de zoveelste voer vraag.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

de zoveelste voer vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 01:14

hoi hoi,
ik heb een engels volbloed ruin van 10 jaar oud.

afgelopen winter stond hij op stal.reed elke dag een uur en kwam nog 1,5 uur in de bak.hij kreeg daar per dag ongeveer een kilo basisbrok en kuil.in de laatste paar stalmaanden kreeg hij nog maar 2 handjes per dag, omdat hij veel energie had en nog al stuiterde op stal.

hij is nu verhuisd en staat straks alleen 's nachts op stal.hij krijgt daar nu 2e snede hooi bijgevoerd.en daar zit over het algemeen niet veel in.mijn nieuwe stal heeft voornamelijk koudbloeden die niet te rijk hooi moeten hebben.ik ben gister weer begonnen met trainen nadat hij en ik 3 maanden niet hebben mogen rijden(allebei rugproblemen). ik rij gewoon recreatief en wil straks weer gewoon 6 dagen in de week ongeveer een uur gaan rijden.
ik merk nou al dat hij minder energie heeft.normaal als hij paar week heeft stil gestaan(in de wei)is het een stuiterbal.maar nu niet, hij is een beetje sloom. ik wil hem nou opbouwend weer biks gaan voeren. weet alleen niet wat, basisbrok of sportbrok van subli.

wat zouden jullie doen??????

Chivari

Re: de zoveelste voer vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:26

Begin gewoon met basis- (onderhouds) brok. Dan merk je vanzelf hoe hij het er op doet. Van daaruit kun je het opbouwen en eventueel energierijker voer geven.
Ik zou beginnen met 1 kilo per maaltijd en hooi bij blijven geven natuurlijk!

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:04

Hier ben ik het mee eens, hij werkt niet erg hard als je recreatief rijdt dus basisbrok lijkt mij ook een prima start. Nu ben ik niet zo weg van subli omdat mijn paarden dat ook krijgen en ik vind ze lusteloos, geen energie en een doffe vacht. Ik zelf ga over op havens en dit omdat veel mensen dit een uitstekende voeder vindt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:06

mijn paarden doen het wel erg goed op de subli brokken, het zal verschillen per paard, of er is iets aan de hand met het paard van WiMa?

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:18

er word wel gewerkt hoor.het is niet beetje doelloos rondjeshobbelen. hier hebben we alleen subli.en aangezien ik alles op de fiets doe.en de dichtsbijzijnde pavo havens verkoper zit hier toch heel erg ver vandaan.

we rijden geen wedstrijden omdat we daar geen mogelijkheden voor hebben.

dan ga ik het denk ik eerst maar met basisbrok doen.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:26

Mijn paarden staan sinds 4 maanden ergens anders op stal en daar voeren ze subli en sinds ze op dat voer staan vind ik ze zo..Uit bloed onderzoek is gebleken dat mijn paard niets mankeert. Dus denk ik meteen aan de voeding en natuurlijk verschilt dat per paard, geen enkel paard is hetzelfde..Gelukkig maar, anders rijden we allemaal op hetzelfde paard. Als jij vindt dat jouw paard het goed doet op subli dan moet je dat blijven geven, wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag..Ik geef alleen mijn mening over subli en wat mijn ervaring daarmee is..

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:32

en ben ook blij met jouw mening!subli is ook niet mijn eerste keus.maar ik moet zelf voor biks zorgen omdat de rest niets krijgt.en het enige dat we hier hebben is subli.hij krijgt momenteel alleen hooi(en nog andere lekkere dingen)en nog geen brok.als subli niks is dan gaan we met de trein op zoek naar een verkoper van pavo of havens:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:35

WiMa schreef:
Mijn paarden staan sinds 4 maanden ergens anders op stal en daar voeren ze subli en sinds ze op dat voer staan vind ik ze zo..Uit bloed onderzoek is gebleken dat mijn paard niets mankeert. Dus denk ik meteen aan de voeding en natuurlijk verschilt dat per paard, geen enkel paard is hetzelfde..Gelukkig maar, anders rijden we allemaal op hetzelfde paard. Als jij vindt dat jouw paard het goed doet op subli dan moet je dat blijven geven, wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag..Ik geef alleen mijn mening over subli en wat mijn ervaring daarmee is..

dan zal het idd wel verschillen per paard, ik voer subli nu al heel wat jaren en mijn paarden barsten van de energie en glimmen zomer en winter. tuurlijk kan het bij jouw paarden anders uitpakken

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:38

ja precies en daarom ga ik het eerst even met subli proberen voordat ik de halve provincie moet afreizen.
proberen kan altijd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:40

Het kan zijn dat je paard op die vorige stal sterk reageerde op de kuil. Ik ken het van diverse paarden met arabisch bloed, die worden er heel druk van. Heeft niets te maken met het krachtvoer.
Als je nu droog en ook nog arm hooi voert zal dat in zo'n geval wel een heel groot verschil geven. Probeer inderdaad gewoon eerst maar met basisbrok wat meer te geven. Subli is op zich geen verkeerd voer, maar ieder paard reageert inderdaad op z'n eigen manier op diverse soorten voer.
Diverse leveranciers brengen trouwens wel "thuis" als je voldoende afneemt, bijvoorbeeld 4 of 6 zakken. Gewoon rondbellen wat de mogelijkheden zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:44

paardje2005 schreef:
ja precies en daarom ga ik het eerst even met subli proberen voordat ik de halve provincie moet afreizen.
proberen kan altijd.

dat bedoel ik, baat het niet dan schaad het ook niet

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:02

Waratje schreef:
Het kan zijn dat je paard op die vorige stal sterk reageerde op de kuil. Ik ken het van diverse paarden met arabisch bloed, die worden er heel druk van. Heeft niets te maken met het krachtvoer.
Als je nu droog en ook nog arm hooi voert zal dat in zo'n geval wel een heel groot verschil geven. Probeer inderdaad gewoon eerst maar met basisbrok wat meer te geven. Subli is op zich geen verkeerd voer, maar ieder paard reageert inderdaad op z'n eigen manier op diverse soorten voer.
Diverse leveranciers brengen trouwens wel "thuis" als je voldoende afneemt, bijvoorbeeld 4 of 6 zakken. Gewoon rondbellen wat de mogelijkheden zijn.

op zijn oude stal hebben ze verschillende soorten hooi geprobeerd. maar het bleef een stuiterbal.hij staat nu op arm hooi.maar hij is nou zo sloom.niet vooruit te branden aan de longe vanmiddag.normaal loopt hij altijd in flink tempo door.

ga zometeen op de fiets een zak subli halen.