil, heb ik haar eerst op de trailer gezet, en haar daar wat brokjes gegeven, haar weer van de trailer afgestuurd, en terwijl Wit stond te kijken (JALOERS!!!) haar de hele tijd de trailer oplokken met brokjes. Na 3 keer liep ze zelf de trailer op, en op commando ging ze er weer rustig af. Om er op commando weer op te lopen.

Vriend lief hield Witte de hele tijd vast, die natuurlijk stik jaloers was op het feit dat Orlanda alle brokjes kreeg...
Wit was dus aan de beurt. Na de eerste 2 benen kreeg hij 1 brokje, en hebben we hem meteen weer van de trailer afgestuurd. Hij snapte er niks van... De 2e keer (met 4 benen op de laadklep) kreeg hij weer een brokje, om weer van de trailer afgestuurd te worden.... de 3e keer ging het helemaal zonder aarzelen, hij zal en moest de brokjes krijgen! (Orlanda riepen we tussendoor de hele tijd de trailer op, zodat Wit zag dat er echt iets te halen viel.) Na de 4e keer ging ie helemaal op de trailer staan, dus met de kont binnen en niet meer op de laadklep.

Vanmorgen heb ik het spelletje herhaalt. Na de eerste keer weigeren, heb ik het weer met Orlanda voorgedaan (die is niet zo vergeetachtig) en ging het de 2e keer goed. Ik heb hem vanochtend 8 keer achter elkaar op de trailer gezet, en hem er weer afgehaald. Hij vondt het zowaar leuk worden! Vanavond nog een keertje oefenen in het donker, en dan is er er morgen denk ik wel klaar voor!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:20

Oud topic, ik tem even.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:28

oud topic. Aangezien de toevoeging ook al uit een ander topic komt, gaat deze op slot.