Zadel op nat paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Zadel op nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:49

Stel je paard komt uit de wei en het is nat van de regen, kun je haar dan gewoon opzadelen?

Beetje suffe vraag..

masja

Re: Zadel op nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:51

Ik laat haar liever opdrogen om haar vervolgens in het zweet te rijden, dus denk dat t niet uitmaakt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:54

Jaa, dat is dus ook wat ik denk.. Maarja, neem het zekere voor het onzekere..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:31

ja hoor, tuurlijk kan dat!

wij hadden vroeger geen stallen en de ponies liepen de hele winter buiten.
en wij wilden wel rijden.

we deden dan ook gewoon het zadel op de natte pony,en reden ook in de regen!

meestal was de pony later droog onder het zadel en de rest nog nat.

waarom zou het niet kunnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:48

Ik heb er geen problemen mee , zolang het alleen maar water is en geen modder ofzo.

Nattigheid vind ik niet boeiend , maar nattigheid icm zand dat kan gaan schuren op dat natte (dus zachte) huidje , dat vind ik niks.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:02

Ik denk dat je wel een zadel op een nat paard kan leggen maar denk er om dat je het paard niet eerst borsteld=P

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:07

Perla schreef:
Ik denk dat je wel een zadel op een nat paard kan leggen maar denk er om dat je het paard niet eerst borsteld=P

waarom niet?

het vocht trekt vanzelf in je dekje!

want als er ook zand tussen komt gaat dat schuren,dat lijkt me niet de bedoeling.

wij borstelden gewoon en daarna zadelen.
de rug moet wel schoon zijn waar het zadel komt te liggen!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:46

Als mijn pony natgeregend was en gerold had, dan spoot ik haar rug eerst even af met de tuinslang, zodat al het zand er dan afwas. Nat was ze toch al

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:16

Ik wrijf mn pony meestal even droog met een handdoek op de plek van het zadel en haal snel een borsteltje eroverheen.
Vind ik voor het idee gewoon prettiger.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:19

ik zadel geen nat paard op, dat heb ik vroeger (en ik ben al erg oud) zo geleerd. Het lijkt me ook uiterst naar voor het paard om een zadel op z'n natte rug te krijgen.
Overigens staat mijn paard nu nog 24/7 buiten op de wei. Ik rijd dus niet, maar je kunt nog heel veel andere leuke dingen doen met een paard behalve rijden!

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:36

smurf schreef:
ik zadel geen nat paard op, dat heb ik vroeger (en ik ben al erg oud) zo geleerd.

Ik heb dat vroeger ook inderdaad zo geleerd, maar als ik in mijn hele leven stug zou vast houden aan alles wat ik ooit heb geleerd zou ik op veel punten niet veel vooruitgang meer boeken.
In het boekje 100 vragen over paard en buiten rijden van vanda oosterhuis staat het volgende (blz. 18, n.a.v de vraag of je in de regen kan rijden):
Het is overigens een fabeltje dat het slecht voor het paard is om een zadel op zijn natte rug te leggen. De sjabrak neemt het vocht op en na het rijden is de plaats van het zadel de enige nog droge plek.
Ik heb dat vervolgens eens uitgeprobeerd en het klopt!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:03

mirgino schreef:
Perla schreef:

waarom niet?

het vocht trekt vanzelf in je dekje!

want als er ook zand tussen komt gaat dat schuren,dat lijkt me niet de bedoeling.

wij borstelden gewoon en daarna zadelen.
de rug moet wel schoon zijn waar het zadel komt te liggen!

Omdat als een paard nat is meestal alleen de bovenste laag van de vacht nat is dit is een natuurlijk afsluit systeem en als je het paard dus gaat borstelen druk je de het water er door heen. En dan komt het water op de huid en dan krijgt hij het koud en kan ziek worden.
Er natuurlijk wel vanuitgaan de dat her niet allemaal zand op de rug van het paard licht dan zoui ik hem eerst laten opdrogen en dan wel borstelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:10

mirgino schreef:
Perla schreef:

waarom niet?

Je poetst zo het vocht de ondervacht in.
Op een natte vacht kun je zand er ook niet uitpoetsen, je verspreidt het en drukt het in de vacht.
Zoals hierboven ergens gezegd kun je dan beter wat afspoelen.

Of als je een stal hebt, zet je je paard een uurtje binnen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:05

Je poetst zo het vocht de ondervacht in.
Op een natte vacht kun je zand er ook niet uitpoetsen, je verspreidt het en drukt het in de vacht.
Zoals hierboven ergens gezegd kun je dan beter wat afspoelen.

Of als je een stal hebt, zet je je paard een uurtje binnen
[/quote]

wij hadden geen stal!

en ik praat over 35 jaar geleden en iedereen met ponies zadelde gewoon vanuit de wei op.
kou vatten op de rug hebben ze nooit gehad,het zadel ligt erop en na het rijden waren ze droog.

op laten drogen had bij deze ponies geen zin [shetlanders]
en de hele winter niet rijden was echt geen optie.
elke woe en de weekenden werden we naar de wei gebracht,soms ingepakt in regenjas en broek en we gingen rijden.

ik denk ook dat er vroeger veel minder op gelet werdt dan regenwoordig.

nu heb je solariums en weet ik het allemaal,nou daar had ik toen ik 10jr was nog nooit van gehoort.

en mischien kan een shet meer hebben dan een groter rijpaard?
[/quote][/quote]

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:13

geen probleem hoor!

Als ik fanatiek aan het rijden ben, wordt ie toch wel nat van het zweet, dus nat wordt ie meestal zoiezo wel....

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:19

Ik rij ook gewoon als Indy nat is hoor, zolang ze maar niet vies is. Gelukkig rolt Indy zelden als het nat is buiten. Als ze dat wel gedaan heeft laat ik haar even drogen op stal, en dan kan ik daarna het zand er zo afvegen.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:27

Ik heb een schimmel. In de zomer was ik haar vaak, dan meteen zadel erop en lekker een uurtje op de weg stappen, is ze weer droog en wit! De plek onder het zadel is dan wel net gewassen en dus schoon!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:33

Ik deed het ook altijd hoor! Die paarden liepen altijd gewoon vrolijk.. Ik denk niet dat je paard er last van heeft en anders merk je dat vanzelf wel aan het gedrag.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:46

Mijn paard staat momenteel ook nog 24/7 in het land. Ook ik heb er een hekel aan om haar te zadelen als ze nat is. Juist doordat ze nat is en ook regelmatig rolt kan ik er van uit gaan dat er ook zand op haar rug zit. ben dan ook bang voor schuren of irritatie.
natuurlijk wordt ze ook nat van zweten tijdens rijden, maar dan heb je vooraf het zand eruit gepoetst (als het goed is).
Misschien valt het allemaal erg mee, maar gevoelsmatig heb ik er een hekel aan. Als ze straks 's nachts weer op stal staat wordt het allemaal weer wat makkelijker, mocht het dan regenen en ik wil toch rijden dan bel ik de stalhouder of hij haar op stal wil laten staan tot ik geweest ben...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:50

mirgino schreef:
wij hadden geen stal!

en ik praat over 35 jaar geleden en iedereen met ponies zadelde gewoon vanuit de wei op.
kou vatten op de rug hebben ze nooit gehad,het zadel ligt erop en na het rijden waren ze droog.

op laten drogen had bij deze ponies geen zin [shetlanders]
en de hele winter niet rijden was echt geen optie.
elke woe en de weekenden werden we naar de wei gebracht,soms ingepakt in regenjas en broek en we gingen rijden.

ik denk ook dat er vroeger veel minder op gelet werdt dan regenwoordig.

nu heb je solariums en weet ik het allemaal,nou daar had ik toen ik 10jr was nog nooit van gehoort.

en mischien kan een shet meer hebben dan een groter rijpaard?

Ik reageerde op het stukje of je dan moest poetsen voor het rijden of niet

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:04

wij borstelde waar het zadel moest komen,tja dan hebben wij geluk gehad denk ik dat er geen ruggen kapot gereden zijn.

mijn ouders hadden er geen verstand van en wij [de kinderen van 10 en 12 jr] ook niet.

wij luisterden naar wat de boer ons vertelde en zo deden we het.

opdrogen kon niet,en met een handdoek in de regen helpt ook niet.

maar tegenwoordig heb je de luxe van een stal en vaak iemand die jouw paard wel wil binnen zetten of je hebt je paard met deken op staan buiten.[zoals ik nu]

we dachten daar ook helemaal niet bij na, of dat het mischien wel slecht voor de pony was.
wij wilden rijden!