verkoop en contract en twijfel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

neres

verkoop en contract en twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 10:01

Hallo bokt,

Ik wil even jullie mening over deze situatie,
Ik heb mijn paardjes te koop staan, een haflinger en een welshje.
Mijn verzorgster is de eerste die ze mag kopen als ze wil.

Omdat het heel onverwacht was heb ik gezegd, dat ze het in termijnen mag afbetalen. 1500 euro voor twee paarden en het termijn is 6 maanden.

dus 250 euro per maand, maar ze mag het bedrag zelf bepalen.

Ze mocht op 1 voorwaarde de paarden kopen als ze het echt kon betalen en als ze niet na een half jaar weer verkocht zouden worden. ( natuurlijk kan je dat nooit zeggen van tevoren maar ik verwacht wel als je eraan begint dat je erover na hebt gedacht.)

Ik heb een contract opgesteld dat ze ze samen mag kopen voor 1500 euro verder niets vermeld over aparte koop.

Verder Leek alles oke en geregeld

Todat ik vanalles hoorde van andere meisjes, heb ik haar gebelt.
Nu belde ik haar gister en zei ze dat de koelkast stuk was dus dat ze geld moest lenen bij haar schoonmoeder en het de vraag was of het zou lukken. Dus kon ze spirit misschien niet kopen.

Nu komt bij mij de vraag wat als ze volgende maand ziek worden hoe ga je dat dan doen? als je nu al geen 250 euro per maand kan aflossen?

Ook krijg ik steeds te horen van jongere meisjes dat hun spirit gaan kopen en dat de verzorgster mee is geweest om te vragen of een kennis het wil gaan betalen.

Ik krijg zo ontzettend mijn twijfels,
Er is nog niets getekend, er is alleen gezegd als ik denk dat ze ze kan kopen mag ze ze kopen. En het contract is voor twee paarden en niet voor 1 paard.

Kijk ik heb gezegd dat ze misschien beter 1 paard kan kopen maar ze wilde ze bij elkaar houden. Ook heb ik verteld hoeveel het kost en wat de risico's zijn. En toen kon ze het allemaal wel rond krijgen. Maar nu zit ik met een hele boel twijfels of ze het uberhaupt wel kan? Ik wil dat ze goed terecht komen bij iemand waar ze kunnen blijven ook als er tegenvallers zijn!!

Wat voor gevoel hebben jullie bij het lezen van dit stukje?
Wat zouden jullie doen?

cissy

Re: verkoop en contract en twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:08

alles lekker terugdraaien en aan iemand verkopen waarvan je zeker weet dat die het financieel kan behappen. Misschien sneu nu voor je verzorgster maar je geeft zelf al aan dat je denkt dat ze ze weer gaat verkopen. Nu is het de koelkast, straks is het de wasmachine of wat anders, je weet zelf ook wat paarden kunnen kosten.
Doe wat je verstand zegt en als ze nu de termijnen al niet kan betalen hoe weet je dan zeker dat je alle termijnen op tijd binnen krijgt?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 10:10

cissy schreef:
alles lekker terugdraaien en aan iemand verkopen waarvan je zeker weet dat die het financieel kan behappen. Misschien sneu nu voor je verzorgster maar je geeft zelf al aan dat je denkt dat ze ze weer gaat verkopen. Nu is het de koelkast, straks is het de wasmachine of wat anders, je weet zelf ook wat paarden kunnen kosten.
Doe wat je verstand zegt en als ze nu de termijnen al niet kan betalen hoe weet je dan zeker dat je alle termijnen op tijd binnen krijgt?

Nou in het contract staat wel dat als ze ze niet binnen een half jaar kan afbetalen ik het recht heb om ze terug et nemen en het betaalde bedrag terug te storten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:14

Als ik t zo lees zou ik er niet aan beginnen. Als ze nu al moeite heeft met geld. Hoe wil ze dan EN de paarden afbetalen, EN de volledige verzorging (financieel) op zich gaan nemen. Zal als ik jou was op zoek gaan naar een ander heel goed baasje. Tuurlijk weet je van te voren nooit hoe iemands situatie gaat worden, maar als het vanaf het begin al zo gaat, trek ik mijn twijfels. Succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:39

als jij denkt dat je ze na dat halfjaar weer thuis kwijt kan (heb je genoeg stalling?) moet je dat doen, maar dan kan je weer opnieuw beginnen met ze te gaan verkopen....

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:56

Niet doen! Hoe oud is dit meisje en heeft ze wel stalling voor de paarden straks? (dat kost ook veel geld!) Wat ik ook vreemd vind is dat ze gelijk 2 paarden koopt, ik neem aan dat ze nog nooit eerder een paard heeft gehad.
Dat meisje heeft nu al problemen met geld - dus niet doen!
Paarden kosten nu eenmaal veel en als je dat niet op kunt brengen moet je er niet aan beginnen!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 11:27

ArabStables schreef:
Niet doen! Hoe oud is dit meisje en heeft ze wel stalling voor de paarden straks? (dat kost ook veel geld!) Wat ik ook vreemd vind is dat ze gelijk 2 paarden koopt, ik neem aan dat ze nog nooit eerder een paard heeft gehad.
Dat meisje heeft nu al problemen met geld - dus niet doen!
Paarden kosten nu eenmaal veel en als je dat niet op kunt brengen moet je er niet aan beginnen!

ze is 26, ze heeft stalling gevonden voor 190 euro pm voor twee paarden.
Ze heeft idd nog nooit eerder paarden gehad.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:53

En kan ze het ook behappen als die stalling wegvalt? Dan betaalt ze waarschijnlijk wel het dubbele bij een nieuwe stal.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:12

als je nog nooit een eigen paard heb gehad, is het erg moeilijk om je voor te bereiden op de kosten en de verantwoordelijkheden daarvan.... En al helemaal als je een paard op afbetaling koopt en al helemaal als je er 2 in één keer neemt.
ziekte van een paard kun je helaas ook niet plannen....

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:28

Tja, je weet zelf dat je een tegenvaller kan hebben en om deze reden je paarden te verkopen. Ik zou het niet doen, zéker niet aan dit meisje. Maar aan WIE je ze ook verkoopt, je weet niet zeker dat ze niet binnen notime verkocht worden. Plus dat je erg weinig vraagt en het dus ook aantrekkelijk is om door te verkopen.

Daarbij: is je contract opgesteld door een notaris? Zo nee, dan heb je nog niets in handen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:40

Als dit meisje geld moet lenen omdat haar koelkast stuk is, heeft ze blijkbaar geen enkele financiele reserve.

Straks als de paarden van haar zijn zal ze de stalkosten van 190 euro per maand moeten gaan betalen. Als ze nu niet in staat is geweest om een financiële reserve op te bouwen. Is ze ook niet in staat om straks 190 euro per maand extra te moeten uitgeven aan stalkosten.

Ze zal dus drastisch moeten gaan bezuinigen om de stalkosten te kunnen betalen + de eerste maanden de extra 250 voor jou.
Om nog maar te zwijgen over de extra kosten als er wat met één van de paarden gebeurd.

Denk dat als ze voor een koelkast moet gaan lenen dat ze dan ook geen geld genoeg heeft voor een paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:14

ik vind niet dat je hier kunt oordelen over iemand anders zijn finaciele kosten.
Ik snap dat je conclusies gaat trekken maar jij weet niet hoeveel ze verdient, jij weet niet wat ze op haar bankrekening heeft staan ect ect.
Ik vind dat je dit ook niet op bokt moet bespreken maar met de vrouw zelf.
Jij weet trouwens ook niet wat er allemaal in die stalling bij zit.. daarbij kan ze natuurlijk ok al een spaarpotje aan het maken zijn door elkemaand een klein bedrag opzei te zetten extra.
trouwens haar financien kunnen de komen maanden wel eens helemaal veranderen..ze gaat meer verdienen je weet het gewoon niet en je kunt er ook niet over oordelen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:21

lekker kort door de bocht, zo ken ik er ook nog wel een paar, ze kan ook de komende maanden zonder werk komen te zitten, dr auto kan het begeven, de paarden kunnen ziek worden etc.

Waarom zou ze dit niet op bokt kunnen vragen? hier zitten tenslotte de meeste paardenmensen bijelkaar en een hele hoop daarvan hebben hier misschien al ervaringen mee gehad. Advies vragen kan nooit kwaad, zo kan de TS haar eigen mening vormen en zelf bepalen wat ze uiteindelijk gaat doen.
Dat ze het met de dame in kwestie moet bespreken lijkt me duidelijk, maar een beetje voorbereiding kan geen kwaad.

neres

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:51

cissy schreef:
lekker kort door de bocht, zo ken ik er ook nog wel een paar, ze kan ook de komende maanden zonder werk komen te zitten, dr auto kan het begeven, de paarden kunnen ziek worden etc.

Waarom zou ze dit niet op bokt kunnen vragen? hier zitten tenslotte de meeste paardenmensen bijelkaar en een hele hoop daarvan hebben hier misschien al ervaringen mee gehad. Advies vragen kan nooit kwaad, zo kan de TS haar eigen mening vormen en zelf bepalen wat ze uiteindelijk gaat doen.
Dat ze het met de dame in kwestie moet bespreken lijkt me duidelijk, maar een beetje voorbereiding kan geen kwaad.

Ik vraag dit niet om haar zwart te maken oa, als ik iemand het gun is zei het wel. Maar op bokt zitten wel mensen met eigen paarden en vast ook mensen die vaker een paard hebben verkocht. Ik wil gewoon weten wat julie gevoel was erbij. En tuurlijk bespreek ik het met haar, maar wilde gewoon even kijken of er nog tips oa gebracht konden worden.
Ik ben mss vaak te lief en denk, dat iemand het wel kan en ik gun het haar omdat ze er zoveel voor heeft gedaan. Maar ik wil wel dat ze goed terecht komen en hoop ze te verkopen met een goed gevoel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:16

Als ik het goed begrijp betaald ze nu per maand 250 + 190 euro als vaste lasten aan de paarden. Die 250 euro kan ze in de toekomst gebruiken als reserve, dat is aardig wat. Tja, en dat je dan ineens van je maandsalaris daarbij geen nieuwe koelkast kan kopen, ik vind het niet zo vreemd.
Je hebt je voorwaardes gesteld, en als ze daarmee akkoord gaat heb je niks te maken met over hoe het in de toekomst gaat. Je kunt haar niet gebieden dat ze over 7 maanden de pony's niet mag verkopen.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:48

Ik had Spirit (welsh A-tje)graag van je overgekocht..., maar ik heb geen 800,- te besteden als aankoopprijs, de helft daarvan komt meer in de richting..... (zitten nu ook net voor de winterperiode)
Jammer, want ebony had haar toen net aan jou verkocht en heb er altijd spijt van gehad dat ik haar toen niet gekocht heb. Ik hoop dat ze nu wel een goed en blijvend tehuis krijgt!